----------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                 

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

 -----------------------

برنامه یکشنبه

17 دی 1402 - 7 ژانویه 2024

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

8.5 شب ایران

-----------------------

17 دی – جنبش مهسا

و بحران رهبری

-------------------

فایل تصویری      فایل صوتی

-------------------

سخنران:

  

پری عسگری

مدیر تلویزیون الوند

مدیر جلسه: عباس دانشور

آرشیو

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

شهر است یا میدان جنگ؟

حسین نجاری

شهر برای زندگی زیباشناسانه‌ء شهروندان است و نباید شهر و زیبایی را از یکدیگر جدا کرد، روشن است که شهر به روزها و شب‌هایش زیباست و دریغا که ما از درک شهر با شاعرانه‌گی‌اش ناتوانیم و از ژرفای زندگی شهری بی‌خبریم، زیرا ما از جامعه‌ی شناسی شهر چیزی نمی‌دانیم و از این روست که آن را با میدان جنگ اشتباه گرفته و تمام بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتی آن را در انحصار جریان جنگ‌بینانه قرار داده‌ایم.

تخیّل قوی باید و بیضوی!

حمید رضا رحیمی

برخی همکاران درونمرزی فدوی تیترهائی می زنند که، افزون بر کهیر، موجب می شود سرِ همه جای فدوی اسفناج اُرگانیک هم سبز شود! به یک مستوره در این راستا نگاه کنید تا به عرض او برسید:

 خبرآنلاین: پشت‌ پردهء شوکه‌ کنندهء لغو کنسرت علیرضا قربانی!

ملاحظه کردید؟ اما شوکی در کار نیست، قربانت گردم؛ به فرازی از ادامهء خبر نگاه کن:

 * محمد(ص) رضا(ع) جان‌نثاری، معاون امنیتی استاندار اصفهان:

علیرضا قربانی به خاطر "نوازندگان خانم" منع قانونی در برگزاری کنسرت اصفهان دارد!

به همین سادگی!

انکار هفده دی انکار تاريخ جنبش زنان ايران است

شکوه میرزادگی

این مطلب ابتدا سیزده  سال پیش، و پس از آن بارها در برخی نشریات، منتشر شد و سپس در کتاب «معجره ی تو» (مجموعهء مقالات مربوط به زنان) بازنشر پیدا کرد. در این دوره که مردمان ایران، شاهد اوج گرفتن جنایات حکومت واپسگرای اسلامی، به ویژه نسبت به زنان، هستند می خواهم همزمان با هفده دی و بازنشر آن، به عنوان یک زن ایرانی،  ادای احترامی چندباره داشته باشم به اولین رهبر تاریخ ایران (پس از حمله اعراب) که قدر آزادی زن را می دانست.

در دی ماه شش سال قبل

ویدا موحد طلسم شب را اینگونه شکست و به حجاب اعتراض کرد و بازداشت شد. دخترها حرکت اش رو ادامه دادند و ویدا موحد شد نماد دختر انقلاب... بعدا هم  جعبهء ‌برق را جوری کردند تا کسی روش نرود. خیلی‌ها نمی‌دونن زنی که ده ماه بعد با لباس قرمز و چند بادکنک، بدون حجاب بر فراز گنبد فیروزه‌ای میدان انقلاب رفت، باز هم ویدا موحد بود. حجاب اجباری یک نماد است. نمادی از سیطره ایدئولوژی حاکم بر بدن و ذهن زن؛ اما زنان ایران سال‌هاست که ایستاده اند و این استواری و استقامت، شاکلهء رژيم اسلامی را خواهد شکست.(برگرفته از توئیتر)

