تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

15 بهمن ماه 1402 - 1 ماه فوریه 2024

ناقوس جنگ!

شایان شهنازی

به نظر من آمریکا چهار بازی مرتبط اما موازی  را در مورد ج ا پیش گرفته:

1. رهیز از جنگ مستقیم با ج ا تا جای ممکن

2- استفاده از برگ براندازی ج ا در انتخابات

3- مقداری باز گذاشتن دست همه بازیگران منطقه‌ای برای ایجاد آشوب کنترل شده در دنیا.

4- انداختن توپ آغازگر جنگ در زمین ا ج ا

هرچند سیاست کلی آمریکا در مورد ج ا این است که ج ا بدون جنگ گسترده و با تحریم و حملات پراکنده تا جای ممکن کوبیده و تضعیف شود، اما واقعا شرایط برای ج ا به سمتی می رود که نجنگیدن برایش پرهزینه تر است.

تیم بایدن هم که کنار گود نشسته بود و با سانسور اخبار نیابتی ها سعی در کنترل اوضاع داشت ناگهان با حملات اخیر مورد فشار بسیار زیاد قرار گرفته. بایدن اصلا دوست نداشت و ندارد که با ج ا وارد جنگ شود. اونها ترجیح می دهند که، بعد از کندن کلک حماس و حزب‌الله، با حملات محدود اسرائیل در ماه های آینده خامنه‌ای را مجبور به تسلیم کنند. اما فشار داخلی امکان وعده وعید یک انتقام سخت 6-5 ماهه رو از دولت بایدن سلب کرده است. بایدن یا باید بجنگند یا از الان در انتخابات خود را بازنده بداند.

اولین قدم دولت بایدن برای دور شدن از جنگ این است که ترمز اسرائیل رو بکشد یا نتانیاهو روا بیندازد که هردو سخت هستند! پس در ادامه دو راه بیشتر باقی نمی ماند:

1- یک حملهء مستقیم سنگین به منافع ج ا. مثلا شلیک همزمان یک صد موشک کروز مثل حمله های یکشبه به بشار اسد یا صدام.

2- تصمیم به ادامه وضعیت نه جنگ و صلح و تحویل جنازه زخم خورده ج ا به ترامپ!

نتیجه هر دو راه برای رژیم ایران یکی بیشتر نیست. اما ج ا اگر واقعا عاقل باشد بدنبال مورد اول می رود.

یعنی قبل از آمدن ترامپ این جنگ را آغاز می کند که بنظر من رفتار ج ا اصلا همین رو نشان میددهد! ج ا اگر یک ماه پیش جنگ می کرد می توانست از برگ حماس و حوثی ها نهایت استفاده رو ببرد. اگر تعلل کند برگ حزب الله هم از دست اش خارج می شود. اما خب طبیعتا این تصمیم بسیار سختی برای رژیم است.

سیاست ج ا همواره بر مبنای ضعیف کشی و توسری خوردن از قویترها تنظیم شده. اگر در یک خط بخواهم کل سیاست خارجی ج ا رو از روز اول تعریف کنم این است: امتیاز دهی بیشتر درمقابل امتیاز گیری کمتر و رفتن در لاک دفاعی و از این ستون به اون ستون در انتظار فرج! 45 سال همین فرمول را با بند و تبصرهء کمتر و بیشتر استفاده کرده اند. بنابراین خروج از لاک دفاعی و حمله به قدرتی بالاتر چیزی است که ج ا به آن عادت ندارد.

اما چند دهه جنگ زرگری ج ا و آمریکا واقعا در حال تبدیل به جنگ واقعی است. برای جنگ با آمریکا فرصتی طلایی مثل دولت بایدن در 45 سال گذشته وجود نداشته احتمالا در 45 سال آینده هم تکرار نخواهد شد! هرچند جنگ موجب جمع شدن تمام دشمنان آمریکا پشت ج ا می شود. اما ج ا بخوبی می داند که بهرحال شکست خواهد خورد.

ج ا بدنبال بازتولید خود پس از شکست است و می داند که در صورت شروع اعتراضات ایرانیان، دولت فعلی آمریکا پشت نیروهای ملی و میهن پرست در نخواهد آمد! بنابراین می تواند مثل مارمولکی که وقت خطر دمش را می اندازد، دشمن را مشغول و با جان اش فرار کند. برای همین هم از الان برنامه ریزی می کنند تا سپاه پاسداران و تعداد زیادی از سردارانی که موی دماغ بیت هستند رو قربانی تغییرات پیش رو کنند. من کشتن فرماندهان سپاه را که با گرای داخل انجام شد و انفجار کرمان را در همین دسته می بینم. اما از سمت مقابل هم گروه دومی «پروژهء آخوندکشی» و قربانی کردن تعداد زیادی از آخوندهای کم اهمیت و پر اهمیت از گله های رقیب رو در دست دارند. سیگنال هایی مدام این ایده رو تقویت می کنند که هر دو پروژه در دو مسیر موازی هم به آرامی در حرکت اند تا در زمان صفر سرعت بگیرند.

 

پروژه تصفیه اصلاحطلبان: بدنبال بیرون کردن حسن روحانی بعنوان یکی از آخرین و امنیتی ترین مهره های اصلاحات از دایره قدرت اتفاق دومی هم شروع شده! آمریکا هم بدنبال و همراستا با خامنه‌ای بایکوت مهره های بابااکبری رو آغاز کرده و هردو به یک دلیل: اصلاح طلبان دیگر پایگاه اجتماعی ندارند!

