بنیاد میراث پاسارگاد  سال 1403 را

«سال آناهیتا» نام گذاری کرده است

----------------------------

--------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                                

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

----------------------

برنامه یکشنبه

12 فروردین 1403 - 31 مارس 2024

9 صبح کالیفرنیا - 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

----------------------

آشنائی با

«جنبش وحدت ملی ایرانیان»

----------------------

سخنران:

دکتر فریبرز صارمی

هماهنگ کننده جنبش

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

از میان اسناد ولائی

حمیدرضا رحیمی

گفتگو  و سند پراکنی پیرامون ماجرای زمین خواری آیت الله صدیقی، و تلاش ضدانقلاب برای بدنام کرده نامبرده، همچنان ادامه دارد. در باب انگشت زدن ایشان در پای سند محضری نیز آیت الله جاخالی داده و گفته است: "بله درست است، لکن آن اثر انگشت متعلق به انگشت بیست و یکم بنده حقیراست"! و یک مقام بیضوی (حوزوی سابق-م) هم، که نخواست نام اش تا انقلاب بعدی فاش شود، به فدوی گفت که  آیت الله صدیقی، خودش امضاء خودش را جعل کرده است!

انور خوجه و جنون بیگانه ‌هراسی

بیژن اشتری

انور خوجه، حاکم کمونیست آلبانی، مبتلا به بیماری بیگانه‌هراسی بود. او در طول دوران چهل ساله حکومتش بر کشور فقیر آلبانی، مدام مردم را از حمله ارتش‌های متجاوز امپریالیستی می‌ترساند. کار جنون خوجه به آنجا کشید که دستور داد هر خانواده‌ای برای خودش یک سنگر بتونی چهار نفره بسازد. مجموعا حدود یک میلیون سنگر بتونی با هزینه‌ گزاف در سراسر خاک کشور ساخته شد، آن هم در کشوری که کل جمعیتش چهار پنج میلیون نفر بیشتر نبود.

قسمت سیزدهم ازسری برنامه های حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو ایران فردا   آرشیو  میهن   آرشیو گویا نیوز

حق طلاق، رویکرد ها و راهکارها

زهره موسوی

یکی از مسائلی که امروزه زنان ایرانی درگیر آن می‌باشند موضوع حق طلاق می‌باشد که در فقه و حقوق اختصاص به مردان دارد و زنان بر این باورند که این حق یک‌جانبه تبعیضی ناروا در حق ایشان است، به‌ویژه در دوران معاصر که آنان دوشادوش مردان در تمامی عرصه‌ها مشغول به تلاش و مبارزه در ابعاد مختلف زندگی در کنار آنان می باشند.

همون وقت باید حالی مون می شد!

مطلب رسیده از ناشناس

آقا! وقتی  تقی رحمانی جایزهء زن اش رو دو دستی تقدیم فایزه کرد باید حالیمون می شد! وفتی به زنش هم هرچی گفتند انکار نکرد باید حالیمون می شد! وقتی معلوم شد خرج «قمکلای گل به سر» رو اینا میدادن باید حالیمون می شد! وقتی فایزه گفت من از «گل به سر» خوشم میاد باید حالیمون می شد! شما فکر کردین گل به سر خواب نما  شده که یهوئی از «جرج تاون» نبش قبر میکنه  و یقهء رضا پهلوی رو  میگیره و ول نمی کنه؟

پیش درآمد بهار

شعری از علیرضا زرین

برای من / بی تو بهار شکوفا نیست / سرما هنوز قلبم را می لرزاند / هنوز هیچ بهانه ای برای شادی نیست. / بهار تویی، ماییم که با هم و از هم می شکفیم / و زندگی را جشن می گیریم / با اعتنا به هر نعمت وجود/ به مهر و محبت / به احترام خود و نیز دیگران / به مام طبیعت / به خدمت و خویی کمر بستن/ به راستی، به درستی، / به بردباری و صبوری و آرامش / به صلح و صفا / به راز و نیاز و نیایش و سکوت و سلامت...

