اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

3 فروردين 1399 - 22 مارس 2020

موضوع:

نوروز در آئين و دين

فايل تصويری      فايل صوتی

سخنران

 محسن بنائی

(مزدک بامدادان)

برندهء جايزهء نوروز

بعنوان بهترين شخصيت سال

در رشتهء ميراث فرهنگی

از جانب بنياد ميراث پاسارگاد

مدير نشست:

پرتو نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء

   پيوندها:

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

 

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 4 تا پنجشنبه 7 فروردين 1399 -  23 تا 26 مارس 2020

سید علی! قذافی را به خاطر بسپار

پيام نوروزی سايت مشروطه

ریشهء شما را ملت باید بزند که ریشهء ایران را زدید. اندکی صبر ای رهبر کینه توز و تازی پرست و حقیر و آدمکش! فرهنگ ایران چنگیز و اسکندر را بلعیده است، تو که میکروبی بیش نیستی! برای همین شباهت تو و نظام تو به ویروس «کرونا» است که ایرانیان کمتر از تمام دنیا از «کرونا» ترسیده اند، چرا که ابلیس مرگ چهل و يک سال است بر گردن شان نشسته است، آن هم با نام «جمهوری اسلامی»! پایان کرونا، پایان شما هم خواهد بود؛ سید علی! قذافی را به خاطر بسپار، نظام رفتنی است.

از کدام رنگ و بوئی؟

احمد اهتمام

از کدام رنگ و بوئی / ای برآمده از تیره ترین مغاک ها / ای پدیدهء ناهمساز با شادی و زندگی؟ // اگر سنگ ات بنامم  / به رود روان چه بگویم / تا لباس تنگ ات را / پوسته پوسته / از تن ات بکند؟

کرونا و سال جهش توليد!

اسماعيل هوشيار

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر مسلمین تمام جهان، سال جديد را سال «جهش تولید» نامگذاری کرده اند. رئیس اصلی ویروس کرونا هم از قم برای همهء ویروس های مقیم ایران پیام داده که منظور آقا ما بودیم. چون خودشان نه چیزی برای تولید دارند و نه حالی برای جهش. و پس خواهران و برادران ویروس، دلتان به آقا و الله شان گرم باشد که اینجا بهترین محل برای تولید و جهش است. فقط لطفاً توجه کنید که، مطابق تجربیات سال گذشته، روی کسانی که بهداشت و قرنطینه رو رعایت می کنند، انرژی نذارید، جواب نمیده و سخته... فقط روی کسانی کار کنید که از روغن بنفشه استفاده میکنند، آیت الکرسی و مفاتیح می خوانند، میرن زیارت، و دعاهای بیولوژیک تلفط می کنند. و من الله توفیق.(منبع)

انقلاب اسلامی و شيوع کرونا مقدمات ظهور حضرت اند!

حجّت‌الاسلام علیرضا پناهیان

حجّت‌الاسلام علیرضا پناهیان، در سخنانی با موضوع «پیام فتنه‌های جهانی آخرالزمان»، با بیان اینکه حدود چهل سال است شاهد فراهم شدن مقدمات ظهور حضرت ولی عصر ارواحناله‌الفداه هستیم، گفت: هرچه جلوتر می‌رویم این مقدمات، چشمگیرتر و فراگیرتر می‌شود؛ از تحولی که در کشور ما با انقلاب اسلامی آغاز شد تا امروز که شاهد فتنه‌های فراگیری مثل بیماری کرونا هستیم... طبق روايات اينها در آخرالزمان و قبل از قیام حضرت رخ می‌دهند؛ یعنی ابتلائاتی که خوفِ فراگیر به‌دنبال دارد. مرگ و میر و مشکلات اقتصادی فراگیر به دنبال دارد. همچنین سیل و خرابی‌ ... زيرا غیر از مؤمنین، عموم مردم چطور می‌توانند به این ضرورت پی ببرند؟ این کار آسانی نیست. بنابراین با بلاهای فراگیر باید مردم متوجه ضرورت حضور ولی‌الله‌الاعظم و حکمرانی ایشان شوند.(منبع)

55 تا 70 درصد بايد کرونا بگیرند تا خلاص شويم!

