اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

24 فروردين 1399 - 12 آوريل 2020

موضوع:

نظريه هایی برای بعد از ايام کرونا

اکنون که همهء جهان در اوج «بحران کرونائی» قرار دارند و اکثريت مردمان جهان در خانه مانده اند، فعاليت های اداری و اقتصادی تعطيل است، و همگی نه تنها نگران سلامت خود هستند به آيندهء پس از بحران کرونا نيز می انديشند، حال که از دست ما مهستانيان کاری برای رفع مشکلات ناشی از شيوع کرونا بر نمی آيد، بد نیست که از فرصت استفاده کرده و به آيندهء بعد از کرونا نيز بيانديشيم و سعی کنيم بفهميم که آن آينده آيا با گذشتهء ماقبل کرونا تفاوتی خواهد داشت يا نه؛ یعنی نوعی نگاه به آينده ای که در خم کوچهء تاريخ به انتظار کل جهان و نيز به انتظار ورود به کشورمان نشسته است.

فايل نوشتاری

فايل تصويری

فايل صوتی

سخنران

اسماعيل نوری علا

مدير نشست:

محمود ابطحی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

آرشيو برنامه های يکشنبهء

   پيوندها:

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

 

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 25 تا پنجشنبه 28 فروردين 1399 -  13 تا 16 آوريل 2020

52 شخصيت ايرانی دربارهء «کرونا ويروس» چنين می گويند◄ ◄ ◄

دو چهره که در یک عصر می زیستند

برگرفته از سايت «نگام»

نوری و کوری، یا آشکارتر بگویم: شیخ فضل الله نوری و ماری کوری، در یک عصر می زیستند. یکصد و چندی سال پیش. این در ایران، آن در لهستان. شیخ فضل الله نوری، آن زمان که یقه اش را می درید و عمامه بر سر می کوفت و کف به لب، نعره می کشید که: ایهاالناس مشروطه خواهان می خواهند دختران شما را به مدرسه بفرستند و اسم زن و بچهء شما را روی کاغذ بنویسند. دختری که بعدها به ماری کوری شهرت یافت، در رشته ی فیزیک لیسانس گرفت و کمی بعد به فرانسه کوچید و در آنجا با فقر و نداری زیست و به دعوت يک پروفسور، در آزمايشگاه وی مشغول بکار شد.

14 قرن و 41 سال

ما در طول تاریخ - پس از حملهء وحشیانه اعراب_ دچار دگردیسی شدیم. دورویی و تزویر و دروغگویی که امروز بر ما حاکم شده است، نتیجه چهارده قرن تفتیش عقاید و کشتار و شکنجه ملت ایران است. ما از درون متلاشی شدیم اما تسلیم، هرگز! شاهدش هم ده ها جنبش ضد عربی در طول این تاریخ خونبار بوده است. فکر میکنید فریدون فرخزاد چرا با ساختن جک از توضیح المسائل امام ما را به خنده میانداخت؟ آیا او هدفش خنداندن ما بود یا بیدار شدن ما؟ پشت هر طنز یک نکته ظریف نهفته است. اگر جک های این چهل و يک سال را جمع آوری کنیم، خواهیم دید که بیشتر این جک ها سلاحی بوده اند برای مبارزه با حماقت اسلامیون و قوانین و سبک حکمرانی این ها، البته در این میان نباید فراموش کنیم جک سازی مبارزه نیست و برای عبور از این وحشت بزرگ «باید» اسلحه بر دست گرفت و برای «پس گرفتن ایران» از جان عزیز گذشت.(منبع)

قدَرقدرت

حمیدرضا رحیمی

این روزها "از هر طرف که رفتم جز وحشت ام نیفزود". فدوی شاهد بوده است که برادر کرونا، بعنوان قدرتی بلامنازع در چهار گوشهء جهان، شلتاق کنان تسمه از گُردهء همه کشیده و کسی هم حریف اش نیست. چنین بوده است که فدوی در این میانه پنداشته که از موقعیت موجود سوء استفادهء بهینه کرده و بگوید که  "ما را هم از نمد کلاهی ست"! حال بنظر خوانندگان محترم ضد انقلاب، برای چنین قدر قدرتی، کاری دارد که در زنگ تفریح، برای رعایت قافیه هم که شده، یک کودتائی، چیزی هم در جامعهء شکوهمند اسلامی ما ترتیب بدهد، بلکه ملت شل و پل، پس از چهل و یک سال، نفسی بکشد؟!

