تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 7 تا چهارشنبه 10 بهمن 1400  -  27  تا 30 ژانویه 2022

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است!

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

    Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

آغاز به کار سایت «گنجینه»

پرونده های سمعی و بصری سیاسی

https://isdpdirectory.com/

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبهء پیش رو

10 بهمن 1400 - 30 ژانویه 2022

موضوع نشست:

 فرصت ها، ظرفیت ها،

 موانع، خطرات وتهدیدها

 در راه گذار به آزادی

سخنران:

 حسن دانشور

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست های سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

تغییر کاربری

حمیدرضا رحیمی

فدوی در مرور اخبار دارالخرُافه ملتفت شد که مع الاسف، در باب تغییر کاربری کاخ سفید سابق، بین علما شدیداً اختلاف افتاده است. ناگفته پیداست که تا بین برادران رفع اختلاف بشود، برادر بایدن می تواند، مانند سَلف خود، مبالغ هنگفتی وجه رایج ممالک محروسهء امریک را، بطریقه ی کرایه در مقصد، به اُمّ القرا ارسال و رسید دریافت نماید. گفتن ندارد که نحوهء مصرف را، به شرط آنکه به مردم نرسد، حضرات آیات تعیین می فرمایند… باری، در این راستا، گله ای از علما بر این باورند که کاخ سفید باید حسینیه شود و گلهء دیگری از علما لکن  معتقدند که باید طویله شود.

فرق آلترناتیو با حزب ها و گروه ها

آرشیو نسخه های صوتی (پادکستی) برنامهء «روزگار آلترناتیو»

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا:

 پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

قدرت های بزرگ بچه نیستند!

سخنرانی پرویز نیکخواه در کاخ جوانان (۱۳۴۸ خورشیدی)

من هم دقیقا به پیشرفت هایی که در علم و فن پدید آمده است آشنا هستم، اما شما چه راهی را پیشنهاد می کنید. اگر منظورتان ایجاد کشاکش های درونی است برای ما عراق نمونه خوبی است. وانگهی فکر می کنید چنین کشاکشی که به نظر من اساسا هیچگونه زمینه مادی برای آن وجود ندارد چند سال به طول خواهد انجامید. بی شک بسیار بیشتر از دهسال. آن وقت مسلما شما این فرصت را از دست داده اید. به نظر من اینک در ایران جریان سازنده ای پدید آمده است و من این راه را انتخاب کرده ام، یعنی تقویت این جریان سازنده. شما هم البته اگر فقط به تجارب و آگاهی شخصی خودتان معتقدید می توانید به راه خود بروید.

قوام السلطنه و رئیسی در مسکو!

یادداشت «کافر» در سایت مشروطه

تحقیر ابراهیم رئیسی از سوی پوتین نشان میدهد که افراد خائن و وطنفروش حتی نزد کسانی که از آنها سود میبرند منفور و بی ارزش هستند. این قاتل و ابله به تمام معنی حتی حرف زدن هم بلد نیست و برای پوتین نوکرم و چاکرم میکند. شما حتی در جلسات و گفتگوهای رسمی اداری و تجاری هم چنین الفاظی به کار نمی برید. این سفیه بی مایه که در یک کشور شایسته سالار کاری بیش از پر کردن آفتابه را به او نمی دادند تکیه بر جای بزرگانی چون فروغی و قوام السلطنه زده که زمانی مهار سیاست ایران را در دست داشتند و نبوغ سیاسی شان هنوز موجب افتخار است.

همراه با برگی از خاطرات همسر پرزیدنت رئیسی!

مرگِ بکتاش مرگِ همه‌ی ما بود!

حسین مارتین فاضلی (نانام)

حرفم این نیست که همه مختاری و سیرجانی و پوینده و اسکندری شویم. نه ممکن است و نه اگر ممکن باشد می‌شود آن را مانند دستوری اداری به این و آن ابلاغ کرد. گاهی سکوت، برنده ترینِ تیغ‌هاست. کسی نمی‌تواند از نویسنده- چه اجتماعی‌نویس باشد و چه نه- بخواهد که پیهِ در افتادن با جمهوری اسلامی را به تنش بمالد. این یک تصمیم فردی‌ست.

من يك احمقم..؟!

علیرضا ظفری

من یک احمق تمام عیارم چون در نمی یابم که چرا باید از دورترین نقاطِ دنیا، طلبه اجیر شود و هزاران میلیارد تومان از بودجهِ عمومی را در حوزه‌های علمیّهء مجلّل صرف آموزش آنها برای شیعه گستری کنیم، در حالیکه بسیاری از کودکان و نوجوانان عزیز در استان های مرزی کشور حتّی از ابتدایی‌ترین امکاناتِ آموزشی و رفاهی مندرج در قانون اساسی محروم بمانند!

