----------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                 

یلدای شاد بر شما حجسته باد

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

-----------------------

برنامه یکشنبه

26 آذر 1402 - 17 دسامبر 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

8.5 شب ایران

-----------------------

-----------------------

سخنران:

  

محمد منظرپور

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

الاهم و فی الاهم!

حمید رضا رحیمی

از خوانندگان ورجاوند چه پنهان که برخی اعتقادات درشرع انوَر، بین خودمان باشد و ضدانقلاب نشنود، با آنکه مفید و خداپسندانه هستند لکن، در عین حال دست و پا گیر نیز هستند! برای دستگرمی، به یک مستوره در این پیوند نگاه کنید:

* دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی: «خوردن هندوانه بعد ار سکس با شتر حرام است».

خب شخص باورمند در این حالت شدیداً، در شک بین دو و سه، همینطور ارّه به ماتحت می ماند که حالا چه خاکی بر سر و دستار بریزد؟ لکن...

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان  1 2

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

در جهان سه گونه دزد هست!

الهام گرفته ار سخنان «ماکسیم گورکی»

در جهان سه گونه دزد هست: ١- دزد معمولی ٢- دزد سیاسی ٣- دزد مذهبی. دزدان معمولی کسانی‌اند که پول، کیف، جیب، ساعت، زر و سیم، وسایل خانه‌ و...  شما را برای سیرکردن شکم‌شان می‌دزدند! دزدان سیاسی کسانی‌اند که آینده، آرزوها، رویاها، کار، زندگی، حق، حقوق، دسترنج، دستمزد، تحصیلات، توانایی، اعتبار، آبرو، سرمایه‌های ملی شما و حتی مالیات شما را می‌دزدند و چپاول می‌کنند! و شما را در سیه‌روزی و بدبختی نگه‌ می‌دارند... دزدان مذهبی کسانی‌ هستند که این دنیای زیبایتان را، جرات اندیشید‌ن‌تان را، علم و دانش‌تان را، عقل و خِردتان را، جشن و شادمانی‌تان را، سلامتی تن و روان‌تان را، دارایی‌ و مال‌تان را و... می‌دزدند! و تازه یک چیزهایی نیز به شما گران می‌فروشند! مانند خدا، دین، بهشت، خرافات، جهل، غم، اندوه، سوگواری، افسردگی و...! دزدان مذهبی با سخنان فریبنده باغِ بهشت را به شما نشان می دهند و دروغ می‌گویند، می‌فریبند، سواری می‌گیرند، شما را در فرومایگی ، فقر ، بدبختی ، نکبت و... نگه می‌دارند! تفاوت جالب اینها اینجاست که دزدان معمولی شما را انتخاب می‌کنند، اما شما دزدان سیاسی را انتخاب می‌کنید! همینطور شما دزدان مذهبی را انتخاب می کنید و به آنان ارج می‌نهید و بزرگ‌شان می‌دارید..! تفاوت دیگر و بزرگتر اینکه دزدان معمولی تحت تعقیب پلیس قرار می‌گیرند، دستگیر می‌شوند، شکنجه می‌شوند، شلاق می‌خورند، زندان می‌روند، دست‌ و پایشان را به چپ و راست می‌بُرند، تحقیر می‌شوند و...! اما دزدان سیاسی و مذهبی هر دو توسط قانون و پلیس حمایت و محافظت می‌شوند. پست و مقام بالاتری میگیرند، زور می‌گویند، ستم می‌کنند و از شما طلبکار هم می شوند و..!

(الهام گرفته از سخنرانی "ماكسيم گوركى" نويسنده نامدار روس

در کانون نویسندگان روس در سال ۱۹۱۶ مسکو) (+)

جنبش شادی

بهنام امینی

با حکومت ظالم ستمگر، تنها به کنش سیاسی صرف خلاصه نمی شود و باید سهم و اهمیت نبرد فرهنگی را هم در این میان دارای اهمیت دانست، بی گمان امروز هم شرایط به همان شکل است محصور کردن مبارزه تنها به مبارزه سیاسی صرف، اعتراضات خیابانی و نباید محدود شود بلکه زمانی اعتراضات خیابانی به هر دلیل وقفه ای در آن ایجاد می شود باید نبرد فرهنگی را تقویت کرد.

جرائم و گناهانِ میرزاحسن رشديه!‏

علی مرادی مراغه‌ای

بیست و یکم آذر سالروز  درگذشت میرزا حسن رُشدیه، مؤسس مدارس نوید و پدر فرهنگ جدید ایران است. او یکی از تاثیرگذارانِ تاریخ معاصر ماست، اما نه اتوبان حتی خیابانی نیز در پایتخت بنامش نیست، تا چند سال پیش، سنگ قبر درستی نیز نداشت! برخی معلمان قم زحمت کشیده سنگ قبرِ جدیدی برایش خریدند. اینجا می‌خواهم به گناهان رشدیه بپردازم که فرياد سنتی‌ها بلند شده او را بابی و لامذهب خوانده و فریاد زدند «که آخر الزمان نزديک شده است»...

