اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبهء پيش رو

17 فروردين 1399 - 5 آوريل 2020

موضوع:

ايران، کرونا

و تحولات روابط بين المللی

سخنران

دکتر فريدون خاوند

استاد اقتصاد - پاریس

مدير نشست:

منوچهر يزديان

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

آرشيو برنامه های يکشنبهء

   پيوندها:

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

 

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 15 تا يکشنبه 17 فروردين 1399 -  3 تا 5 آوريل 2020

رهبر روان پریش و گروگان گیری مردم ایران

فریدون احمدی

نقل است از دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا، که گفته است ایرانی ها از اتحادیهء اروپا کمک تجهیزات پزشکی و بهداشتی نمی خواهند، فقط پول می خواهند. این نظام اهریمنی که کرونا و تحریم را به هم پیوند زده و انواع کمک های پزشکی و تجهیزاتی حیاتی را رد می کند و فقط پول نقد می طلبد را می توان به آن گدائی تشبیه کرد که کودکی را کرایه کرده (در این مورد ربوده) و او را افلیج و ژولیده به نمایش می گذارد و می گوید گرسنه ایم کمک کنید و تاکید هم می کند که غذا نمی خواهیم فقط پول نقد.

تیغ در کف زنگی مست!

حمیدرضا رحیمی

* دویچه وله: صندوق بین المللی پول با دادن وام به ایران موافقت کرده است. موافقت صندوق بین‌المللی پول با پرداخت وام به ایران و احتمال آزاد سازی پول مسدود در آمریکا، مقامات تهران را خوشحال کرده است!

* رونوشت: برادران در عراق، سوریه، لبنان، و سید حسن نصرالله، بشار اسد، حماس، حزب الله لبنان، فاطمیون، حوثی های یمن و سایر اشرار و اوباش حقوق بگیر منطقه، جهت اطلاع و اقدام لازم- بشتابید که غفلت موجب پشیمانی ست!

کرونا «سیزده به در» را هم به حکومت تحميل کرد!

تفسيری از خبرگزاری «ايسنا»!

مهرداد خدیر در سايت عصر ایران نوشته است: «رییس مجلس شورای اسلامی و رییس‌جمهوری از مردم خواستند، "سیزده به در" بیرون نروند و در خانه بمانند». ایسنای داخل کشور، با نقل اين خبر می نويسد: دقت کردید؟ هم لاریجانی و هم روحانی صریح و روشن و صاف، گفته اند: "سیزده به در!" در حالی که در طول تمام سال‌های پس از انقلاب، مقامات مسئول به جای سیزده به در می‌گفتند: "روز طبیعت!"

کرونا با آخوند حکومت  شان، و با همهء ما چه کرد!

درست است که کرونا هم، مثل رژيم آخوندهت مردم را می کشد اما با هر کشته یک درس جدید هم می دهد! يعنی کرونا یک جور ديگری عمل کرده است. در قم که بود به مردم آموخت که هیچکدام از دروازه های بهشت در قم نیست، ملا ها می گفتند سه در بهشت در قم استچپ ولی فرار کردند! نيز آموخت که قم محل دارالشفا که نیست هیچ، میتواند دارالمرض هم باشد!

چند پرسش برای هوش آزمائی!

آیا انسان برای ارتباط با خدا، اگر وجود داشته باشد، احتیاح به واسطه دارد؟ آيا اگر روحانیت، به عنوان واسطهء خدا و انسان نباشد، اتفاقی خواهد افتاد؟ آيا روحانیت، در چهل سال اخیر که بر اریکهء قدرت مطلق نشسته و همهء ارکان تبلیغی و پول و سرمایه و ... را در اختیار داشته، چه دستاوردی برای ایرانیان داشته است؟ آیا اخلاق ایرانیان بهتر از قبل شده است؟ آیا فقر و فحشا و بزه و بیکاری کمتر از قبل شده است؟

از ماست، که بر ماست!