طبیعتا وقتی طبیعی ترین نقش اصلاح طلبان - یعنی کشاندن مردم پای صندوق های رای - از دست برود آنها دیگر به درد خامنه‌ای نخواهند خورد و بهمین دلیل به درد آمریکا هم نمی خورند. برگ آخر قصه اصلاحات درحال ورق خوردن است و پروژهء تصفیه داخلی و خارجی آنها که مدتی است آغاز شده بزودی کامل می شود و دیگر جز در خاطرات نام های آنهارا نخواهیم شنید.

اما خلاء اصلاحات هم در داخل و هم در خارج باید پر شود! یعنی با گروهی که پایگاه اجتماعی داشته باشد. از این قسمت داستان ما زمان ورود نیروهای ملی به میدان آغاز می شود. ج ا با شکل و فرم ضد ملی فعلی نمی تواند با ماسک ملی ملت را جذب کند پس باید پوست اندازی کند.

این مارمولک دنبال فرصتی برای انداختن دم است. و یکی از اولین مراحل پوست اندازی فعال شدن گروه های تجزیه طلب است. حالا دلیل کوبیدن تجزیه طلبان را بهتر درک می کنید. البته تعابیر مختلف است. عده ای آنهارا مزاحم خیزش ملی و نیروهای ملی می دانند که که کاملا هم درست است. اما در اینکه هدف از حملات اخیر چنین ایده ای باشد تردیدهای جدی وجود دارد! اما در مجموع، با آغاز پروسه پوست اندازی، رژیم در آسیب پذیرترین حالت ممکن قرار می گیرد! رژیم با پذیرش چنین ریسکی خود را در معرض خطر قرار می دهد و طبیعتا قبل از آن یارگیری بین المللی و داخلی را انجام داده است.

اما با توجه به چیزی که من از شرایط استنباط می کنم، یعنی امیدوارم، رژیم رودست خواهد خورد و نیروهای ملی عنان کار را نهایتا در دست خواهند گرفت! سازماندهی ها در مراحل اولیه انجام شده اما حضور میلیونی ایرانیان با پرچم ملی شیر و خورشید در مراحل پایانی حیاتی و ضروری است.

 

انتخاب دوم: بازگشت ترامپ! اگر به هردلیلی رژیم ج ا تا زمان آمدن ترامپ سقوط نکند - یعنی بایدن تصمیم به جنگ نگیرد و رژیم هم تصمیم به مقاومت تا دولت بعدی آمریکا را بگیرد و قیام ملی هم پیروز نشود یا اصلا تصمیم به خیزش بین نخبگان میهن‌پرست گرفته نشود، در این صورت وظیفه نیروهای ملی حساس تر می شود. ترامپ رژیم ایران را خواهد انداخت اما چون آدم معامله گری است با افرادی در راس هرم قدرت ایران معامله خواهد کرد. این معامله همین الان هم در حال انجام است. همه اینها یعنی برای آیندهء ایران این ترامپ است که تصمیم می گیرد نه ایرانیان! برای همین فکر می کنم ما هم مثل ج ا این ریسک را بپذیریم که قبل از آمدن ترامپ در فرصتی که بزودی پیش می آید در جهت استقرار یک حکومت ملی یا بهتر بگم پادشاهی مشروطه استفاده کنیم و پس از آمدن ترامپ با برنامه های آتی جهان با در نظر گرفتن منافع ملی جهت‌گیری کتیم.

این قسمت مقاله با فرض پیروزی ترامپ تهیه شده و بر پایه فرضیات نمیتوان و نباید فرصت های عینی را از دست داد. بهرحال ملت ایران در برنامه‌های ترامپ نقش کلیدی ایفا خواهند کرد. فراتر از چیزی که تصور می کنید. من دقت کرده ام که هواداران ترامپ اخیرا به جای عقاب بیشتر از نماد شیر استفاده می کنند. این تصادفی نیست! با نگاه عمیق تر متوجه می شوید این شیر اشاره به ایران است!

غیر ممکن است ترامپ از ظرفیت دیوانه کننده رشد ایران بگذرد! ایرانی ها سال هاست با شیروخورشید در صف حامیان ترامپ اند. از آنجا که نماد انگلستان هم شیر است و اینکه انگلستان اصلا شیر ندارد و از ایران اقتباس کرده است. من فکر میکنم این استفاده گسترده از این نماد کاملا معنی دار است.

این هدیه امشب من به شماست: ترامپ با نماد شیر بعنوان سمبل پاتریوتیست ها و نمادی از سلطان قلمرو جهان امسال ورود خواهد کرد. منتظر گسترش بیشتر و بیشتر این نماد باشید. اتفاق های خوب با اینکه بسیار نادرند واقعا در حال رخ دادند. اما از این جهت که موجب خوش خیالی از پیروزی و تعلل و انفعال در جامعه می شوند خیلی درموردشان صحبت نمی کنم. همه چیز مثل روز روشن است اما مثل آسمان بهار غیر قطعی ست! فراموش نکنید برای پیروزی حتما لازم است بجنگیم! پیروزی که بدون جنگیدن بدست بیاید بدون جنگیدن هم از دست می رود.

به امید ایران مرفه، پیشرفته و مقتدر.

برگرفته از توئیتر (X) نویسنده

بازگشت به خانه