اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبه ای گذشت

17 فروردين 1399 - 5 آوريل 2020

موضوع:

ايران، کرونا

و تحولات روابط بين المللی

فايل تصويری       فايل صوتی

سخنران

دکتر فريدون خاوند

استاد اقتصاد - پاریس

مدير نشست:

منوچهر يزديان

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

آرشيو برنامه های يکشنبهء

   پيوندها:

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

 

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 18 تا پنجشنبه 21 فروردين 1399 -  6 تا 9 آوريل 2020

ایجاد «کمیته‌های محلات»  بوسیلهء فعالان کارگری

گفت‌و‌گو با ستار رحمانی،

عضو اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران

گفت‌و‌گو گر: لیلا محمودی

ویروس کرونا همچنان قربانی می‌گیرد. در ایران، کارگران عمدتاً روزمزد و موقت بیکار شده و بی‌ثبات‌کاران بدون درآمد به حال خود رها می‌شوند. در اين شرايط مزدبگیران بر سر یک دوراهی قرار دارند: کار و اضافه‌ کاری اجباری در محیط آلوده یا بیکاری و گرسنگی تا سرحد مرگ؟.. در چنین شرایطی فعالان کارگری و اجتماعی باید بر کدام مطالبات متمرکز شوند؟ در اين مطلب پاسخ ستار رحمانی، مقیم بریتانیا را می‌خوانید که می‌گوید فعالان کارگری ایران هدف اصلی خود را ایجاد «کمیته‌های محلات» برای کمک‌ رسانی، آگاهی ‌بخشی و تقویت روحیه همبستگی میان مردم قرار داده‌اند.

چگونه روس‌ها از حکومت اسلامی سوء استفاده می‌کنند

«هدى رؤوف» - در ایندیپندنت عربی

اگرچه روسیه در خودآگاهی جمعی ایرانیان محبوبیتی ندارد و حافظهء تاریخی ایرانیان، به‌خصوص با آنچه از دوران قاجاریه و میراث آنها و توسعه ‌طلبی‌های روسیه و اشغال مناطق وسیعی از خاک ایران و انضمام آنها به خاک‌اش در تاریخ باقی مانده، پیوند خورده است. مهمترین ویژگی روابط روسیه و جمهوری اسلامی ایران استفاده مسکو از تهران به عنوان برگی برای «چانه‌زنی» و زورآزمایی با سیاست‌های جهانی غرب است. موضع ضدآمریکایی در سیاست رژیم تهران مهمترین عامل مشترک روسیه و ایران است حتی اگر سطح دیدگاه آنها به منافع مشترک متفاوت باشد.

رهبر روان پریش و گروگان گیری مردم ایران

فریدون احمدی

نقل است از دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا، که گفته است ایرانی ها از اتحادیهء اروپا کمک تجهیزات پزشکی و بهداشتی نمی خواهند، فقط پول می خواهند. این نظام اهریمنی که کرونا و تحریم را به هم پیوند زده و انواع کمک های پزشکی و تجهیزاتی حیاتی را رد می کند و فقط پول نقد می طلبد را می توان به آن گدائی تشبیه کرد که کودکی را کرایه کرده (در این مورد ربوده) و او را افلیج و ژولیده به نمایش می گذارد و می گوید گرسنه ایم کمک کنید و تاکید هم می کند که غذا نمی خواهیم فقط پول نقد.

در رابطه با کرونا امکان دخالت اجنه وجود دارد!

سید صمصام الدین قوامی

حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی، امام‌ جمعهء شهرک پردیسان قم که، به دلیل لغو کلیهء اجتماعات در سراسر کشور بمنظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند هفته‌ای نمازهای جمعه، این هفته نماز جمعه را به‌صورت زنده و تصویری در ساعت مرسوم برگزار می کرد، در یک سخنرانی مجازی در صفحه شخصی خود، بیان کرد: «در رابطه با ایجاد و شیوع ويروس کرونا دخالت اجنه امر عجیبی نیست و فریضه‌هایی نیز در این رابطه مطرح‌شده است... سینمای غرب سال‌ها در تولیدات خود از اثر موجودات فرازمینی در امور کره زمین سخن می‌گویند و امر تازه‌ای نیست».(منبع).

اين ويدئو را هم ببينيد، خالی از عبرت نيست:

اعلام آمادگی امام جمعه نورآباد ممسنی

مبنی بر دایر کردن شعباتی در ایتالیا و فرانسه

تیغ در کف زنگی مست!