شاهین خسروی

بیآییم صورت مسئله را روشن تعریف کنیم: یک حکومت اسلامی داریم که چهل سال است بی‌وقفه بر طبل “مرگ بر آمریکا” کوبیده و لفظ دشمن (دُژمن) یک لحظه از زبان رهبر و دیگر مقامات بلندپایهء آن نیفتاده است. حال، پس از چهل سال، یک رئیس جمهوری ُپرگو و پر رو و رجز خوان در آمریکا بر سر کار آمده که، برخلاف روسای جمهوری قبلی (از کارتر تا اوباما)، به اين حکومت می گوید: «مگر چهل سال نیست که به من می‌گویی “دشمن”؟ خب، من از این ببعد می خواهم عملاً با تو “دشمنی” کنم. پس بگرد تا بگردیم! و تا سر دارم سر می‌شکنم!» و تازه، مگر همین ترامپ ِ دشمن، تا یکسال و نیم پس از روی کار آمدن، از این رژیم ابله و ضد بشری دعوت نمی کرد که به پای میز مذاکره بیآید تا یک قرارداد جامع دربارهء همهء موضوعات مورد اختلاف دو کشور ببندند؟ آیا رژیم جز تحقیر و تمسخر ترامپ کار دیگری کرد؟.. کار را با همین لودگی‌ها ادامه دادند تا اینکه تحریم‌های کمرشکن از راه رسیدند و رژیم آخوندی دردش آمده و می‌گوید «تحریم‌ها را رفع کنید تا مذاکره کنیم!» البته در اینکه مردم ایران (بخش خصوصی، طبقهء متوسط و فقیر) تاوان اصلی این تحریم‌ها را می‌دهند، تردیدی نیست. اما مگر، خود ما مردم هم در این میان کم تقصیر داریم؟ مگر ما مردم و پدران و مادران مان کم “دشمن دشمن” کردیم و “مرگ بر آمریکا گفتیم” و رژیم را تشویق به ادامهء سیاست‌های ویرانگراش کردیم؟ خب، حالا داریم توفان ِ بادی را که کاشتیم درو می کنیم. نتیجه اینکه ما نمی توانیم از «آمریکای دشمن» بخواهیم که با ما دشمنی نکند، چرا که از دشمن انتظاری جز دشمنی نمی رود. تازه آیا، اگر به فرض محال، تحریم ها برداشته شود، چیزی از سود آن نصیب این مردم بخت برگشته می شود؟ زهی خیال باطل!(منبع)

هرگز باور ندارم که با یک گل بهار نمی شود!

مسيح علينژاد

بچرخ تا بچرخیم. هر روز، هر روز، زیر گزارش هایم در صفحه ی فیسبوک و ایسنتاگرام دستِ کم ده ها فحش زشت می خوانم اما همه شان را قاب می کشم روی همین دیوارهای حقیقی مجازی که تا یادم باشد چه قدرتی دارم که از همان فحش های زشت و نازیبا، یاد می گیرم که هرگز شبیه به خودشان نشوم. اینها را می نویسم برای دخترانی که با شنیدن یک فحش و ناسزای جنسی به سرعت پا پس می کشند. نکِش و نگذار که فحاشان پیروز شوند.

کمیته‌های مردمی در ایران:

جایگزین عملی دولت ورشکسته‌ی حاکم

کورش عرفانی

جامعه‌ء ایران که از کشتار آبان ماه سال گذشته و شکار هواپیمای مسافربری توسط سپاه توانسته است براندازی نظام را به گفتمان غالب فضای سیاسی کشور تبدیل کند، باید بتواند در ادامه‌ء کار و در جنبشی که موج به موج در حال پیشرفت است، امر براندازی را از گفتمان به گرایش عملی غالب رهنمون سازد. فاصلهء بین گفتمان تا واقعیت همین روند کنشگری سازمان یافته و تدریجی در قالب فعالیت کمیته‌های مردمی است، بدون آن که از همین ابتدا چنین منظوری بخواهد بر این فرایند سایه افکند.

مبارزه برای آزادی چگونه به استبداد انجامید؟

گزارش سايت صدای آلمان

با پيروزی انقلاب انتقال قدرت سیاسی به آیت‌الله خمینی و طرفداران او، موج سرکوب پیش از همه به سراغ روزنامه ‌نگارانی آمد که خمینی آن‌ها را به خاطر اعتصاب شثت و دو روزه‌شان ستوده بود. یعنی تنها سه ماه پس از پیروزی انقلاب، روزنامه کیهان پاکسازی شد، در مرداد ماه همان سال افراد مسلح دادستانی انقلاب روزنامه آیندگان را تعطیل کردند و پاکسازی اطلاعات نیز طی دو سه سال کامل شد. دلیل این پاکسازی‌ها آن بود که روزنامه ‌نگاران حاضر نبودند آزادی عملی را که پس از سه دهه سانسور در چارچوب منشور آزادی مطبوعات کسب کرده بودند، از دست بدهند.

