اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

  

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

  کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

 

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

 لطفاً به تغيير ساعت در امريکا توجه کنيد

برنامهء يکشنبهء پيش رو

18 اسفند 1398 - 8 مارس 2020

موضوع:

هشتم مارس از نگاه يک حقوقدان

فايل تصويری    فايل صوتی

سخنران

مهرانگيز کار

مدير نشست:

محمود ابطحی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 19 تا پنجشنبه 22 اسفند 1398 -  9 تا 12 مارس 2020

بدون شرح

معجزه‌های کرونا!

اسماعیل عسلی

سردبیر روزنامهء عصر مردم، چاپ شیراز

بندهء خدایی می‌گفت: «بی‌انصافی هم حد و اندازه‌ای دارد. چرا درباره‌ ویروس کرونا این همه بدگویی می‌کنند؟ این بسته زبان نه حزب و روزنامه‌ای دارد که بتواند از خود دفاع کند و نه اگر نطق پیش از دستوری داشته باشد قابل شنیدن است. به قول حافظ: عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو». گفتم: «هنر این ویروس لامذهب چیست؟» گفت: «خداوکیلی چه کسی تاکنون به اندازه‌ی کرونا دستاوردهای چشمگیر داشته...»

ليس و دعا، هر دو، دوستان قديم اند!

اسماعيل هوشيار

فرد لیس زن ضریح حضرت را به عنوان یک بیمار روانی دستگیر کرده اند ولی علی خامنه ای، ضمن دوری از شهر تهران و قرنطینه کامل خودشان، برای بقیه بیماران کرونایی نسخه پیچیده که به ائمه اطهار توسل کنند ... این توسل کردن علی خامنه ای و آن لیس زدن بیمار مربوطه هر دو از یک جنس هستند؛ از جنس جهل مطلق ... بعد از چهل سال جنایت و دزدی اسلامی مطابق قانون اساسی شریعت، و عدم توانایی مدیریت جدی برای هر بحرانی، منتظر معجزه و نتیجه ای الهی نباش. کرونا را با سرکوب و گلوله و طناب دار (یعنی تنها هنر حکومت اسلامی در ایران) نمی شود مهار کرد. باید دلسوز و خلاق باشید که نیستید! (منبع)

بی هیچ نشانی

احمد اهتمام

به دالانی تاریک می ماند/ که در قعر سیاهی اش  / روشنایی گمشده ای دفن است؛ / به قبرستانی دور افتاده می ماند / که در غربت خاکش / زندگی غایب است؛ / و به تیری که قلب را می شکافد / و گلو را می درد. // اما خود هيچ چشم و گوش و قلب ندارد!

اعلام جایزهء خرس طلایی، در میان شادی و اندوه!

گفتگو با محمد رسول‌اف

طی چند هفته اخیر به دلیل بیماری مادرم، به طور مدام به مراکز درمانی رفت و آمد داشتم. سوء مدیریت آشکارا، مردم را به وحشت انداخته است. از سوی دیگر، پرسنل بیمارستانِ محل مراجعه من، با کوششی وصف نشدنی به وظایف خود عمل می‌کردند. اما رنجی عمیق از بی‌پناهی و تنهایی مردم به چشم می‌آمد. اگر به گذشته نه چندان دور رجوع کنیم، یاد و خاطرهء کشتار بی‌رحمانه سرنشینان هواپیمای اکراینی و یا معترضان آبان ماه هنوز پیش چشم ما است. دیدن این احوال، آسان نیست. بر همین اساس حتی لحظه اعلام جایزه خرس طلایی، میان دو قطبی شادی و اندوه در رفت و آمد بودم.

