باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است!

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 18 تا پنجشنبه 20 بهمن 1400  -  7 تا 9 فوریه 2022

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

    Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

پيوند به سایت مهستان

 

آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان دریکشنبه ای که گذشت

17 بهمن 1400 - 6 فوریه 2022

موضوع نشست:

 رهبری فردی؛ یک ضرورت

فایل تصویری       فایل صوتی

سخنران:

کورش عرفانی

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست های سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

چرا انقلاب شد؟

پیوند به متن کتبی پیاده شده این برنامه

بدون شرح:

بهمن روی دست من مانده است!

فرخ احسانی

هر آنچه داشتم را باخته‌ام / راست / چپ / همه را / در هول و ولای حرام زاده گان و پتیاره ها. // می گویم بمب اتم در شب من پنهان است / و روانکاوم می گوید کاملا معلوم است / که حالت خوب نیست و / یاغی شده ای / اما چرا شعرت را سر دست گرفته / و در خیابان ها می دوی؟

مدیریت هیئتی!

سایت «مشروطه»

دلیل بقای این حکومت بخاطر مهارت و تیزهوشی رهبران آن نیست. استمرار این حکومت دلایلی دارد که هیچیک از آنها مطلقا ربطی به زرنگی رهبران و مسولین حکومت ندارد. اگر واقعا افراد این رژیم باهوش بودند و از عقل خود می توانستند استفاده کنند ما شاهد این همه شلختگی، بی نظمی، ندانم کاری، ورشکستگی، ناکامی، تحقیر و اضمحلال نبودیم. هرگوشه کار اینها را نگاه می کنی اثری از منطق، عقلانیت، مدیریت و کارایی نمی بینید. اینها هیئتی بار آمده اند و همانطور هم زندگی می کنند.

آرشیو نسخه های صوتی (پادکستی) برنامهء «روزگار آلترناتیو»

دفع فاسد به افسد!

حمیدرضا رحیمی

* بی.بی.سی: مقام نظام پزشکی ایران برای 'حل مشکلات نظام سلامت' از آیت الله خامنه ای استمداد کرد! دکتر موید علویان، رئیس هیات مدیره نظام پزشکی در پایتخت ایران، در نامه‌ای به آیت الله علی خامنه ای از وی برای کمک به "حل مشکلات نظام سلامت" استمداد کرده است.
* ملت: یا حجت ابن الحسن / ریشه ظلمو بکن! // یک اختلاس کم بشه / مشکل ما حل میشه!
* فدوی: ملاحظه می فرمایید که ملت ورجاوند، با میزان اختلاس مشکل دارد نه با خودِ اختلاس!

بایست، باید، بادا

لطیفه محبی تابان

امروز در ادامه‌ء کارهای بازسازی دفتر، لایه‌ی چوبی روی یک تیرآهن که در وسط بنا قرار دارد، کنار رفت و شعاری باقی مانده از زمان انقلاب هویدا شد؛ شعاری که با گچ روی تیرآهن طبقه‌ای از میانه‌ء ساختمان نوشته شده است و گویی از فراز چهاردهه، احضار روح خسته‌ء انقلاب است: «زندانی سیاسی آزاد باید گردد!»

گفتمان غالب در انقلاب و نقش شریعتی

حمید آقایی

یک تحلیل همه جانبه از انقلاب ضد سلطنتی سال ۵۷ محتاج به مطالعه بسیار عمیق و گسترده از نقش همه عوامل فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و بین المللی است. اما نگارنده نه توان و نه قصد آن را دارد که به این مطالعه همه جانبه  بپردازد؛ بجای آن اما تلاش می شود از فقط یک زاویه خاص به فرایند انقلاب اسلامی پرداخته گردد. این زاویه خاص «گفتمان غالب» در مقطع انقلاب اسلامی و سال های پیش از آن می باشد◄.

نقطه جوش جامعه و ریزش نیروهای امنیتی و نظامی

احمد رأفت

سقوط رژیم کمونیستی در شوروی و دیگر کشورهای بلوک شرق با ریزش در صفوف نیروهای امنیتی و اطلاعاتی آغاز شد... از آنجا که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی همواره پیش از دیگر بخش‌های یک نظام در جریان نارضایی‌های اجتماعی قرار می‌گیرند، اگر حرکت‌های اعتراضی و رسیدن به نقطه جوش جامعه را قابل بازگشت ندانند، حساب خود را از حکومت جدا می‌کنند... هم اکنون در صفوف ارتش نیز فرماندهان میانی دیگر حاضر به شرکت در سرکوب مردم در جریان اعتراضات و خیز‌ش‌های اجتماعی نیستند... چند صد نفر از رده‌های میانی وزارت اطلاعات دربازداشت هستند و بیش از ۲۰ نفر نیز به اتهام «جاسوسی برای دولت‌های خارجی» به اعدام محکوم شده‌اند.

