اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

  

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

 آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

 

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

 لطفاً به تغيير ساعت در امريکا توجه کنيد

برنامهء يکشنبهء پيش رو

25 اسفند 1398 - 15 مارس 2020

موضوع:

مردم مقصرند يا حکومت؟

سخنران

بهزاد مهرانی

عضو شبکه فرشگرد

مدير نشست:

ميلاد آقائی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 23 تا يکشنبه 25 اسفند 1398 -  13 تا 15 مارس 2020

من توی دهن اين دولت می زنم!

سخنرانی تاریخی «آيت الله کرونا» بعد از ورود به قم

«بنده در همین گام اول، با حمایت شما مردم موفق شدم در این شب عید، پنجاه و چهار هزار زندانی را آزاد کرده و به مرخصی بفرستم. لاکن شما راضی به این مقدار نباشید... مستحضر هستید که بنده به پشتیبانی شما این نظام را وادار به تعطیل کردن مراسم نماز جمعه‌اش نیز نمودم... علاوه بر نماز جمعه، من به یاری شما با این مجلس فرمایشی و بله قربان گو همان کاری را کردم که باید انجام می‌شد. من در این مجلس را که سال هاست عصاره رذائل ملت شده است تخته کردم...» (مردم شعار می ددهند: «کرونای طلائی / تو لياخوف مائی!)

طب المعصومین!

حمیدرضا رحیمی

* سایت برترین‌ها: «بنا بر اخبار واصله، حجت‌الاسلام شهريار شریفی، مدیر طب المعصومین (طب اسلامی - سنتی) در صومعه سرا، بر اثر ابتلا به کرونا دارفانی را وداع گفت. او فعالیت‌های مدیدی در حوزهء طب سنتی و حجامت در شهرهای رشت و صومعه‌سرا داشت».

*فدوی: گفتن ندارد که علت واقعی مرگ حجت‌الاسلام شهريار شریفی آن است که وی، پنبه آغشته به روغن بنفشه را - که آیت الله تبریزیان  برای رفع بیماری "کرونا" تجویز فرموده بود، در مقعد مبارک کار نگذاشته بود!

تجاوز جنسی سازمان یافته در نهادهای حکومت

مریم سلطانی

در این مقاله قصد دارم به موضوعی عمیق تر و فجیع تر بپردازم که در طول اشتغال در شهرداری تهران با آنها مواجه شده‌ام. اگر چه در گذشته، بازجوها در زندان و بازداشتگاه ‌ها برای عمل متجاوز گرانهء خود، به نوعی استناد به احکام فقها و دین می‌کردند، اما مقامات و مسئولینی که به صورت گسترده از پست و مقام خود سوء استفاده کرده و برای رسیدگی به امور مراجعین زن، از آنها درخواست روابط نامشروع و جنسی داشته‌اند، چه توضیحی و توجیهی دارند؟

ليس و دعا، هر دو، دوستان قديم اند!

اسماعيل هوشيار

فرد لیس زن ضریح حضرت را به عنوان یک بیمار روانی دستگیر کرده اند ولی علی خامنه ای، ضمن دوری از شهر تهران و قرنطینه کامل خودشان، برای بقیه بیماران کرونایی نسخه پیچیده که به ائمه اطهار توسل کنند ... این توسل کردن علی خامنه ای و آن لیس زدن بیمار مربوطه هر دو از یک جنس هستند؛ از جنس جهل مطلق ... بعد از چهل سال جنایت و دزدی اسلامی مطابق قانون اساسی شریعت، و عدم توانایی مدیریت جدی برای هر بحرانی، منتظر معجزه و نتیجه ای الهی نباش. کرونا را با سرکوب و گلوله و طناب دار (یعنی تنها هنر حکومت اسلامی در ایران) نمی شود مهار کرد. باید دلسوز و خلاق باشید که نیستید! (منبع)

بی هیچ نشانی

احمد اهتمام

به دالانی تاریک می ماند/ که در قعر سیاهی اش  / روشنایی گمشده دفن است؛ / به قبرستانی دور افتاده می ماند / که در غربت خاکش / زندگی غایب است؛ / و به تیری که قلب را می شکافد / و گلو را می درد. // اما خود هيچ چشم و گوش و قلب ندارد!

اعلام جایزهء خرس طلایی، در میان شادی و اندوه!