حمیدرضا رحیمی

* دویچه وله: صندوق بین المللی پول با دادن وام به ایران موافقت کرده است. موافقت صندوق بین‌المللی پول با پرداخت وام به ایران و احتمال آزاد سازی پول مسدود در آمریکا، مقامات تهران را خوشحال کرده است!

* رونوشت: برادران در عراق، سوریه، لبنان، و سید حسن نصرالله، بشار اسد، حماس، حزب الله لبنان، فاطمیون، حوثی های یمن و سایر اشرار و اوباش حقوق بگیر منطقه، جهت اطلاع و اقدام لازم- بشتابید که غفلت موجب پشیمانی ست!

کرونا «سیزده به در» را هم به حکومت تحميل کرد!

تفسيری از خبرگزاری «ايسنا»!

مهرداد خدیر در سايت عصر ایران نوشته است: «رییس مجلس شورای اسلامی و رییس‌جمهوری از مردم خواستند، "سیزده به در" بیرون نروند و در خانه بمانند». ایسنای داخل کشور، با نقل اين خبر می نويسد: دقت کردید؟ هم لاریجانی و هم روحانی صریح و روشن و صاف، گفته اند: "سیزده به در!" در حالی که در طول تمام سال‌های پس از انقلاب، مقامات مسئول به جای سیزده به در می‌گفتند: "روز طبیعت!"

چهل سال آینده، با آزادی برای مردم ایران رقم خواهد خورد

برایان هوک

برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در نامه‌ای با عنوان «امید برای مردم ایران» نوشته ایالات متحده از صدای مردم ایران که برای مدت طولانی نادیده گرفته شده حمایت خواهد کرد و چهل سال آینده تاریخ ایران نه با سرکوب و ترس بلکه با آزادی و تحقق برای مردم ایران رقم خواهد خورد. در مقدمه این نامه چنين آمده است: «اخیراً  ایران  شاهد چهلمین  سالگرد  پیروزی انقلاب اسلامی بود، اما تعداد  کمی  از ایرانیان  فراتر از نخبگان  رژیم آن را جشن  گرفتند. دلیل این عدم اشتیاق در بین ایرانیان عادی  امری  پوشیده  نیست. بر اساس تمام جوانب  منطقی، انقلاب نتوانسته  است جامعهء  عادلانه و مرفهی را که  آیت‌الله روح‌الله  خمینی و  سایر رهبران  انقلابی به مردم ایران قول داده بودند  بسازد».

کرونا قوز بالا قوز است نه راه نجات!

حامد محمدی

دولت ترامپ به دام جنگ و برخورد نظامی نیفتاد و منتظر ماند تا رژيم اسلامی خود گرفتار اقدامات خویش شود... درست در زمانی که آمریکا می‌گوید رژيم اسلامی پول را برای تقویت تروریسم می‌خواهد و مقامات رژيم اسلامی به دروغ ادعا می‌کنند به دنبال لغو تحریم برای مقابله با کُرونا هستیم، منابع دولتی و امنیتی ترکیه گزارش دادند که دو دیپلمات رژیم ایران و تعدادی از عوامل وابسته به رژيم اسلامی در ترور مسعود مولوی وردنجانی‌ در استانبول دست داشته‌اند.

در ضرورت وجود ارتش و پلیس ملی در ايران آینده

همایون مهمنش

نگارندهء این سطور از این حرکت میکند که هنوز اکثریت یا بخش بزرگی از پرسنل ارتش و حتی سپاه و بسیج و نیروهای انتظامی وطن خود را دوست دارند، وخامت اوضاع میهن را درک میکنند و از عاقبت کار دیکتاتوری آگاهند... با تصویب قانون مربوط به نیروهای مسلح کشور در مجلس موسسان آینده، زمان مناسب برای سازماندهی مطابق قانون و اعلام موجودیت رسمی ارتش و پلیس ملی فرا می رسد... به این ترتیب همه شهروندان می توانند مطمئن باشند که هدف گذاری و سازماندهی نیروهای نظامی آینده کشور تحت نظر و با حضور نمایندگان شان در مجلس موسسان صورت می گیرد.