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

دکتر رضا ملک زاده، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: موثرترین داروی درمان کرونا در ایران فراهم شده است. ما قدری دیر متوجه ورود کرونا به ایران شدیم؛ چون آن را با آنفلوآنزا اشتباه گرفته بودیم... بهر حال زمانی از این ویروس خلاص  می‌شویم که پنجاه و پنج تا هفتاد درصد مردم این ویروس را بگیرند؛ چون دائما در کشورمان تجمع و میهمانی داریم.

«سال همبستگی ملی برای نجات ایران و ایرانی»

بنياد ميراث پاسارگاد

بنیاد میراث پاسارگاد، به رسم هر ساله ی خود، امسال نیز، در آستانه ی بزرگترین و مهم ترین عید و جشن ایرانیان، نامی را برای سالی که از راه می رسد انتخاب و پیشنهاد می کند. این انتخاب، تا کنون، در چارچوب نگاهداری و نگاهبانی از میراث های فرهنگی، تاریخی ایرانزمین  بوده استامسال نيز اين بنياد، به احترام نوروز، که نماد باور به انسان، باور به طبیعت، و باور  به حفظ ارزش هایی ست که به جان و روان انسان ها بستگی دارد، سال 1399 را به نام: «سال همبستگی ملی برای نجات ایران و ایرانی»، اعلام می کند؛ با این امید که خوی زیبای انسان مداری و وطن دوستی که بارها ایران و ایرانی را از نابودی نجات داده، این بار نیز کارا شود و مردمان بی پناه ایران از این وضعیت به شدت بحرانی به سلامت بگذرند.

اینهمانی

حمیدرضا رحیمی

فدوی بارها گفته و نوشته است که دیکتاتوران گرامی، صرف نظر از اینکه در کدام بخش از جهان حکم می رانند، پنداری همگی از یک مادر متولد شده اند!؛ همگی مقام معظم رهبری اند؛ اوامرشان مطاع است و جان و مال مردم شان، مشاع! حکومت شان موهبتی ست الهی که معمولاً از پدر به ارث می برند. از ویژگی های خنده دارشان این است که ژورنالیست های جهان آزاد را جزو ابوابجعی خود منظور فرموده و از آنان توقع اطاعت دارند!

حکومت اسلامی، پس از کرونا!

امیر بیگلری

مروری بر روند طی شده در این سالیان، جایی برای کوچک‌ترین شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد که این نظامِ نا‌موفق در همهٔ عرصه‌های ادارهٔ جامعه – از اقتصاد گرفته تا محیط زیست، از فرهنگ گرفته تا بهداشت و درمان – هیچ قابلیتی برای اصلاح خود ندارد و هر روز که بر حیات آن افزوده گردد، ایران و ایرانی را دچار خسران بیشتری می‌نماید. ما مردم ایران، با اندکی همت و همبستگی و هوشیاری، می‌توانیم به کابوس رژيم اسلامی پایان دهیم و نظامی دموکراتیک، مستقل، آزاد و کارآمد را جایگزین آن کنیم. ملتی که کرونا را شکست دهد، نظام ضد ایران و ایرانی را نیز شکست خواهد داد.

گره خوردگی کرونا و طنز

پانته‌آ بهرامی

به چالش گرفتن قدرت همواره مستقیم و جدی صورت نمی‌گیرد. یکی از کارکردهای طنز و لطیفه (نوشتاری یا تصويری يا صوتی)، نقد تابوها، ارزش‌ها و هنجارهایی است که اعتراض به آن به‌طور مستقیم هزینه‌های زیادی در بردارد. این حجم وسیع لطیفه‌ها و طنزهایی که امروز در پیوند با ویروس کرونا در فضای مجازی عرضه می‌شود، از زاویهأ کمّی جالب توجه است. در چند ماهه اخیر جامعه ما به پدیده‌های اجتماعی مختلفی روبرو بوده، از جمله خیزش آبان یا سقوط هواپیمای اکراینی توسط سپاه، اما کمتر چنین موضوعاتی به اندازه ویروس کرونا موجب خیل عظیم و انبوه جوک و طنز و لطیفه شده است. چرا؟

متن کامل سخنرانی خمينی در بهشت زهرا

محض يادآوری!