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان  1 2

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

شراکت مافیای هاشمی در جنایات رژيم

محمد جعفری

آنهائی که خيال می کنند که بعضی از زعمای حکومت اسلامی که امروز دست شان از بخشی از قدرت کوتاه شده، مردمي شده و دل شان به جان و مال و ناموس مردم می سوزد، به کجراهه می روند. زيرا همین ها برای حفظ قدرت از قتل نزديک ترين افراد هم خم به ابرو نمی آورده اند. وقتی مرحوم لاهوتی در سال 60 در زندان اوين با سم استريکنيک کشته می شود، آقای هاشمی، برای اينکه اين راز فاش نشود، دختران و دو داماد خود (که پسران شهيد لاهوتی هستند) را جمع می کند و به آنها می گويد: «شما به خاطر انقلاب، سکوت کنيد.» و «آنها هم آدم‌های باهوشی بودند و موقعيت را فهميدند» و سکوت اختيار کردند. همچنين احمد خمينی را می کشند و بعد از کشته شدن او نيز آقای هاشمی رفسنجانی باز «همهء اعضای خانواده خمينی را در اطاقی گرد می آورد و خطاب به آنها می گويد: «کلمه ای سئوال برانگيز دربارهء طبيعی نبودن مرگ حاج احمد آقا نبايد از زبان شما خارج شود.» و اکنون فاش شده است که در زمان رياست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی بيش از هشتاد نفر به قتل رسيده اند و جای بسی تأسف و تآثر است که خون و جان انسان ها تا اين حد در رژيم اسلامی بی ارزش شده است و اکنون کسان بسياری که خود آمر و مسبب قتل های زيادی بوده و يا حد اقل با آمرين و قاتلين همراهی کرده و يا به آن علم داشته و به خاطر حفظ قدرت دم فرو بسته اند، آزادی، حقوق و عدالت می خواهند!(منبع)

در جهان سه گونه دزد هست!

الهام گرفته ار سخنان «ماکسیم گورکی»

در جهان سه گونه دزد هست: ١- دزد معمولی ٢- دزد سیاسی ٣- دزد مذهبی. دزدان معمولی کسانی‌اند که پول، کیف، جیب، ساعت، زر و سیم، وسایل خانه‌ و...  شما را برای سیرکردن شکم‌شان می‌دزدند! دزدان سیاسی کسانی‌اند که آینده، آرزوها، رویاها، کار، زندگی، حق، حقوق، دسترنج، دستمزد، تحصیلات، توانایی، اعتبار، آبرو، سرمایه‌های ملی شما و حتی مالیات شما را می‌دزدند و چپاول می‌کنند! و شما را در سیه‌روزی و بدبختی نگه‌ می‌دارند... دزدان مذهبی کسانی‌ هستند که این دنیای زیبایتان را، جرات اندیشید‌ن‌تان را، علم و دانش‌تان را، عقل و خِردتان را، جشن و شادمانی‌تان را، سلامتی تن و روان‌تان را، دارایی‌ و مال‌تان را و... می‌دزدند! و تازه یک چیزهایی نیز به شما گران می‌فروشند! مانند خدا، دین، بهشت، خرافات، جهل، غم، اندوه، سوگواری، افسردگی و...! دزدان مذهبی با سخنان فریبنده باغِ بهشت را به شما نشان می دهند و دروغ می‌گویند، می‌فریبند، سواری می‌گیرند، شما را در فرومایگی ، فقر ، بدبختی ، نکبت و... نگه می‌دارند! تفاوت جالب اینها اینجاست که دزدان معمولی شما را انتخاب می‌کنند، اما شما دزدان سیاسی را انتخاب می‌کنید! همینطور شما دزدان مذهبی را انتخاب می کنید و به آنان ارج می‌نهید و بزرگ‌شان می‌دارید..! تفاوت دیگر و بزرگتر اینکه دزدان معمولی تحت تعقیب پلیس قرار می‌گیرند، دستگیر می‌شوند، شکنجه می‌شوند، شلاق می‌خورند، زندان می‌روند، دست‌ و پایشان را به چپ و راست می‌بُرند، تحقیر می‌شوند و...! اما دزدان سیاسی و مذهبی هر دو توسط قانون و پلیس حمایت و محافظت می‌شوند. پست و مقام بالاتری میگیرند، زور می‌گویند، ستم می‌کنند و از شما طلبکار هم می شوند و..!

(الهام گرفته از سخنرانی "ماكسيم گوركى" نويسنده نامدار روس

در کانون نویسندگان روس در سال ۱۹۱۶ مسکو) (+)

واقعهء کرمان گویای آن است که «شما شکست خورده‌اید‌!»

حسین رونقی

واقعه تلخ کرمان که منجر به کشته‌شدن کودکان و شهروندان بی‌گناه شد، نشان از ناکارآمدی سیستم‌های اطلاعاتی- امنیتی رژيم اسلامی دارد. سیستم‌هایی که دغدغهء‌ آنها به‌جای تأمین امنیت کشور و شهروندان و پیگیری مطالبات مردم و منافع ملی، بازداشت و شکنجه‌ی زنان با دلایل واهی از جمله بی‌حجابی و ایجاد ارعاب و سرکوب معترضان و منتقدان است. نظامی که برخی از نشانه‌های گویای تقسیم‌بندی‌ نیروهای خود در راستای جنگ قدرت داخلی را نیز دارد و نشانه‌های فروپاشی در آن دیده می‌شود.

