------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

----------------------------

enooriala@gmail.com

                 

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

 -----------------------

برنامهء یکشنبه

29 بهمن 1402 - 18 فوریه 2024

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

8.5 شب ایران

-----------------------

از «اصلاح طلبی» چه مانده است؟

----------------------

سخنران:

نجات بهرامی - ژورنالیست

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

ما موش‌ها!

فاضل غیبی

"موش و گربه"ای که امروزه در دست است از همۀ نارسایی‌های دیگر "مظاهر میراث فرهنگی ما" برخوردار است! شمارۀ ابیات نسخه های "معتبر" موجود از 95 بیت (در نسخۀ اقبال آشتیانی) تا 175 بیت  (در نسخۀ محمد جعفر محجوب) اختلاف دارند. بنابراین، باید قبول کرد که "موش و گربه" نیز مانند دیگر آثار ادبی ما مورد لطف "تصحیح کنندگان" قرار گرفته و از زمرۀ آثاری است که چون در میان ایرانیان سینه به سینه نقل می شده و امکان از میان بردن آن‌ها وجود نداشته، کوشیده‌اند با کم و زیاد کردن ابیات، محتوا و "مدعا"ی آن را مخدوش و نامشخص سازند!

خصومت آشکار!

حمیدرضا رحیمی

* یورو نیوز: طبق یک نظرسنجی جدید از شش هزار شهروند بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و ایالات متحده جذاب‌ترین زبان جهان و اروپا مشخص شد. نظرسنجی قبلی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، زبان فرانسوی را جذاب‌ترین (سکسی ‌ترین) زبان جهان نامیده بود اما در بررسی جدید زبان دیگری جایگزین آن شد. نظرسنجی امسال نشان داد که ایتالیایی اکنون به‌عنوان جذاب‌ترین زبان جهان رتبه‌ بندی شده است.

* فدوی: ملاحظه کردید؟ اگر شما در این  رتبه‌ بندی معاندانه، حضرت آقا به نمایندگی از جامعه شکوهمند اسلامی ما را هم می بینید، فدوی منتظرالظهور هم می بینید..! حال خودمانیم، آیا شما جذاب‌تر و سکسی‌تر از لهجهء حضرات امامین(ل)، سراغ دارید؟

قسمت ششم ازسری برنامه های حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان 

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

نامه ای به آقای عبدالله مهتدی

سام قندچی

در حالی که مادر و پدر زنده یاد ژینا مهسا امینی، به رغم آنکه آدم هائی سیاسی نبودند، از روز اول موضع درست گرفتند و بر «اتحاد مردم ایران» تأکید کردند، تجزیه طلبان کرد، که سال هاست از طرف مردم ایران، چه در کردستان و چه در سراسر ایران، حمایتی ندارند، خواستند از این جنبش سراسری در ایران (که نظیر جنبش مارتین لوتر کینگ اساس آن بر «رفع تبعیض» بود)، به نفع دیدگاه های ارتجاعی خود سوء استفاده کرده و از این «نمد» برای خود کلاهی بدوزند. و شما، متأسفانه، به رغم نابود شدن «اتحاد جنبش سراسری»، خواستید تجزیه طلبان را هم راضی کنید!

ادعای ارضی حزب دموکرات کردستان ایران نسبت به آذربایجان

بیانیهء حزب دموکرات آذربایجان

خالد عزیزی، سخنگوی حزب دمکرات کردستان ایران، می گوید نام این سرزمین (آذربایجان عربی) مورد مناقشه است. حال اینکه هیچ مناقشه ای حول نام آذربایجان وجود ندارد. این حزب دمکرات کردستان ایران است در شرایط حساس کنونی و در شرایطی که مردم در ایران درگیر یک مبارزهء سخت برای به زیر کشیدن رژیم جمهوری اسلامی هستند، سودای توسعهء ارضی کردستان را در سر دارد.  نام حقیقی این سیاست مناقشه نیست، تدارک و ترویج سیاست تجاوزکارانه در شرایط مقتضی آینده است. به بیان دیگر حزب دمکرات کردستان امروز برای آذربایجان غربی نام جعلی می تراشد (استان اورمیه) تا در فردای بحران سیاسی برای اشغال آذربایجان غربی پیشمرگه ها را روانه شهرهای آذربایجان غربی بکند.

