----------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                 

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

 -----------------------

برنامه یکشنبه

24 دی 1402 - 14 ژانویه 2024

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

8.5 شب ایران

-----------------------

انقلاب معیشتی / انقلاب هویتی

-------------------

فایل تصویری      فایل صوتی

-------------------

سخنران:

     

شهرام القاسی

استاد جامعه شناسی در نروژ

مدیر جلسه: عباس دانشور

«ویدئوی مرامنامه»

بمناسبت اولین سالگرد تأسیس

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

سرگردانی اصلاح‌ طلبان در تنور انتخابات نظام

علی رسولی

دو ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری فعلا سطح دغدغه‌ نیروهای سیاسی رسمی رژيم اسلامی در این حدود است که چرا در جلسه روز دوشنبه با ابراهیم رئیسی و در چینش افراد در دو طرف ابراهیم رئیسی جای خوبی به آن‌ها نداده‌اند. اینکه در سمت چپ رئیسی، مرتضی آقاتهرانی، رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری هم ‌تراز با احمد وحیدی، وزیر کشور نشسته بود هم انتقاد دیگر آن‌ها است!

اطلاعیهء شمارهء یک ستاد «انتخابات» وزارت کشور

به تمام «هموطنانی» که در رای گیری آتی شرکت کنند اقلام زیر بصورت کاملا رایگان تعلق می گیرد:

1. یک عدد پالان مخملی دو نفره با دور دوزی مخمل 2. چهار عدد نعل فولادی با نصب رایگان با گارانتی چهار ساله به رای دهند

-  یک افسار چرم همدونی با دهنه استیل آبکاری

4- یک عدد افشانه ضد شپش احشام و پشه پرون

5 - ده کیلو گُل یونجه سال مونده

6- یک عدد میخ طویله با۱۰متر بند ابریشمی نعل بند پسند

برنامه جدید تلویزیونی حزب سکولار دموکرات ایرانیان:

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان 

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

به چی رأی می دهی؟

مطلب رسیده

به چی رای می دی؟ به فقر؟ به گرونی؟ به فحشا؟ به اعتیاد ؟ به فساد؟ به طناب دار؟ به آقازاده ها؟ به تفتیش عقاید؟ به این همه دروغگویی ؟ به گرسنگی فرزندان میهن؟ به فروش اعضای تن مردم؟ به سرکوب 45 سالهء مردم؟ به کشتن کولبران و سوختبران ؟ به تجاوز و کشتن دختران میهن به گدایی گردن مردم گرسنه؟ به سفره های خالی مردم؟ به کشتن بچه ۵ ساله بلوچستان ؟ به تن فروشی دختران و زنان؟ به وعده و وعیدهای پوچ و تو خالی؟ به بیکاریِ لیسانسه های مظلوم اسنپی؟ به قتل و غارت و چپاول و بیچارگی میهن؟ به شرمندگی مردان عیالوار دست خالی؟ به بدن های تا کمر فرو رفته در سطل های زباله برای یه لقمه نان بخورونمیر؟ به صندوق های رایی که خودشون هرکی رو بخوان از توش بیرون میکشن؟ به هزاران میلیارد سرمایه ایران وایرانی که خرج عراق و سوریه وعربهای موش خور عراقی و الجزایر و... میشه؟؟ به هزاران هزار میلیارد بیت المالی که  سرمایه وهزینه زندگی وتولیدبرای کشورم است و ماهانه مفت و مسلم برای کشتار مردم سوریه و مفت خوری و خوش گذرانی مردم مفت خور لبنان میره تو جیب حسن نصرالله؟

راستی، توبه کدوم گزینه رای میدهی؟(֎)

شهر است یا میدان جنگ؟

حسین نجاری

شهر برای زندگی زیباشناسانه‌ء شهروندان است و نباید شهر و زیبایی را از یکدیگر جدا کرد، روشن است که شهر به روزها و شب‌هایش زیباست و دریغا که ما از درک شهر با شاعرانه‌گی‌اش ناتوانیم و از ژرفای زندگی شهری بی‌خبریم، زیرا ما از جامعه‌ی شناسی شهر چیزی نمی‌دانیم و از این روست که آن را با میدان جنگ اشتباه گرفته و تمام بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی آن را در انحصار جریان جنگ‌بینانه قرار داده‌ایم.

