تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 14 تا چهارشنبه 16 آذر 1401 - 5 تا 7 دسامبر 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com                     Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان در یکشنبه ای که گذشت

13 آذر 1401 - 4 دسامبر 2022

موضوع نشست:

 اسلام، سکولاریسم و سکولاریزاسیون

 چالشهای تعریفی- چارچوبهای حقوقی

فایل تصویری        فایل صوتی

سخنران:

مجید گلپور

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب «تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم»

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پژوهش های کشکی رژیم و مسألهء مرکزی انقلاب 21

سام قندچی

ما نباید بخاطر بحث های کشکی - که عوامل رژیم (اصلاح طلب و جناح های دیگر) و یا افرادی نادان، و یا به اصطلاح «سلبریتی ها»ی کاسب و نان به نرخ روزخور داخل کشوری یا خارج کشوری راه می اندازند - توجه خود را از مسألهء مرکزی این برههء انقلاب منحرف کنیم؛ چرا که در آن صورت فرصت پیروزی «انقلاب 21 ایران» را، از دست خواهیم داد؛ و بعد از شکست نیز آن کاسب ها به برنامه های گذشته شان که سال هاست تکرار کرده اند برخواهند گشت و این ملت ایران است که بازنده خواهد بود!

آرشیو تصویری     آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

زنگ تفریح

حمیدرضا رحیمی

* به گزارش خبرنگار ورزشی ما، تیم فوتبال بیت، در مصاف با تیم های «انگلیس- اسرائیل- آل سعود- وطن فروشان داخلی و خارجی» و سپس «امریکای جانخوار و همان وطن فروشان نامبرده» بازی، و بلکه قافیه را شدیداً باخت. لکن در حاشیه بگوید که انصاف هم چیز خوبی ست، آخر چند نفر به یک نفر؟! به هر روی، از آن زمان تاکنون، نیروهای محترم سرکوب، بی توقف سرگرم مبارزهء صمیمانه با مردم ناسپاس بوده و جداً خسته شده بودند؛ تا اینکه به اهتمام برادران و ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان، ارواحنا روحی فداه (عج)، زنگ تنفس گارد محترم ویژه نیز، بشرح که خواهد آمد اتفاق افتاد.

دربارهء خبر دو پای شکستهء حسین رونقی

مسعود کاظمی

عده‌ای حالا نگران شده اند که «چرا دروغ گفته شده؛ تقصیر فلان روزنامه‌نگار و فلان تلویزیون است». من شرایط را تشریح کردم. ما در چنین شرایط و خفقانی، با تایید دست کم دو منبع که اتفاقا هیچکدام با حسین رونقی به لحاظ سیاسی همفکر نیستند، خبر دو پای شکسته را منتشر کردیم. با این حال عذرخواهی می‌کنم که خبر (در آن شرایط خوفناک و بی خبری مطلق) صد در صد دقیق نبود.

سه شعر
از: حمید تیموری فرد

تو / یواشکی / روسری ات را بردار، / من / دزدکی / قلمم را. // ما که یاد گرفته ایم / همیشه از پنجره بپریم. // تو موهایت را رها کن / تا ساحل وُ / خیابان ها وُ / پارک / پر شوند از عطر باکره؛ // من عریان می شوم / در کلمات / دکمه های شعر را باز می کنم / لب می گذارم بر لبان ترانه / تا دوباره این قفس / نفس شود...

فوتبال و شکست

از «برادران مارکس بجز مانفرد» - در توئیتر

در هر مبارزه‌ای، چه رزم تن به تن باشد چه یک مبارزه خیابانی و یا یک رقابت ورزشی، شما باید مدام امتیاز کسب کنید. هنگامی که امتیازها از حد مجاز گذشت شما حریف را به اصطلاح ضربه فنی می‌کنید و مبارزه به پایان می‌رسد، یا اینکه، مانند مبارزه بوکس حریف را «ناک اوت» می‌کنید. در تاریخ مبارزه‌ها، یک ضربه فنی یا ناک اوت سریع السیر خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد و اکثر آنها بر اثر سپری شدن زمان و در نتیجه خستگی و کاهش قدرت حریف رُخ می‌دهند.