از بحرانی به بحران دیگر: چشم‌ اندازهایی از دلِ کرونا

پرویز صداقت

استمرار بحران‌های ساختاری در عمل و در میان ‌مدت ما را با دو بدیل ناگزیر روبه‌رو می‌سازد. نخست گذر به دولت فرومانده و ناتوان و فروریزی اجتماعی و، دوم، امکانِ بدیلی دمکراتیک‌تر که در بدو امر تنها از طریق ائتلافی گسترده از طبقات اجتماعی، و به‌ویژه طبقه‌ء کارگر و طبقه‌ء متوسط و نمایندگان‌ شان قادر به عاملیت ‌یابی اجتماعی خواهد بود.

ایجاد «کمیته‌های محلات»  بوسیلهء فعالان کارگری

گفت‌و‌گو با ستار رحمانی،

عضو اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران

گفت‌و‌گو گر: لیلا محمودی

ویروس کرونا همچنان قربانی می‌گیرد. در ایران، کارگران عمدتاً روزمزد و موقت بیکار شده و بی‌ثبات‌کاران بدون درآمد به حال خود رها می‌شوند. در اين شرايط مزدبگیران بر سر یک دوراهی قرار دارند: کار و اضافه‌ کاری اجباری در محیط آلوده یا بیکاری و گرسنگی تا سرحد مرگ؟.. در چنین شرایطی فعالان کارگری و اجتماعی باید بر کدام مطالبات متمرکز شوند؟ در اين مطلب پاسخ ستار رحمانی، مقیم بریتانیا را می‌خوانید که می‌گوید فعالان کارگری ایران هدف اصلی خود را ایجاد «کمیته‌های محلات» برای کمک‌ رسانی، آگاهی ‌بخشی و تقویت روحیه همبستگی میان مردم قرار داده‌اند.

چگونه روس‌ها از حکومت اسلامی سوء استفاده می‌کنند

«هدى رؤوف» - در ایندیپندنت عربی

اگرچه روسیه در خودآگاهی جمعی ایرانیان محبوبیتی ندارد و حافظهء تاریخی ایرانیان، به‌خصوص با آنچه از دوران قاجاریه و میراث آنها و توسعه ‌طلبی‌های روسیه و اشغال مناطق وسیعی از خاک ایران و انضمام آنها به خاک‌اش در تاریخ باقی مانده، پیوند خورده است. مهمترین ویژگی روابط روسیه و جمهوری اسلامی ایران استفاده مسکو از تهران به عنوان برگی برای «چانه‌زنی» و زورآزمایی با سیاست‌های جهانی غرب است. موضع ضدآمریکایی در سیاست رژیم تهران مهمترین عامل مشترک روسیه و ایران است حتی اگر سطح دیدگاه آنها به منافع مشترک متفاوت باشد.

رهبر روان پریش و گروگان گیری مردم ایران

فریدون احمدی

نقل است از دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا، که گفته است ایرانی ها از اتحادیهء اروپا کمک تجهیزات پزشکی و بهداشتی نمی خواهند، فقط پول می خواهند. این نظام اهریمنی که کرونا و تحریم را به هم پیوند زده و انواع کمک های پزشکی و تجهیزاتی حیاتی را رد می کند و فقط پول نقد می طلبد را می توان به آن گدائی تشبیه کرد که کودکی را کرایه کرده (در این مورد ربوده) و او را افلیج و ژولیده به نمایش می گذارد و می گوید گرسنه ایم کمک کنید و تاکید هم می کند که غذا نمی خواهیم فقط پول نقد.

در رابطه با کرونا امکان دخالت اجنه وجود دارد!