دریغا عشق که بر باد شد

(در باب اقتصاد سیاسی عشق)

هژیر محمودی‌پناه

پژوهش‌هایی که از اواسط دهه‌ی 1370 تا 1380 صورت گرفته است نشان می‌دهد، گرایش جوانان به ارزش‌های مدرن نسبت به نسل‌های پیشین به‌مرور زمان افزایش‌یافته و عدم‌اعتماد اجتماعی و احساس تعلق کم‌تر به جامعه از ویژگی آنان است. جوانانی که به آموزه‌های سنتی در حوزه‌ی روابط خانوادگی کم‌تر توجه کرده و ازدواج و همسرگزینی‌شان، بیشتر نقش فردی گرفته است. همچنین تغییرات نگرشی در مورد روابط بین جنسی در بین آنان رخ‌ داده است، که در کل ویژگی کلی این نسل جدید را می‌توان روابط عاطفی ضعیف‌تر دانست.

حملهء «صادراتی ها» به تلویزیون «من و تو»

عبدالستار دوشوکی

تعطیلی پخش ماهواره ای تلویزیون «من و تو»، همزمان با آغاز «دههء زجر»، روزنامه های حکومتی و رسانه های رژيم اسلامی را بسیار خوشحال کرد. پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما، که از ذوق زدگی و خوشحالی در پوست خود نمی گنجید، تلویزیون من و تو را «فیک» و «مزدبگیر خارجی» خواند و خدا را شکر کرد که پر بیننده ترین و «مزاحم ترین» تلویزیون برون مرزیِ برانداز تعطیل شد. حال می بینم یکی از «صادراتی» هم، دقیقاً مانند مقامات رژیم اسلامی و رسانه های وابسته، همان ادبیات فحاشی و دروغ و تهمت و اتهامات مختص رژیم و عوامل آن را بکار برده است...

میدان براندازی یکپارچه نیست!

نامهء بهارهء هدایت - از زندان اوین

من نگارش این متن را در سالگرد انهدام هواپیمای اوکراین آغاز کردم و در حالی به پایان می‌رسانم اش که تنش نظامی بین ایران و پاکستان شدت گرفته است. هر دو واقعه موید آنکه ایران ما در خطر است، چه جان شهروندان اش و چه سرزمین و حاکمیت ملی‌اش. و اینها تماما ناشی از حکومت رژيم اسلامی است؛ حکومتی که در مبانی استراتژیک اش چنان تباهی‌ای ریشه دوانده که نمی‌تواند جز با تباه کردن جان شهروندان به حکومت اش ادامه دهد... خواست «زندگی معمولی» یعنی ما هم بتوانیم مثل مردم عادی ذیل یک حکومت عادی زندگی کنیم. نه در وضعیت انقباضی ذیل یک دولت انقلابی.

زمان سقوط فیزیکی رژیم، زمان رهایی از انقلاب‌ستیزی است

علی صدارت

تا وقتی که وژدان عمومیِ همگانیِ یک حداقل لازمی از ایرانیانT و به‌خصوص جوانان، غنای لازم را در مورد واقعیت‌های حقیقی بهار ایران و انقلاب ۱۳۵۷ پیدا نکرده است: ۱) زمان رسیدن به سقوط فیزیکی رژیم، باز هم طولانی‌تر خواهد شد؛ ۲) یکی از امکانات نحوه‌ء سقوط فیزیکی رژیم، خودبراندازی و فروپاشی از درون است، آن‌چنان که در شوروی، و به نوعی حتی در رژیم ولایت مطلقه پهلوی اتفاق افتاد. در آن صورت، و به علت این‌که منقلب شدن مردم به حد کافی نرسیده باشد، خطر جای‌گزینی یک دیکتاتور دیگر با دیکتاتور فعلی محتمل می‌گردد.

