تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 10 تا یکشنبه 13 آذر 1401 - 1 تا 4 دسامبر 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com                     Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان در یکشنبه

13 آذر 1401 - 4 دسامبر 2022

موضوع نشست:

 اسلام، سکولاریسم و سکولاریزاسیون

 چالشهای تعریفی- چارچوبهای حقوقی

سخنران:

مجید گلپور

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب «تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم»

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

دربارهء خبر دو پای شکستهء حسین رونقی

مسعود کاظمی

عده‌ای حالا نگران شده اند که «چرا دروغ گفته شده؛ تقصیر فلان روزنامه‌نگار و فلان تلویزیون است». من شرایط را تشریح کردم. ما در چنین شرایط و خفقانی، با تایید دست کم دو منبع که اتفاقا هیچکدام با حسین رونقی به لحاظ سیاسی همفکر نیستند، خبر دو پای شکسته را منتشر کردیم. با این حال عذرخواهی می‌کنم که خبر (در آن شرایط خوفناک و بی خبری مطلق) صد در صد دقیق نبود.

سه شعر
از: حمید تیموری فرد

تو / یواشکی / روسری ات را بردار، / من / دزدکی / قلمم را. // ما که یاد گرفته ایم / همیشه از پنجره بپریم. // تو موهایت را رها کن / تا ساحل وُ / خیابان ها وُ / پارک / پر شوند از عطر باکره؛ // من عریان می شوم / در کلمات / دکمه های شعر را باز می کنم / لب می گذارم بر لبان ترانه / تا دوباره این قفس / نفس شود...

زنگ تفریح

حمیدرضا رحیمی

* به گزارش خبرنگار ورزشی ما، تیم فوتبال بیت، در مصاف با تیم های «انگلیس- اسرائیل- آل سعود- وطن فروشان داخلی و خارجی» و سپس «امریکای جانخوار و همان وطن فروشان نامبرده» بازی، و بلکه قافیه را شدیداً باخت. لکن در حاشیه بگوید که انصاف هم چیز خوبی ست، آخر چند نفر به یک نفر؟! به هر روی، از آن زمان تاکنون، نیروهای محترم سرکوب، بی توقف سرگرم مبارزهء صمیمانه با مردم ناسپاس بوده و جداً خسته شده بودند؛ تا اینکه به اهتمام برادران و ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان، ارواحنا روحی فداه (عج)، زنگ تنفس گارد محترم ویژه نیز، بشرح که خواهد آمد اتفاق افتاد.

آرشیو تصویری     آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

فوتبال و شکست

از «برادران مارکس بجز مانفرد» - در توئیتر

در هر مبارزه‌ای، چه رزم تن به تن باشد چه یک مبارزه خیابانی و یا یک رقابت ورزشی، شما باید مدام امتیاز کسب کنید. هنگامی که امتیازها از حد مجاز گذشت شما حریف را به اصطلاح ضربه فنی می‌کنید و مبارزه به پایان می‌رسد، یا اینکه، مانند مبارزه بوکس حریف را «ناک اوت» می‌کنید. در تاریخ مبارزه‌ها، یک ضربه فنی یا ناک اوت سریع السیر خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد و اکثر آنها بر اثر سپری شدن زمان و در نتیجه خستگی و کاهش قدرت حریف رُخ می‌دهند.

استفراغِ مبارک!

محسن رنانی

آآی حکومت! آآی ما روشنفکران! همه‌مان عقبیم، همه‌مان هنوز خوابیم و همه‌مان مقصریم. حکومت روزگار درازی فریب داد و تبعیض کرد و قانون را لجن زد و مردم را ندید؛ ما هم پی‌در‌پی سکوت کردیم و منفعت طلبی کردیم و چشمان‌مان را بر آن همه تبعیض و تنگی و حماقت بستیم. و اکنون این نسل، که آینده ایران مال اوست و حق اوست، دارد همه ما را و همه آن‌چیزی که رنگ و بوی ما را دارد، استفراغ می‌کند. آن هم چه استفراغِ عمیق و مبارکی.