راهبرد یک دیکتاتور فرسوده برای بقاء

حامد محمدی

آشفتگی و اختلال در منطقه و همچنین آب‌های بین‌المللی، هدفی است که رژيم اسلامی با پشتیبانی از گروه‌های نیابتی زیر پرچم «مقاومت» برای آن برنامه‌ریزی کرده است... با استناد به شواهد و رویدادهای میدانی، عملیات تروریستی «هفت اکتبر» حماس علیه اسرائیل و ورود حوثی‌ها به جنگ دریایی به اسم حمایت از فلسطینی‌ها، بخشی از راهبرد رژيم اسلامی در برابر منشاء تهدیداتی است که به اشکال مختلف موجودیت رژیم را به خطر می‌اندازد.

اقتصاد ۲۰۲۴: در سیاهی شب چه چیزی بال می‌گشاید؟

علی رسولی

اقتصاد جهان مدت‌ها است که از مدار آرامش خارج شده است. به‌رغم تداوم گسترده‌ترین تغییر در سیاست پولی از دهه ۱۹۸۰، هنوز چشم‌انداز وقوع پایداری و ثبات در اقتصاد جهان دیده نمی‌شود. در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی آمریکا ادامه داشت ولی اروپا به سختی خود را روی آب نگاه داشت و در بقیه نقاط جهان هم سایه نااطمینانی هر روز گسترده‌تر می‌شد... در سال ۲۰۲۳، بحران بدهی در کشورهای با درآمد متوسط و فقیر شدیدتر شد. اکنون نیمی از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که دولت‌هایشان ناچارند پولی به مراتب بیشتر از بهداشت و آموزش صرف بازپرداخت بدهی خارجی کنند.

چرا بوخارین ها کُد  پنهان دیالکتیک را نمی‌داننـد؟

طاهره بارئی

اگر حکومتی، دولتی، دوست مردم و دوست منافع جمعی بود به تمام متفکرینی که در هر زمینه، اقتصاد، فلسفه یا جامعه‌شناسی باشد، تا فیزیک و روانشناسی و الهیات و غیره، ارج نهاده عالی‌ترین فرصت‌ها را برای ادامهء تحقیقات شان و ارائهء آنها به مردم اعطا خواهد کرد. دنبال دشمن و دشمن ‌تراشی و دشمن ‌شناسی نگشته، به آنچه بشریت را به‌هم نزدیک و موافقت‌ها را ایجاد می‌کند، وقت خواهد گذاشت. از حقیقت، حتی اگر شکست اندیشه و پروژه خودش باشد نمی‌هراسد. و شمشیر چوبیش را با لبخند تسلیم می‌کند… کاری تمام نشده در این صدا‌ها هست.

کلید واژه‌های پراکندگی

مینا خانی

رژيم اسلامی می داند که اتهام‌ها و ادعاهایش در مورد مخالفان اش در بین مخالفان اش اعتبار خاصی ندارد، پس پروژهء نفوذ گفتمانی را به شدت پیش‌ می‌برد و سعی می کند که حرف های خودش را از زبان مخالف یا با پوشش مخالفان اش بزند. در این جا به اختصار بخشی از کلید-‌واژه‌ها را که مکررا در سال های گذشته از طریق نفوذ در مخالفان رژيم علیه بخشی دیگر از مخالفان اش تکرار شده و در جریان جنبش زن زندگی آزادی همه چیز را به سکون کشاند می‌نویسم...

مروری بسیار کوتاه بر تئوری‌های گذار به دموکراسی

در مقایسهء بین کره جنوبی و ایران

علیرضا بهتوئی

تئوری‌های ساختار‌گرایِ «مدرنیسم»، که در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی تدوین شده بودند، الف) رویِ پیش‌شرط ‌های اقتصادی گذار به دموکراسی و  ب) رویِ پیش زمینه‌های فرهنگی آن تاکید می‌کردند. این نظریه‌ها البته، قادر نبودند که مسیرهای متنوع و ناهمگون گذار به دموکراسی را، که تک‌خطی و مستقیم نبودند، و نیز مسئله‌ء عدم گذار از حکومت استبدادی به دموکراسی در برخی کشور‌های صنعتی‌شده را توضیح دهند. در پاره‌ای مواقع هم مشاهدات تجربی حاکی از آن بود که توسعه‌ء اقتصادی و رشد فرهنگ دموکراتیک، خود ثمره‌ء یک دوران آزادی و دموکراسی بودند تا پیش‌زمینه‌های آن.