گفتگو با محمد رسول‌اف

طی چند هفته اخیر به دلیل بیماری مادرم، به طور مدام به مراکز درمانی رفت و آمد داشتم. سوء مدیریت آشکارا، مردم را به وحشت انداخته است. از سوی دیگر، پرسنل بیمارستانِ محل مراجعه من، با کوششی وصف نشدنی به وظایف خود عمل می‌کردند. اما رنجی عمیق از بی‌پناهی و تنهایی مردم به چشم می‌آمد. اگر به گذشته نه چندان دور رجوع کنیم، یاد و خاطرهء کشتار بی‌رحمانه سرنشینان هواپیمای اکراینی و یا معترضان آبان ماه هنوز پیش چشم ما است. دیدن این احوال، آسان نیست. بر همین اساس حتی لحظه اعلام جایزه خرس طلایی، میان دو قطبی شادی و اندوه در رفت و آمد بودم.

زِر های بی خودیِ ولی نصر

بقلم «پیاله‌چی»

آقای ولی نصر، در عین حالی که سعی می‌کند ملاتاریا را به مثابه حکومت عادی نشان دهد که منافع مشروع اش را حق دارد در کشورهای عربی همسایه و ناحیه داشته باشد و پیگیری کند، استدلال می‌فرماید که کارزار فشار حداکثری ترامپ از طریق تحریم هایش و این ها شکست خورده چون ملاتاریا هنوز به زانو در‌نیامده و نخواهد آمد! خلاصه، زور بسیار می‌زند تا خواننده را به این نتیجه‌گیری سوق دهد که، آقا، ملاتاریا را نه می‌توان به زانو درآورد و نه می‌توان از بین برد و نتیجه‌ی ادامه‌ی وضع فعلی آخرش جنگ و بی‌ثباتی است (انگاری که الان نیست!)، پس چاره‌ای نیست، بودور کی واردور، بزارید حالا که از بین بردنی و رفتنی نیستند، پس تحمل کنید هر غلطی را که دل شان می‌خواهد و می‌کنند، و باید با ملاتاریا کنار آمد!

جهانی شدن اين عواقب را هم دارد!

اسماعيل هوشيار

آنچه این روزها در گسترش ویروس کرونا شاهد هستیم اولین و آخربن نمونه از بی لیاقتی حاکمان مسلمان ایرانی نیست. مردم هميشه ایران اولین قربانیانی هستند که خرج این بی لیاقتی میشوند ولی بقیهء جهان نمی تواند خودش را سهیم نداند؛ چرا که جهانی شدن اگر در اقتصاد شدنی است در همهء عرصه ها باید حضور و نفوذ داشته باشد. جهانی شدن اين معنی را هم دارد که اگر انگشتی درد داشت، بقیهء ارگان ها نمی تواند فقظ ناظر باشند چون اگر اين درد مهار نشود با سرعت به همه جا گسترش پیدا می کند... این بی لیاقتی در مهار و درمان ویروس هم در هر شکلی به بیخ گلوی بقیه جهان می رسد. دلخوش نباشید به اینکه فاجعه فقط در همان جغرافیای ایران رخ داده است. فاجعه ورود ویروس خمینیسم  در جغرافیای ایران هنوز به اشکال مختلف در حال گسترش است!(منبع)

مقایسه

برگرفته از اينترنت

امروز داشتم فکر می کردم اگر کادر درمانی کشور اعم از پزشکان و پرستاران و بهیاران و... از کار انصراف بدن چه فاجعه ای در کشور رخ خواهد داد و فهمیدم چقدر بودنشون باارزش هستش یه مرتبه یادم افتاد الان چندین روزه که کل حوزه های علمیه کشور رو تعطیل کردند، اقامه نماز جماعت در کل کشور کنسل شده، نماز جمعه هم دو هفته هست که برگزار نمیشه و جلسات شورای نگهبان و مجلس خبرگان و حتی مجلس شورای اسلامی هم تعطیل شده ، تازه فهمیدم بعضی ها نبودشان در کشور نه تنها احساس نمیشه بلکه نبودنشون کلی از هزینه های کشور رو کم خواهد کرد.

پزشکان و روحانیون

جواد کاشی

این روزها پزشکان و پرستاران کانون توجه مردم‌اند... ماجرای نسل ما در دهه ‌های چهل و پنجاه همین طور شده بود. اما به جای ویروس کرونا، احساس از هم گسیختگی اخلاقی و معنوی داشتیم... در آن روزگار، به جای پزشکان روحانیون به کانون توجه ما تبدیل شدند. ما حریصانه به سخنان شان گوش می‌سپردیم. به نصایح‌شان جامه عمل می‌پوشیدیم، و قدردان وجودشان بودیم. چهره‌شان قدسیت پیدا کرده بود... اما یک تفاوت بنیادین میان روحانیون و پزشکان هست. نمی‌توان تصور کرد که پزشکان امروز که مورد اقبال مردم واقع شده‌اند یکباره متصدی حکومت هم بشوند!