یاد و یادگارهایی از بهروز صور اسرافیل

سیروس علی‌نژاد

بهروز صور اسرافیل در هجدهم آبان ۱۴۰۱ در واشنگتن دی. سی درگذشت… بین من و بهروز روابط صمیمانه‌ای برقرار بود که حاصل کار مشترک ما در روزنامه‌ی آیندگان بود. در روزگاری که در آیندگان بودیم، من چپ می‌زدم و بهروز راست می‌زد. هر دو جوان بودیم و جاهل. من مجموعاً ده نامه از او دریافت کرده‌ام که در جواب نامه‌های من نوشته است. نامه‌های خودم را نگه نداشته‌ام چون لزومی نداشت که نگه دارم، اما نامه‌های او را حفظ کرده‌ام. در این نامه‌ها، او علاوه بر آنچه درباره‌ی آیندگان از او می‌خواستم، از زندگی و عقاید خود، به‌ویژه در پیش از انقلاب، گفته است.

راهنمای جمع آوری و نگهداری مدارک

برای جرائم تحت سرفصل «جنایات علیه بشریت»

کانون حقوقدانان ایران

هدف از تدوین این راهنما ارائه روش های استاندارد جمع آوری و نگهداری مدارک مربوط به جنایات علیه بشریت است تا بتوان از این مدارک به عنوان مستندات و شواهد قابل قبول برای محاکمه مرتکبین این جنایات در دادگاه های داخلی و بین المللی استفاده کرد. همهء کسانی که شاهد یک جرم از جمله جرائم علیه بشریت بوده اند، یا بعداً با شواهدی در مورد وقوع آن جرم مواجه شده اند، می توانند از این راهنما استفاده و در جمع آوری و نگهداری مدارک مشارکت کنند.

حسن آقای خمینی، این مطلب خطاب به شما است!

محمدرضا حاج رستمبگلو

من‌ که از شما دو سال کوچکترم هنوز در ابری از خاطرات کودکی بیاد می‌آورم که سال های پنجاه و شش پنجاه‌ و هفت انواع الفاظ زشت و رکیک در شعارها به شاه و اطرافیان اش داده می‌شد. انواع فحش‌های جنسی و جنسیتی به همسر شاه و ولیعهد حواله می‌شد. شما که آن روزها با شلوار جین کنار پدربزرگ تان دیده‌ می‌شدید حتماً بخاطر دارید. نمونه‌ء این شعارها حتا در تقویم تاریخ و دیگر کتب جامع تاریخ انقلاب درج شده و ذیل همین حکومت اسلام‌مدار و اخلاق‌محور شما به زیور طبع آراسته گردیده.

عمامه ها را از سرشان بردارید!

سید روح الله خمینی

«... اینها  از فقهای اسلام نیستند. بسیاری از اینها را سازمان امنیت ایران معمم کرده تا دعا کنند. اگر در اعیاد و دیگر مراسم نتوانست به زور و جبر ائمه جماعت را وادار کنند که حضور یابند، از خودشان داشته باشند تا جلّ جلاله بگویند! اینها فقها نیستند! شناخته شده‌اند! مردم اینها را می‌شناسند. باید جوان‌های ما عمامه این‌ها را بردارند. عمامه این آخوندهایی که به نام فقهای اسلام، این طور مفسده در جامعه مسلمین ایجاد می‌کنند باید برداشته شود ... نمی‌‌گویم بکشند؛ اینها قابل کشتن نیستند؛ لکن عمامه از سرشان بردارند. مردم موظف هستند...» (بخشی از متن گفتار سال ۱۳۴۸ خمینی در کتاب «ولایت فقیه»)֎

عمامه‌پرانی، آخوندزدایی و محسن کدیور

مجید نفیسی

عمامه‌پرانی شاید آغاز یک جنبش برای ممنوعیت پوشیدن رخت آخوندی در فضای عمومی باشد. آخوندها از اعتماد مردم سو استفاده کردند و این رخت را لباس زور و تزویر خود قرار داده‌اند و اکنون تا اطلاع ثانوی تنها می توانند آن را در مسجد یا حوزه به تن کنند نه در خیابان و مترو. من وقتی در سال 1362 از ایران به ترکیه گریختم دیدم که ممنوعیت پوشیدن رخت آخوندی در ترکیه، حضور منحوس آنها را کمرنگ کرده.

