------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

----------------------------

enooriala@gmail.com

آدرس ها در تلگرام:

شورای مدیریت مهستان سکولار دموکراسی - خبرگاه - دکتر نوری علا

                      

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

 -----------------------

برنامهء یکشنبه

13 اسفند 1402 - 3 مارس 2024

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

8.5 شب ایران

-----------------------

آشنائی با «ماشین مبارزه»

تولید «اس.اُ.اس.ایران»

----------------------

فایل تصویری        فایل صوتی

----------------------

سخنران:

ایمان فروتن - مدیر عامل

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پاسخ به چند اشتباه فاحش در نظر نوری علا

عطا هودشتیان

دکتر اسماعیل نوری علا همیشه برای من عزیز و محترم بوده است. می دانم که او نیز در گذشته به اینجانب التفات داشته است. اما خوب، آموخته‌ایم که نقد منطقی به معنای نفی نیست و ما در نقد سالم از یکدیگر، می‌آموزیم. من فکر می کنم که جناب نوری علا این بار در تحلیل از ماجرای سالگرد کومله در تورنتو، که در آن من نیز سخن گفته‌ام، ره به خطا برده است.

قسمت هشتم ازسری برنامه های حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

مخصوص انتخابات

حمیدرضا رحیمی

معضل سانسور، در گفتگو با چهار نویسنده

رضیه انصاری

سانسور نه تنها در حوزهء ادبیات داستانی تالیفی و ترجمه‌ای و کتاب و مطبوعات، که در ابعاد‌ گسترده‌تر و با چهره‌های متفاوت عرض اندام می‌کند و به تدریج، با محدود کردن آزادی اندیشه و بیان، ابتکار و خلاقیت را از بین می‌برد و، با اِعمال سلیقه تنگ‌نظرانه، یکسان ‌اندیشی را جایگزین می‌کند؛ شیوه‌ای که در عین سانسورمابانه بودن، سانسور را قبول ندارد و به گفت‌وگو و بحث و بررسی هم باور و اعتقادی ندارد. پیامدهای سانسور، عادت به سانسور یا شیوه‌های این سانسورگریزی‌ها چه خواهد بود؟ مهمانان این میزگرد عبارتند از علیرضا بهنام (شاعر، منتقد و روزنامه‌نگار)، آرش نصرت‌اللهی (شاعر، منتقد و روزنامه‌نگار)، سپیده سیاوشی (داستان‌نویس)، روژان کلهر (نویسنده).

کوروش، همچون یک سرنمون آزادگی

پیرایه شبان

«من، عزت الله ضرغامی، اعتراف می کنم که وزیر تخریب اسطوره ها، ارزش ها و آثار باستانی ایران هستم. هر آن چه که باستانی و دارای قدمت  ایرانی است را خرابه پنداشته الا احکام و سبک زندگی قدیمی و متحجر قبیله ای از کشوری دیگر را! امید داریم  که با ساختن مساجد وحوزه ها و اماکن مذهبی صد ها سال دیگر این اماکن به آثار باستانی ایرانی تبدیل شوند. در زمینهء گردشگری هم تا دل تان بخواهد در کنارحرم ها و اماکن مذهبی، روسپی خانه های مافیایی از دخترکان 12 ساله به بالاتر را دایر کرده ایم که به صنعت گردشگری ایران رونق بدهد. تا خدا از ما راضی باشد»

تاثیرات جنبش بر سینمای ایران

محمود زهرایی

همراهی بخش قابل توجهی از بازیگران و سینماگران ایران در جریان جنبش زن، زندگی، آزادی و حجاب از سر برداشتن بازیگران مطرح و در ادامه، ایستادن و پا پس نکشیدن آنها از آرمان های خود، علیرغم سرکوب وزندان و تهدیدها، نویدگر تحولی بنیادی در ساختار سینمای ایران بود. تهدیدهای وزیر ارشاد در ممنوع کار شدن بازیگرانی که به تعبیر او کشف حجاب کرده‌اند، با پاسخ جسورانه و قاطع این بازیگران روبرو شد.

