اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبهء پيش رو

31 فروردين 1399 - 19 آوريل 2020

موضوع:

 سیاست شوراى مديريت گذار

 در گفتگو با احزاب

سخنران

یزدان شهدائی

معاون اداری و دبير تشکيلات شورا

مدير نشست:

اسماعيل نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

آرشيو برنامه های يکشنبهء

   پيوندها:

 

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

 

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 29 تا يکشنبه 31 فروردين 1399 -  17 تا 19 آوريل 2020

روی جلد شمارهء جديد نشريهء «پژوهش»

وانمود!

حمیدرضا رحیمی

* گزارشی از برادر (و شايد هم خواهر) بی.بی.سی: محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق و از رهبران اصلی جریان اصلاح ‌طلب در ایران، ضمن ابراز همدلی با "آسیب‌دیدگان" و محکومیت "تخریب‌ها" در اعتراضات اخیر، دربارهء ماهیت این اعتراض‌ها گفته که، بر خلاف خواست واقعی معترضان، "جوری وانمود می‌شود که مسأله، براندازی نظام است". (بر گرفته از بخش «کلمات الحمار!»)

آیا جنون رهبر را درمانی است؟

برگرفته از سايت «مشروطه»

زمانی که لشگر ضریح لیسان در قم و مشهد شیوع کرونا را در ایران کلید زدند، نوشتیم که خامنه ای به اینها گفته است «شما کارتان را انجام بدهید و از مخالفت مسئولان و بازداشت نهراسید، چرا که من پشت شما هستم». اما «برادران عرزشی!» و قراضه نظر دادند که «آقا مخالف است و اینها خوارج هستند». حال این برادران بیایند اين حرف رهبر مشنگ انقلاب را تفسیر کنند: «کرونا مشکل کوچکی است و مشکلات بزرگ بشریت نه به دست علم، بلکه به دست امام معصوم حل می شوند».

به صراحت اعلام می کنم که دولت به قم نیاز دارد!

حسن روحانی - 5 سال پيش

پنج سال پيش وبسایت رسمی رئیس دولت اسلامی خبر داد که آقای روحانی به شهر قم سفر کرده و در آغاز سفر خود، در یک سخنرانی در حرم حضرت معصومه، گفته است: «می خواهم به صراحت اعلام کنم که دولت به قم نیاز دارد..» سفر روسای جمهور ایران به قم، به نشانهء حمایت متقابل دولت و روحانیون از یکدیگر، همواره از اهمیت برخوردار بوده است. یک روز پیش از سفر رسمی، نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، «هدف از این سفر را رفع "شبهه یا ابهاماتی که در برخی حوزه ها پدید آمده" و تصحیح "اطلاعات ناصحیح و کذب ارائه شده از سوی برخی رسانه ها در خصوص مسائل فرهنگی به مراجع" دانسته بود. او، به عنوان نمونه، گفته بود که: «از جمله در موردی که گفته شد تک خوانی زنان صورت گرفته است وزير ارشاد بطور مکتوب با مراجع ارتباط گرفته و قویاً این موضوع را تکذیب کرده که خوشبختانه شبههء به وجود آمده برای آقایان مرجع هم برطرف شده است».

14 قرن و 41 سال

ما در طول تاریخ - پس از حملهء وحشیانه اعراب_ دچار دگردیسی شدیم. دورویی و تزویر و دروغگویی که امروز بر ما حاکم شده است، نتیجه چهارده قرن تفتیش عقاید و کشتار و شکنجه ملت ایران است. ما از درون متلاشی شدیم اما تسلیم، هرگز! شاهدش هم ده ها جنبش ضد عربی در طول این تاریخ خونبار بوده است. فکر میکنید فریدون فرخزاد چرا با ساختن جک از توضیح المسائل امام ما را به خنده میانداخت؟ آیا او هدفش خنداندن ما بود یا بیدار شدن ما؟ پشت هر طنز یک نکته ظریف نهفته است. اگر جک های این چهل و يک سال را جمع آوری کنیم، خواهیم دید که بیشتر این جک ها سلاحی بوده اند برای مبارزه با حماقت اسلامیون و قوانین و سبک حکمرانی این ها، البته در این میان نباید فراموش کنیم جک سازی مبارزه نیست و برای عبور از این وحشت بزرگ «باید» اسلحه بر دست گرفت و برای «پس گرفتن ایران» از جان عزیز گذشت.(منبع)