کمیته‌های مردمی در ایران:

جایگزین عملی دولت ورشکسته‌ی حاکم

کورش عرفانی

جامعه‌ء ایران که از کشتار آبان ماه سال گذشته و شکار هواپیمای مسافربری توسط سپاه توانسته است براندازی نظام را به گفتمان غالب فضای سیاسی کشور تبدیل کند، باید بتواند در ادامه‌ء کار و در جنبشی که موج به موج در حال پیشرفت است، امر براندازی را از گفتمان به گرایش عملی غالب رهنمون سازد. فاصلهء بین گفتمان تا واقعیت همین روند کنشگری سازمان یافته و تدریجی در قالب فعالیت کمیته‌های مردمی است، بدون آن که از همین ابتدا چنین منظوری بخواهد بر این فرایند سایه افکند.

مبارزه برای آزادی چگونه به استبداد انجامید؟

گزارش سايت صدای آلمان

با پيروزی انقلاب انتقال قدرت سیاسی به آیت‌الله خمینی و طرفداران او، موج سرکوب پیش از همه به سراغ روزنامه ‌نگارانی آمد که خمینی آن‌ها را به خاطر اعتصاب شثت و دو روزه‌شان ستوده بود. یعنی تنها سه ماه پس از پیروزی انقلاب، روزنامه کیهان پاکسازی شد، در مرداد ماه همان سال افراد مسلح دادستانی انقلاب روزنامه آیندگان را تعطیل کردند و پاکسازی اطلاعات نیز طی دو سه سال کامل شد. دلیل این پاکسازی‌ها آن بود که روزنامه ‌نگاران حاضر نبودند آزادی عملی را که پس از سه دهه سانسور در چارچوب منشور آزادی مطبوعات کسب کرده بودند، از دست بدهند.

نگاهی به مفروضات يک کتاب تخيلی

«اگر عمر نظام در ایران به پایان رسد، چه می شود؟»

اسماعيل نوری علا

سايت «ايران واير» در روز چهارشنبه 16 سپتامبر 2015، همراه با طرح اين پرسش که «اگر [عمر] نظام حکومتی جمهوری اسلامی در ایران به پایان برسد، چه می شود؟»، اقدام به انتشار  کتابی با نام «ایران سکولار؛ سال 1429» بصورت پاورقی کرده و در معرفی آن نوشت که کتاب مزبور «رمانی آینده نگرانه است که می کوشد به سوال مزبور پاسخ بدهد»... به نظر من، با توجه به اوضاع کنونی کشورمان، اين کتاب (که در گذشته آن را طی مقالهء ديگری معرفی کرده ام) دارای اهميت خاصی است و بدين خاطر در مطلب حاضر توضيحات بيشتری را در مورد محتوای اين کتاب داده و چگونگی مفروض پايان حکومت اسلامی و استقرار حکومتی سکولا ذموکرات در ايران را بشرح کشيده و خوانندگان را هم به مطالعهء آن ترغيب می کنم.

روانپریشی آیت الله خامنه ای،

جن قرآنی و قدرت سیاسی در جامعهء دینی

جلال ایجادی

خامنه‌ای در نطق خود دولت آمریکا را به «ساخت ویروس کرونا» متهم کرده و می گوید: «گفته شده که یک بخش [ویروس کرونا] برای ایران بالخصوص تولید شده است. با استفاده از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی به دست آورده‌اند، این بخش را برای ایران درست کرده‌اند»... گفتار خامنه ای تاکید بر استراتژی حقیقی آمریکاست و این استراتژی ار نوع «جنی» است. ذهنیت خامنه ای با مفاهیم قرآنی و نیز با نیروهای غیبی و غیرمادی مانند جن مانوس است و این امر برابر یک اعتقاد دینی ایدئولوژیک محکم است. خامنه ای فقط از سر عوامفریبی نیست... او با ساختار ذهنی روانپریشی خود، با خودشیفتگی نارسیسیک خود، و با جابجا کردن واقعیت، هذیان روان خود را بعنوان سیاست برای جامعه اعلام می کند.

اپیدمی واقعی نابرابری است!

«توبا برایانت» و «دنیس رافائل»

توجه به نابرابریِ درآمد و ثروت، و تاثیرات آن بر عدالت در حوزه سلامت، توجه را به شناسایی موانعِ پیش پای مردم برای دسترسی به منابع اقتصادی و اجتماعی معطوف می کند، موانعی که بر مبنایِ طبقه اجتماعی، جنسیت، نژاد، و ناتوانی حرکتی به حیات خود ادامه می دهند. از پیش رو برداشتن این محدودیت‌ها نیازمند مداخله دولت در عملکرد اقتصاد بازار است، اقتصادی که در حال چیره شدن بر سیاست‌گذاری عمومی است.

hhhhhhhh