«آن قدر عزا برسر ما ریخته‌اند که فرصت زاری نداریم»

هوشنگ گلشیری

یادداشت باربد گلشیری: هوشنگ گلشیری در زمستان ۱۳۷۷، پس از قتل‌های سیاسی آن سال، نخست این‌ها را می‌نوشته تا بعد مصالح کارش کند، چنانکه خود نوشته «این که می‌نویسم واقعاً کار نیست. این تنها یادداشتی است، مادۀ خامی که باید با همۀ آن اعماق ترکیب شود، یا تصاویری از آن اعماق را تزیین کند، واقع‌نما کند.» اما بعد تصمیم می‌گیرد که آن را مقاله‌ای کنَد و به نشریۀ The New York Review of Books برای انتشار بسپارد. این را از مقایسه‌ی چند تحریر متن فهمیده‌ام. او خود جای دیگری نوشته است که پس از قتل‌های سیاسی سال ۷۷ دیگر نتوانست داستان بنویسد. این متن نیز ناتمام مانده است. بخشی از آن را اینجا با اندکی تصحیح منتشر می‌کنیم.

درسی از تاریخ

احمد زیدآبادی

تاریخ نشان داده است که دستگاه محاسباتی نظام‌های بازِ لیبرال - دمکرات در بلند مدت موفق‌تر و پیچیده‌تر از دستگاه محاسباتی نظام‌های بستۀ اقتدارگرا یا توتالیتر عمل می‌کند. دلیلش هم روشن است. در نظام‌های بازِ سیاسی طرح هر نوع ایده و پرسش و نقد و مخالفتی، آزاد و امن و بی‌هزینه است و به همین جهت نیز تصمیمات نهایی، نه لزوماً همیشه اما اغلب با چشم‌انداز وسیع‌تر و سنجش پیامدهای درازدامن‌تری گرفته می‌شود. در نظام‌های بسته یا نیمه‌بسته اما در طرح ایده‌ها و بخصوص نقد و مخالفت با آنها، محدودیت وجود دارد و تصمیمی که در شرایط محدودیت فکری گرفته شود، نه لزوماً همیشه اما اغلب  با بن‌بست و ناکامی مواجه می‌شود.(+)

به چه زبانی هشدار دهیم که شنیده شویم؟

محمد فاضلی

من اقتصاد نخوانده‌ام اما این‌قدر می‌فهمم که آن‌چه در جریان است تورم فزاینده‌ای است که زندگی را برای میلیون‌ها ایرانی دست ‌نیافتنی می‌کند و معدودی را به ارزش‌های متورم ‌شدهء دارایی‌ها می‌رساند. فساد نظام‌مند شده بر شعلهء این نابرابری می‌دمد و زبانه‌هایش، از روح، روان، انسجام، نظم و ثبات اجتماعی خاکستری بر جا خواهد گذاشت. احساس محرومیت و فقر نسبی، در کنار فقر مطلق برخی گروه‌ها، نشانی از آینده‌ای خوشایند نیست. ما به چه زبان دیگری هشدار دهیم که شنیده شویم؟

سرگذشت چپِ اسلام‌گرا در فرانسه

همدستیِ فکری این جریان با اسلام سیاسی

علیرضا مناف زاده

در فرانسه اصطلاح «چپ اسلام گرا» را نخستین بار در سال ۲۰۰۲ «پی‌یر آندره تَگیِف»، مورخ فرانسوی، برای توصیف همدستیِ «چپِ افراطی»، «حهان وطنی های افراطی» و چپ‌گرایانِ ضد امپریالیست و مخالفِ جهانی شدن با مبارزان جنبش حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله به کار بُرد. در آن زمان چپ‌گرایان افراطی به نام «مبارزۀ ضدامپریالیستی» دست اتحاد به سوی اسلام‌گرایانِ افراطی دراز کرده بودند. اسلام‌گرایان افراطی هم با شعار «رفع ستم از اقلیتِ مسلمانِ فرانسه» به میدان و همۀ گرفتاری‌های جهان اسلام را به توطئۀ آمریکا و صهیونیسم نسبت می‌دادند.

ابراهیم پیامبر یا محمد حسن‌زاده سورَشجانی؟

هزاران سال پس از قصه ابراهیم بت‌شکن، جوانی کارگر از شهری دور‌افتاده اقدام به بت‌شکنی کرده است. محمد حسن زاده سورشجانی، کارگری از شهرکرد که به دلیل عدم پرداخت حقوق معوقه‌اش به شدت تحت فشار اقتصادی بوده، متوجه می‌شود که در یکی از میادین شهر مجسمه‌ای از قاسم سلیمانی با بودجهء ۱۵۰ میلیون تومانی ساخته و نصب شده است. او، عاصی و خسته از شرایط و به نشانه اعتراض، اقدام به آتش زدن مجسمه می‌کند.