استفراغِ مبارک!

محسن رنانی

آآی حکومت! آآی ما روشنفکران! همه‌مان عقبیم، همه‌مان هنوز خوابیم و همه‌مان مقصریم. حکومت روزگار درازی فریب داد و تبعیض کرد و قانون را لجن زد و مردم را ندید؛ ما هم پی‌در‌پی سکوت کردیم و منفعت طلبی کردیم و چشمان‌مان را بر آن همه تبعیض و تنگی و حماقت بستیم. و اکنون این نسل، که آینده ایران مال اوست و حق اوست، دارد همه ما را و همه آن‌چیزی که رنگ و بوی ما را دارد، استفراغ می‌کند. آن هم چه استفراغِ عمیق و مبارکی.

یاد و یادگارهایی از بهروز صور اسرافیل

سیروس علی‌نژاد

بهروز صور اسرافیل در هجدهم آبان ۱۴۰۱ در واشنگتن دی. سی درگذشت… بین من و بهروز روابط صمیمانه‌ای برقرار بود که حاصل کار مشترک ما در روزنامه‌ی آیندگان بود. در روزگاری که در آیندگان بودیم، من چپ می‌زدم و بهروز راست می‌زد. هر دو جوان بودیم و جاهل. من مجموعاً ده نامه از او دریافت کرده‌ام که در جواب نامه‌های من نوشته است. نامه‌های خودم را نگه نداشته‌ام چون لزومی نداشت که نگه دارم، اما....

راهنمای جمع آوری و نگهداری مدارک

برای جرائم تحت سرفصل «جنایات علیه بشریت»

کانون حقوقدانان ایران

هدف از تدوین این راهنما ارائه روش های استاندارد جمع آوری و نگهداری مدارک مربوط به جنایات علیه بشریت است تا بتوان از این مدارک به عنوان مستندات و شواهد قابل قبول برای محاکمه مرتکبین این جنایات در دادگاه های داخلی و بین المللی استفاده کرد. همهء کسانی که شاهد یک جرم از جمله جرائم علیه بشریت بوده اند، یا بعداً با شواهدی در مورد وقوع آن جرم مواجه شده اند، می توانند از این راهنما استفاده و در جمع آوری و نگهداری مدارک مشارکت کنند.

حسن آقای خمینی، این مطلب خطاب به شما است!

محمدرضا حاج رستمبگلو

من‌ که از شما دو سال کوچکترم هنوز در ابری از خاطرات کودکی بیاد می‌آورم که سال های پنجاه و شش پنجاه‌ و هفت انواع الفاظ زشت و رکیک در شعارها به شاه و اطرافیان اش داده می‌شد. انواع فحش‌های جنسی و جنسیتی به همسر شاه و ولیعهد حواله می‌شد. شما که آن روزها با شلوار جین کنار پدربزرگ تان دیده‌ می‌شدید حتماً بخاطر دارید. نمونه‌ء این شعارها حتا در تقویم تاریخ و دیگر کتب جامع تاریخ انقلاب درج شده و ذیل همین حکومت اسلام‌مدار و اخلاق‌محور شما به زیور طبع آراسته گردیده.

عمامه‌پرانی، آخوندزدایی و محسن کدیور

مجید نفیسی

عمامه‌پرانی شاید آغاز یک جنبش برای ممنوعیت پوشیدن رخت آخوندی در فضای عمومی باشد. آخوندها از اعتماد مردم سو استفاده کردند و این رخت را لباس زور و تزویر خود قرار داده‌اند و اکنون تا اطلاع ثانوی تنها می توانند آن را در مسجد یا حوزه به تن کنند نه در خیابان و مترو. من وقتی در سال 1362 از ایران به ترکیه گریختم دیدم که ممنوعیت پوشیدن رخت آخوندی در ترکیه، حضور منحوس آنها را کمرنگ کرده.