سید صمصام الدین قوامی

حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام‌ جمعهء شهرک پردیسان قم که، به دلیل لغو کلیهء اجتماعات در سراسر کشور بمنظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند هفته‌ای نمازهای جمعه، این هفته نماز جمعه را به‌صورت زنده و تصویری در ساعت مرسوم برگزار می کرد، در یک سخنرانی مجازی در صفحه شخصی خود، بیان کرد: «در رابطه با ایجاد و شیوع ويروس کرونا دخالت اجنه امر عجیبی نیست و فریضه‌هایی نیز در این رابطه مطرح‌شده است... سینمای غرب سال‌ها در تولیدات خود از اثر موجودات فرازمینی در امور کره زمین سخن می‌گویند و امر تازه‌ای نیست».(منبع).

مشروطيت و اتحاد، راه نجات ايران!

در گفتگو با احمد کسروی

( 76 سال پيش - 1322)

(پيکر خونين کسروی که به دست عمال ملايان بقتل رسيد)

خوانندگان نشریهء «پرچم» (1322 به صاحب امتیازی احمد کسروی، پرسش هایی را مطرح می کردند و کسروی به آنها پاسخ می داد. جالب است که این پرسش و پاسخ ها پس از گذشت هفتاد  و شش سال همچنان سخن روز ماست و ما در اينجا چند نمونه از آنها را برايتان دستچين کرده ايم.

از نوری تا خمینی

(دربارهء چالش دین و دولت در ایران)

محمد امینی

بزرگ ترین اشتباه نیروهای سکولار ایران این بود که به جای پشتیبانی از رفتار روحانیون در برکنار ماندن از سیاست، به هواداری از کاشانی و سیاست جویی ماجراجویانه و واپسگرای او برخاستند و کناره گیری روحانیون برجسته را از سیاست، هماهنگی و همکاری ایشان با ارتجاع و استعمار دانستند... فاجعهء نادیده گرفتن ارزش های شهروندی به پایه ای بود که حتی حزب توده نسبت به آزادی قاتل کسروی و ترور هژیر و رزم آرا به دست یکی از افراطی ترین گروه های مذهبی تاریخ ایران بانگ اعتراض بلند نکرد.

تکه پاره کردن ملت با ترفند «حفظ تمامیت ارضی»

منوچهر یزدیان

دبيرکل حزب سکولار دموکرات ايرانيان

"حفظ تمامیت ارضی کشور" یکی از شاه بیت ها در اسناد بسیاری از سازمان ها و احزاب سیاسی مخالف حکومت اسلامی ایران است. گنجاندن چنین اصلی در ادبیات گروه های ایران دوست و ملتمدار سابقه در برائت از "تجزیه طلبی و تجزیه طلبان" دارد. اما آیا "اعلام وفاداری" به پاسداری از تمامیت ارضی ایران برای حفظ ایران و حاکمیت ملت ایران کافی است؟

ما و جهان پساکرونا

محمد باقر قالیباف

توضيح: به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران)، محمدباقر قالیباف، نمايندهء تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی، در یادداشتی با عنوان «ما و جهان پساکرونا»، تاثیرات ژئوپلتیکی شیوع کرونا بر نظم آیندۀ جهانی را بررسی کرده است. نشريهء جنبش سکولار دموکراسی ايران از آن جهت اين نوشتهء يکی از سردمداران رژيم مذهبی مسلط بر ايران را بازنشر می دهد که سکولار دموکرات های ايران متوجه آنچه در سر اين شخصيت ها در مورد آيندهء ايران، مثلاً نسخه برداری از چين، يا استقرار دولت بزرگ و مسلط و نيز اصطلاح جديد «نيمه متمرکز» می گذرد باشند.