تاثیرات جنبش بر سینمای ایران

محمود زهرایی

همراهی بخش قابل توجهی از بازیگران و سینماگران ایران در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی و حجاب از سر برداشتن بازیگران مطرح و در ادامه، ایستادن و پا پس نکشیدن آنها از آرمان های خود، علیرغم سرکوب وزندان و تهدیدها، نویدگر تحولی بنیادی در ساختار سینمای ایران بود. تهدیدهای وزیر ارشاد در ممنوع کار شدن بازیگرانی که به تعبیر او کشف حجاب کرده‌اند، با پاسخ جسورانه و قاطع این بازیگران روبرو شد.

«زباله‌گردی» شغل رسمی شد!

گزارش کیهان لندن

بر اساس طرح شهرداری، زباله‌گردهای ایرانی، یا اتباع دارای مجوز اقامت در ایران، می‌توانند برای شهرداری زباله‌گردی کرده و بر مبنای طرح طبقه‌بندی مشاغل و طبق قانون کار، حقوق و مزایا دریافت کنند. بر اساس گزارش شهرداری، افراد زباله‌گرد در کشور حدود ۱۴ هزار نفر هستند که تقریبا ۴۷۰۰ نفر از این افراد که غالبا کودکان هستند در شهر تهران فعال‌اند.

سکولاریسم (یا لائیسیته) در قدرت

و سکولاریزاسیون در جامعهء ایران

جلال ایجادی

جامعهء ایران نیازمند یک مبارزه بزرگ فکری در بارهء سکولاریزاسیون و سکولاریسم (یا لائیسیته) است. بررسی رشد گیتی مداری و عرفی گرایی در جامعهء کنونی و ضرورت تدارک یک قدرت سیاسی سکولار پس از رژیم اسلامی، از چالش های بنیادی کشور ماست. جامعهء ایران در روند یک گسست ژرف قرار گرفته و پس از اعلام شکست اسلام سیاسی، گرایش های روشنفکری و فرهنگی تازه را علیه ازخودبیگانگی به نمایش می گذارد. در این نوشته به تعریف جامعه شناختی و فلسفی این مفاهیم پرداخته و ضرورت قدرت سیاسی سکولار آینده در ایران را توضیح داده می شود.

در میان اعدام‌ها، برسد به دست میرحسین موسوی:

آیا صادقانه به اشتباه‌تان اعتراف خواهید کرد؟

ح. س.

نویسندهء این در یادداشت کوتاه خطاب به نخست‌وزیر دههء شصت نوشته:‌ «آیا در میانه‌ء این اعدام‌ها که هر روز شدت می‌گیرند ــ و با این حال به شدت اعدام‌های دهه‌ء شصت، دوران زمامداری شما و امام محبوب‌تان نرسیده اند ــ می‌توانید به حقیقت بازگردید؟ می‌توانید به عنوان یک مسلمان‌مانده، توبه کنید و به ما بگویید که در دههء شصت چه گذشت و امام محبوب‌تان را به خاطر این قتل‌های دولتی تقبیح کنید؟ زنهار که جانشین امام محبوب‌تان، می‌گوید خدای اکنون هنوز همان خدای دهه‌ شصت است.»

در ستیغ رعنا، علیه فیک نیوزهای اقلیمی

ناصر کرمی

اخبار ساختگی در حوزه محیط ‌زیست را بسیجی نیوزها مکرر منتشر کرده‌اند. موفق ترین شان البته تا حالا همین درانداختن شایعه توقف ابرها پشت مرز ایران و ترکیه بوده است. ببینید چه ولوله یی به راه انداخته. اما جالب ترین شان همان گزارش کشف یک دریای زیرزمینی است که از هندوکش به سمت ایران در جریان است و در ژرفای هزار متری آنقدر آب وارد ایران می‌کند که در صورت استخراج آن بی نیاز از هر منبع دیگری ‌می‌تواند صدها سال آب ایران را تامین کند!