در دی ماه شش سال قبل

ویدا موحد طلسم شب را اینگونه شکست و به حجاب اعتراض کرد و بازداشت شد. دخترها حرکت اش رو ادامه دادند و ویدا موحد شد نماد دختر انقلاب... بعدا هم  جعبهء ‌برق را جوری کردند تا کسی روش نرود. خیلی‌ها نمی‌دونن زنی که ده ماه بعد با لباس قرمز و چند بادکنک، بدون حجاب بر فراز گنبد فیروزه‌ای میدان انقلاب رفت، باز هم ویدا موحد بود. حجاب اجباری یک نماد است. نمادی از سیطره ایدئولوژی حاکم بر بدن و ذهن زن؛ اما زنان ایران سال‌هاست که ایستاده اند و این استواری و استقامت، شاکلهء رژيم اسلامی را خواهد شکست.(برگرفته از توئیتر)

نمایش سیاسی- انتخاباتی خامنه‌ای در چهار پرده!

احمد پورمندی

روشن شده است که خامنه‌ای قصد ادامه سیاست خالص‌سازی به شیوه تا کنونی را ندارد و می‌داند که این سیاست، دیگر قابل دوام نیست. در عین‌حال، او نه می‌تواند و نه می‌خواهد که بر آن نقطه پایانی بگذارد. او به دنبال رنگ کردن گنجشک خالص‌سازی با رنگ زرد اصلاح‌طلبانی است که از اصلاح‌طلبی تنها نامی را یدک می‌کشند و دست‌شان همیشه در کاسه حکومت دزد سالار بوده است. این جماعت می‌دانند که دیگر هیچ آبرویی در میان مردم ندارند و با عدم شرکت در انتخابات هم موفق به کسب هیچ اعتبار و آبرویی نخواهند شد.

 

تئوری «زنجیره واکنش» و چالش بزرگ بقا برای رژیم اسلامی

در سایه‌ء جنگ اسرائیل- حماس

حسین آقایی

اگرچه پیش‌بینی وقایع و تحولات بطور دقیق امکان پذیر نیست اما با توجه به بحران‌های جدی که رژيم اسلامی در داخل و خارج با آن دست به گریبان است و با توجه به نبرد اسرائیل علیه «محور مقاومت»، احتمال تقابل نظامی تهران و تل آویو از هر زمان دیگری بیشتر است. البته تقریبا همه چیز بستگی به این دارد که اسرائیل تا چه اندازه حاضر باشد در این نبرد فراتر از خطوط قرمز و چارچوب‌های قبلی برود و چه میزان آمریکا نیز اسرائیل را در این مسیر همراهی کند.

دو اشتباه بایدن

رضا پهلوی

رژيم اسلامی در حالی به تامین مالی و آموزش نیروی نیابتی خود در یمن، یعنی حوثی‌ها ادامه می‌دهد، که متاسفانه دولت آمریکا دسترسی مستمر این گروه تروریستی به پول را تسهیل می‌کند. رییس‌جمهور «بایدن» پس از روی کار آمدن، مرتکب دو اشتباه اساسی شد: حذف حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی، و خودداری از اجرای تحریم‌های نفتی علیه رژیم دیکتاتوری در ایران. تازه‌ترین آتشی که منطقه را فرا گرفته، نتیجه این دو اشتباه است که از یک سو، موجب مشروعیت‌ بخشی به این گروه تروریستی شد، و از سوی دیگر، صادرات نفت رژیم حامی آن در تهران را دو برابر کرد؛ به طوری که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، رژيم اسلامی توانسته بیش از صد میلیارد دلار نفت بفروشد. در حالی که حوثی‌های تحت فرمان خامنه‌ای بذر درگیری و جنگ را می‌کارند، تنها راه‌حل دراز مدت، اعمال دوباره فشار حداکثری بر رژيم اسلامی، و هم‌زمان، حمایت حداکثری از مردم ایران در مبارزه‌شان با رژیم است. (منبع: تونیتر)

