تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 14 تا یکشنبه 17 بهمن 1400  -  3 تا 6 فوریه 2022

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است!

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

    Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

 «پیوند به سایت انگلیسی جنبش»

آنانی را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی

https://isdpdirectory.com/

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبهء پیش رو

17 بهمن 1400 - 6 فوریه 2022

موضوع نشست:

 رهبری فردی؛ یک ضرورت

سخنران:

کورش عرفانی

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست های سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

آرشیو نسخه های صوتی (پادکستی) برنامهء «روزگار آلترناتیو»

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا:

 پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

دفع فاسد به افسد!

حمیدرضا رحیمی

* بی.بی.سی: مقام نظام پزشکی ایران برای 'حل مشکلات نظام سلامت' از آیت الله خامنه ای استمداد کرد! دکتر موید علویان، رئیس هیات مدیره نظام پزشکی در پایتخت ایران، در نامه‌ای به آیت الله علی خامنه ای از وی برای کمک به "حل مشکلات نظام سلامت" استمداد کرده است.
* ملت: یا حجت ابن الحسن / ریشه ظلمو بکن! // یک اختلاس کم بشه / مشکل ما حل میشه!
* فدوی: ملاحظه می فرمایید که ملت ورجاوند، با میزان اختلاس مشکل دارد نه با خودِ اختلاس!

آن‌ها در خمینی چه دیدند؟

فتاپور – پرهام – علیجانی

در برنامه «ساعت ششم» از رادیو فردا

بایست، باید، بادا

لطیفه محبی تابان

امروز در ادامه‌ء کارهای بازسازی دفتر، لایه‌ی چوبی روی یک تیرآهن که در وسط بنا قرار دارد، کنار رفت و شعاری باقی مانده از زمان انقلاب هویدا شد؛ شعاری که با گچ روی تیرآهن طبقه‌ای از میانه‌ء ساختمان نوشته شده است و گویی از فراز چهاردهه، احضار روح خسته‌ء انقلاب است: «زندانی سیاسی آزاد باید گردد!»

گفتمان غالب در انقلاب و نقش شریعتی

حمید آقایی

یک تحلیل همه جانبه از انقلاب ضد سلطنتی سال ۵۷ محتاج به مطالعه بسیار عمیق و گسترده از نقش همه عوامل فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و بین المللی است. اما نگارنده نه توان و نه قصد آن را دارد که به این مطالعه همه جانبه  بپردازد؛ بجای آن اما تلاش می شود از فقط یک زاویه خاص به فرایند انقلاب اسلامی پرداخته گردد. این زاویه خاص «گفتمان غالب» در مقطع انقلاب اسلامی و سال های پیش از آن می باشد◄.

رمزگردانی اختیاری و اچباری

آریانا فالبو

رمزگردانی نوعی مهارت اجتماعی بسیار انعطاف‌پذیر و چند منظوره است. می‌تواند منبعی واقعاً سودمند باشد، و به نشان دادن وابستگیِ درون‌گروهی و ایجاد همبستگی افراد در اجتماع کمک کند. اما جنبه‌ی تاریکی هم دارد. هنگامی که رمزگردانی نوعی خفه شدن فرهنگی است، هنگامی که اعضای گروه‌های اقلیت برای انطباق با هنجارهای حاکم،  خودخواسته سکوت می‌کنند و جنبه‌هایی از هویت فرهنگی‌شان را پنهان می‌سازند، ممکن است که سازوکارهای سرکوب حفظ و تقویت شود. و البته این کار بسیار طاقت‌فرسا است: فشار روانیِ ایجادشده برای رمزگردانی را، که افرادِ نسبتاً خاص نیازی به انجام آن ندارند، نباید از یاد برد.

قدرت های بزرگ بچه نیستند!

سخنرانی پرویز نیکخواه در کاخ جوانان (۱۳۴۸ خورشیدی)

من هم دقیقا به پیشرفت هایی که در علم و فن پدید آمده است آشنا هستم، اما شما چه راهی را پیشنهاد می کنید. اگر منظورتان ایجاد کشاکش های درونی است برای ما عراق نمونه خوبی است. وانگهی فکر می کنید چنین کشاکشی که به نظر من اساسا هیچگونه زمینه مادی برای آن وجود ندارد چند سال به طول خواهد انجامید. بی شک بسیار بیشتر از دهسال. آن وقت مسلما شما این فرصت را از دست داده اید. به نظر من اینک در ایران جریان سازنده ای پدید آمده است و من این راه را انتخاب کرده ام، یعنی تقویت این جریان سازنده. شما هم البته اگر فقط به تجارب و آگاهی شخصی خودتان معتقدید می توانید به راه خود بروید.

