پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 2 و پنج شنبه 3

 خرداد 1397

 23 و 24 ماه مه 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

اعلاميه جنبش در مورد «برجام»

شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

سفر به تهران

بخشی از یادداشت مهین خدیوی

در برگشت، زن مهماندار خط هوایی ک.ال.ام مرتب دستمال مرطوبی به من می دهد و هر بار که رد می شود با تاسف به من نگاه می کند. پیش خود حتمن فکر می کند انگار این زن از مراسم تشیع جنازهء عزیزی برگشته است که این گونه اشگ می ریزد. درست فکر می کند ایران جان! از تشیع جنازه ی دختر بزرگ ات برگشتم. دختر بزرگ ما. تهران را می گویم. چقدر زیبا بود این دختر ایران خانوم. چه پاییز زیبایی داشت. درخت های هزار برگ و هزار رنگ خیابان پهلوی اش. چه سایبانی می ساخت برای جان عاشق اش. دیگر نیست ایران جان. انگار سال ها رنگ آب به خود ندیده. سیاه و دود گرفته و چروکیده. اصلن درختی هم بود؟ پیر شده است. بدجوری هم پیر شده است. تهران را می گویم.

تحریم های بیشتر و همنوایی دولت آمریکا با مردم ایران

حسن اعتمادی  و ایرج مصداقی


در برنامه ای با مدیریت پریسا ساعد

در نشست يکشنبه مهستان چه گذشت؟

رضا تقی زاده: آلترناتيو را چگونه بسازيم؟

کيان برزگر: دربارهء اصلاح طلبی

فايل ويدئوئی      فايل صوتی

من مقصرم يا سردار سليمانی؟!

حميد بقائی

سایت دولت بهار، متن کامل دفاعیه حمید بقایی، معاون رئیس جمهور ایران در دولت احمد نژاد، را منتشر کرده است. یکی از اتهامات حمید بقایی که در متن حکم دادگاه تجدید نظر وی، به نقل از سازمان حفاظت اطلاعات سپاه آمده، این است که او مبلغ سه میلیون و 766 هزار یورو و همچنین 590 هزار دلار را، از پولی که سردار قاسم سلیمانی «برای امور مربوط به کشورهای آفریقایی» به او داده، اختلاس کرده است. حمید بقایی، خطاب به قوهء قضاییه نوشته است که «به فرض محال، در این داستان ساختگی آیا بنده مقصرم یا آقای سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و تحویل دهندهء ارزهای مذکور؟! آیا اگر سپاه قدس پولی به من داده در این مدت نباید از من گزارش عملکرد می‌خواست تا بر اساس آن مشخص شود که آیا بنده مرتکب تخلفی شده‌ام یا خیر؟.. و شما از کجا مي دانيد که این ارزها را من در همان مسیری که آقای سردار قاسم سلیمانی بدان جهت به بنده تحویل داده‌اند صرف نکرده ام؟!»

اعتراض پزشکان به نرخ تعرفه

«شورای عالی سلامت» تعرفهء خدمات پزشکی را پنج درصد افزایش داده است. ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی، به صراحت گفته است: افزایش دو هزار تومانی نرخ خدمات درمانی، هزینهء کادر پزشکی را تامین نمی‌کند و میزان زیر زمیزی افزایش خواهد یافت. در اين ميان محمدحسن قربانی، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از عدم برخورد وزارت بهداشت و درمان با پدیدهئ «زير ميزی» انتقاد کرده و گفته است: «تا به حال نشنیده‌ام که مطبی به علت گرفتن زیرمیزی پزشک بسته شده یا پزشک لغو پروانه و یا توقیف شده و حتی برای مدتی از طبابت منع شود، حال اینکه در همه جای دنیا اگر پزشکی خارج از ضوابط و چارچوب به درمان بپردازد و مبالغی را دریافت کند به اشد مجازات محکوم می‌شود». (منبع)

وحشت آمریکا از تهدیدات حاج حسن!

همانطور که مستحضر هستید، یکی دو هفته قبل از اقدام پاره کننده، دونالد ترامپ، مقامات حکومت اسلامی از روی انسانیت و بشر دوستی شروع به نصیحت رئیس جمهور آمریکا کردند که از خر شیطان پائین بیاید و پاره پوره کردن را فراموش کند! و دست آخر هم، وقتی نصایح آمریکا دوستانه حاج ممد جوات و کربلایی عراق چی و بلانسبت حاجی اسحاق افاقه نکرد، خود حسنک رئیس به میدان آمد و با لحنی خش»... گفته می شود که، با اعلام تصمیم خشن حاجی حسن مبنی بر پشیمان کردن تاریخی آمریکا، مردم این کشور از ترس نابود شدن پول ملی آمریکا و از دست دادن سرمایه های خود به بازار ریال و سکه بهار آزادی هجوم آورده و دارایی های خود را تبدیل به ریال پر قدرت حکومت اسلامی و سکه بهر آزادی می کنند!

