بنیاد میراث پاسارگاد  سال 1403 را

«سال آناهیتا» نام گذاری کرده است

----------------------------

--------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                                

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

----------------------

برنامه یکشنبه

26 فروردین 1403 - 14 آوریل 2024

9 صبح کالیفرنیا - 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

----------------------

نقش بازدارندهء عرفان

در رشد اندیشه در ایران

----------------------

سخنران:

دکتر محمود فلکی

نویسندهء کتابی با همین عنوان

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

دستاوردهای بزرگ زنان در انتخابات محلی ترکیه

گزارش یورونیوز فارسی

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟ برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه نه تنها شکستی قابل توجه برای حزب حاکم عدالت و توسعه پیروزی کم‌نظیر برای حزب جمهوری‌خواه خلق به همراه داشت بلکه دست‌آوردهای بزرگی هم برای زنان این کشور به ارمغان آورد. بر اساس نتایج آرای رسمی، تعداد شهرداران زن در این کشور تقریبا ۳ برابر شده و در ۸۱ استان این کشور ۱۱ زن توانستند به عنوان شهردار انتخاب شوند.

آغازی بر پایان سه دهه اقتدار بلامنازع اردوغان

)گزارشی از یک پردهء دیگر از بازی دموکراسی در زمین ترکیه(

علی‌رضا اردبیلی

باخت شوک‌کننده حزب جمهوری‌خواه خلق در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ماه مه پارسال ترکیه، یک پروسهء بحرانی منتهی به تغییر در رهبری حزب را موجب شد. اگر این حزب دچار انشعاب نشد، بخاطر این دلیل ساده بود که تاکنون هیچ انشعاب کننده‌ای قادر نشده است تا عنوان معتبری چون “حزب مصطفی کمال آتاتورک” را به نام خود کند و همهء نیروهای درون این حزب، بعداز شکست ماه مه ۲۰۲۳، هم خود را مصروف مبارزات درون حزبی کردند.

ابعاد مالش قهرمانانه

حمیدرضا رحیمی

در ادامهء لرزش های قهرمانانه اعلیحضرت العظما علی(ع) خامنه ای و توابع، ضاعف الله شلوارهُم اجمعین، فقرهء زیر هم در حوزهء تنبیه رژیم صهیونیستی، گزارش شده است :

*خبر فوری: ساعت ۱۲ دیشب نیروهای جان بر کف جمهوری اسلامی دو ماشین را که نزدیک سفارت آمریکا در بغداد پارک شده بود پنچر کردند!

گفتن ندارد که این پیشروی ها، محدود و منحصر به اقدام قهرمانانهء مذکور نیست بلکه برادران در عرصهء دریا هم، بموجب سند منگوله داری که خواهید دید، تشر آخر را می زنند.

قسمت چاردهم ازسری برنامه های حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو ایران فردا   آرشیو  میهن   آرشیو گویا نیوز

انتخابات محلّی ترکیه و درسی که برای ما ایرانیان دارد

ف. دشتی

مردم ترکیه در طبقات مختلف اجتماعی در ۳۱ مارس اعلام کردند که خواهان نرمال کردن سپهر سیاسی کشورشان‌اند. این نرمالیزاسیون برای آنان هرگز به معنای بازگشت به سال‌های پیش از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و رجعتی واپس‌گرایانه به استبداد آتاترک‌مآبانه و رژیمی نیمه‌نظامی نیست. آنان اعلام کردند که خواهان یک زندگی آزاد به همراه بهبود شرایط اقتصادی و برابری درخور شأن انسان هستند.

چرا من «جمهوریت خواه» ام!

مسعود عالمزاده

من، چه جمهوریخواه باشم و چه پادشاهی خواه، در حال حاضر خود را در گروه «جمهوریت خواهان» می بینم. برای من «شکل حکومت» نقش تعیین کننده ای در نجات میهن ما ندارد، باید «اصول» را جا انداخت و این اصول عبارتند ار: سکولار دموکراسی (یعنی نظام پارلمانی) با محوریت اعلامیهء جهانشمول حقوق بشر و با حفظ تمامیت ارضی ایران. اگر چنین چیزی میسر باشد، نه پادشاه نه رییس جمهور، هیچیک، نمی توانند خودرایی کنند. اگر هم یکی از این اصول خدشه دار بشود، یک رییس جمهور می تواند همانقدر خطرناک باشد که شاه. پوتین اگر شاه نیست چیست؟ آن هم از بدترین نوع اش.