تحصیل 200 نفر از حوثی‌ها

در دانشگاه علوم و فنون دریایی خامنه‌ای

روزنامه «تلگراف»

روزنامه «تلگراف» به نقل از منابع امنیتی گزارش داد حدود ۲۰۰ مزدور که بخش‌هایی از یمن را کنترل می‌کنند، دورهء آموزشی خود را دانشگاه علوم و فنون دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر ساحلی زیباکنار در استان گیلان طی کرده‌اند. منابع اطلاعاتی گفته‌اند دوره آموزش حوثی‌ها جدا از سایر دانشجویان برگزار شده و، برای جلوگیری از درز اطلاعات، مراودهء حوثی‌ها با سایر دانشجویان این مرکز ممنوع بوده است.

قبیله‌گرایی نوین و بحران دموکراسی

فرانسیس فوکویاما

ترجمه شیریندخت دقیقیان

آشنایی با انواع نقدهایی که بر سیاست هویت-محور انجام شده می‌تواند راهگشای کنشگران ایرانی در جنبش "زن، زندگی، آزادی" باشد تا نسبت به تاریخچه‌ء آزمون و خطاهای هویت-محوری و نقد بن بست‌هایی که پیشتر در جامعه‌ء جهانی آزموده و سپس تحلیل شده، به شناخت بهتری برسند. فوکویاما در بخش اول این مقاله‌ی بلند که ترجمه‌ی چهار قسمت آخر آنرا با اندکی تلخیص می‌خوانید، شرح می‌دهد که...

استبداد چیست؟

علیرضا نجفی

در حکومت استبدادی رابطه حکومت و شهروندان رابطه «شبان و رمه» است که شکل به اصطلاح سیاسی آن رابطه سلطان و رعیت می‌شود. در چنین رابطه‌ای مقام سلطان به عنوان «سایه خدا بر زمین» قدسیت می‌یابد؛ مثلا در ایران ناصرالدین شاه خود را «ظل‌الله» می‌نامید. از این رو فرد حاکم اقتدار و فرمانروایی مطلق دارد، بی آن که هیچ مسئولیت مشخص و نهادینه شده‌ای در برابر شهروندان داشته یا در برابر اعمال و اقداماتش پاسخگو باشد. در چنین حکومتی آن چه به اصطلاح «قانون» نامیده می‌شود، همان بروز اراده خودکامانه است که در برابر اراده آن که هیچ نظارتی ممکن نیست همه جامعه یکسان و در حکم رعیت فرمان‌بردار و خدمت‌گزار حاکم مستبد هستند.

روسری های سوزان

نیما بهرامی

حجاب به عنوان یک نماد مذهبی نشان دهندهء وفاداری زنان به قوانین جوامع مرد سالار و همچنین به شریعت اسلام است. تعریف حجاب را نمیتوان صرفا به پوشش زنان محدود کرد. حجاب در حقیقت شامل حفظ فاصله اجتماعی زن با اشخاص ثالث اجتماع، عدم استقلال او در تصمیم گیری های شخصی و همچنین سمبلی از وابستگی حقوقی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی او به مرد است. حجاب تظاهری ست از تعظیم یک زن به حاکمیت مردان در خانواده و اجتماع.

واقعهء کرمان گویای آن است که «شما شکست خورده‌اید‌!»