دو چهره که در یک عصر می زیستند

برگرفته از سايت «نگام»

نوری و کوری، یا آشکارتر بگویم: شیخ فضل الله نوری و ماری کوری، در یک عصر می زیستند. یکصد و چندی سال پیش. این در ایران، آن در لهستان. شیخ فضل الله نوری، آن زمان که یقه اش را می درید و عمامه بر سر می کوفت و کف به لب، نعره می کشید که: ایهاالناس مشروطه خواهان می خواهند دختران شما را به مدرسه بفرستند و اسم زن و بچهء شما را روی کاغذ بنویسند. دختری که بعدها به ماری کوری شهرت یافت، در رشته ی فیزیک لیسانس گرفت و کمی بعد به فرانسه کوچید و در آنجا با فقر و نداری زیست و به دعوت يک پروفسور، در آزمايشگاه وی مشغول بکار شد.

چگونه روس‌ها از حکومت اسلامی سوء استفاده می‌کنند

«هدى رؤوف» - در ایندیپندنت عربی

اگرچه روسیه در خودآگاهی جمعی ایرانیان محبوبیتی ندارد و حافظهء تاریخی ایرانیان، به‌خصوص با آنچه از دوران قاجاریه و میراث آنها و توسعه ‌طلبی‌های روسیه و اشغال مناطق وسیعی از خاک ایران و انضمام آنها به خاک‌اش در تاریخ باقی مانده، پیوند خورده است. مهمترین ویژگی روابط روسیه و جمهوری اسلامی ایران استفاده مسکو از تهران به عنوان برگی برای «چانه‌زنی» و زورآزمایی با سیاست‌های جهانی غرب است. موضع ضدآمریکایی در سیاست رژیم تهران مهمترین عامل مشترک روسیه و ایران است حتی اگر سطح دیدگاه آنها به منافع مشترک متفاوت باشد.

چپ ايرانی، کاپیتولاسیون، خمینی  و حکومت روحانیون!

سام قندچی

حقیقت این است که برخورد روشنفکران به دولت عقب افتادهء خودی، در مورد مسألهء کاپیتولاسیون، باید آن باشد که خواستار ارتقاء سطح قوانین کشور خود شوند، نه آنکه پذيرش درخواست های کشورهای پيشرفته را، در راستای حفظ جان و حقوق اتباع خود، پرداختن نوغی «حق توحش» بنامند و بخواهند دیگرانی که از جوامع پیشرفته تری می آیند قوانین عقب ماندهء کشور ميزبان را بپذیرند.

«جهان‌گستری» و «جهانشمول ‌گراییِ کرونا»

محمد رفیع محمودیان

در چند دههء اخیر، «جهانشمول‌گرایی» (يونيورسالیسم) بیش از پیش مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. جهانشمول‌ گرایی انگاره‌ای مهم در جامعه و تفکر مدرن است و در این نوشته کوتاه تأکیدی خواهم داشت بر آن که «جهان‌گستری» (پاندمیِ) کرونا «جهانشمول ‌گرایی» را موضوعیت بخشیده است. استدلال من آن است که بیماری کرونا رخدادی است که برابری و یکسانی بین انسان ها و همسانی بین فرد و جامعه را به شکلی محسوس مطرح ساخته است. می ‌کوشم نشان دهم که برابری، در بر گیرندگی، فردیت محض و شهروندی مطلق ابعاد گوناگون جهانشمول‌ گرایی کرونا را تشکیل می‌دهند.