نگاه آماری به برندگان جوایر حقوق بشری

تهیه کننده: مهتاب (چراغ آسمان) – در توئیتر

پس از اهدای پی در پی جوایز حقوق بشری به تعداد محدودی از افراد، تصمیم گرفتم تحقیقاتی در این زمینه انجام دهم تا مشخص شود چه کسانی چه تعداد جایزه کسب کرده‌اند. در این رشته توییت آمار جوایز «حقوق بشری» اهدا شده به ایرانیان پس از سال ۵۷ را مشاهده خواهید کرد. بعد از بررسی آمار جوایز اهدا شده سوالات زیادی مطرح است. این جوایز بر چه اساس به «عمدتا» فعالین جریان‌های اصلاح‌طلب و چپ اهدا شده؟

حزب کمونیست چین و سازمان‌های تروریستی

تموز ایتای

حزب کمونیست چین خوشحال است که از هرج و مرج تا جایی که ممکن است حمایت کند تا ایالات متحده و کشورهایی که هنوز از آزادی حمایت می‌کنند، تضعیف کند. رهبران اسرائیل، و رهبران دیگر کشورها، سال‌هاست مانند نوجوانانی رفتار می‌کنند که فکر می‌کنند همه چیز مربوط به آنهاست و نمی‌خواهند تصویر بزرگ واقعی را ببینند.

درباره تایید محکومیت حمید نوری

رضا پهلوی

تایید محکومیت حمید نوری به دلیل نقشش در کشتار زندانیان سیاسی، گامی بزرگ و یگانه برای جنبش دادخواهی و مبارزه ملت ایران در راه آزادی میهن است. آنچه در روند رسیدگی به پرونده حمید نوری در سوئد دیدیم، از مواهب یک دموکراسی لیبرال و سکولار مبتنی بر حقوق بشر و خیر عمومی است که می‌بایست الگویی برای ایران آينده باشد: نظم دموکراتیک و عادلانه‌ای که در آن، جنایتکاران در یک دادگاه شفاف و مبتنی بر استانداردهای دنیای متمدن حساب پس خواهند داد نه در محاکمه‌های صحرایی یک‌دقیقه‌ای و کشتارهای غیرقانونی از جنس آنچه پس از فاجعه۵۷ رخ داد. من این دستاورد را به جنبش دادخواهی ایران شادباش می‌گویم و بار دیگر از ایرج مصداقی که بدون تلاش‌های او چنین دستاوردی ممکن نمی‌شد، تشکر و قدردانی می‌کنم. هم‌چنین، از هم‌میهنان دعوت می‌کنم که حسابرسی به جنایات دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی در دادگاه‌های خارج از کشور را بیش از پیش پیگیری کنند. رژیم و عوامل جرم و جنایتش باید بدانند که آنچه می‌کنند فراموش نخواهد شد و پاسخی مناسب دریافت خواهد کرد.(+)

جامه‌های مندرس در جعبه‌های سیستمی

به بهانه سمینار "چپ از نگاه امروز"

محمود تجلی‌مهر

اتاق فکر چپ سبز روز ۹ دسامبر ۲۰۲۳ سمیناری به نام “چپ از نگاه امروز” در شبکه “زوم” برگزار کرد که محمدرضا نیکفر و علیرضا بهتویی سخنرانان آن بودند. هدف سمینار تا آنجا که به عنوان شنونده دریافتم، بررسی جایگاه عمومی چپ در جهان و در ایران بود. برای من نکته مورد توجه، بیشتر جایگاه امروز چپ‌های ایرانی، نگاهشان به گذشته خودشان و پایه‌های فکری و به بیانی، ایدئولوژی مشترک و روش تحلیل آنها بود تا دیدگاه‌شان در باره وضعیت چپ در جهان و یا تحلیل‌شان در باره ایران.

استراتژی های اعتراض پایدار

سیاوش آیرم

جنبش های اعتراضی تلاش می کنند تا پیامی را به طور موثر به مردم منتقل کنند، بر دولت ها و سایر نیروها تأثیر بگذارند، و در جامعه، تغییر مثبت ایجاد کنند. دستیابی به این اهداف آسان نیست، اما بر اساس تجارب جنبش های اعتراضی، تعدادی از این تاکتیک ها را می توان دنبال کرد که دستیابی به این اهداف و پایداری حرکات را بیشتر محتمل کند.