کرونا، آغازگر رنسانس در ایران

آش شله قلمکار

شاید اغراق باشد اگر بگوییم که ایران، امروز سرزمینی است فاقد دولت و همان‌ طور که بارها گفته‌ایم، به‌صورت یک کشتی بدون ناخدا در آب‌های طوفانی جهان امروز سرگردان است، بی‌آنکه بداند کجا می‌رود. با بی‌معنا شدن ساختارهای ظاهری همچون ریاست‌جمهوری، هیئت دولت و به‌طورکلی قوه مجریه، دیگر دولتی وجود ندارد- حتی به‌صورت دکور. هفته گذشته، مجلس شورای اسلامی، یعنی قوه مقننه نیز عملاً بی »عنا شد زیرا بودجه سالانه‌ای که در مجلس رد شده بود با یک «حکم حکومتی» رهبر تنفیذ شد و خود مجلس نیز به بهانه جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تعطیل گردید.

دربارهء تجاهل و ناآگاهی اکبر گنجی

عبدالستار دوشوکی

خبرنامه گویا مطلبی در مورد گسترش ویروس کرونا در ایران و جهان را از کانال تلگرام اکبر گنجی منتشر کرده است که عمق نهفتهء ناآگاهی این بظاهر متخصص "همه چیز دان" را عیان می کند. گنجی، در نوشتاری تحت عنوان «ما "کارمندان دولت های راست افراطی" از طریق "کرونا هراسی" ایران و ایرانیان را نابود خواهیم کر»، مدعی شده که روشنگری ها و پوشش اخبار کرونا توسط رسانه های فارسی زبان برونمرزی، پروژهء دروغین، اغراق آمیز و سفارشی آمریکا و انگلیس و عربستان و اسرائیل برای نابودی ایران است.

« تنها راه حل سکولاریسم ا‌ست!»

میشائیل اشمیت زالومون

رائف بدوی، وب‌نگار سعودی، که بخاطر فراخوان‌هایش برای «رواداری بیشتر، آزادی گفتار و رعایت حقوق بشر» به هزار ضربه تازیانه محکوم شده، اين جمله را در کنار شعارهای هرزهء بسیار بر دیوار توالتِ کثیفِ زندانی در عربستان سعودی دیده است. او، در «نامه ای از زندان»، احساس خود را به هنگام ديدن این شعار چنین باز‌ می‌گوید: «من در برابر این جمله‌ء کوتاه و زیبا عمیقاً شگفت‌ زده شده بودم. اینکه چنین چیزی میان صدها واژه‌ی بی‌ادبی، و به همه‌ء لهجه‌های قابل تصور عربی، بر دیوار‌های کثیف توالتی نوشته شده باشد نشان از آن داشت که، در جایی در این زندان، دست کم یکی باید باشد که مرا درک کند؛ کسی که می‌فهمد پیکار من برای چیست و چرا در اینجا به بند کشیده شده ام».

دولت بناپارتی ماهيت سکولار دارد!

گفت‌وگو با احمد زیدآبادی

اگر وضع به همین منوال پیش رود و تصمیم عاجلی از سوی سیستم برای تغییر وضعیت گرفته نشود، به نظرم انباشت مشکلات و عدم اجماع نخبگان در حوزه‌های مختلف و بی‌انضباطی و خشم عمومی، شانس گذار به دموکراسی را برای مدتی از ایران خواهد گرفت و در این صورت در بهترین حالت باید منتظر ظهور یک دولت بناپارتی بود... بناپارتیسمی که مد نظر من است، ماهیت سکولار دارد... و تشکیل دولت بناپارتی در ایران متضمن عبور از جمهوری اسلامی است.

یادداشتی برای دوستان آینده نگر داخل و خارج کشور

سام قندچی

چهل سال گذشته اصلاح طلبان اسلامی از آینده نگرهای ایران در عرصه ی سیاست، بعنوان سیاهی لشگر برای اهداف خود سوء استفاده کردند و دیگر کمتر کسی است که به این حقیقت پی نبرده باشد که اصلاح طلبان حتی بیش از سایر رقبای اسلامگرایشان، ضد سکولار هستند و فقط در همهء این سال ها خواسته اند از رأی سکولارها، و از جمله آینده نگرها، در همهء انتخابات ها بهره مند شوند، ولی حتی یک کلمه از فقدان آزادی سکولارها برای انتخاب شدن در مجلس یا برای ریاست جمهوری حرفی نزدند.

کرونا و بحران جانشینی

گفتگو با براتی - نوری علا - و عبدالفتاح خدمتی

در تلويزيون «کلمه» بمديريت کيانی

نگاهی به آنچه در اپوزيسيون می گذرد

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه «مرغ سحر» بمديريت فرامرز فروزنده

00000000000000000000000