گذشته و حال آلترناتيوسازی و دولت موقت

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه «مرغ سحر» بمديريت فرامرز فروزنده

پيام ويدئوئی محمد امينی

در مورد ابتلاء اش به ويروس کرونا

از نوری تا خمینی

(دربارهء چالش دین و دولت در ایران)

محمد امینی

بزرگ ترین اشتباه نیروهای سکولار ایران این بود که به جای پشتیبانی از رفتار روحانیون در برکنار ماندن از سیاست، به هواداری از کاشانی و سیاست جویی ماجراجویانه و واپسگرای او برخاستند و کناره گیری روحانیون برجسته را از سیاست، هماهنگی و همکاری ایشان با ارتجاع و استعمار دانستند... فاجعهء نادیده گرفتن ارزش های شهروندی به پایه ای بود که حتی حزب توده نسبت به آزادی قاتل کسروی و ترور هژیر و رزم آرا به دست یکی از افراطی ترین گروه های مذهبی تاریخ ایران بانگ اعتراض بلند نکرد.

نظريه هایی برای بعد از ايام کرونا

اسماعیل نوری علا

اکنون که همهء جهان در اوج «بحران کرونائی» قرار دارند و اکثريت مردمان جهان در خانه مانده اند، فعاليت های اداری و اقتصادی تعطيل است، و همگی نه تنها نگران سلامت خود هستند به آيندهء پس از بحران کرونا نيز می انديشند، حال که از دست ما مهستانيان کاری برای رفع مشکلات ناشی از شيوع کرونا بر نمی آيد، بد نیست که از فرصت استفاده کرده و به آيندهء بعد از کرونا نيز بيانديشيم و سعی کنيم بفهميم که آن آينده آيا با گذشتهء ماقبل کرونا تفاوتی خواهد داشت يا نه؛ یعنی نوعی نگاه به آينده ای که در خم کوچهء تاريخ به انتظار کل جهان و نيز به انتظار ورود به کشورمان نشسته است.

مشروطيت و اتحاد، راه نجات ايران!

در گفتگو با احمد کسروی

( 76 سال پيش - 1322)

(پيکر خونين کسروی که به دست عمال ملايان بقتل رسيد)

خوانندگان نشریهء «پرچم» (1322 به صاحب امتیازی احمد کسروی، پرسش هایی را مطرح می کردند و کسروی به آنها پاسخ می داد. جالب است که این پرسش و پاسخ ها پس از گذشت هفتاد  و شش سال همچنان سخن روز ماست و ما در اينجا چند نمونه از آنها را برايتان دستچين کرده ايم.

تکه پاره کردن ملت با ترفند «حفظ تمامیت ارضی»

منوچهر یزدیان

دبيرکل حزب سکولار دموکرات ايرانيان

"حفظ تمامیت ارضی کشور" یکی از شاه بیت ها در اسناد بسیاری از سازمان ها و احزاب سیاسی مخالف حکومت اسلامی ایران است. گنجاندن چنین اصلی در ادبیات گروه های ایران دوست و ملتمدار سابقه در برائت از "تجزیه طلبی و تجزیه طلبان" دارد. اما آیا "اعلام وفاداری" به پاسداری از تمامیت ارضی ایران برای حفظ ایران و حاکمیت ملت ایران کافی است؟

ما و جهان پساکرونا

محمد باقر قالیباف

توضيح: به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران)، محمدباقر قالیباف، نمايندهء تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی، در یادداشتی با عنوان «ما و جهان پساکرونا»، تاثیرات ژئوپلتیکی شیوع کرونا بر نظم آیندۀ جهانی را بررسی کرده است. نشريهء جنبش سکولار دموکراسی ايران از آن جهت اين نوشتهء يکی از سردمداران رژيم مذهبی مسلط بر ايران را بازنشر می دهد که سکولار دموکرات های ايران متوجه آنچه در سر اين شخصيت ها در مورد آيندهء ايران، مثلاً نسخه برداری از چين، يا استقرار دولت بزرگ و مسلط و نيز اصطلاح جديد «نيمه متمرکز» می گذرد باشند.

ََََََ