قوام السلطنه و رئیسی در مسکو!

یادداشت «کافر» در سایت مشروطه

تحقیر ابراهیم رئیسی از سوی پوتین نشان میدهد که افراد خائن و وطنفروش حتی نزد کسانی که از آنها سود میبرند منفور و بی ارزش هستند. این قاتل و ابله به تمام معنی حتی حرف زدن هم بلد نیست و برای پوتین نوکرم و چاکرم میکند. شما حتی در جلسات و گفتگوهای رسمی اداری و تجاری هم چنین الفاظی به کار نمی برید. این سفیه بی مایه که در یک کشور شایسته سالار کاری بیش از پر کردن آفتابه را به او نمی دادند تکیه بر جای بزرگانی چون فروغی و قوام السلطنه زده که زمانی مهار سیاست ایران را در دست داشتند و نبوغ سیاسی شان هنوز موجب افتخار است.

همراه با برگی از خاطرات همسر پرزیدنت رئیسی!

در منگنهء جعل

دربارهء تبلیغات علیه دادگاه استکهلم

فرهاد مرادی

بسیار احتمال دارد که تدقیق در فرایند هشت ماهه محاکمه حمید نوری به ارتقای فهم جامعه ایران، یا دست‌کم لایه‌هایی از آن، نسبت به مفهوم عدالت قضایی کمک کند... چند نسل از ایرانی‌ها مفهوم عدالت قضایی را در فضایی تحتِ سیطره این دستگاهِ قرون وسطایی فهمیده‌اند. بنابراین به دلیل تسلط سیاسی ۴۴ ساله یک نظام مبتنی بر تبعیض، درکِ فعلیِ جامعه و نیروهای سیاسی ایران از چنان مفهومی می‌تواند به مراتب از سال ۱۳۵۷ عقب‌تر باشد.

طراحی مشارکتی و تجربهء افریقای جنوبی

گفتگو با جمشید قراچه داغی

گفتگو کننده: اسماعیل نوری علا

نظام هاى اجتماعى نمی توانند بدون توجه به آنچه در گذشته بر آنان رفته است، و نيز بدون توجه به تصوير مشتركى كه در حافظهء فرهنگى آنان ذخيره شده، راه آيندهء خود را انتخاب كنند و، مادامى كه اصول سازمان دهندهء يك نظم اجتماعى بدون چالش و ثابت باقی بماند، نظام هاى اجتماعى در تمام سطوح خود (خانواده، گروه، سازمان، و كل نظام) با سماجت به تكرار نظمى كه در عمق حافظه مشترك فرهنگى جامعه ذخيره شده ادامه می دهند... لذا، براى اعمال تغيير بنيانى در رفتار سيستم هاى اجتماعى، بايد «تصوير مشترك» آن تغيير يابد.

پاسخ ایستاده بر سنگفرش سن میشل

فرشین کاظمی‌نیا

در روز ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲، در مقابل بنای یادبود «چشمه»، یک گروه موسیقی یازده نفره از جوانان حدود بیست‌ ساله، ایستاده بودند و برنامه‌ء موسیقی‌شان را اجرا می‌کردند... این برنامه مفهومی نمادین داشت و پاسخی متمدانه به توحشی بود که یادآوری آن نیز برای شهروندان پاریس هنوز هولناک است. این پاسخ نمادین چنین می‌نمود که هم‌زمان با محاکمه‌ء تروریست مسلمانی که یک کنسرت موسیقی را به خون کشید، در فاصله‌ء دویست متری دادگاه، عده‌ای از جوانان هم سن و سال همان متهم (یا متهمان)، نواختن موسیقی و رقص و شادمانی را بهترین مواجهه‌ء غیر حقوقی با خشونت دانسته‌اند و به جای نعره‌های زمخت «الله اکبر»، آواز و ترنم و شوق را برای انسان‌های دنیای آزاد تحفه می‌آورند.