زِر های بی خودیِ ولی نصر

بقلم «پیاله‌چی»

آقای ولی نصر، در عین حالی که سعی می‌کند ملاتاریا را به مثابه حکومت عادی نشان دهد که منافع مشروع اش را حق دارد در کشورهای عربی همسایه و ناحیه داشته باشد و پیگیری کند، استدلال می‌فرماید که کارزار فشار حداکثری ترامپ از طریق تحریم هایش و این ها شکست خورده چون ملاتاریا هنوز به زانو در‌نیامده و نخواهد آمد! خلاصه، زور بسیار می‌زند تا خواننده را به این نتیجه‌گیری سوق دهد که، آقا، ملاتاریا را نه می‌توان به زانو درآورد و نه می‌توان از بین برد و نتیجه‌ی ادامه‌ی وضع فعلی آخرش جنگ و بی‌ثباتی است (انگاری که الان نیست!)، پس چاره‌ای نیست، بودور کی واردور، بزارید حالا که از بین بردنی و رفتنی نیستند، پس تحمل کنید هر غلطی را که دل شان می‌خواهد و می‌کنند، و باید با ملاتاریا کنار آمد!

مسابقه با «کرونا»!

حمیدرضا رحیمی

* دویچه وله: در حالی که با گسترش ویروس جدید کرونا در ایران شمار بیش‌تری به بیماری کوید −19 مبتلا شده و جان می‌بازند، دستگاه قضایی اسلامی تصمیم گرفته برخی از معترضان نا‌آرامی‌های آبان ‌ماه را اعدام کند. به گفتهء فعالان حقوق بشری، این زندانیان در ماه‌های گذشته تحت شدیدترین شکنجه‌ها مجبور به اعتراف شده‌اند.

توضيح فدوی: بر این پایه، داعش درونمرزی در کشتار شهروندان، با "کرونا" مسابقه گذاشته است که نتیجهء این دوره از مسابقات، متعاقباً به آگاهی شما خواهد رسید!

« تنها راه حل سکولاریسم ا‌ست!»

میشائیل اشمیت زالومون

رائف بدوی، وب‌نگار سعودی، که بخاطر فراخوان‌هایش برای «رواداری بیشتر، آزادی گفتار و رعایت حقوق بشر» به هزار ضربه تازیانه محکوم شده، اين جمله را در کنار شعارهای هرزهء بسیار بر دیوار توالتِ کثیفِ زندانی در عربستان سعودی دیده است. او، در «نامه ای از زندان»، احساس خود را به هنگام ديدن این شعار چنین باز‌ می‌گوید: «من در برابر این جمله‌ء کوتاه و زیبا عمیقاً شگفت‌ زده شده بودم. اینکه چنین چیزی میان صدها واژه‌ی بی‌ادبی، و به همه‌ء لهجه‌های قابل تصور عربی، بر دیوار‌های کثیف توالتی نوشته شده باشد نشان از آن داشت که، در جایی در این زندان، دست کم یکی باید باشد که مرا درک کند؛ کسی که می‌فهمد پیکار من برای چیست و چرا در اینجا به بند کشیده شده ام».

دولت بناپارتی ماهيت سکولار دارد!

گفت‌وگو با احمد زیدآبادی

اگر وضع به همین منوال پیش رود و تصمیم عاجلی از سوی سیستم برای تغییر وضعیت گرفته نشود، به نظرم انباشت مشکلات و عدم اجماع نخبگان در حوزه‌های مختلف و بی‌انضباطی و خشم عمومی، شانس گذار به دموکراسی را برای مدتی از ایران خواهد گرفت و در این صورت در بهترین حالت باید منتظر ظهور یک دولت بناپارتی بود... بناپارتیسمی که مد نظر من است، ماهیت سکولار دارد... و تشکیل دولت بناپارتی در ایران متضمن عبور از جمهوری اسلامی است.