مردم در معرض پوچ گرائی پنهان هستند

گفتگو با مقصود فراستخواه

گفتگوگر: لیلا ابراهیمیان ايران

مقصود فراستخواه، جامعه شناس، جامعه ايران را جامعهء در بحران توصيف می کند، اما آنچه او را بيشتر می ازارد نهييسمی است که دامن اجتماع را فراگرفته است. او در چنين سرایطی وظیفهء روشنفکر را معنا آفرينی برای جامعهء در بحران توصيف می کند؛ معنا آفرينی برای افق گشائی اجتماعی... فراستخواه، با نگاه پديدار شناختی، از سويه های شهر می گويد و اما، در نهايت، دل به «خانهء سومی» بسته است که بر سر درش نوشته شده «نهادهای مردمی» يا «سازمان های مردم نهاد»؛ همان هائی که جامعه را در برابر قدرت توانمند می کنند تا برای رهائی از وضعيت بحرانی چاره جوئی کنند.

چهل سال آینده، با آزادی برای مردم ایران رقم خواهد خورد

برایان هوک

برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در نامه‌ای با عنوان «امید برای مردم ایران» نوشته ایالات متحده از صدای مردم ایران که برای مدت طولانی نادیده گرفته شده حمایت خواهد کرد و چهل سال آینده تاریخ ایران نه با سرکوب و ترس بلکه با آزادی و تحقق برای مردم ایران رقم خواهد خورد. در مقدمه این نامه چنين آمده است: «اخیراً  ایران  شاهد چهلمین  سالگرد  پیروزی انقلاب اسلامی بود، اما تعداد  کمی  از ایرانیان  فراتر از نخبگان  رژیم آن را جشن  گرفتند. دلیل این عدم اشتیاق در بین ایرانیان عادی  امری  پوشیده  نیست. بر اساس تمام جوانب  منطقی، انقلاب نتوانسته  است جامعهء  عادلانه و مرفهی را که  آیت‌الله روح‌الله  خمینی و  سایر رهبران  انقلابی به مردم ایران قول داده بودند  بسازد».

کرونا قوز بالا قوز است نه راه نجات!

حامد محمدی

دولت ترامپ به دام جنگ و برخورد نظامی نیفتاد و منتظر ماند تا رژيم اسلامی خود گرفتار اقدامات خویش شود... درست در زمانی که آمریکا می‌گوید رژيم اسلامی پول را برای تقویت تروریسم می‌خواهد و مقامات رژيم اسلامی به دروغ ادعا می‌کنند به دنبال لغو تحریم برای مقابله با کُرونا هستیم، منابع دولتی و امنیتی ترکیه گزارش دادند که دو دیپلمات رژیم ایران و تعدادی از عوامل وابسته به رژيم اسلامی در ترور مسعود مولوی وردنجانی‌ در استانبول دست داشته‌اند.

در ضرورت وجود ارتش و پلیس ملی در ايران آینده

همایون مهمنش

نگارندهء این سطور از این حرکت میکند که هنوز اکثریت یا بخش بزرگی از پرسنل ارتش و حتی سپاه و بسیج و نیروهای انتظامی وطن خود را دوست دارند، وخامت اوضاع میهن را درک میکنند و از عاقبت کار دیکتاتوری آگاهند... با تصویب قانون مربوط به نیروهای مسلح کشور در مجلس موسسان آینده، زمان مناسب برای سازماندهی مطابق قانون و اعلام موجودیت رسمی ارتش و پلیس ملی فرا می رسد... به این ترتیب همه شهروندان می توانند مطمئن باشند که هدف گذاری و سازماندهی نیروهای نظامی آینده کشور تحت نظر و با حضور نمایندگان شان در مجلس موسسان صورت می گیرد.

کمیته‌های مردمی در ایران:

جایگزین عملی دولت ورشکسته‌ی حاکم

کورش عرفانی

جامعه‌ء ایران که از کشتار آبان ماه سال گذشته و شکار هواپیمای مسافربری توسط سپاه توانسته است براندازی نظام را به گفتمان غالب فضای سیاسی کشور تبدیل کند، باید بتواند در ادامه‌ء کار و در جنبشی که موج به موج در حال پیشرفت است، امر براندازی را از گفتمان به گرایش عملی غالب رهنمون سازد. فاصلهء بین گفتمان تا واقعیت همین روند کنشگری سازمان یافته و تدریجی در قالب فعالیت کمیته‌های مردمی است، بدون آن که از همین ابتدا چنین منظوری بخواهد بر این فرایند سایه افکند.