اپوزیسیونی که از اشتباهِ خود درس نمی گیرد

سام قندچی

دکتر حسن ماسالی، درست بعد از راه افتادن جریان ارتجاعی حمله به آقای رضا پهلوی علیه موضع مترقی ایشان در رد حکومت موروثی و هواداری از جمهوریخواهی، شروع کرده اند به حمایت مالی از آن دسته از سلطنت طلبانی که آقای رضا پهلوی را مورد حمله قرار می دهند! به قول عمان سامانی «من از مفصل این نکته مجملی گفتم / تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل». این کار آقای دکتر حسن ماسالی مرا به یاد حمایت از حرکت ارتجاعی خمینی توسط اکثریت چپ و ملیون در دوران دولت بختیار می اندازد که به سقوط دولت بختیار انجامید.

پیام واقعی «روز جهانی حجاب»:

یک روز در سال تحقیر و تبعیض را تجربه کنید!

الاهه بقراط

چند سال پیش گروهی از اسلامگرایان توانستند، به بهانهء «اسلام‌ هراسی» و دفاع از مسلمانان، روز اول فوریه را به عنوان «روز جهانی حجاب» به افکار عمومی حقنه کنند تا زنان در کشورهای مختلف در این روز، با استفاده از حجاب، آن را «احساس» و «تجربه» کنند!.. «روز جهانی حجاب» به وسیلهء این زنان اسلامگرا، که با تحقیر و تبعیض خود همراهی می‌کنند، اختراع شده و آن را باید از زاویه‌ء دیگری تبلیغ کرد: یک روز در سال، زنانی را که از سوی حکومت‌ و یا خانواده‌ مجبور به تحمل حجاب می‌شوند و یا با تحقیر خود همراهی می‌کنند، احساس و تجربه کنید!

دو سر بُرد، دو سر باخت!

مماشات با طالبان در افغانستان و آخوندها در ایران به نقطه خطرناکی رسیده است، غرب عامدانه و آگاهانه چشم خود را به روی اتفاقات تلخ و غیرانسانی، بی‌عدالتی‌های ایران و افغانستان بسته است و به این جغرافیا فارغ از هرگونه ارزشی برای انسان‌هایی که محکوم به زیستن در آن هستند، به عنوان گاوی شیرده می‌نگرد! زنان اما در این معاملات و مذاکرات قربانیان همیشگی و دوطرفه معادله هستند...

طبقهء جدید اسلام‌گرایان حرفه‌ای

سعید پیوندی

اسلام‌گرایی حرفه‌ای پیامد اجتناب‌ناپذیر دخالت دین در حکومت و سیاست، حکومتی شدن دین و پیوند تنگاتنگ آن با قدرت سیاسی و اقتصادی است. بدین گونه دینی که قرار بود معنویت را به سپهر سیاست و حکومت بیاورد خود از اخلاق و معنویت تهی و به ابزار قدرت و بازی‌های سیاسی حکومتی تبدیل شد. تجربهء ایران پس از ۱۳۵۷ نشان می‌دهد که کارکرد معنویِ «دین دولتی و ابزاری شده» در زندگی جمعی افراد جامعه ضعیف و بی‌معنا می‌شود و مناسک و آیین‌های دینی بیش از در خدمت انسجام معنوی جامعه باشد، هدف‌های سیاسی و کاسبکارانه فردی و جمعی دنبال می‌کند.

درسی از تاریخ

احمد زیدآبادی

تاریخ نشان داده است که دستگاه محاسباتی نظام‌های بازِ لیبرال - دمکرات در بلند مدت موفق‌تر و پیچیده‌تر از دستگاه محاسباتی نظام‌های بستۀ اقتدارگرا یا توتالیتر عمل می‌کند. دلیلش هم روشن است. در نظام‌های بازِ سیاسی طرح هر نوع ایده و پرسش و نقد و مخالفتی، آزاد و امن و بی‌هزینه است و به همین جهت نیز تصمیمات نهایی، نه لزوماً همیشه اما اغلب با چشم‌انداز وسیع‌تر و سنجش پیامدهای درازدامن‌تری گرفته می‌شود. در نظام‌های بسته یا نیمه‌بسته اما در طرح ایده‌ها و بخصوص نقد و مخالفت با آنها، محدودیت وجود دارد و تصمیمی که در شرایط محدودیت فکری گرفته شود، نه لزوماً همیشه اما اغلب  با بن‌بست و ناکامی مواجه می‌شود.(+)