تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

24 ارديبهشت ماه 1397 ـ  14 ماه مه 2018

دربارهء نقش و نفوذ شخصیت های تحول خواه داخل
سام قندچی

          امروز آقای حسن اعتمادی، رئيس شورای آلترناتيو مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران، در نشست هفتگی اين مهستان، که در آن آقای محمد نوری زاد سخنران اصلی جلسه بود، نظرات جالبی در مورد دیدگاه های برخی از شخصیت های تحول طلب داخل کشور، از جمله آقایان محمد نوری زاد، مهندس کورش زعیم و دکتر محمد ملکی، مطرح کردند(1).

          آقای اعتمادی به دو نکته اشاره داشت: یکی اینکه این نیروها چندان نفوذی در میان مردم ندارند؛ امری که از جمله در خیزش 96 آشکار بود(2)، و دوم اینکه این دوستان به تشکلات خارج کشور بعنوان پشت جبهه نگاه می کنند.

          بحث پشت جبهه را دو سال پیش آقای مهندس حشمت طبرزدی هم مطرح کرده بود و همان زمان مفصل بحث و پاسخ داده شد و نیازی به تکرار نیست(3). اما در مورد بحث داشتن نفوذ در میان مردم، آقای حسن اعتمادی درست می گویند که این جریانات چندان نفوذی در میان مردم بویژه اقشار پایینی جامعه ندارند. اما دلیل اش این نیست که این دوستان، در داخل کشور، اصلاح طلب هستند؛ حتی اصلاح طلبِ خارج از حکومت.

          مشکل این است که در جامعهء دیکتاتوری نظیر ایران فعالان علنی که خواهان تغییر رژیم باشند، نمی توانند بیش از آنچه این دوستان می کنند، موضع گیری سیاسی کنند. البته جذابیت فکری دیدگاه های هر یک از این دوستان خود بحثی متفاوت است.

          با این حال فقدان نفوذ این جریانات آشکار است و نشان می دهد که متشکل کردن جنبشی که از زمان خیزش 96 در ایران آغاز شده، یعنی حرکتی که برای تغییر رژیم به جمهوریتی سکولار و دموکراتیک است، در حیطهء توان آنها نیست.

          یعنی، تا زمانی که رژیمی استبدادی سرِکار است، تنها راه متشکل کردن چنین جنبشی سازماندهی مخفی است و نیروهایی که ذکر شد چنین جریاناتی نیستند هرچند با اصلاح طلبی اسلامی مخالفند.

          در واقع زمانی می شود گفت نیرویی واقعاً بین مردم نفوذ دارد که وقتی آن نیرو اعلام تظاهرات یا اعتصاب کند، فردا چنان حرکتی در داخل کشور یا در خارج کشور صورت بگیرد. در حال حاضر هیچ تشکیلاتی، نه در داخل و نه در خارج کشور، نمی تواند چنین ادعایی کند. در واقع در 40 سال گذشته، به استثنای دوران جنبش سبز که تشکلات حزب مشارکت و حزب اعتدال ملی تا حدی در آن حرکت توان رهبری نشان دادند، و همچنین در زمان جنبش دی ماه 96 که آنارشیست های ایران قادر بودند در زمان های معین حرکت را تا اندازه ای راه اندازی کرده و رهبری کنند، چنین توانی در هیچ نیروی سیاسی در داخل یا خارج دیده نشده است.

          البته باید اضافه کرد که متأسفانه آنارشیسم اساساً با سازماندهی و تشکیلات میانه خوبی ندارد.

          به هر حال سخنان آقای حسن اعتمادی امروز در نشست مهستان جنبش سکولار دموکراسی بسیار شنیدنی بود و اول بار بود که در جنبش سیاسی ایران در این سال ها بطور صریح این معضل تشکلات ایران بحث می شد.(4).

          انقلاب 21 ایران(5) برای ایجاد رهبریِ درست، برای رسیدن به جمهوریت سکولار، دموکراتیک و آینده نگر(6) احتیاج به بحث های دقیقی از این نوع در میان دست اندرکاران نیروهای جنبش سیاسی ایران دارد و باز هم لازم به تکرار نیست که ایران دو سال وقت دارد و شاید هم کمتر(7).

            به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران  

          بیست و سوم اردیبهشت ماه 1397 - 13 مه 2018

__________________________________

1. نشست مهستان جنبش سکولار دموکراسی يکشنبه ۲۳ اردیبهشت 1397 دقیقه 02:43:39
https://youtu.be/OaQgcKicWVQ?t=9819 

2. خیزش 96

https://goo.gl/QmJPYV 

3. بازهم درباره تئوری غلط پشت جبهه
http://www.ghandchi.com/1132-poshte-jebhe.htm 

4. نشست مهستان جنبش سکولار دموکراسی يکشنبه ۲۳ اردیبهشت 1397 دقیقه 02:43:39
https://youtu.be/OaQgcKicWVQ?t=9819 

5. ایران-جمهوری آینده نگر-ویرایش سوم
http://www.ghandchi.com/411-FuturistRepublic.htm 
Iran-Futurist Republic-Third Edition
http://www.ghandchi.com/411-FuturistRepublicEng.htm 

6. انقلاب 21 ایران

https://goo.gl/w5rMvF 

7. ایران دو سال وقت دارد

http://www.ghandchi.com/2034-iran-do-saal-vaght-daarad.htm
http://isdmovement.com/2018/0518/051118/051118-Sam-Ghandchi-IRI-has-just-two-years.htm

 

http://www.ghandchi.com/2042-hassan-etemadi.htm

 

بازگشت به خانه