گزارش هیئت حقیقت یاب مستقل بین المللی سازمان ملل متحد

 در مورد رژيم اسلامی ایران

این گزارش بر اساس قطعنامۀ S 35/1 که به شورای حقوق بشر ارائه شده تهیه گردیده است و شامل یافته های هیئت حقیقت یاب بین المللی مستقل و بر اساس قوانین بین المللی در مورد جنایات ( مقامات) جمهوری اسلامی ( در اعتراضات مسالمت آمیز جنبش مردمی "زن، زندگی، آزادی) می باشد. این جنایات ممکن است طبق قوانین بین المللی، جنایات علیه بشریت و قابل پیگیری باشند.(همراه با متن انگلیسی)

به یاد دوست: فرامرز اصلانی

دوست سال های زندگی در لندن، فرامرز اصلانی، شاعر، خواننده، نوازنده، آهنگساز و رورنامه نگار، در روز اول فروردین امسال رخت از جهان ما بست و از لمحهء کوتاه زندگی بشر در کره خاکی گریحت. انسانی صمیمی، عاشق ایران و آرزومند آزادی میهن اش بود. یادش همیشه با من خواهد بود. به همسر و دخترانش این فقدان انروهبار را تسلیت می گویم.

اسماعیل نوری علا

روشنفکران ایران در آغاز انقلاب

مهران صولتی

افراد حاضر در قاب تصویر پیوست، نمایندگان جامعهء روشنفکری ایران در طلیعه انقلاب ۵۷ و ماه های آغازین آن محسوب می شوند. همان ایامی که هژمونی چپ گرایی مسیر و مقصد فعالیت های سیاسی و فرهنگی را نمایان می ساخت. آن چه البته در چکیده سخنان ایشان نمایان است شباهت های شگفت انگیز به رغم تفاوت های اندک می باشد. به بیان روشن تر صرفا ادبیات ایشان با یکدیگر متفاوت است. از همین رو شاید بتوانیم اشتراکات روشنفکری ایران در اوان انقلاب را حول عناصر چند صورت بندی کنیم.

روایتِ یک شکست: پرسه‌ای در تاریخ «اتحاد ملی زنان»

چکیده‌ای از کتاب «زنان و انقلاب 1357» نوشتهء هایده مغیثی

عدم‌پشتیبانی جامعه‌ء روشنفکرانِ سکولار از جنبش اعتراضیِ عدالت‌جویانه زنان بر تداوم مبارزه عدالت‌جویانه و استمرار جنبش تأثیر گذاشت. بسیاری از زنان ملی‌گرا و چپ و لیبرال، که راهپیمایی‌های اعتراضی را به راه انداخته بودند، ترسیدند که جنبش ضد-حجابْ اهداف «مهم‌تر» انقلاب ضدامپریالیستی را به‌خطر اندازد، و بنابراین هر روز از جمعیت حاضر در اعتراضات کاسته می‌شد. هرچند، خیلی‌های دیگر صرفاً به این خاطر که عقب‌نشینی حکومت را پیروزیِ نهایی قلمداد می‌کردند، دست از اعتراض کشیدند.

ایران مال کیست؟

حسن منصور

من بنا به ضرورتی، تأملی کرده ام بر قانون اساسی چندی از این کشورهایی که رموز توسعه­شان را رصد می کردم و نکات پرشماری را از آنها استخراج کرده ام که عمدتاً ناظرند به عناصر توسعه. لیکن سه اصل اساسی را از آنها درآوردم تا مقایسه کنم با معانی متناظر قانون اساسی رژيم اسلامی ایران و ارزیابی در پیامدهای آنها را به‌عنوان مشغله ذهنی برای شما خواننده اندیشمند باز گذارم. این سه رکن اساسی عبارتند از: مالکیت کشور؛ حاکمیت ملت؛ کرامت، منزلت و حقوق انسان.