ده سال پس از «جنبش سبز»

در گفتگوئی با علیرضا کیانی

مردم خسته هستند. میرحسین موسوی و کروبی از اصل حکومت دفاع می‌کنند و همین هم خشم مردم را برمیانگیزد. به باور من، انقلاب ۱۳۵۷ مرده اما گفتمان آن زنده است. این گفتمان که همان گفتمان کروبی و میرحسین موسوی است، گفتمان ایران ویران کنی بوده و بسیاری فرصت‌ها را برای مردم سوزانده و آنها را از یک زندگی نرمال و معمولی محروم کرده است.

رهیافتی سیاسی برای عبور از سلطهء‌ روحانیت شیعه

محمد ایزدی

نظریه‌ء «ولایت فقیه» در بستر تحولات سیاسی ایران و منطقه از دهه‌ی چهل به‌ اینسو مطرح شد. یعنی خود معلول امری برون‌دینی بود. با وجود این، وقتی درباره‌ی چیستی و ماهیتِ «جمهوری اسلامی» سخن می‌گوییم باید ایدئولوژی «ولایت فقیه» را از «عوارض» آن تفکیک کنیم. در این مقاله می‌خواهیم به جایگاه سیاسی- نظریِ دستگاهِ روحانیتِ شیعه در سایه‌ء حاکمیت مبتنی بر «ولایت فقیه»، زمینه‌ء تاریخی و آینده‌ء آن پس از جمهوری اسلامی بپردازیم. مبنای تحلیل این مقاله، پرسش دولت در چارچوب اندیشه‌ء سیاسی‌ است نه در چارچوب اعتقادی، اعم از تصدیق یا انکار مبانی اعتقادی تشیع امامی.

ترورهای فدائیان اسلام

یاسر میردامادی

نواب در سال ۱۳۳۲ به مصر، اردن، عراق، لبنان و فلسطین سفر کرد و با سیدقطب از رهبران اخوان المسلین، یاسر عرفات و شرف‌الدین عاملی از روحانیان لبنان دیدار کرد. گفته شده که وی عامل آشنایی آیت الله خمینی با اخوان المسلمین و ایده‌های اسلام‌گرای این گروه بوده است.

موضوع بر سر گرایش به پهلوی نیست؛

مردم متوجه تفاوت قبل و بعد از انقلاب شده‌اند!

گفتگو با دکتر محمود مرادخانی

روز پنجشنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۰، سه ماه پس از آنکه فریده مرادخانی، فعال حقوق بشر، مؤسس و مدیر «کمپین حمایت از زندانیان»، عضو کمپین «نه به اعدام»، فرزند علی تهرانی و خواهرزاده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در همایش گرامیداشت زادروز و خدمات شهبانو فرح پهلوی دل‌نوشته‌ای خطاب به ملکه ایران خواند، در مسیر بازگشت به خانه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد... کیهان لندن برای بررسی موضوع با دکتر محمود مرادخانی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ساکن فرانسه و برادر فریده مرادخانی گفتگو کرده است.

توزیع درآمد در ایران پس از انقلاب

احمد سیف

پرداخت‌های صدقه‌ای - حالا به هر اسم و عنوانی که مطرح شوند - مشکل بنیادی نابرابری در توزیع درآمد و ثروت را تخفیف نمی‌دهند بلکه حتی درشرایطی که به‌نحو مطلوبی انجام می‌گیرد تنها پی‌آمدهای ناگوار را اندکی تخفیف می‌دهند و وضعیت ناگوار را تحمل‌پذیرتر می‌کنند. در حالی که آن‌چه که باید انجام بگیرد، سیاست ‌پردازی برای ایجاد تغییر اساسی در میزان بهره‌مندی گروه‌های مختلف مردم یک کشور از ارزش‌های تولید شده در آن اقتصاد است. وقتی این کار به‌درستی و به‌نحو مطلوبی انجام بگیرد، در آن صورت می‌توان اقتصاد صدقه‌ای را کنار گذاشت.

از کمیسیون‌های حقیقت‌یاب چه می‌دانیم؟

مایکل نیومن

برگردان: عرفان ثابتی

در میان پاسخ‌های غیرحقوقی به فجایع جمعی، کمیسیون‌های حقیقت‌یاب موقعیت ممتاز و اهمیت خاصی یافته‌اند. محاکمه‌ها اساساً مبتنی بر مسئولیت کیفریِ فردی و مجازات فردی هستند، اما کمیسیون‌های حقیقت‌یاب به این شهرت دارند که می‌توانند اهداف گسترده‌تری را متحقق کنند.

«علمی کردن جامعه شناسی»

یک گفتگوی قدیمی با دکتر احمد اشرف - 1347

گرداننده گفتگو: اسماعیل نوری علا - حاضر: داریوش آشوری

فایل پی.دی. اف