ارزیابی نشریهء «جامعه‌ء نو» از چشم‌انداز پیش رو

شورای سردبیری  نشریه

عصارهء مطالب و ارزیابی‌های چند سال اخیر «جامعهء نو» در مورد وضعیت و چشم‌انداز آیندهء کشور را می توان مرور و در چهار محور خلاصه کرد: ساختارطبقاتی جامعه - ساختار سیاسی حکومت - ساختار و محتوای ذهنی جامعه – و استراتژی امنیت ملی کشور... این‌ مقاله خلاصهء عمده‌ترین روندهای در حال وقوع در ایران در چهار محور فوق هستند. نتیجهء طبیعی: این روند ها با یکدیگر همسو و زمینه‌ساز یکدیگرند، یکدیگر را تقویت می‌کنند، و به مقصد واحدی می‌رسند. به همین دلیل احتمالا محتمل‌ترین‌ افق پیش روی ملت ایران هستند.

دو پیام به نخست ‌وزیر سوئد و پارلمان نروژ

نرگس محمدی

حکومت [اسلامی] خانهء ”عدالت“ را ویران کرده و آن را به تمامی به مسلخ حفظ قدرت نامشروع خود کشانده، اما نماد ”عدالت “در سرزمین و آشیانی دیگر سر برآورده است. گرچه یکی از مهره‌های “هیات مرگ” دهه شصت  شمسی، ابراهیم رئیسی، در مسند ریاست ‌جمهوری نشسته است، اما دادگاه حمید نوری پیامی روشن به مستبدان حکومت دینی در ایران و سراسر جهان دارد، که صدای “عدالت“ را برای همیشه نمی‌توان خاموش کرد و زمان ایستادن برای “حقوق‌بشر” فرا رسیده است و این “امید “بشریت است.

کنار بایستید! شما نماینده و رهبر ما نیستید!

پیام برخی خانواده‌های دادخواه

شماری از خانواده‌های زندانیان سیاسی و جانباختگان اعتراضات سال‌های اخیر متنی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که در آن به وضعیت اسفناک کشور و همچنین فشاری که خانواده‌های جانباختگان و زندانیان متحمل می‌شوند، اشاره شده و به اینکه برخی افراد در مراسم مربوط به «جایزه فلان جهنم‌درّه»، خود را به نمایندگی از جامعه ایران «ما» خوانده‌اند انتقاد کرده‌اند.

داستان نافرمانی مدنی زنان ایرانی

نیما بهرامی

خیزش مردمی ایرانیان در این سال ها بنوعی قیام علیه مناسبات سنتی، عقب مانده، متحجرانه و قوانین مرد سالارانه حاکم بر جامعه ایران است. اگر چه حکومت این جنبش مدنی مدرن را با بربریت تمام به خاک و خون کشیده، اما مطالبات مدرن را نمی توان با راه حل های غیر مدرن و ماقبل تاریخ پاسخ داد. امروزه حقوق بشر و حقوق زنان جزو صدر مطالبات مردم ایران گشته است. مردم ایران با نگاهی اجمالی به تاریخ در یافته اند که سایر جنبش های مشابه در جهان، هیچ یک شکست نخورده و همیشه با پیروزی همراه بوده اند.

تصویب همکاری امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه

گزارشی از ایرن اینترنشنال

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی روز یکشنبه ۱۹ آذرماه خود، دربارهء لایحهء «موافقتنامه همکاری در حوزهء امنیت اطلاعات بین دولت‌های جمهوری اسلامی و روسیه» رأی‌گیری کردند و کلیات این توافق به تصویب رسید. بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا، نمایندگان همچنین با گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد این لایحه موافقت کردند.

ریشه‌های تجدد، تاریخچه‌ء مدرسه‌ء علوم سیاسی

چنگیز پهلوان

مدرسه‌ء علوم سیاسی، که بیش از صدوبیست سال پیش، در زمان مظفرالدین شاه در تهران تأسیس شد، یکی از اولین نهادهای آموزش عالی در ایران، و نخستین تلاش برای تدریس مفاهیم حقوق اساسی، علم سیاست و روابط بین‌الملل، و تربیت کارشناسان این رشته در ایران بوده است. شماری از مهم‌ترین دولت‌مردان ایران از دانش‌آموختگان این مدرسه بودند. کتاب ریشه‌های تجدد، پژوهش چنگیز پهلوان، تاریخچه‌ی تأسیس مدرسه‌ی علوم سیاسی، همراه مجموعه‌ای از اسناد این مدرسه، از جمله رساله‌ی حقوق اساسی، اثر محمدعلی فروغی است. متن کنونی برگرفته از پیش‌گفتار‌های کتاب است.