راهکار شناسی مؤمنين

حمیدرضا رحیمی

هنگامی که ملت مورد یا مواردی از حقوق اجتماعی سلب شدهء خود، مانند ورود زنان به ورزشگاه ها، اجرای کنسرت ها و ... مطالبه می کند، شیوهء یا راهکار برخورد با مطالبات بسیار ساده و عبارت از پاک کردن صورت مسأله و نشاندن موردی دیگر بجای آن است! مثلاً: «آیت‌الله مکارم شیرازی، با انتقاد از تهیهء آیین‌نامه برای ورود زنان به ورزشگاه‌ ها در دولت، گفت:‌ مشکل مردم حضور زنان در استادیوم‌ها نیست بلکه مشکل مردم بانک‌ها و بناهای فرسوده در سراسر کشور است!» /ایلنا

حکومت اسلامی و قانون آهنین نخبه کشی

ابولفضل مظلوم زاده

درگذشت کاووس سیدامامی، پرونده‌سازی برای کاوه مدنی، دستگیری تحصیل‌کردگان خارج از کشور و رویدادهایی از این قبیل، سنت دامنه‌دار و پراستمرار «نخبه‌کُشی» در ایران را بر سر زبان انداخت. لازم است برخی ملاحظات را کنار گذاشت و مسئله حاضر را بازخوانی کرد. بازخوانی این امر نیازمند نشاندن موضوع بر مختصات مهم نظام حکومت اسلامی است تا به سوال دلیل طرد نخبگان چیست، جواب دهیم. چون به حوزه قدرت و تاثیر آن بر جامعه و نیروهای اجتماعی توجه داریم و نه برعکس، دلیل نخبه‌کُشی در حکومت اسلامی را با مولفه قدرتمند ایدئولوژیکی- امنیتی به صورت کوتاه می‌سنجم.

بحران دولت های ایدئولوژیک

برگرفته از گفتگوئی با حسین ‌بشیریه

بنده معتقدم بحران کارآیی، محصول سایر ویژگی های دولت ایدئولوژیک و یکی از نتایج آن به حساب می‌آید و تعیین کننده نیست؛ به این معنا که هدف دولت های ایدئولوژیک ارائه‌ء خدمات نیست بلکه پیاده‌ کردن یک ایدئولوژی است؛ به گونه‌ای که حتی ممکن است این دولت ها بخواهند به هر قیمتی این ایدئولوژی را اعمال کنند و در نتیجه‌ء اعمال آن ایدئولوژی برخی از ناکارآیی‌ها نیز بروز کند.

ما و حکومت اسلامی

جلال ایجادی

ما نیازمند نخبگان راستین و سکولار و با دانش می باشیم. ما نیازمند فرهنگ دمکراسی خواهی و آزادی مطلق هستیم، ما نیازمند ارادهء یگانه و گفتمان شفاف هستیم. افراد دو دوزه باز و حسابگر و غیر شفاف در سیاسیون اپوزیسیون و روشنفکران بسیارند... در نشانه گیری خود اشتباه نکنیم. نقش ما، نفی حکومت دینی کنونی باید باشد. حکومت ولایت فقیهی باید برچیده شود، اسلام باید از قدرت رانده شود، اپوزیسیون دمکرات برای کسب قدرت باید گرد آید، روحیهء آزادی خواهی و نقد آزاد باید مورد توجه ما باشد. این رژیم در بحران کنونی یا مجبور به عقب نشینی بیشتر خواهد شد و یا مقابله جوئی و سیاست اتمی را ادامه خواهد داد، در هر دو حالت هدف جامعه باید انزوای رژیم و برچیدن آن باشد. تا زمانی که «حکومت اسلامی» حاکم است ما آسایش و صلح را نخواهیم دید.