توجیه جنایات اسلامگرایان با چپ ها آغاز شد

سام قندچی

در مورد اصلاح طلبی اسلامی و ضدیت آن با ترقی خواهی بسیار بحث شده، و در واقع اصلاح طلبی اسلامی مکمل حرکت کوکلاکس کلان های اسلامی بود و این دو جریان به همراه یکدیگر، دوگانهء خشونت و عقب نشینی جامعه را، طی چهار دهه حاکمیت رژیم اسلامی در ایران، شکل دادند! اما حرکت چپ ایران در توجیه جنایات کوکلاکس کلان های اسلامی پیش از جریان اصلاح طلبی آغاز شد.

ستیز با زبان فارسی یا کمک به آموزش زبان مادری؟

شکوه میرزادگی - از سوی بنیاد میراث پاسارگاد

این روزها تلاش مشترک «بی‌بی‌سی»، «ایران‌اینترنشنال»، «العربیه» و چند رسانه ی دیگر برای راه‌اندازی کارزاری ظاهراً «ضد زبان فارسی»، با عنوان «من و فارسی» با واکنش‌های تندی از سوی بسیاری از ایرانیان همراه بوده است. این رسانه ها به یکباره، با هشتگ «من و فارسی»، خواست ایرانیانی که زبان مادری شان غیر از فارسی ست، و می خواهند آموزش زبان مادری شان را نیز داشته باشند را به عنوان «مشکل وجود زبان فارسی» مطرح کرده  اند؛ به طوری که برخی معتقدند که  این رسانه ها -به دلایلی ناروشن - «قصد دارند به نوعی بحران و تفرقه راه بیندازند». روشن است که برای ایرانی ها فارسی فقط یک زبان نیست بلکه هویت و نماد فرهنگ و تمدن آن هاست؛ فرهنگ و تمدنی که قرن هاست برای حفظ آن کوشیده اند، و به ويژه در این روزگاری که حکومت اسلامی با فرهنگ ایرانی آن ها سر ستیز و ناسازگاری دارد؛ چنین برخوردهای بی جایی را نمی توانند تحمل کنند. این رسانه ها باید بدانند که ستیز با زبان فارسی راه حل درستی برای ارج گذاشتن به زبان های دیگر ایرانی نیست؛ زبان هایی که قرن ها در کنار هم به شکلی مسالمت آمیز رشد کرده اند و رنگارنگی زیبای فرهنگ ایرانی را به نمایش گذاشته اند.֎

دستانی که ۴۳ سال، نلرزیده است

در تصویری که در فضای مجازی منتشر شده، فرزند نوجوان مامور نیروی انتظامی، علی اکبر رنجبر که به قتل رسیده، با خشم و بغض رو به فردی که مظنون به قتل است، فریاد می‌زند: «چرا دستت نلرزید؟ چرا موقع کشتن پدرم دستت نلرزید؟» پرسش این نوجوان یادآور دستان خون‌آلود حاکمان رژيم اسلامی‌ست که ۴۳ سال است نلرزیده‌اند و با خود موجی از پرسش به ذهن می آورد....

جامعه شناسی یک بیماری

(جهانی شدن، جامعه ریسک و کرونا)

قربان عباسی

این مقاله قصد دارد توضیح دهد که چگونه صنعتی ‌شدن و جهانی ‌شدن به ریسک‌های جهانی در حال ظهور نظیر تغییرات اقلیمی و انتقال بیماری‌های مسری کمک می‌کند. به علاوه پیوندهای به هم مرتبط این ریسک‌های جهانی، از دید «اولریش بک» و مفهوم جامعه ریسک او، بررسی خواهند شد. این تحقیق یک تحقیق کیفی– توصیفی است و منابع آن از مقالات، ژورنال‌های علمی و کتاب‌های مرتبط استخراج شده‌اند.

