تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

19 بهمن ماه 1402 - 8 ماه فوریه 2024

ادعای ارضی حزب دموکرات کردستان ایران نسبت به آذربایجان!

بیانیهء حزب دموکرات آذربایجان

بیانیه شماره سه:

سیاست ویرانگرانهء «حزب دمکرات کردستان ایران» در «ادعای ارضی نسبت به آذربایجان» را محکوم ‌می کنیم!

تارنمای حزب دموکرات کردستان ایران (کردستان مدیا) در تاریخ ۱۵ بهمن  خود مصاحبه ای با سخنگوی حزب دموکرات کردستان ایران آقای خالد عزیز را منتشر کرده است.

آقای خالد عزیزی سخنگوی حزب دمکرات کردستان ایران در این مصاحبه طولانی مواضع حزب مطبوع خود را تشریح کرده است. آقای عزیزی در بخشی از این مصاحبه به چشم انداز روابط کردستان و آذربایجان در ایران پرداخته و موضع حیرت انگیز و بشدت تشنج آفرینی را بر زبان رانده است.

خالد عزیزی: “در اینجا مشخصا پیشنهاد می‌کنم در منطقه‏ای که آنها آنرا آذربایجان غربی و ما استان ارومیه می‌نامیم و مورد مناقشه است؛ بکوشیم با ترکها مناسبات دوستانه‏ای داشته باشیم و جهت ایجاد تفاهم متقابل و تشریک مساعی، انجمن مشترک تشکیل نماییم برای آنکه اگر فردا ایران برهم ریخت و رژیم سرنگون شد، فاجعه‏ی نقدە تکرار نشود”. (پایان نقل قول)

هدف حزب دمکرات کردستان ایران و سخنگوی آن آقای خالد عزیزی از این پاراگراف کوتاه چیست؟

یک: حزب دمکرات کردستان و سخنگوی آن خالد عزیزی میگوید که آذربایجان غربی، آذربایجان غربی نیست، بلکه استان اورمیه است ! به بیانی دیگر خالد عزیزی میگوید، آذربایجان  غربی جزو سرزمین کردستان است که حزب دمکرات کردستان به آن نام جدید استان اورمیه را داده است! چون حزب دمکرات کردستان ایران سرزمین کردستان در ایران را در ادبیات سیاسی خود متشکل از چند استان (استان سنندج، استان کرمانشاه، استان اورمیه و استان ایلام) میداند.

دو: لازم به استدلال نیست که بگوییم آذربایجان نامی بسیار قدیمی و کهن بر این دیار است. شرق و غربی کردن آن به دوره رضا شاه برمیگردد..در واقع حزب دمکرات کردستان ادعای ارضی به بخشی از خاک آذربایجان را دارد که امروز آن بخش آذربایجان غربی نامیده میشود. آذربایجان غربی بخشی از آن ” ولایت آذربایجان ” است که در طول قرن ها در ممالک محروسه از آن نام برده شده است.

سه: خالد عزیزی میگوید نام این سرزمین مورد مناقشه است. حال اینکه هیچ مناقشه ای حول نام آذربایجان وجود ندارد. این حزب دمکرات کردستان ایران است در شرایط حساس کنونی و در شرایطی که مردم در ایران درگیر یک مبارزهء سخت برای به زیر کشیدن رژیم جمهوری اسلامی هستند، سودای توسعهء ارضی کردستان را در سر دارد.  نام حقیقی این سیاست مناقشه نیست، تدارک و ترویج سیاست تجاوزکارانه در شرایط مقتضی آینده است. به بیان دیگر حزب دمکرات کردستان امروز برای آذربایجان غربی نام جعلی می تراشد (استان اورمیه) تا در فردای بحران سیاسی برای اشغال آذربایجان غربی پیشمرگه ها را روانه شهرهای آذربایجان غربی بکند.

چهار: ادعای ارضی به آذربایجان غربی از سوی حزب دمکرات کردستان ایران، آغاز بی پایان یک سیاست ویرانگر و جنایت بار در آذربایجان غربی است. این سیاست از همین امروز فتیله جنگ اتنیکی را آتش زده است. امروز این فقط واژه هاست که به زبان رانده میشود، اما همین واژه ها در شرایط بحران سیاسی به گلوله های سربی تبدیل خواهد شد. هر انسان عاقلی با ضریب هوشی متوسط میتواند به سادگی این حقیقت تلخ را از همین امروز دریابد.