سکولاریسم (یا لائیسیته) در قدرت

جلال ایجادی

جامعهء ایران نیازمند یک مبارزه بزرگ فکری در بارهء سکولاریزاسیون و سکولاریسم (یا لائیسیته) است. بررسی رشد گیتی مداری و عرفی گرایی در جامعهء کنونی و ضرورت تدارک یک قدرت سیاسی سکولار پس از رژیم اسلامی، از چالش های بنیادی کشور ماست. جامعهء ایران در روند یک گسست ژرف قرار گرفته و پس از اعلام شکست اسلام سیاسی، گرایش های روشنفکری و فرهنگی تازه را علیه ازخودبیگانگی به نمایش می گذارد.

مگر در ایران «انتخابات» هم برگزار می شود؟

اسماعیل نوری علا

مگر اصلا انتخاباتی به معنای رایج کلمه صورت گرفته که بتوانیم در آن پیروزی مردم بر حکومتیان را با عدد و رقم اندازه گیری کنیم؟ بخصوص که این حاکمیت هرگز ابائی نداشته است که ثابت کند «ماست اش سیاه است» و با جعل تصویر و انواع شامورتی بازی حقیقت جلوی چشم مردم را وارونه نشان دهد. به نظر من تا زمانی که اپوزیسیون واقعی و جدی این حکومت امکان انجام «انتخابات» را دراین رژيم تصدیق می کند، و بر اساس این باور به تحلیل نتایج آن می پردازد، رژيم محیل کنونی در همه حال برندهء بازی خواهد بود.

منشور همبستگی به روایت سعید بشیرتاش

در گفتگو با تلویزیون ایران اینترنشنال

بعد از منشور اصلا نمی خواستیم وارد بشویم. همانطور که گفتم حتی دریا [صفائی] برای جشن تیرگان دعوت بود و نرفت. بعد خود من هم بعد از منشور چندین بار توئیت زدم.  ببیند اصلا صحبتی که با دریا می کردیم این بود که سوار شدن به اتوبوسی که می دانیم که به زودی به دره پرت می‌شود اشتباه محض است. پس از انتشار منشور، به هیچ وجه ما نمی خواستیم وارد این گروه منشور بشویم، برای اینکه آن را شکست خورده می دانستیم و غیر دمکراتیک.

اندکی دربارهء نورالدین کیانوری

علی مرادی مراغه ای

این نوهء شیخ فضل الله نوری از دینِ آسمانیِ پدربزرگ فاصله گرفت، آلمان رفت، دکتر شد... اما دینی زمینی انتخاب کرد: مارکسیسم - لنینیسم! در این دین، بجای خدا، مارکس و بجای پیغمبر، لنین نشسته بود و قبله نیز از کعبه به مسکو  تغییر مکان یافته بود و نقل قول ها نیز شده بود از مارکس، انگلس، لنین و استالین... در ظاهر، لباس، عنوان، تحصیل و محل تحصیل... بین پدر بزرگ و نوه، تضاد دیده می شود اما در مشی، در عمل، در جزمیت، در ایمان به راه و مخصوصا در برخورد با مخالفان شان، حتی مو نمی زنند!

این انتخابات «جشن مردم‌سالاری دینی» است!

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوهء قضاییهء رژيم

روز دوشنبه ۷ اسفند، غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوۀ قضاییه، با تشکر از کلیه نیروهای حافظ امنیت، بویژه «سربازان گمنام امام زمان» (وزارت اطلاعات)، از آنها خواست که برای حفظ امنیت انتخابات آینده حداکثر تلاش خود را به خرج دهند. او این انتخابات را «حساس و مهم» خواند و گفت: «به تمامی مسئولان و مقامات قضائی در سراسر کشور دستور می‌دهم که در راستای کمک به سلامت و امنیت انتخابات، کلیه تدابیر لازم را اتخاذ کنند.»(منبع)

دموکراسی ما فقط جنبه ابزاری دارد

آیت الله در گذشته، مصباح یزدی

«دموکراسی که برای غربی‌ها اصالت دارد، برای ما فقط جنبه ابزاری دارد. رأی مردم برای ما مشروعیت نمی‌آورد؛ مقبولیت می‌آورد. ممکن است در آینده قانون این‌گونه شود که مردم باید در تعیین استاندار نظر بدهند. این قانون و این فرآیند از نظر اسلام هیچ اشکالی ندارد، اما این بدان معنا نیست که مردم به او مشروعیت می‌دهند؛ بلکه مردم رأی تمایل می‌دهند. وگرنه حکم اصلی، حکم خدا، پیغمبر، ائمه اطهار و حکم ولی‌فقیه است. این‌که امام فرمود میزان رأی مردم است؛ آیا حتی در مقابل حکم خدا نیز میزان رأی مردم است؟!‍ این همه امام دم از اسلام ‌زد برای چه بود؟ ایشان از همان ابتدا می‌فرمود همه چیز فدای اسلام. بی‌شک ایشان در مقابل اسلام نگفت رأی مردم معتبر است؛ بلکه آن‌جا که ما مصالح را نمی‌دانیم و حکم خدا نیست، برای تشخیص مصداق از رأی مردم بهره می‌بریم».(منبع)