حسین رونقی

واقعه تلخ کرمان که منجر به کشته‌شدن کودکان و شهروندان بی‌گناه شد، نشان از ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی- امنیتی رژيم اسلامی دارد. سیستم‌هایی که دغدغهء‌ آنها به‌جای تأمین امنیت کشور و شهروندان و پیگیری مطالبات مردم و منافع ملی، بازداشت و شکنجه‌ی زنان با دلایل واهی از جمله بی‌حجابی و ایجاد ارعاب و سرکوب معترضان و منتقدان است. نظامی که برخی از نشانه‌های گویای تقسیم‌بندی‌ نیروهای خود در راستای جنگ قدرت داخلی را نیز دارد و نشانه‌های فروپاشی در آن دیده می‌شود.

راهبرد یک دیکتاتور فرسوده برای بقاء

حامد محمدی

آشفتگی و اختلال در منطقه و همچنین آب‌های بین‌المللی، هدفی است که رژيم اسلامی با پشتیبانی از گروه‌های نیابتی زیر پرچم «مقاومت» برای آن برنامه‌ریزی کرده است... با استناد به شواهد و رویدادهای میدانی، عملیات تروریستی «هفت اکتبر» حماس علیه اسرائیل و ورود حوثی‌ها به جنگ دریایی به اسم حمایت از فلسطینی‌ها، بخشی از راهبرد رژيم اسلامی در برابر منشاء تهدیداتی است که به اشکال مختلف موجودیت رژیم را به خطر می‌اندازد.

اقتصاد ۲۰۲۴: در سیاهی شب چه چیزی بال می‌گشاید؟

علی رسولی

اقتصاد جهان مدت‌ها است که از مدار آرامش خارج شده است. به‌رغم تداوم گسترده‌ترین تغییر در سیاست پولی از دهه ۱۹۸۰، هنوز چشم‌انداز وقوع پایداری و ثبات در اقتصاد جهان دیده نمی‌شود. در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی آمریکا ادامه داشت ولی اروپا به سختی خود را روی آب نگاه داشت و در بقیه نقاط جهان هم سایه نااطمینانی هر روز گسترده‌تر می‌شد... در سال ۲۰۲۳، بحران بدهی در کشورهای با درآمد متوسط و فقیر شدیدتر شد. اکنون نیمی از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که دولت‌هایشان ناچارند پولی به مراتب بیشتر از بهداشت و آموزش صرف بازپرداخت بدهی خارجی کنند.

چرا بوخارین ها کُد  پنهان دیالکتیک را نمی‌داننـد؟

طاهره بارئی

اگر حکومتی، دولتی، دوست مردم و دوست منافع جمعی بود به تمام متفکرینی که در هر زمینه، اقتصاد، فلسفه یا جامعه‌شناسی باشد، تا فیزیک و روانشناسی و الهیات و غیره، ارج نهاده عالی‌ترین فرصت‌ها را برای ادامهء تحقیقات شان و ارائهء آنها به مردم اعطا خواهد کرد. دنبال دشمن و دشمن ‌تراشی و دشمن ‌شناسی نگشته، به آنچه بشریت را به‌هم نزدیک و موافقت‌ها را ایجاد می‌کند، وقت خواهد گذاشت. از حقیقت، حتی اگر شکست اندیشه و پروژه خودش باشد نمی‌هراسد. و شمشیر چوبیش را با لبخند تسلیم می‌کند… کاری تمام نشده در این صدا‌ها هست.

کلید واژه‌های پراکندگی

مینا خانی

رژيم اسلامی می داند که اتهام‌ها و ادعاهایش در مورد مخالفان اش در بین مخالفان اش اعتبار خاصی ندارد، پس پروژهء نفوذ گفتمانی را به شدت پیش‌ می‌برد و سعی می کند که حرف های خودش را از زبان مخالف یا با پوشش مخالفان اش بزند. در این جا به اختصار بخشی از کلید-‌واژه‌ها را که مکررا در سال های گذشته از طریق نفوذ در مخالفان رژيم علیه بخشی دیگر از مخالفان اش تکرار شده و در جریان جنبش زن زندگی آزادی همه چیز را به سکون کشاند می‌نویسم...