ما در این مدت مصیبت ها دیده ایم، مصیبت های بسیار بزرگ... مصیبت های زن های جوان مرده، مردهای اولاد از دست داده، طفل های پدر از دست داده. من وقتی چشمم به بعضی از اینها كه اولاد خودشان را از دست داده اند می افتد، سنگینی در دوشم پیدا می شود كه نمی توانم تاب بیاورم... من به مادرهای فرزند از دست داده تسلیت عرض می كنم و در غم آنها شریك هستم. من به پدرهای جوان داده، من به آنها تسلیت عرض می كنم. من به جوان هائی كه پدرانشان را در این مدت از دست داده اند تسلیت عرض می كنم. خوب، ما حساب كنیم كه این مصیبت ها برای چه به این ملت وارد شد؟ مگر این ملت چه می گفت و چه می گوید كه از آنوقتی كه صدای ملت در آمده است تا حالا قتل و ظلم و غارت و همه اینها ادامه دارد. ملت ما چه می گفتند كه مستحق این عقوبات شدند؟

کرونا، مدیریت، دین و دگرگونی ساختاری جهان

جلال ایجادی

ما شهروندان جهان باید مسئولانه عمل کنیم، به مسائل و رهمنودهای بهداشتی کاملن توجه کنیم، با ماسک حرکت کنیم، ارتباط های خود را محدود کنیم، روحیات همدیگر را تقویت کنیم، بدام مذهب و خرافه و آخوند و ایدئولوگ دینی نیافتیم، در انتظار آسمان و الله و امام زمان و مسیح نباشیم، بدام تئوری های توطئه چپ های سرگشته و یا مذهبیون خرافاتی نیافتیم، از شعارهای تهیجی و دروغین ضد «سرمایه داری» یا ضد «امریکایی» پرهیز کنیم، تاکید کنیم که ارزش انسان ها و سلامتی آنها بالاتر از ارزش مالی است.

دربارهء نامهء اساتید و فعالان سیاسی به دونالد ترامپ

عبدالستار دوشوکی

بنده روح و حتی متن انشایی این نامه را منطبق با موضع و درخواست جواد ظریف می بینم. یعنی آنچه را که حکومت اسلامی می خواهد (رفع تمام موانع)؛ آن هم یک طرفه! آن هم سواستفاده و بهره برداری از مرگ هزاران هموطن برای پیشبرد مقاصد سیاسی جمهوری اسلامی در رفع تحریم ها. از این جهت از امضای این نامه هدفمند، جهت دار و یک طرفه معذورم.

چشم انداز اجمالی بودحهء سالی که آغاز می شود

فرشاد مومنی

در لابه‌لای مسئله‌ی کسری بودجه آن چیزی که نادیده گرفته می‌شود یا تظاهر به نادیده گرفتن می‌شود این است که با یک پدیده ای به نام «آینده فروشی» مواجه هستیم. منظور من از این عبارت این است که اقتصاد سیاسی ایران در یک مسیری قرار گرفته‌است که دولت برای اداره امور جاری خود به صورت فزاینده به وام‌گیری داخلی و خارجی و انتشار اوراق مشارکت متوسل شده است که به صورت کلاسیک اسم این روند را کسری بودجه نمی‌گذارند، بلکه آینده فروشی است که بار مالی فزاینده مستهلک کننده بر مالیه دولت دارد.

از دل واگیر کرونا چه نوع جامعه‌ای بیرون خواهد آمد؟

مجید محمدی

همهء شواهد موجود حکایت دارند که جامعه ایران آشفته‌تر و درهم شکسته‌تر، با احساس خیانت ‌شدگی، تنفر بیشتر از قشر حاکم و روحانیت و نگاهی سیاه‌تر به جهان پیرامون ماجرای کرونا را پشت سر خواهد گذاشت. در این بحران، جوامع دیگر و همسایگان چاره‌ای جز قطع روابط و ممنوعیت سفر شهروندان خود به ایران نداشتند و همین امر، احساس دست ‌بستگی، انزوا و تنهایی را بیشتر دامن خواهد زد. همچنین، علی‌رغم پیشنهاد کمک دولت امریکا، مقامات ایران این کمک‌ها را رد کردند تا جامعه بیش از پیش خود را تنها احساس کند و تنها به سرکوبگران خود اتکا نماید.