سخنان وزیر خارجهء کانادا در پارلمان آن کشور

در تاریخ 17 بهمن 1402 (6 فوریه 2024)

 رژیم ایران حکومتی است حامی تروریسم، حکومتی است سرکوبگر، مذهبی و ضد زن. رهبری سپاه پاسدارن اش ترویست است و خود این سپاه نیز یک سازمان تروریستی است. ما امروز با گذاشتن سپاه پاسداران در لیست موسوم به UPRA، و در واقع با گذاشتن رهبری وسیع رژیم ایران در این لیست، این واقعیت ها را برسمیت شناخته و بر حسب آن عمل می کنیم. بیش ده هزار عضو عالیرتبه این سازمان تروریستی از پا گذاشتن در خاک کانادا ممنوع خواهند بود. همهء کسانی که نام شان در این لیست آمده تحریم می شوند و از انجام تجارت یا پنهان کردن اموال خود در کشور ما ممنوع خواهند بود. ما عملیات مبارزه با پول شوئی این ایرانیان در کانادا را تقویت خواهیم کرد. انجام معاملات مالی با ایران را که در ارتباط با سپاه پاسداران و دست نشاندگان اش باشند تحمل نخواهیم کرد.

انقلاب ۵۷ چرا رخ داد و چه بر سر ما آورد؟

انقلاب ۱۳۵۷ ایران همچنان موضوع مورد توجه بخش قابل توجهی از جامعه‌ ایران است چون تبعات و نتایج آن هنوز گریبان آنها را محکم گرفته است. دهه‌های اول و دوم بعد از این رویداد بیشتر محققان به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که این واقعه چرا اتفاق افتاد، چگونه به براندازی رژیم سابق موفق شد، چه نیروهایی در آن دخیل بودند یا این اتفاق چگونه افتاد اما در سال‌های اخیر اکثرا اشتیاق دارند بدانند نتایج این رخداد برای کشور چه بوده است. حتی مدافعان جدی این رویداد بیشتر به تبلیغ در باب دستاوردهای آن (بیشتر برای قشر حاکم) می پردازند تا علل آن.

کمک ۵۰ میلیون دلاری جرج سوروس

به گروه‌های حامی رژیم ایران

روزنامه «نیویورک پست»

«گابریل نورونها»، مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در زمان دونالد ترامپ، به «نیویورک پست» می‌گوید: «سوروس بطور مستمر از سازمان‌هایی حمایت می‌کند که برای رژیم ایران ماله‌کشی می‌کردند و در شرایطی که حکومت به شدیدترین شکل ممکن حقوق بشر را نقض می‌کند آنها برای پیشبرد تبلیغات حکومت این وضعیت را کم اهمیت جلوه می‌دادند».

دو اطلاعیه در زمینهء آلترناتیو سازی

اطلاعیه دربارهء نشست مشترک

حزب کمونیست ایران و حزب کمونیست کارگری ایران

در بطن این شرایط حساس و متحول، مبارزات مردم آزادیخواه منجر به شکل‌گیری جنبش های اجتماعی با خواست ها و مطالبات پیشرو و ماهیتا چپ شدە است. هر دو طرف تاکید کردند باید به استقبال این شرایط رفت و برای شکل دادن به یک بدیل حکومتی چپ در جامعه  و در روند انقلاب علیه جمهوری اسلامی  به این نیروی اجتماعی متکی شد.

 بیانیه اعلام موجودیت

جمعیت جمهوریخواهان حامی شاهزاده رضا پهلوی

در شرایط استثنایی سیاسی امروز ایران و در غیبت تشکیلات مستحکم و قابل اتکا اپوزیسیون جمهوریخواه که رژیم اسلامی مسبب اصلی آن است، و با توجه به گفتمان دموکراتیک و مسیر اعلام شده از جانب شاهزاده رضا پهلوی ... باور داریم که پشتیبانی از ایشان ... بهترین راه جهت فراهم آمدن نیروی سیاسی جایگزین جهت تشکیل دولت موقت تا زمان انتخابات آزاد در کشورمان ایران می‌باشد.