پنج: از دیگر تاثیرات شوم سیاست الحاق طلبی حزب دمکرات کردستان، ناکام گذاشتن ملیت های محروم از حقوق برابر در ایران بعد از جمهوری اسلامی است. چرا که ترویج الحاق آذربایجان غربی به کردستان از سوی حزب دمکرات کردستان و واکنشی هایی که نسبت به آن وجود خواهد داشت، بقدری در افکار عمومی مردم تاثیر منفی خواهد گذاشت که مطالبات خلق های محروم در نزد افکار عمومی مردم در ایران با تجاوزگری، جنگ و خونریزی هم ردیف تلقی خواهد شد و حقوق برابر ملیتهای غیرفارس از درجه اهمیت ساقط خواهد گردید و باز هم ماشین جنگی ارتش توسط دولت جدید و برای سرکوب به سوی مناطق ملیتهای ستم دیده روانه خواهد شد.

شش: حزب دمکرات کردستان ایران با تمامی تلاشگریهایش برای آزادی و حقوق ملیت کرد در ایران، اما لکه های تاریک و فراموش ناشده ایی نیز  در کوله بارش دارد که یادآوری آن سیاست ها میتواند کادرهای با درایت حزب را برای تغییر سیاست ویرانگر توسعه طلبی ارضی به حرکت وادارد.

حمایت و جانبداری حزب دمکرات کردستان ایران از هجوم مسلحانهء اسماعیل سیمیتکو و جنایات و خونریزی هایی وی که در اورمیه و خوی علیه مردم این شهرها مرتکب شده خود نشانی از وجود تمایل به ایجاد شدت و خشونت در نزد حزب دمکرات کردستان ایران است. سیاست ورزی حزب در چهل و اندی سال گذشته نیز نشانه های برجسته ایی از اعمال خشونت در سیاست این حزب را نشان میدهد.

جنگ و فاجعه در سولدوز (نقده) آنچنانکه باید در سخنان آقای عزیزی روشن نشده است. درست چند ماه بعد از انقلاب ضد استبدادی ۵۷ در ایران به گواهی شاهدان عینی  که این خاطره تلخ را به قلم کشده و ان را با دقت تمام تشریح کرده اند. در روز آغازین فاجعه سولدوز (نقده) حزب دموکرات کردستان به بهانه باز کردن دفتر حزب  در آن شهر تظاهرات مسلحانه در خیابانهای این شهر بر پا میکنند. برخی از افراد مسلح حزب به خانه های مردم  ریخته و آنها را تهدید میکنند که باید این شهر را ترک کنند چون اینجا کردستان است. مردم ترک شهر به مقاومت برمی خیزند. سه روز جنگ در داخل شهر ادامه می یابد تا نیروهای وابسته به رژیم به آن شهر کشیده شوند. در واقع سیاست های حزب دمکرات کردستان است که با آغاز چنین تشنجی ناهنجاری پای عوامل رژیم تازه به قدرت رسیده را به شهر سولدوز (نقده) می کشاند و فاجعه دامنهء بیشتری می یابد. پیشگیری و یا عدم تکرار این فاجعه هایی از نوع سولدوز (نقده) با فرار از واقعیت ممکن نیست بلکه این مهم با تغییر در سیاست اعمال سلطه حزب دمکرات کردستان ایران در شهرهای آذربایجان غربی ممکن و مقدور خواهد بود.

در شرایطی که نیروهای سیاسی کردستان در مقابل یورش وحشیانهء سپاه پاسداران و ارتش رژیم خمینی به کردستان می جنگید، حزب دمکرات کردستان ایران در سال 1363 یک سیاست ویرانگر و برادرکشی را در برافروختن جنگ علیه کومله آن هم در طول سه سال به پیش برد.

در عین حال سیاست بسیار نادرست حزب دمکرات کردستان در توهم مذاکره با رژیم، دو رهبر اصلی حزب دمکرات کردستان ایران در مذاکرات مستقیم با رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی به کام مرگ فرستاد.