موفقیت رژیم در تولید اپوزیسیون فیک (قلابی)

عبدالستار دوشوکی

صادراتی های ماموریت یافته نه تنها در رسانه های فارسی زبان نفوذ و تسلط گسترده پیدا کرده اند تا فضای مسموم را تشدید کنند، بلکه در طیف های مختلف سیاسی هم خود را جا زده اند... همانگونه که در ظاهر نمی توان بین دو پشه آنوفل طبیعی و پشه بی خاصیت سترون فرق گذاشت، در مورد اپوزیسیون فیک صادراتی و اپوزیسیون برانداز واقعی نیز این مشکل تمایز وجود دارد. اما به باور بنده، این کار در بسیاری از موارد بسیار ساده است..

نمایش سیاسی- انتخاباتی خامنه‌ای در چهار پرده!

احمد پورمندی

روشن شده است که خامنه‌ای قصد ادامه سیاست خالص‌سازی به شیوه تا کنونی را ندارد و می‌داند که این سیاست، دیگر قابل دوام نیست. در عین‌حال، او نه می‌تواند و نه می‌خواهد که بر آن نقطه پایانی بگذارد. او به دنبال رنگ کردن گنجشک خالص‌سازی با رنگ زرد اصلاح‌طلبانی است که از اصلاح‌طلبی تنها نامی را یدک می‌کشند و دست‌شان همیشه در کاسه حکومت دزد سالار بوده است. این جماعت می‌دانند که دیگر هیچ آبرویی در میان مردم ندارند و با عدم شرکت در انتخابات هم موفق به کسب هیچ اعتبار و آبرویی نخواهند شد.

درباره تایید محکومیت حمید نوری

رضا پهلوی

تایید محکومیت حمید نوری به دلیل نقشش در کشتار زندانیان سیاسی، گامی بزرگ و یگانه برای جنبش دادخواهی و مبارزه ملت ایران در راه آزادی میهن است. آنچه در روند رسیدگی به پرونده حمید نوری در سوئد دیدیم، از مواهب یک دموکراسی لیبرال و سکولار مبتنی بر حقوق بشر و خیر عمومی است که می‌بایست الگویی برای ایران آينده باشد: نظم دموکراتیک و عادلانه‌ای که در آن، جنایتکاران در یک دادگاه شفاف و مبتنی بر استانداردهای دنیای متمدن حساب پس خواهند داد نه در محاکمه‌های صحرایی یک‌دقیقه‌ای و کشتارهای غیرقانونی از جنس آنچه پس از فاجعه۵۷ رخ داد. من این دستاورد را به جنبش دادخواهی ایران شادباش می‌گویم و بار دیگر از ایرج مصداقی که بدون تلاش‌های او چنین دستاوردی ممکن نمی‌شد، تشکر و قدردانی می‌کنم. هم‌چنین، از هم‌میهنان دعوت می‌کنم که حسابرسی به جنایات دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی در دادگاه‌های خارج از کشور را بیش از پیش پیگیری کنند. رژیم و عوامل جرم و جنایتش باید بدانند که آنچه می‌کنند فراموش نخواهد شد و پاسخی مناسب دریافت خواهد کرد.(+)

حمید نوری در دادگاه تجدید نظر

حنیف حیدرنژاد

در آخرین روزهای 2023 دادگاه پژوهش یا استیناف و یا تجدید نظر حکم حبس ابد حمید نوری را به اتهام یک جنایت جنگی و 24 قتل به حبس ابد محکوم کرد. حمید نوری فرصت دارد تا 16 ژانویه 2024 از دیوان عالی سوئد فرجام‌خواهی کند تا حکم صادره از سوی دادگاه تجدید نظر را مورد بررسی قرار دهد. دیوان عالی سوئد زمانی چنین درخواستی را می‌پذیرد که دلایل محکمی‌ ارائه شود که دادگاه تجدید نظر در حکم صادره رویه جدیدی را به لحاظ قضائی پایه‌گذاری کرده است. آنچه مب خوانید خلاصه ای از حکم دادگاه است. این خلاصه جایگزین خود حکم نیست که به زودی با ترجمه رسمی و بطور کامل از سوی دادگاه انتشار پیدا خواهد کرد.