مأموریت علیه شاهزاده؟

آریا پارسی

در مقابل رفتارهای ضد ایرانی این باندها، شاهزاده رضا پهلوی در چهار دههء گذشته با متانت و واقع‌گرایی در دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک حاضر شده، از ادعای رهبری فردی و همه‌جانبه دوری جسته، در بیشتر موارد یکی از افراد پیش‌آهنگ برای همبستگی‌های متعدد در اپوزیسیون بوده است. هم ایشان در آخرین مورد از موارد ایجاد اتحاد و همبستگی اپوزیسیون، با صرف هزینه از موقعیت خویش و تأمین حفظ ایرانیت، در کنار افرادی نشست که هیچ‌کدام در حد و قامت ایشان نبودند.

خطاهای گذشته و درسی برای آینده

امیر طاهری

آیا خمینی واقعاً «دزد انقلاب» بود؟ حتی یک بررسی کوتاه از آنچه در ماه‌های «انقلابی» ۱۳۵۷ گذشت، نشان می‌دهد که چنین نبود. آنچه در ۲۲ بهمن آن سال به پیروزی رسید، انقلابی بود که خمینی و یاران اش از جمله فداییان اسلام، هیئت‌های موتلفه اسلامی، ده‌ها بازاری ثروتمند و «روشنفکران دینی» همراه با چریک‌های اسلامی تعلیم‌دیده در اردوگا‌‌های فلسطینیان در لبنان و صدها دانشجوی بورسیهء «بنیاد پهلوی» در آمریکا و اروپا به راه انداختند.

نرخ تورم و آیندۀ سیاسی کشور

محمود سریع‌القلم

برای کسانی که به صورت آمپریک (Empirical) و میدانی در میان مردم زندگی می‌‌کنند این نتیجه‌گیری نسبتاً روشن است که تداومِ طولانی مدتِ نرخ دورقمی تورم، باورهای جامعه نسبت به بسیاری مفاهیم از جمله حکمرانی مطلوب، دولت، عدالت، دین، طبقات حاکم، رسانه‌ها، دستگاه‌های تبلیغاتی، سیاست خارجی و دوستان/مخالفین کشور را به صورت بنیادی تغییر داده است. کاهش قدرت خرید و کیفیت زندگی، زمینه‌ساز تجمیع باورهای جدید در میان مردم شده است. فاصله طبقاتی قابل توجه، این نوع باورهای منفی را نیز تعمیق می‌‌بخشد.

یک دیدگاه آینده نگر

سام قندچی

 اگر «فلسفهء کنترل» از بین برود از کجا می توانیم مطمئن باشیم که تحت کنترل طبیعت از یکسو و شروران باقی مانده در جامعه از سوی دیگر در نیائیم؟ پاسخ این است که دستاورهای تمدن های پیشرفتهء بشری در عرصه های تکنولوژی، و نیز در راستای به رسمیت شناختن حقوق بشر، اموری غیر قابل بازگشت اند،  مگر اینکه فاجعه ای نظیر جنگ هسته ای و یا واپسگرائی عمومی در سطح جهانی اتفاق افتد.

سکولار چیست؟

آیا دین می‌تواند سکولار باشد؟

محمود فلکی

سید جواد طباطبایی در پندار "ایرانشهری"اش مدعی شد که اسلام "دین دنیا و قلمرو عرف [سکولار] را به رسمیت شناخته است. اسلام از همان آغاز سکولار بوده است."  حالا هم عده‌ای از به اصطلاح "روشنفکران دینی" که هوادار پندار "ایرانشهری" شده‌اند و می‌خواهند اسلامیت را به ایرانیت پیوند بزنند، این ادعا را تکرار می‌کنند.

نامه به مدیر صدای آمریکا

در مورد مسیح علینژاد

عبدالستار دوشوکی

سوال مشخص بنده از سرکار عالی این است: آیا خانم مسیح علینژاد بعنوان کارمند (مهم نیست استخدامی یا قراردادی به اصطلاح مستقل) این آزادی عمل را از طرف صاحب کار (صدای آمریکا) دارد که در عمل خود را بعنوان رهبر سیاسی یک جنبش در داخل ایران معرفی کند و با مقامات کشورهای مختلف مثل رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر هلند و وزیر خارجه آمریکا و غیره ملاقات و رایزنی بکند؟