اسلام سیاسی، جنبش «زن، زندگی، آزادی»

و بازپس‌گیری مفهوم انقلاب

مهرداد وهّابی

این خیزش که ارکان نظام جمهوری اسلامی را به لرزه درآورده است برای نخستین بار در کل خاورمیانه، انقلابی ضد روحانی - ضد استبدادی به منظور استقرار لائیسیته را آغاز کرده است. باز پس‌گیری مفهوم انقلاب به معنای نوسازی جامعه بر پایه برابر حقوقی زنان با مردان اکنون آشکارا در تقابل با «احیا‌گرایی اسلامی» قرار گرفته است. ناقوس مرگ اسلام سیاسی در سراسر خاورمیانه و آفریقای شمالی به یمن طلایه‌داری جنبش زنان در ایران به صدا درآمده است.

سقوط رژیم و مبارزه علیه ایدئولوژی اسلامی

جلال ایجادی

خواست تغییر نظام بخش مهمی از جامعه را فراگرفته است. بی عدالتی اقتصادی و اجتماعی و سرکوب فرهنگی و گسترش فقر و کشتن فرزندان مردم و چپاول ثروت های ملی، بشکه باروت اجتماعی را فراهم نمود و اکثریت کامل جامعه را به نفی رژیم دینی سوق داد. این خواست، موتور سیاسی اجتماعی انقلاب کنونی است که در برابر رژیم اسلامی، هویت ایرانی و مدرنیت و دمکراسی و آزادی را می طلبد. جامعه برای رسیدن به این نقطه دستخوش یک دگردیسی اجتماعی شد که از سه مرحله روانشناختی جامعه شناختی «درهم آمیختگی، تضاد، شورش» گذشته است.

ایدئولوژی‌زد‌گی

اکبر کرمی

ایدیولوژی در برابر تاریخ و واقعیت ایستاده است؛ ایدیولوژی خوانش ساده‌ای از واقعیت و تاریخ است. هرگاه دیدید در گزارشی واقعیت و تاریخ ساده و خطی و تک‌ساحتی و تک‌داستانی و مثله شده است، شما با یک ایدیولوژی روبه‌رو هستید. هر وقت با پاسخ‌ها ی آسان، و راه‌حل‌ها ی معجزه‌آسا روبه‌رو شدید، گمان کنید که زهر یک ایدیولوژی می‌خواهد واقع‌بینی شما را از کار بیندازد.

جام جهانی و همدستی آشکار و نهان قطر و رژيم اسلامی

میثم بادامچی

رفتار فاجعه بار قطر در هماهنگی با رژيم اسلامی در برگزاری مسابقات جام جهانی و از جمله راه ندادن خبرنگاران و تماشاگران مخالف در مسابقات مربوط به ایران و مقابله این کشور با انعکاس اعتراضات ژینا (مهسا) علیه رژيم اسلامی از طریق فوتبال را باید، در کنار سایر عوامل، در ذیل خصومت پیدا و پنهان قطر با عربستان سعودی به عنوان رقیب منطقه‌ای رژيم اسلامی تحلیل کرد.  ایران از جام جهانی حذف شد، ولی حواشی مربوط به سانسور شعارهای جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» در پوشش‌ دوربین‌های قَطری از مسابقات ایران ادامه دارد. در این نوشتار به این موضوع از منظر روابط بین‌الملل می‌نگریم.

آیا ایران در آستانهء انقلاب است؟

نگاه مطبوعات به آنچه در ایران می گذرد

در حالی که روزهای متمادی از خیزش سراسری مردم ایران می‌گذرد، خبرگزاری‌های بین‌المللی همچنان روند اعتراض‌ها و وقایع را رصد می‌کنند. موضوع کمک تسلیحاتی ایران به روسیه، تهدید خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران و تهدید ورزشکاران ایرانی که در مسابقات جهانی با معترضان همراهی نمادین داشته‌اند از دیگر موضوع‌هایی است که در رسانه‌های غربی انعکاس داشته است. در ادامه به برخی از تازه‌ترین تحولات ایران از نگاه رسانه‌های بین‌المللی اشاره می‌شود.