در منگنهء جعل

دربارهء تبلیغات علیه دادگاه استکهلم

فرهاد مرادی

بسیار احتمال دارد که تدقیق در فرایند هشت ماهه محاکمه حمید نوری به ارتقای فهم جامعه ایران، یا دست‌کم لایه‌هایی از آن، نسبت به مفهوم عدالت قضایی کمک کند... چند نسل از ایرانی‌ها مفهوم عدالت قضایی را در فضایی تحتِ سیطره این دستگاهِ قرون وسطایی فهمیده‌اند. بنابراین به دلیل تسلط سیاسی ۴۴ ساله یک نظام مبتنی بر تبعیض، درکِ فعلیِ جامعه و نیروهای سیاسی ایران از چنان مفهومی می‌تواند به مراتب از سال ۱۳۵۷ عقب‌تر باشد.

طراحی مشارکتی و تجربهء افریقای جنوبی

گفتگو با جمشید قراچه داغی

گفتگو کننده: اسماعیل نوری علا

نظام هاى اجتماعى نمی توانند بدون توجه به آنچه در گذشته بر آنان رفته است، و نيز بدون توجه به تصوير مشتركى كه در حافظهء فرهنگى آنان ذخيره شده، راه آيندهء خود را انتخاب كنند و، مادامى كه اصول سازمان دهندهء يك نظم اجتماعى بدون چالش و ثابت باقی بماند، نظام هاى اجتماعى در تمام سطوح خود (خانواده، گروه، سازمان، و كل نظام) با سماجت به تكرار نظمى كه در عمق حافظه مشترك فرهنگى جامعه ذخيره شده ادامه می دهند... لذا، براى اعمال تغيير بنيانى در رفتار سيستم هاى اجتماعى، بايد «تصوير مشترك» آن تغيير يابد.

پاسخ ایستاده بر سنگفرش سن میشل

فرشین کاظمی‌نیا

در روز ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲، در مقابل بنای یادبود «چشمه»، یک گروه موسیقی یازده نفره از جوانان حدود بیست‌ ساله، ایستاده بودند و برنامه‌ء موسیقی‌شان را اجرا می‌کردند... این برنامه مفهومی نمادین داشت و پاسخی متمدانه به توحشی بود که یادآوری آن نیز برای شهروندان پاریس هنوز هولناک است. این پاسخ نمادین چنین می‌نمود که هم‌زمان با محاکمه‌ء تروریست مسلمانی که یک کنسرت موسیقی را به خون کشید، در فاصله‌ء دویست متری دادگاه، عده‌ای از جوانان هم سن و سال همان متهم (یا متهمان)، نواختن موسیقی و رقص و شادمانی را بهترین مواجهه‌ء غیر حقوقی با خشونت دانسته‌اند و به جای نعره‌های زمخت «الله اکبر»، آواز و ترنم و شوق را برای انسان‌های دنیای آزاد تحفه می‌آورند.

پیام واقعی «روز جهانی حجاب»:

یک روز در سال تحقیر و تبعیض را تجربه کنید!

الاهه بقراط

چند سال پیش گروهی از اسلامگرایان توانستند، به بهانهء «اسلام‌ هراسی» و دفاع از مسلمانان، روز اول فوریه را به عنوان «روز جهانی حجاب» به افکار عمومی حقنه کنند تا زنان در کشورهای مختلف در این روز، با استفاده از حجاب، آن را «احساس» و «تجربه» کنند!.. «روز جهانی حجاب» به وسیلهء این زنان اسلامگرا، که با تحقیر و تبعیض خود همراهی می‌کنند، اختراع شده و آن را باید از زاویه‌ء دیگری تبلیغ کرد: یک روز در سال، زنانی را که از سوی حکومت‌ و یا خانواده‌ مجبور به تحمل حجاب می‌شوند و یا با تحقیر خود همراهی می‌کنند، احساس و تجربه کنید!

طبقهء جدید اسلام‌گرایان حرفه‌ای

سعید پیوندی

اسلام‌گرایی حرفه‌ای پیامد اجتناب‌ناپذیر دخالت دین در حکومت و سیاست، حکومتی شدن دین و پیوند تنگاتنگ آن با قدرت سیاسی و اقتصادی است. بدین گونه دینی که قرار بود معنویت را به سپهر سیاست و حکومت بیاورد خود از اخلاق و معنویت تهی و به ابزار قدرت و بازی‌های سیاسی حکومتی تبدیل شد.