انور خوجه و جنون بیگانه ‌هراسی

بیژن اشتری

انور خوجه، حاکم کمونیست آلبانی، مبتلا به بیماری بیگانه‌هراسی بود. او در طول دوران چهل ساله حکومتش بر کشور فقیر آلبانی، مدام مردم را از حمله ارتش‌های متجاوز امپریالیستی می‌ترساند. کار جنون خوجه به آنجا کشید که دستور داد هر خانواده‌ای برای خودش یک سنگر بتونی چهار نفره بسازد. مجموعا حدود یک میلیون سنگر بتونی با هزینه‌ گزاف در سراسر خاک کشور ساخته شد، آن هم در کشوری که کل جمعیتش چهار پنج میلیون نفر بیشتر نبود.

حق طلاق، رویکرد ها و راهکارها

زهره موسوی

یکی از مسائلی که امروزه زنان ایرانی درگیر آن می‌باشند موضوع حق طلاق می‌باشد که در فقه و حقوق اختصاص به مردان دارد و زنان بر این باورند که این حق یک‌جانبه تبعیضی ناروا در حق ایشان است، به‌ویژه در دوران معاصر که آنان دوشادوش مردان در تمامی عرصه‌ها مشغول به تلاش و مبارزه در ابعاد مختلف زندگی در کنار آنان می باشند.

همون وقت باید حالی مون می شد!

مطلب رسیده از ناشناس

آقا! وقتی  تقی رحمانی جایزهء زن اش رو دو دستی تقدیم فایزه کرد باید حالیمون می شد! وفتی به زنش هم هرچی گفتند انکار نکرد باید حالیمون می شد! وقتی معلوم شد خرج «قمکلای گل به سر» رو اینا میدادن باید حالیمون می شد! وقتی فایزه گفت من از «گل به سر» خوشم میاد باید حالیمون می شد! شما فکر کردین گل به سر خواب نما  شده که یهوئی از «جرج تاون» نبش قبر میکنه  و یقهء رضا پهلوی رو  میگیره و ول نمی کنه؟

جنایت علیه بشریت

در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی»

گفتگو با سارا حسین

رئیس هیئت مستقل حقیقت یاب

در این مصاحبۀ اختصاصی سارا حسین، رئیس هیئت مستقل حقیقت یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با هفته نامه Le Point، او به جزئیات یافته های خود در مورد وقایع اعتراضات ایران تحت عنوان "زن، زندگی، آزادی" می پردازد. به گفتۀ سارا حسین  بیش از 27 هزار مدرک و 133 ساعت گفتگو با شاهدان و قربانیان این رخداد که در 580 صفحه گردآوری و ثبت شده است کاری بس سخت و سترگ بود.

نه به جمهوری اسلامی!

مهدی نصیری

در درازنای تاریخ ایران هیچ حاکمیت و نظامی خلافتی یا شاهنشاهی نتوانست آن گونه که ولایت مطلقه فقیه دین و اعتقادات دینی را در ایران ویران کرد، ویران کند، هر چند که این تجربهء تلخ سبب تحولی بزرگ در جامعه ایران برای حرکت به سوی نظامی سکولار دموکرات شده است. زمان برای اندک کسانی که همچنان معرفتی و از سر ناآگاهی مدافع نظام اسلامی اند، به سرعت دارد می گذرد...

راست افراطی یا «چپ» نیرنگ‌باز؟

مزدک بامدادان

این‌ روزها و در خاموشی خیابان بار دیگر واژه‌پردازان گفتمان پنجاه‌وهفت به میدان آمده‌اند تا به مانند همیشه‌ی یکسد سال گذشته بز بلاگردانی بیابند و گناه همه کژکاری‌ها و تباهکاری‌های خود را به گردن او بیفکنند. یکی از واژه‌هایی که در این رهگذر با بسآمد بسیار به گوش می‌رسد، دشنام‌واره "راست افراطی" است، واژه‌ای که به درستی دانسته نیست در کدام راستا و با کدام آماج به کار گرفته می‌شود.

حکومت اسلامی در آینهء چند اتفاق مهم سال گذشته

فرشید یزدی

ضابطان قضایی اقرار کردند که با نسلی مواجه‌اند که تجربیات و روش‌های استنطاق آنان بلاموضوع شده و قادر به برقرار دیالوگ با جوانان نیستند. حکومت کم کم متوجه شده بود که تغییری در نگره نسل جدید رخ‌داده که دیگر قادر به‌ تعامل با آنان نیست. با این وجود حکومت که از هرگونه تغییر روی‌گردان است، ضمن آزاد کردن حدود سی هزار نفر از دستگیر‌شدگان، سعی کرد به همان مواضع سابق بازگردد و دوباره مخالفان را از یک‌طرف فریب‌خورده بیگانگان اعلام کرده و از طرف دیگر با افزایش فشار، صدور احکام اعدام و انتقام گرفتن از معترضان، اقتدار ازدست رفته مستقر سازد.

ایران مال کیست؟

حسن منصور

من بنا به ضرورتی، تأملی کرده ام بر قانون اساسی چندی از این کشورهایی که رموز توسعه­شان را رصد می کردم و نکات پرشماری را از آنها استخراج کرده ام که عمدتاً ناظرند به عناصر توسعه. لیکن سه اصل اساسی را از آنها درآوردم تا مقایسه کنم با معانی متناظر قانون اساسی رژيم اسلامی ایران و ارزیابی در پیامدهای آنها را به‌عنوان مشغله ذهنی برای شما خواننده اندیشمند باز گذارم. این سه رکن اساسی عبارتند از: مالکیت کشور؛ حاکمیت ملت؛ کرامت، منزلت و حقوق انسان.

مأموریت علیه شاهزاده؟

آریا پارسی

در مقابل رفتارهای ضد ایرانی این باندها، شاهزاده رضا پهلوی در چهار دههء گذشته با متانت و واقع‌گرایی در دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک حاضر شده، از ادعای رهبری فردی و همه‌جانبه دوری جسته، در بیشتر موارد یکی از افراد پیش‌آهنگ برای همبستگی‌های متعدد در اپوزیسیون بوده است. هم ایشان در آخرین مورد از موارد ایجاد اتحاد و همبستگی اپوزیسیون، با صرف هزینه از موقعیت خویش و تأمین حفظ ایرانیت، در کنار افرادی نشست که هیچ‌کدام در حد و قامت ایشان نبودند.

خطاهای گذشته و درسی برای آینده

امیر طاهری

آیا خمینی واقعاً «دزد انقلاب» بود؟ حتی یک بررسی کوتاه از آنچه در ماه‌های «انقلابی» ۱۳۵۷ گذشت، نشان می‌دهد که چنین نبود. آنچه در ۲۲ بهمن آن سال به پیروزی رسید، انقلابی بود که خمینی و یاران اش از جمله فداییان اسلام، هیئت‌های موتلفه اسلامی، ده‌ها بازاری ثروتمند و «روشنفکران دینی» همراه با چریک‌های اسلامی تعلیم‌دیده در اردوگا‌‌های فلسطینیان در لبنان و صدها دانشجوی بورسیهء «بنیاد پهلوی» در آمریکا و اروپا به راه انداختند.

نرخ تورم و آیندۀ سیاسی کشور

محمود سریع‌القلم

برای کسانی که به صورت آمپریک (Empirical) و میدانی در میان مردم زندگی می‌‌کنند این نتیجه‌گیری نسبتاً روشن است که تداومِ طولانی مدتِ نرخ دورقمی تورم، باورهای جامعه نسبت به بسیاری مفاهیم از جمله حکمرانی مطلوب، دولت، عدالت، دین، طبقات حاکم، رسانه‌ها، دستگاه‌های تبلیغاتی، سیاست خارجی و دوستان/مخالفین کشور را به صورت بنیادی تغییر داده است. کاهش قدرت خرید و کیفیت زندگی، زمینه‌ساز تجمیع باورهای جدید در میان مردم شده است. فاصله طبقاتی قابل توجه، این نوع باورهای منفی را نیز تعمیق می‌‌بخشد.

یک دیدگاه آینده نگر

سام قندچی

 اگر «فلسفهء کنترل» از بین برود از کجا می توانیم مطمئن باشیم که تحت کنترل طبیعت از یکسو و شروران باقی مانده در جامعه از سوی دیگر در نیائیم؟ پاسخ این است که دستاورهای تمدن های پیشرفتهء بشری در عرصه های تکنولوژی، و نیز در راستای به رسمیت شناختن حقوق بشر، اموری غیر قابل بازگشت اند،  مگر اینکه فاجعه ای نظیر جنگ هسته ای و یا واپسگرائی عمومی در سطح جهانی اتفاق افتد.

سکولار چیست؟

آیا دین می‌تواند سکولار باشد؟

محمود فلکی

سید جواد طباطبایی در پندار "ایرانشهری"اش مدعی شد که اسلام "دین دنیا و قلمرو عرف [سکولار] را به رسمیت شناخته است. اسلام از همان آغاز سکولار بوده است."  حالا هم عده‌ای از به اصطلاح "روشنفکران دینی" که هوادار پندار "ایرانشهری" شده‌اند و می‌خواهند اسلامیت را به ایرانیت پیوند بزنند، این ادعا را تکرار می‌کنند.

نامه به مدیر صدای آمریکا

در مورد مسیح علینژاد

عبدالستار دوشوکی

سوال مشخص بنده از سرکار عالی این است: آیا خانم مسیح علینژاد بعنوان کارمند (مهم نیست استخدامی یا قراردادی به اصطلاح مستقل) این آزادی عمل را از طرف صاحب کار (صدای آمریکا) دارد که در عمل خود را بعنوان رهبر سیاسی یک جنبش در داخل ایران معرفی کند و با مقامات کشورهای مختلف مثل رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر هلند و وزیر خارجه آمریکا و غیره ملاقات و رایزنی بکند؟