چگونه «مات» شدیم

پرویز دستمالچی

حکومت دینی- ایدئولوژیک باید جای خود را به یک نظم دمکراتیک بر اساس حقوق بشر دهد. ابزار اساسی سیاست، قدرت است. در تمام نظام‌های غیردمکراتیک قدرت نیروهای دمکرات در سازماندهی مردم از پایین است، یا می‌توانیم آنها را برای خواست‌های دمکراتیک به حرکت درآوریم (قدرت) یا نمی‌توانیم. اگر نتوانستیم، هیچ دلیلی که بر اساس آن حکومتگران از قدرت خود چشم ‌پوشی کنند و به انتخاباتی دمکراتیک، آزاد و سالم یا رفراندوم تن دهند وجود نخواهد داشت، نگاه کنیم به دگرگونی‌ها در روند تاریخ و دنیای امروز. باید نظام را در تمام زمینه‌ها، هر جا که می‌شود، به چالش کشید: از دختران خیابان انقلاب تا… اعتراضات کارگران و بازنشستگان و مالباختگان؛ تا هر جا که اندکی امکان فراهم شود.

«مهستان»:

اتحاد جمهوریت خواهانِ سکولار، دموکرات وآینده نگر
سام قندچی

تجربه در ایران و کشورهای مختلف جهان نشان داده که رژیم های سیاسی می توانند نام های جمهوری، اسلامی، خلقی، دموکراتیک، پادشاهی، مردمی، شورایی، پارلمانی، سوسیالیستی، کمونیستی و هر آنچه بخواهند را با خود یدک کشند، اما از جمهوریت خواهی تهی باشند. به همین دلیل، بنیانگذاران «مهستان»، از همین نقطهء آغاز کار، خود را اتحادی از جمهوریت خواهان اعلام کرده اند که میثاق نامه اش صریحاً جمهوریت خواهی، یعنی تعهد این جمع به انتخاب شدن از سوی مردم و جلوگیری از تولید و بازتولید استبداد، را بیان کرده است.

آیا نوریزاد های داخل کشور براندازند؟

جهانبخش خوش هيكل

دعوت به گفتگو و اهمیت ‌دادن به چهره‌های به اصطلاح «سرنگونی‌ طلب» و «اصلاح‌ طلبانِ» داخل کشور از سوی نیروهای حقیقی سکولار دموکرات و برانداز خارج از کشور عواقب زیان باری دارد و سبب می‌شود که ضدیت دروغین و برنامه ‌ریزی شدهء این افراد با حکومت اسلامی برای مردم آشکار نشود و، بر عکس مهر تایید بر صداقت کاذب آنان نیز زده‌ شود... همین چند روز پیش محمد نوریزاد، در جلسهء مهستان، به صراحت و رندی هنرمندانه‌ ای، اعلام کرد که «خارج ‌نشیان صلاحیت رهبریت جامعه ایران را ندارند؛ و این امر مهم تنها و تنها مختص به دایرهء داخل نشیان - (بخوانید حلقهء خودی‌های حکومت اسلامی) است».

ت تهران «ضمانت اجرایی» برای دور زدن تحریم ها بدهد.

رجزخوانی با کدام پشتوانه؟

سهراب رضایی

این گزارش ثبت نظراتی است که از مردم شنیده‌ایم بعد از آنکه احتمال درگیری رژیم با آمریکا و اسرائیل و عربستان بالا گرفت. طبعاً در این گزارش طبف نظرات پوشانده نمی‌شود و معلوم نیست که وزن واقعی هر دیدگاه چه میزان است. این را هم می‌دانیم که نظرها عوض می‌شوند و پیش از واقعه شاید همسان با پس از واقعه نیست. با وجود این، تصویری که از ثبت این نظرات حاصل می‌شود، کژنما نیست و وقتی که آنها را کنار اظهار نظرهای حاکی از نگرانی برخی مسئولان حکومت بگذاریم، دست کم به این نتیجه می‌رسیم که رژیم پشتوانه محکمی در میان مردم برای پیشبرد سیاست‌هایش ندارد.

بیش از این با امنیت ملی ایران بازی نکنید!

بیانیه همبستگی جمهوری خواهان ایران

حل مشكلات در سياست خارجى و حفظ كشور از تهديدات بيرونی نيازمند اقداماتی چون “خارج شدن نابودى اسرائيل و آمريكا ستيزى از رویکرد های سياست خارجى كشور” ، ” خروج سریع نیرو های نظامی ایران از سوریه”، ” كاربست منافع ملى به عنوان تنها معيار كلان تنظيم كنندهء ديپلماسى كشور” و ” کاربست راهكار گفتگو و تعامل در حل اختلافات” است. اوضاع كشور وخیم تر از آن است كه بار دیگر مسئولان جمهورى اسلامى با ندانم كارى و رفتار غيرمسئولانه بحران را گسترش داده و در دقيقه نود شتابزده در پى حل مشكل به صورت مقطعى و ناقص برآيند.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا