----------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                 

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

 -----------------------

برنامه یکشنبه

15 بهمن 1402 - 4 فوریه 2024

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

8.5 شب ایران

-----------------------

-----------------------

سخنران:

شروان فشندی

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

حرف اضافهء «برایِ....»

در رابطه با نیروی از دست دادن و به‌هم پیوستن

مهسا اسداله‌نژاد

بعد از درگرفتنِ ندایِ «زن، زندگی، آزادی»، موجِ نوشتن از «برایِ...» به راه افتاد. به نظر می‌رسد این نشانه‌ی زبانی که یک حرف اضافه‌ء به‌ظاهر ساده ‌است، خود گویای بسیاری از چیزهایی‌ست که در این جنبش می‌گذرد. اما «برایِ...» چه تفاوتی با دیگر حروف اضافه دارد؟

تغییر رشته

از خوانندگان محترم ضدانقلاب چه پنهان که فدوی منتظرالظهور شدیداً در پی تغییر رشته است و می خواهد «علوم سیاسی با گرایش عربستان» بخواند تا، به میمنت و مبارکی، دیپلمات شود. می ماند نامسلمان بودن اش که آن نیز تحصیل حاصل است! کوتاه سخن، علت را در خبر زیر جستجو کنید:

* رادیو فردا: اولین فروشگاه مشروبات الکلی در عربستان سعودی «افتتاح می‌شود».

البته این فروشگاه مشروبات الکلی را فقط به دیپلمات‌های غیرمسلمان می‌فروشد! لکن نگرانی ندارد زیرا بقول آن بزرگوار: چون که صد آمد، نَود هم پیش ماست!

برنامهء جدید حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان 

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

میدان براندازی یکپارچه نیست!

نامهء بهارهء هدایت - از زندان اوین

من نگارش این متن را در سالگرد انهدام هواپیمای اوکراین آغاز کردم و در حالی به پایان می‌رسانم اش که تنش نظامی بین ایران و پاکستان شدت گرفته است. هر دو واقعه موید آنکه ایران ما در خطر است، چه جان شهروندان اش و چه سرزمین و حاکمیت ملی‌اش. و اینها تماما ناشی از حکومت رژيم اسلامی است؛ حکومتی که در مبانی استراتژیک اش چنان تباهی‌ای ریشه دوانده که نمی‌تواند جز با تباه کردن جان شهروندان به حکومت اش ادامه دهد... خواست «زندگی معمولی» یعنی ما هم بتوانیم مثل مردم عادی ذیل یک حکومت عادی زندگی کنیم. نه در وضعیت انقباضی ذیل یک دولت انقلابی.

به نام زن ، به نام زندگی،

دریده شد لباس بردگی...

رويا حشمتی

مرد از بین دسته‌ی شلاق هایی که پشت در بود یه شلاق چرم مشکی رو برداشت، دو دور پیچوند دور دستش و اومد سمت تخت. قاضی گفت خیلی محکم نزن. مرد شروع کرد به زدن. شونه‌هام. کتفم. پشتم. باسنم. رونم. ساق پام. باز از نو. تعداد ضربه‌ها رو نشمردم.  زیر لب میخوندم «به نام زن، به نام زندگی، دریده شد لباس بردگی، شب سیاه ما سحر شود، تمام تازیانه‌ها تبر شود»...

سرگردانی اصلاح‌ طلبان در تنور انتخابات نظام

علی رسولی

دو ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری فعلا سطح دغدغه‌ نیروهای سیاسی رسمی رژيم اسلامی در این حدود است که چرا در جلسه روز دوشنبه با ابراهیم رئیسی و در چینش افراد در دو طرف ابراهیم رئیسی جای خوبی به آن‌ها نداده‌اند. اینکه در سمت چپ رئیسی، مرتضی آقاتهرانی، رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری هم ‌تراز با احمد وحیدی، وزیر کشور نشسته بود هم انتقاد دیگر آن‌ها است!

به چی رأی می دهی؟

مطلب رسیده

به چی رای می دی؟ به فقر؟ به گرونی؟ به فحشا؟ به اعتیاد ؟ به فساد؟ به طناب دار؟ به آقازاده ها؟ به تفتیش عقاید؟ به این همه دروغگویی ؟ به گرسنگی فرزندان میهن؟ به فروش اعضای تن مردم؟ به سرکوب 45 سالهء مردم؟ به کشتن کولبران و سوختبران ؟ به تجاوز و کشتن دختران میهن به گدایی گردن مردم گرسنه؟ به سفره های خالی مردم؟ به کشتن بچه ۵ ساله بلوچستان؟ به تن فروشی دختران و زنان؟ به وعده و وعیدهای پوچ و تو خالی؟ به بیکاریِ لیسانسه های مظلوم اسنپی؟ به قتل و غارت و چپاول و بیچارگی میهن؟ به شرمندگی مردان عیالوار دست خالی؟ به بدن های تا کمر فرو رفته در سطل های زباله برای یه لقمه نان بخورونمیر؟ به صندوق های رایی که خودشون هرکی رو بخوان از توش بیرون میکشن؟ به هزاران میلیارد سرمایه ایران وایرانی که خرج عراق و سوریه وعربهای موش خور عراقی و الجزایر و... میشه؟ به هزاران هزار میلیارد بیت المالی که  سرمایه وهزینه زندگی وتولیدبرای کشورم است و ماهانه مفت و مسلم برای کشتار مردم سوریه و مفت خوری و خوش گذرانی مردم مفت خور لبنان میره تو جیب حسن نصرالله؟ راستی، توبه کدوم گزینه رای میدهی؟(֎)

تأملاتی در باب قربانیان حملات متقابل ایران و پاکستان

عبدالستار دوشوکی

«سپاه پاسداران» رزژيم ایران ارتش پاکستان را متهم می کند که از جیش العدل حمایت می کند، اما جرات ندارد به مواضع ارتش پاکستان حمله کند. به جای آن کودکان بلوچ در منطقه پنجگور ایالت بلوچستان در پاکستان را هدف "موشک های کودک زن" خود قرار می دهد. در تلافی و جواب آن، ارتش پاکستان، که صاحب بمب اتمی است و به اقتدار خود می نازد، متقابلا بجای حمله به مبدا و خاستگاه اصلی موشک های سپاه، کودکان بلوچ در منطقه سراوان بلوچستان در ایران را هدف "موشک های کودک زن" خود قرار می دهد.

ریسک جنگ و تضعیف ریال

گزارش یورو نیوز

شدت گرفتن حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در خاورمیانه علیه مواضع آمریکا ریسک رویارویی نظامی مستقیم میان دو کشور، اقتصاد ایران را روز به روز بیش از پیش تحت تاثیر قرار می‌دهد... تحلیلگران مسايل اقتصاد ایران معتقدند که تضعیف ۱۷ درصدی ریال در کمتر از ۴ ماه گذشته بیش از همه تحت تاثیر نگرانی‌های موجود در مورد رخداد رویارویی مستقیم نظامی میان ایران و آمریکا بوده است. چنان که مردم ایران که طی دو سال گذشته زیر بار نرخ تورم ۴۰ درصدی بوده‌اند، در تلاش هستند تا با خرید دلار، پس‌اندازهای ریالی خود را در برابر ریسک جنگ بیمه کنند.

«خاورمیانه در خطرناک‌ترین وضعیت خود قرار دارد!»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ابالات متحده

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که در یک نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در واشنگتن صحبت می‌کرد، هشدار داد که خاورمیانه با خطرناک ترین شرایط خود از سال ۱۹۷۳ مواجه است و واشنگتن در حال بررسی پاسخ مناسب به حمله‌ای است که روز یکشنبه در اردن به نیروهای آمریکایی انجام شد. آقای بلینکن همچنین در ادامه گفت: «من می‌توانم استدلال کنم که دست‌کم از سال ۱۹۷۳ و حتی پیش از آن وضعیتی به خطرناکی شرایطی که امروز در سراسر منطقه با آن رو به رو هستیم ندیده‌ایم.»

ناقوس جنگ!

شایان شهنازی

تیم بایدن هم که کنار گود نشسته بود و با سانسور اخبار نیابتی ها سعی در کنترل اوضاع داشت ناگهان با حملات اخیر مورد فشار بسیار زیاد قرار گرفته. بایدن اصلا دوست نداشت و ندارد که با ج ا وارد جنگ شود. اونها ترجیح می دهند که، بعد از کندن کلک حماس و حزب‌الله، با حملات محدود اسرائیل در ماه های آینده خامنه‌ای را مجبور به تسلیم کنند. اما فشار داخلی امکان وعده وعید یک انتقام سخت 6-5 ماهه رو از دولت بایدن سلب کرده است. بایدن یا باید بجنگند یا از الان در انتخابات خود را بازنده بداند.

خسارات ناشی از بیانیهء الجزایر و اشغال سفارت آمریکا

بهرام سلطانی

تحریم، دعواهای حقوقی، ضبط و انسداد دارایی های کشورها از جانب دولت آمریکا قبلا نیز در قرن بیستم  وجود داشته خصوصا در  مورد روسیه بعد از انقلاب 1917، کشورهای اروپای شرقی، چین، کره شمالی، کامبوج، ویتنام و کوبا  که از طرف دولت امریکا  بطور یک جانبه اعمال شد .اما لازم به ذکر است که مجموعه دارایهای ضبط شده تمامی این کشورها در حدود 440 میلیون دلارتخمین زده میشود بوده که در مقایسه با انسداد اموال ایران در سال 1358 که رقمی در حدود 15   ملییارد دلار بود غیر قابل قیاس محسوب می شود.

شلیک اولین گلولهء رسمی برای باز شدن دروازهء ایران؟

الهام عدیمی

۳۵ سال پس از آخرین گلوله‌ای که در پایان جنگ ایران و عراق رد و بدل شد، حالا موشک‌هایی از پاکستان به داخل خاک ایران شلیک شده‌اند، اولین تهاجم نظامی رسمی بعد از قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل. اما آغازکننده این درگیری رسمی رژيم اسلامی بوده و بهانه‌اش را مبارزه با گروه‌های تروریستی پناه‌گرفته در خاک پاکستان اعلام کرده است.

چرا پاسخ‌های ایران به حملات اسرائیل متوازن نیست؟!

هادی معصومی زارع

(مدیر میز عراق و شامات در اندیشکدهء مرصاد حکومت اسلامی)

در حال حاضر و با فقدان موازنه تکنولوژیک موجود، ساقط ‌سازی اسرائیل راه‌حل صرفا نظامی ندارد. این اتفاق تنها زمانی رقم خواهد خورد که از طرفی معادلات منطقه‌ای متفاوت از این شود و جبهه‌های جدیدی نیز علیه رژیم اسرئیل باز شود و از طرفی دیگر، وضعیت داخلی رژیم اسرئیل نیز تحت‌الشعاع شکاف‌های مختلف به نقطه فرسایش کامل رسیده باشد. به گونه‌ای که حمایت بیرونی نیز قدرت نگهداشت این حجم از تناقض و تنافر را در کنار یکدیگر نداشته باشد. بی‌هیچ تعارفی، این وضعیت ممکن است به چنددهه دیگر زمان نیاز داشته باشد. آنچه در یک معرکه مهم است، نگاه برایندی است و نه نقطه به نقطه.

بمب گذاری کار کیست؟

بهروز نارمکی

در این رژیم همه کاری شدنی‌ست و بخاطر وجودِ ساختاری فاسد در حکومت، از جمله نهادهای امنیتی و بویژه قضایی چه احتمالی را می‌توان اثبات یا باطل کرد؟ و اساساً این نوع گمانه‌زنی‌ها چه ارزشی دارد؟ در نتیجه فساد و خیانتِ دستگاه حکومتی همواره مردم قربانی هستند و چه فرقی دارد که این مردم در کسوتِ مردم عادی! باشند یا سرباز وظیفه‌ای که از عزیزان من و شما است و اینک به اجبار عمله ظلم شده یا پااندازِ ظلم؟

سقوط رژیم؛ حاصل تلاش خودمان یا کنش بین المللی؟

نیما بهرامی

چگونه از غرب انتظار داریم که سربازان جوان خود را به جنگ با خامنه ای گسیل نمایند، ولی خود از ترس در کنج خلوتی فرو می رویم و نوجوانان و جوانان را در تقابل با این رژیم ددمنش تنها می گذاریم؟ باید بدانیم که نیروهای سرکوب به محض مشاهدهء خیل عظیم جمعیت معترض، سریعا تسلیم شده و دست از سرکوب خواهند کشید. پایه های رژیم بسیار سست تر از آن است که توانایی ادارهء امور را داشته باشد. فقط کافیست همگان بخواهند و به میدان بیایند.

نامه ای از شیراز

برگرفته از اینترنت

گاهی به تئوری توطئه پناه می‌برند. چاره ای ندارند. شایعه شده است که دریاچهء رضاییه/ ارومیه را خشکانده اند که از منبع عظیم لیتیوم کف دریاچه بهره برداری کنند. می گویند در روز بیشتر از صد کامیون منابع لیتیوم کف دریاچه را بار می زند و می برد. کجا؟ کسی نمی‌داند. کسی نمی‌داند چه کسی صاحب اختیار و فروشنده و خریدار است.  خشکی مطلق دریاچهء نمک شیراز/ مهارلو را هم در پناه همین تئوری توطئه تعریف می‌کنند.

«خودکشی»، نام دیگری برای مرگ‌های دختران زیرسن

غزاله معتمد

با دسترسی به‌ ابزار تحلیلی مدرن و رویکردهای فمینیستی و متقاطع، نمی‌توان از نقش سویه سیستماتیک این مرگ‌ها، با تقلیل دادنشان به «خودکشی مسری» گذشت و بر سر این نایستاد که مرگ دختران زیر سن نتیجه عملکرد دولت و حکومت جمهوری اسلامی است که پروپاگاندای سیاسی و فرهنگی و رسانه‌ای و قضایی خود را به عنوان ابزار فشار برای وقوع امر خشونت بر زنان بسیج می‌کند.

«امیدوارم مجاهدت های حوثی ها ادامه یابد!»

علی خامنه‌ای

علی خامنه‌ای همچنین اقدام حوثی‌های یمن در پشتیبانی از مردم غزه را ستود و گفت: «یمنی‌ها به مجاری حیاتی رژیم صهیونیستی ضربه وارد کردند و از تهدید آمریکا نترسیدند؛ چراکه انسان خداترس از غیرخدا نمی‌ترسد و این کار آنها حقاً و انصافاً مصداق جهاد فی سبیل الله است.» او ابراز امیدواری کرد که «این مقاومت‌ها و فعالیت‌ها تا پیروزی ادامه پیدا کند».

دگرگونی‌های احتمالی دوران پسا خامنه‌ای

م. روغنی

مرگ خامنه‌ای، به عنوان طراح و عامل تمام بدبختی‌های کشور، می‌تواند با از دست رفتن پدر خوانده نیروهای سرکوب، از یک سو روحیه سرداران سپاه را تضعیف و از سوی دیگر اقشار ناراضی را مجددا به خیابان کشاند. تحقق این سناریوی در گرو وجود بدیلی دمکرات و سکولار و رهبری قابل اعتمادی است که بتواند، با ایجاد امید به آینده، اکثریت اقشار رنگین کمان جامعه را بسیج و توازن قوا را به تدریج به سود جنبش مدنی دگرگون سازد.