فساد، شفافیت و پاسخگویی در نهادهای حاکمیت

گفتگو با آیدا محقق

گفتگوگر: نسیم روشنایی

نهادهای حاکمیت از نظر میزان پاسخگویی و شفافیت چه جایگاهی دارند؟ فساد در ساختار سیاسی اقتصادی و ایدئولوژیک حاکمیت ایران تا چه حد نهادینه شده است؟ پایگاه شفافیت ایران گزارشی تحقیقی منتشر کرده است به نام «شفافیت، فساد و پاسخگویی در ایران: گزارشی در مورد عوامل حقوقی و ساختاری که راه را برای فساد اقتصادی و سیاسی در ایران هموار می‌کنند». این گزارش تحقیقی به موانع حقوقی و ساختاری گسترش شفافیت و کاهش فساد در ایران می‌پردازد. و علاوه بر آن عملکرد نهادهای اصلی حکومتی در ارتباط با شفافیت، فساد و پاسخگویی را نیز بررسی می‌کند. با آیدا محقق، پژوهشگر اصلی این گزارش، گفت‌وگو کرده ایم.

نقد «همه با هم» و بررسی شیوه‌های عمل

گفت‌وگو با سعید رهنما

گفت‌وگو کننده: شیریندخت دقیقیان

از یک سو با این واقعیت روبه رو هستیم که نه تنها هیچ جریان سیاسی بلکه هیچ بلوک جداگانه‌ی سیاسی ای نداریم که به تنهایی بتواند با این رژیم مقابله کند، و از سوی دیگر بدون نوعی اتحاد عمل بین جریان‌ها و بلوک‌های سیاسیِ موجود، امکان حمایتِ جدی از جنبش مردم و سرنگونی و جایگزینیِ رژیم حاکم عملی نخواهد بود. از انقلابِ قبلی آموختیم که سیاست «همه با هم» کارآ نیست و چه مسائلی را به همراه دارد. حال سئوال این است که کدام جریانات سیاسی می‌توانند امکان همکاری با یکدیگر را داشته باشند؟

گزارش نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران

جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر

بیست و چهارم نوامبر 2022 -  شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، سازوکاری ویژه برای راستی‌آزمایی و حقیقت‌یابی درباره کشتار و سرکوب معترضانی که بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران به خیابان آمدند، تعیین کرد. بر اساس این مصوبه، رئیس شورای حقوق بشر موظف شد که به شکل مستقل، کار تحقیق و ثبت موارد نقض حقوق بشر در ایران را از روز ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) را برعهده بگیرد.

به اضافهء نامهء شاهزاده به دبیرکل سازمان ملل متحد

در تاریخ 19 اکتبر 2022:

کمیسیون تحقیق در شورای حقوق بشر تشکیل بدهید!

تصمیم به مبارزهء مسلحانه کاری احساسی نیست!

سام قندچی

این روزها برخی از رهبران میدانی می گویند که این انقلاب اکنون به نقطه ای رسیده که اگر مردم جنایتکاران رژیم را حذف نکنند، آنها مبارزان را حذف می کنند. این حرف شاید درست باشد چرا که ظاهراً و اقلاً اکنون به نظر نمی رسد این رژیم با فشارهای مردمی و بین المللی، و با اقدامات مسالمت آمیز، حاضر شده باشد از قدرت کنار برود... اما، در این یادداشت، نگاه من، بخصوص دربارهء مناطق مرکزی ایران، نظیر تهران، بسیار محافظه کارانه است و از این بابت یک دنیا پوزش می خواهم!

آموزه‌های انقلاب نوین ایران

آرش جهاندار

در ایران کمتر کسی پیدا می‌شود که نقش مخرب و ضد انسانی دین در حکومت را در زندگی روزمره با پوست و گوشت خود احساس نکرده باشد۔ بخش مهمی از شعارهای مردم در سراسر ایران بر علیه حکومت دینی و آخوندی است۔ نفرت مردم از رهبران فاسد و ریاکار مذهبی، آخوند یا مکلا، در همه‌جا به روشنی دیده می‌شود۔ نشانه‌های ایران سکولار آینده را از هم اکنون می‌توان در ادبیات، هنر و رفتار روزمره مردم به‌خوبی مشاهده کرد۔ ایدئولوژی (از جمله مذهب) قطعا در رژیم سیاسی آینده ایران کوچکترین شانسی ندارد۔

ماجرا از آن قرار بود!