یادداشتی برای دوستان آینده نگر داخل و خارج کشور

سام قندچی

چهل سال گذشته اصلاح طلبان اسلامی از آینده نگرهای ایران در عرصه ی سیاست، بعنوان سیاهی لشگر برای اهداف خود سوء استفاده کردند و دیگر کمتر کسی است که به این حقیقت پی نبرده باشد که اصلاح طلبان حتی بیش از سایر رقبای اسلامگرایشان، ضد سکولار هستند و فقط در همهء این سال ها خواسته اند از رأی سکولارها، و از جمله آینده نگرها، در همهء انتخابات ها بهره مند شوند، ولی حتی یک کلمه از فقدان آزادی سکولارها برای انتخاب شدن در مجلس یا برای ریاست جمهوری حرفی نزدند.

کرونا و بحران جانشینی

گفتگو با براتی - نوری علا - و عبدالفتاح خدمتی

در تلويزيون «کلمه» بمديريت کيانی

نگاهی به آنچه در اپوزيسيون می گذرد

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه «مرغ سحر» بمديريت فرامرز فروزنده

«بنجل ‌فروشیِ» اسمال در مهستان!

کاظم مصطفوی - در سايت مجاهدين

توضيح اسماعيل نوری علا: مقاله ای را که در لينک بالا می خوانيد آقای کاظم مصطفوی (يا همان حميد اسديان) از عملهء سازمان محاهدين و پادوی شخصی آقای ابريشم چی، بمدد پرونده سازان بخش جاسوسی سازمان، برای افشای «خيانت»های من نوشته و منتشر کرده اند، اما نه برای اينکه اين همه سال خيانت کرده ام و مجاهدين مرموزانه دستم را رو نکرده اند و حالا پرونده هاشان را بکار انداخته اند بلکه به اين علت که (بر اساس مفاد همين مقاله) اعتقادم را اينگونه بصراحت بیان کرده ام که: «مجاهدين می توانند جانشين حکومت اسلامی مسلط بر ايران باشند اما آلترناتيو آن نخواهند بود؛ چرا که سرشت شان و گِل شان با حکومت اسلامی فعلی يکی است». همين. اما اين حرف به تريج قبای سازمان و مزدوران شان برخورده و آسمان و زمين را بهم دوخته اند تا بگويند که «اين نوری علا خائن است، همکار اعضاء سابق و گريخته از سازمان ما است، مأمور سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات رژيم است؛ سکولار هم اصلا نيست، و در مورد دموکرات بودن هم دروغ می گوید». اما ببينيد يک سازمان مدعی «اپوزيسيون برتر» بودن با چه روش های سخيفی مخالف خود را می کوبد، به دوستان شصت سال پيش اش و نزديکان کنونی اش حمله می کند و همهء نسبت ها را به خود او می دهد. و جالب است که دو باری هم به اينکه اين «روش ها پول می آورند» هم اشاره دارند و شيوهء کاسبی خود را به من نسبت داده اند! بهر حال مطلب را همانگونه که نوشته و منتشر شده بخوانيد و عبرت بگيريد. و يادتان باشدکه اين ها همان کسانی هستند که می خواهند، بعد از حکومت فعلی، با جمهوری اسلامی دموکراتيک(!) خودشان ملت ايران را به شاهراه سعادت رهنمون شوند. پاسخ شان باشد بر عهدهء تاريخی که هم اکنون در حال نوشته شدن است.

آتنا دائمی و دیگر زندانیان عملاً به مرگ محکوم شده اند

سام قندچی

امروز آقای حسین دائمی پدر زندانی سیاسی خانم آتنا دائمی یادداشت زیر را در توییتر گذاشته است: "نگرانی ما همچنان ادامه دارد،جان دخترم آتنا و دیگر زندانی ها در خطراست، با پیگیری که انجام دادم هیچ نتیجه ای در بر نداشت. جواب یک کلمه «اگر مرخصی به دخترت تعلق بگیرد به شمااطلاع خواهیم داد». یعنی زندانی سیاسی آتنا دائمی و دیگر زندانیان سیاسی در وضعیت شیوع کرونا در کل ایران و مشخصاً در زندان ها، عملاً توسط رژیم محکوم به مرگ شده اند.(منبع)

00000000000000000000000