ناتوانی در ايجاد يک ساختار دولتی

امير طاهری

شاید اغراق باشد اگر بگوییم که ایران، امروز سرزمینی است فاقد دولت و همان‌ طور که بارها گفته‌ایم، به‌صورت یک کشتی بدون ناخدا در آب‌های طوفانی جهان امروز سرگردان است، بی‌آنکه بداند کجا می‌رود. با بی‌معنا شدن ساختارهای ظاهری همچون ریاست‌جمهوری، هیئت دولت و به‌طورکلی قوه مجریه، دیگر دولتی وجود ندارد- حتی به‌صورت دکور. هفته گذشته، مجلس شورای اسلامی، یعنی قوه مقننه نیز عملاً بی »عنا شد زیرا بودجه سالانه‌ای که در مجلس رد شده بود با یک «حکم حکومتی» رهبر تنفیذ شد و خود مجلس نیز به بهانه جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تعطیل گردید.

تابلوی آخر سالی که گذشت:

سرگردان بر فراز ایرانی پر از غم

اثری از بزرگمهر حسین‌پور

«این اثرم تابلوی سال نود و هشت است. بلایایی که سر سرزمین‌مان آمد و ما آن را دیدیم و شنیدیم و با تمام جسم و جان‌مان آن را لمس کردیم... امسال بیش از هر سال فهمیدیم ما هر آنچه هستیم ایرانی‌ایم... هموطنیم... و خودمان باید به فریاد و داد خویش برسیم. شاید به این نتیجه برسیم که باید دست در دست هم دهیم به مهر... این تابلو را بر اساس تابلویی از “کاسپار”، هنرمند بزرگ رمانتیسم، کشیده‌ام که نامش “سرگردان بر فراز دریای مه” است.»

کنترل خوب است اما اعتماد بسیار بهتر است!

حمید آقایی

جوزف استالین، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی سابق، جملهء معروفی به این مضمون دارد که “اعتماد خوب است اما کنترل بهتر است”، و این جان کلام همهء نظام های استبدادی و تمامیت خواه می باشد. نظام تمامیت خواه ولایت فقیه و اسلام سیاسی تازه پا گرفته نیز همینگونه می اندیشد: اعتماد خوب است اما “کنترل” بسیار مهمتر است. در جوامع آزاد و سکولار اما، رمز باز و سالم بودن آن جوامع در این حقیقت نهفته است که وزنه “اعتماد” (بر عکس جوامع بسته و کنترل شده) بر وزنهء “کنترل” می چربد و مسئولیت گردش امور جامعه به عهدهء مردم گذاشته شده و به انسان بعنوان یک موجود آزاد و خود مختار اعتماد بیشتری نشان داده می شود؛ و مبنا بر این حقیقت استوار شده است که قرار نیست که یک ایدئولوژی مشخص آدم ها را قالب ریزی نماید.

پزشکان و روحانیون

جواد کاشی

این روزها پزشکان و پرستاران کانون توجه مردم‌اند... ماجرای نسل ما در دهه ‌های چهل و پنجاه همین طور شده بود. اما به جای ویروس کرونا، احساس از هم گسیختگی اخلاقی و معنوی داشتیم... در آن روزگار، به جای پزشکان روحانیون به کانون توجه ما تبدیل شدند. ما حریصانه به سخنان شان گوش می‌سپردیم. به نصایح‌شان جامه عمل می‌پوشیدیم، و قدردان وجودشان بودیم. چهره‌شان قدسیت پیدا کرده بود... اما یک تفاوت بنیادین میان روحانیون و پزشکان هست. نمی‌توان تصور کرد که پزشکان امروز که مورد اقبال مردم واقع شده‌اند یکباره متصدی حکومت هم بشوند!

00000000000000000000000