تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

7 اسفند ماه 1396 ـ  26 فوريهء 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

بنیاد میراث پاسارگاد

          بنیاد میراث پاسارگاد، به رسم هر ساله ی خود، امسال نیز، در آستانه ی بزرگترین و مهم ترین عید و جشن ایرانیان، نامی را یرای سالی که از راه می رسد انتخاب و پیشنهاد می کند.

          این انتخاب، چون همیشه، در چارچوب نگاهداری و نگاهبانی از میراث های فرهنگی، تاریخی، (ملموس و غیرملموس) ایرانزمین  است.

          هدف بنیاد میراث پاسارگاد از نامگذاری سال متوجه ساختن مردمان به ارزش های کم نظير فرهنگ خردمدار و مهرآفرین ایران و میراث هایی ست که به دلیل بی توجهی، تبعیض، و یا فرهنگ ستیزی در سایه قرار گرفته و یا در خطر نابودی افتاده اند.

          امسال بنیاد میراث پاسارگاد، به دلایلی که ذکر خواهد شد، تصمیم گرفته است تا سال  1397 را به نام «زن ایرانی» نامگذاری کند.

          - زن ایرانی از جمله زنان کشورهای جهان است که به طور مستمر و طی چندین قرن نگاهبان میراث فرهنگ ملی مردمان سرزمین اش بوده است.

          - زن ایرانی جشن ها، و سنت های ملی ایرانی و میراث غیرملموس مردمان سرزمین اش را که به دلایلی از سوی حکومت ها ممنوع اعلام می شده، قرن ها سینه به سینه به نسل های بعدی خود انتقال داده است.

          - زن ایرانی بدون توجه به مذهبی که داشته (اعم از زرتشتی و مسیحی و یهودی و مسلمان و بهایی) در انتقال فرهنگ ایرانی که فرهنگی غیرمذهبی و سکولار است، نقشی اساسی داشته است.

          - زن ایرانی - در سالی که گذشت - با ابتکاری کم نظیر دست به کوششی مدنی برای به دست آوردن آزادی پوشش زد. در واقع آزادی پوشش بخشی از فرهنگ کهن ایرانیان بوده که پس از حمله اعراب و تغییر و تحمیل مذهبی جدید، به ويژه برای زنان ممنوع شد. و حرکت کنونی زنان ایران علاوه بر این که خواستی حقوق بشری ست، نوعی حفظ میراث فرهنگی غیرملموس ایرانزمین است.  و از آنجایی که زنان ایران در دوران هایی از تاریخ، هر کجایی که توانسته اند، برای بازگشت به آزادی باستانی خود، در ارتباط با آزادی پوشش، تلاش کرده اند، و تا قبل از انقلاب نیز به مدت  چهل و سه سال (از تاریخ 1314 تا 1357) از آزادی پوشش برخوردار بوده اند،  اقدام کنونی آن ها اقدامی کاملاً فرهنگی شمرده می شود. 

          بنیاد میراث پاسارگاد، ضمن اعلام سال 13972018 - به نام «زن ایرانی»، نوروز بزرگ و زیبای جهانی و سال نوی ایرانی را به همگان تبریک می گوید.

          بيائيد به نام زن ایرانی، و با قدردانی از تلاش های بی وقفه ی صدها ساله ی او برای آزادی و حفظ فرهنگ ایرانی، سال نو را آغاز کرده، و برای همه ی ساکنان زمین و سرزمين مان سالی سرشار از شادمانی، صلح و آزادی آرزو کنیم.

با مهر و خرمی

شکوه میرزادگی

از سوی بنیاد میراث پاسارگاد

اسفند 1397 خورشید ـ مارچ 2018

www.savepasargad.com

بازگشت به خانه