انتخابات و حکایت عبرت آموز سروش

عبدالستار دوشوکی

فتوای فلسفی و عوامفریبانه و فرصت طلبانهء عبدالکریم سروش در مورد انتخابات چنین است: مردم آزادند در انتخابات شرکت بکنند یا نکنند، اما خودش این بار در روز جمعه در انتخابات شرکت نخواهد کرد. باید گفت: جل الخالق! ابن الوقت بودن و عوامفریبی تا این حد که می توان، بقول معروف، روغن ریخته را نذر امامزاده کرد؟ زیرا همه می دانند که، بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس و خبرگان و شورای شهر که جنبهء حوزه ای مشخصی دارند، در خارج از کشور برگزار نمی شوند. لذا در خارج از کشور امکان رای دادن وجود ندارد!

چو ایران نباشد؟!

 نگاهی به آنچه درسالگشت تأسیس کومله گذشت

اسماعیل نوری علا

چند روزی از جشن سالگشت تأسیس تشکیلات «کوملهء کردستان» در شهر تورنتوی کانادا می گذرد و خبرهای مربوط به آنچه در این جشن گذشته، جسته و گریخته، به ما دور افتادگان از آن ماجرا می رسد؛ خبرهائی که یکی از دیگری تکان دهنده تر و آشفته کننده تر اند. و من از میان این خبرها قصد دارم، به کوتاهی، به دو نکته اشاره کنم.

نوشتە های نوری علا  ارزش پاسخگویی ندارد

هادی صوفی زاده

یکی از بهانە های این مطلب …«اسماعیل نوری علا، سکولاری پرورش یافتە در فرهنگ شیعی [ست]، کە گهگاهی از خواب بیدار می شود تا ببیند خشتی از کشورش کج نشدە است. ایشان اخیرا در نوشتاری علیە آقای عبداللە مهتدی و او  را تجزیە طلب کمونیست قلمداد نمودە است... نوشتە های نوری علا  ارزش پاسخگویی ندارد و مشخص است غافل و نااگاە از تحولات فکری فرهنگی داخل کشور است... پروژەء شکست خوردەء ملت – دولت، کە آقای عبداللە مهتدی بیان کردە و نوری علا را آشفتە کردە، سال هاست تاریخ انقضایش فرا رسیدە و تنها یک دیکتاتوری عریان آن را سرپا نگە داشتە است. ایران کشوری ساختگی [است] کە تنها یک ملت از آن ذینفع اند».

نگاهی به انتخابات پیش رو

نیما بهرامی

گزارشات دستگاه های امنیتی و نتایج حاصل از شنود، سال هاست که مستبد را مطمئن ساخته اند که او و سیستم حکمرانی اش در دل های مردم ایران جائی ندارند. خامنه ای اگر که ذره ای هم تردید داشت، پس از سال های میانی دههء نود، با شنیدن چندین بارهءصدای معترضان، چرت مقدس اش دریده شده و کاملا مطمئن گشته که منفور ایرانیان است. او به واقع دریافته که تنها به یاری آتش گلوله سرکوبگران است که اجاق ساختمان پاستور را گرم و روشن نگه داشته است. اما...

ایدئولوژی و روانشناسی رهبران رژيم اسلامی

شاهپور شهبازی

فارغ از جامعه‌شناسی سیاسی نظام ایدئولوژیک مبتنی بر «حذفِ» رژيم اسلامی، هدف اصلی این متن، نگاهی کوتاه بر رابطه‌ء روانشناسی فردی رهبران رژيم اسلامی ( که به صورت خودآگاه و ناخودآگاه در زبان بدن، رفتار، لباس، گفتار و...رهبران آن به بیان درمی‌آید) با جامعه‌شناسی سیاسی نظام رژيم اسلامی است.