نگاهی به اوضاع ایران پس از مرگ خامنه‌ای

بر اساس گزارش بنیاد برتلزمن

در بخش چشم‌انداز تحولات ایران، این گزارش تصریح می‌کند که مسیر آیندۀ کشور در درجه اول به دو عامل بستگی دارد. در داخل، پرسش‌هایی در مورد سرنوشت روند اعتراضات سال ۱۴۰۱ مطرح شده و از سوی دیگر، موضوع جانشینی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی داغ شده است. علی خامنه‌ای، متولد ۲۹ فروردین ۱۳۱۸، در حال حاضر ۸۵ ساله است. او ۳۴ سال از عمر خود را رهبر جمهوری اسلامی بوده و به گفتۀ بنیاد برتلزمن، ایران به زودی نیاز به رهبر جدیدی پیدا خواهد کرد؛ با این حال، «هیچ جانشین مشخصی در چشم‌انداز وجود ندارد».

چرا رژیم اسلامی جنبش را «جنگ مسلحانه» می خواند؟

میلاد پورعیسی

نیروهای امنیتی رژیم اسلامی چه هدفی را در استفاده از واحدهای رزمی، سلاح‌های مرگبار و غیرمرگ‌بار در جریان سرکوب قیام ژینا دنبال می‌کردند؟ نگاهی کنیم به گزارش سازمان عدالت برای ایران، با عنوان «اعلام جنگ به غیرنظامیان: افشای یگان‌های سرکوب و جنایت علیه بشریت»، در گفت‌وگو با امید شمس که خود یکی از تهیه‌کنندگان آن گزارش است.

صحبت های شاهزاده رضا پهلوی

در دیدار با جمعیت جمهوری خواهان حامی شاهزاده

پیشگفتار اسماعیل نوری علا: مطلبی که خواهید خواند مجموع سخنان (از نظر من) مهمی است که شاهزاده رضا پهلوی در نشست اینترنتی خود با «جمعیت جمهوریخواهان حامی شاهزاده» در پاسخ به پرسش های حضار بیان کرده اند. از انجا که پرسش های مطرح شده دارای پیوند و ساختار سلسله واری نبوده اند، شاهزاده در پاسخ به هر پرسش مطالبی را مطرح می کرده اند که بخشی از آن به پرسش های دیگر هم مربوط می شده. من برای درک لازم ساختار و طرز فکر ایشان مطالب مرتبط با هم را از هر پاسخ برداشته و با مطالب مشابه متصل کرده و کل سخنان را (با اندکی حذف تکرارها و افزودن برخی اتصال ها) بصورت یک مانیفست سیاسی در آورده ام. در این کار نهایت کوشش من درک درست سخنان ایشان است ااما اگر اشتباهی در درک و تدوین سخنان شاهزاده پیش آمده باشد و دیگران در این مورد روشنم کنند به جبران مافات خواهم کوشید.

با گعده ها چه می کنید؟

رحیم قمیشی

یکی از دوستان می‌گفت در انتخابات قبل رفتم حسینیه ارشاد تهران، که دیدم کمی شلوغ است، تا رأی بدهم، دیدم صفی ۱۵ تا ۲۰ متری جلوی حسینیه تشکیل شده از جوان‌ها، پیرمردها، افرادی سبیلو، افرادی با ریش بلند، افرادی کراواتی و... رفتم ته صف، ولی برایم عجیب بود که صف جلو نمی‌رفت، پنج دقیقه‌ای همانجا بودم، یک قدم هم جلو نرفتیم!

نگاهی به اصلاحات با یک لنز متفاوت

هادی زمانی

برای کسب نتیجه مطلوب، اصلاحات را باید به چه ترتیبی انجام داد؛ باید با اصلاح سیاسی شروع کرد یا اصلاح اقتصادی؟ اصلاحات باید تدریجی باشد یا یکباره تا سیستم را شوک درمانی کند؟ دامنه و عمق اصلاحات باید به چه میزان باشد؟ … بازنگری تجربه اصلاحات جمهوری اسلامی (ج.ا.) از پشت این عینک خالی از فایده نیست.