نگاهی به مفروضات يک کتاب تخيلی

«اگر عمر نظام در ایران به پایان رسد، چه می شود؟»

اسماعيل نوری علا

سايت «ايران واير» در روز چهارشنبه 16 سپتامبر 2015، همراه با طرح اين پرسش که «اگر [عمر] نظام حکومتی جمهوری اسلامی در ایران به پایان برسد، چه می شود؟»، اقدام به انتشار  کتابی با نام «ایران سکولار؛ سال 1429» بصورت پاورقی کرده و در معرفی آن نوشت که کتاب مزبور «رمانی آینده نگرانه است که می کوشد به سوال مزبور پاسخ بدهد»... به نظر من، با توجه به اوضاع کنونی کشورمان، اين کتاب (که در گذشته آن را طی مقالهء ديگری معرفی کرده ام) دارای اهميت خاصی است و بدين خاطر در مطلب حاضر توضيحات بيشتری را در مورد محتوای اين کتاب داده و چگونگی مفروض پايان حکومت اسلامی و استقرار حکومتی سکولا ذموکرات در ايران را بشرح کشيده و خوانندگان را هم به مطالعهء آن ترغيب می کنم.

روانپریشی آیت الله خامنه ای،

جن قرآنی و قدرت سیاسی در جامعهء دینی

جلال ایجادی

خامنه‌ای در نطق خود دولت آمریکا را به «ساخت ویروس کرونا» متهم کرده و می گوید: «گفته شده که یک بخش [ویروس کرونا] برای ایران بالخصوص تولید شده است. با استفاده از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی به دست آورده‌اند، این بخش را برای ایران درست کرده‌اند»... گفتار خامنه ای تاکید بر استراتژی حقیقی آمریکاست و این استراتژی ار نوع «جنی» است. ذهنیت خامنه ای با مفاهیم قرآنی و نیز با نیروهای غیبی و غیرمادی مانند جن مانوس است و این امر برابر یک اعتقاد دینی ایدئولوژیک محکم است. خامنه ای فقط از سر عوامفریبی نیست... او با ساختار ذهنی روانپریشی خود، با خودشیفتگی نارسیسیک خود، و با جابجا کردن واقعیت، هذیان روان خود را بعنوان سیاست برای جامعه اعلام می کند.

اپیدمی واقعی نابرابری است!

«توبا برایانت» و «دنیس رافائل»

توجه به نابرابریِ درآمد و ثروت، و تاثیرات آن بر عدالت در حوزه سلامت، توجه را به شناسایی موانعِ پیش پای مردم برای دسترسی به منابع اقتصادی و اجتماعی معطوف می کند، موانعی که بر مبنایِ طبقه اجتماعی، جنسیت، نژاد، و ناتوانی حرکتی به حیات خود ادامه می دهند. از پیش رو برداشتن این محدودیت‌ها نیازمند مداخله دولت در عملکرد اقتصاد بازار است، اقتصادی که در حال چیره شدن بر سیاست‌گذاری عمومی است.

کرونا، طاعون و رنسانس جدید

محمد سوری

واقعیت امر این است که ترس از بیماری‌های واگیردار به قدمت تمدن بشری است و جایی در حافظه‌ی بین‌الاذهانی ما ثبت شده است. در نوشته زیر که تلفیقی از مقاله‌ای از يک سایت و افزودنی‌های مترجم است، به سراغ تأثیراتی که طاعون سیاه بر اروپای قرون وسطی گذاشت رفته‌ایم و این اثرات را با کرونا و تأثیراتش بر لحظه‌ی حال خودمان قیاس کرده‌ایم.

کلامی دربارهء «بی شرف هایی ایرانی» در آمریکا

و يادداشتی خطاب به «شورای مديريت گذار»
سام قندچی

وقتی زندانيان با بیماری واگیردار کرونا گرفتارند، یک عده بی شرف در آمریکا راحت زندگی می کنند و از این رژیم اسلامی پول می گیرند و برای آن لابی می کنند و، با نان قرض دادن، از مخالفان سست عنصر قدیم رژیم نیز، استفاده می کنند... به نظر من، شورای مدیریت گذار، بعنوان نیرویی که در خارج کشور قدرت دارد، می تواند نقش درجهء اول را برای مقابله با این جریان لابی های رژیم اسلامی در آمریکا و اروپا بازی کند، و موفقیت چنین کاری بیشترین کمک برای مبارزان در داخل ایران است.

به اين خبر هم توجه کنيد

فساد چین کمونیست و بلایی که بر سر جهان آورد!

گزارش نيويورک تايمز

نیویورک تایمز مقاله تحقیقی جالبی را بصورت گرافیکی تهیه کرده که نشان میدهد اولا دولت و حزب کمونيست چین در همان ابتدای کار پنهان کاری کرد و زمانی ماجرا را علنی کرد که حداقل صد و هفتاد پنج هزار نفر، بدون اینکه خودشان بدانند، از فرودگاه شهر ووهان به نقاط مختلف دنیا پرواز کرده بودند. بدينسان دروغ و فساد حزب کمونیست چین یک مشکل بهداشت محلی را به یک بیماری همه گیر جهانی تبدیل کرده و زندگی میلیاردها نفر از مردم جهان را از حالت عادی بیرون آورده است.