در عین حال آقای خالد عزیز در این گفتگو از ابتکار ایجاد” انجمن دوستی” دو ملیت در این گفتگو سخن میگویند. در شرایطی که صد ها سند و مدرک دال بر کردستان خواندن آذربایجان غربی در کردستان مدیا وجود دارد و در حالی که حزب دمکرات کردستان ایران مصوبه ایی درونی مبنی بر کردستان خواندن آذربایجان غربی دارد و برای آن نام کذایی “استان اورمیه” را نهاده اند، چگونه میتوانند برای ایجاد” انجمن دوستی دو ملیت کرد و ترک “اقدامی بکنند؟ انجمن دوستی در شرایط دوستی بوجود می آید. در شرایطی که حزب دمکرات ایران از امروز تفگهایش را بسوی آذربایجان غربی نشانه گرفته است چگونه میتوان از انجمن دوستی سخن راند؟ و دقیقا به همین جهت نیز ما بشدت مخالف تشکیل چنین انجمن هایی در شرایط کنونی هستم و تا زمانیکه حزب دمکرات کردستان ایران از سیاست توسعه ارضی نسبت به آذربایجان دست نشسته است، تمامی دوستانمان را نیز از شرکت در چنین انجمن های بشدت برحذر میداریم.

بایستی عنوان کنیم که سیاستهای مخرب یک حزب سیاسی در کردستان نمیتواند تغییری در آذربایجان با تاریخ کهن اش ایجاد کند. اما تصور ویرانگری و جنایتهایی که سیاست توسعه ارضی حزب دمکرات کردستان ایران علیه غیرنظامیان در آذربایجان غربی میتواند ایجاد کند حقیتا ترسناک است و مردم بی گناه و محروم این منطقه به محاق جنگ و خونریزی خواهد کشاند.

در همین جا بایستی اعلام کنیم که هم کردستان و هم آذربایجان ایالتهای مونو اتنیک نیستند. هم چنانکه روشن است هم کشور ایران ساختاری با تنوع بسیار اتنیکی/ملی است و هم دو ایالت آذربایجان و کردستان بدون توجه به کثرت و قلت جمعیت ها بافت مولتی اتنیک دارند. و بی تردید در شرایط تغیرات سیاسی و سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی و در یک ساختار فدرال آتی دولتهای فدرال در آذربایجان، کردستان و دیگر مناطق ایران ملزم به رعایت همه جانبهء حقوق برابر شهروندی و حقوق برابر اتنیکی در سطح کشور ایران و صد البته در سطح هر ایالتی هستند. تمامی تلاشگری و مبارزه برای تغییر نظام سیاسی در ایران، نفی ساختار تمامیت خواهانه و ایجاد نظامی مبتنی بر برسمیت شناخته شدن کثرت و تنوع از تمامی جهات و از جمله کثرت و تنوع اتنیکی/ملی در ایران است. اگر برای یک ایران متنوع و متکثر مبارزه میکنیم سیاستهایمان در آذربایجان و کردستان نیز نمیتواند بدون به رسمیت شناختن بافت مولتی اتنیک و حقوق برابر آنها در ایالتهامان باشد.

سیاستهای مخرب یک حزب سیاسی در کردستان نمیتواند تغییری در آذربایجان با تاریخ کهن اش ایجاد کند. اما تصور ویرانگری و جنایتهایی که سیاست توسعه ارضی حزب دمکرات کردستان ایران علیه غیرنظامیان در آذربایجان غربی میتواند ایجاد کند حقیتا ترسناک است و مردم بی گناه و محروم این منطقه به محاق جنگ خواهد کشاند.

به باور ما، آذربایجان و کردستان باید که با صفر اختلاف و در کنار دیگر خلق ها به مصاف رژیم جمهوری اسلامی بروند و در این مصاف نقشی تاثیرگذار و حتی تعیین کننده برای فردای ایران بازی کنند. این تاثیرگذاری و تعیین کننده گی تنها و تنها از رهگذر همبستگی با صفر اختلاف میگذرد، نه با نشستن جلو دوربین حزبی و سخن گفتن از نیات توسعه طلبانه!

ما، ضمن اینکه، سخنان خالد عزیزی سخنگوی حزب دمکرات کردستان ایران را ویرانگر، خشونت گرا تلقی میکنیم، سیاست توسعه طلبی ارضی حزب دمکرات کردستان ایران را در شرایط کنونی به تشدید اختلافات ملیتها راه میبرد و در فردای تحولات سیاسی و سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی به جنایتهای وحشتناکی علیه غیرنظامیان در آذربایجان غربی منجر میشود، بشدت محکوم میکنیم و از شخصیتهای برجسته و دمکرات کردستان و کادرهای با درایت حزب دمکرات کردستان ایران برای تغییر این سیاست مخرب و ویرانگر حدکا استمداد می جوییم.

۱۹ بهمن ۱۴۰۲

حزب دموکرات آذربایجان

برگرفته از سایت بیرلیک

بازگشت به خانه