در پاسخ به یادداشت متفاوت «احمد زیدآبادی»

بهروز نارمکی

مدتی پیش آقای احمد زیدابادی یادداشتی علیه اپوزیسیون خارج کشور (به زعم ایشان اپوزیسیونِ طرفدارِ خشونت") نوشته بود که حملات تندی به ایشان شد. ایشان نیز در یک یادداشت دیگر از نوشته خود دفاع کرد و در مقابل حملاتِ تندتری به ایشان شد، سپس یادداشتی نوشت و در اوضاعِ کنونی در اعتراض به وضع موجود از جمله حملاتی که به وی شده است، اعلان کناره گیری از کار روزنامه نگاریِ سیاسی کرد. من به یادداشت وی پاسخی داده ام.

«عمامه پرانی»:

شورش علیه تقدّس ریاکار

خسرو باقرپور

هنوز از دو انقلاب نیاموخته اید. از جوانان بیاموزید و به اراده شان باور بیارید. آنان را رعایت کنید و به آنان احترام بگذارید، هدایت آنان در توان شمایان نیست. تنها از آنان حمایت کنید. باشد تا هم خون های ریخته شده ی آنان برای آزادی و برابری را پاس داشته باشید و هم در امر نوشتن و اعلام موضع از شر جاماندگی رها گردید.

واکنش دو جناح اسلامی به پدیدهء عمامه‌پرانی

گزارش کیهان لندن

واکنش‌ها از طیف اصلاح‌طلب تا اصولگرای جمهوری اسلامی درباره «عمامه‌پرانی» نشان می‌دهد که اتفاقا جوانان انقلابی در ایران با این حرکت نمادین علیه حکومت عمامه به سرها، «هدف» را درست نشانه گرفته‌اند! ضمن اینکه آنکه جامعه ایران را به جایی رسانده که عمامه از سر آخوندها بپراند کسی نیست جز حکومت آخوندها و جناحین و عوامل سرکوب و پاسداران اش

باخت سه سر: افتضاح بدتر از این نمی شود!

عبدالستار دوشوکی

تیم فوتبال جمهوری اسلامی هم به آمریکا باخت و هم به انگلیس و هم به ملت ایران. به این می گویند «باخت سه سر مفتضحانه. به راستی چرا از دست "امان زمان" کاری ساخته نبود؟ آن هم در مقابل آمریکا و انگلیس؟ سه شنبه به همهء بسیجی ها در سراسر ایران فرمان آماده باش داده بودند تا بعد از پیروزی تیم فوتبال رژیم اسلامی به نقاط مشخص شهرها سرازیر شوند و به مدد "امام زمان" تا صبح پیروزی بر آمریکا را جشن بگیرند و از امام زمان تشکر کنند. قرار بر این بود که امروز همهء ایران تعطیل و "غرق شادی" شود و مراسم "سپاس از مهدی" در سراسر کشور برگزار شود. مثلاً، بر طبق اخبار رسیده، برای این کار در زاهدان حدود دو هزار نفر بسیج شده بودند و بنرهای فراوانی با هزینه گزاف از اول تهیه شده بود. اما ظاهرا کاری از دست امام زمان ساخته نبود و تیم رژيم شکست خورد و مردم از شهرهای کردستان گرفته تا تهران و کرج و بلوچستان ناکامی رژيم را جشن گرفتند. آرزوی ملت ایران برآورده شد. اما آرزوی بسیجی های ساندیس خور به دار فنا رفت و دیشب و امروز "خفه خون" گرفتند. کتاب تبلیغات فوتبالی رژيم اسلامی بسته شد. اما انقلاب مردم با سرعت بیشتری ادامه دارد.(منبع