اسلام سیاسی، جنبش «زن، زندگی، آزادی»

و بازپس‌گیری مفهوم انقلاب

مهرداد وهّابی

این خیزش که ارکان نظام جمهوری اسلامی را به لرزه درآورده است برای نخستین بار در کل خاورمیانه، انقلابی ضد روحانی - ضد استبدادی به منظور استقرار لائیسیته را آغاز کرده است. باز پس‌گیری مفهوم انقلاب به معنای نوسازی جامعه بر پایه برابر حقوقی زنان با مردان اکنون آشکارا در تقابل با «احیا‌گرایی اسلامی» قرار گرفته است. ناقوس مرگ اسلام سیاسی در سراسر خاورمیانه و آفریقای شمالی به یمن طلایه‌داری جنبش زنان در ایران به صدا درآمده است.

باخت سه سر: افتضاح بدتر از این نمی شود!

عبدالستار دوشوکی

تیم فوتبال جمهوری اسلامی هم به آمریکا باخت و هم به انگلیس و هم به ملت ایران. به این می گویند «باخت سه سر مفتضحانه. به راستی چرا از دست "امان زمان" کاری ساخته نبود؟ آن هم در مقابل آمریکا و انگلیس؟ سه شنبه به همهء بسیجی ها در سراسر ایران فرمان آماده باش داده بودند تا بعد از پیروزی تیم فوتبال رژیم اسلامی به نقاط مشخص شهرها سرازیر شوند و به مدد "امام زمان" تا صبح پیروزی بر آمریکا را جشن بگیرند و از امام زمان تشکر کنند. قرار بر این بود که امروز همهء ایران تعطیل و "غرق شادی" شود و مراسم "سپاس از مهدی" در سراسر کشور برگزار شود. مثلاً، بر طبق اخبار رسیده، برای این کار در زاهدان حدود دو هزار نفر بسیج شده بودند و بنرهای فراوانی با هزینه گزاف از اول تهیه شده بود. اما ظاهرا کاری از دست امام زمان ساخته نبود و تیم رژيم شکست خورد و مردم از شهرهای کردستان گرفته تا تهران و کرج و بلوچستان ناکامی رژيم را جشن گرفتند. آرزوی ملت ایران برآورده شد. اما آرزوی بسیجی های ساندیس خور به دار فنا رفت و دیشب و امروز "خفه خون" گرفتند. کتاب تبلیغات فوتبالی رژيم اسلامی بسته شد. اما انقلاب مردم با سرعت بیشتری ادامه دارد.(منبع

جام جهانی

کاری از اسماعیل نوری علا

آیا ایران در آستانهء انقلاب است؟

نگاه مطبوعات به آنچه در ایران می گذرد

در حالی که روزهای متمادی از خیزش سراسری مردم ایران می‌گذرد، خبرگزاری‌های بین‌المللی همچنان روند اعتراض‌ها و وقایع را رصد می‌کنند. موضوع کمک تسلیحاتی ایران به روسیه، تهدید خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران و تهدید ورزشکاران ایرانی که در مسابقات جهانی با معترضان همراهی نمادین داشته‌اند از دیگر موضوع‌هایی است که در رسانه‌های غربی انعکاس داشته است. در ادامه به برخی از تازه‌ترین تحولات ایران از نگاه رسانه‌های بین‌المللی اشاره می‌شود.

فساد، شفافیت و پاسخگویی در نهادهای حاکمیت

گفتگو با آیدا محقق

گفتگوگر: نسیم روشنایی

نهادهای حاکمیت از نظر میزان پاسخگویی و شفافیت چه جایگاهی دارند؟ فساد در ساختار سیاسی اقتصادی و ایدئولوژیک حاکمیت ایران تا چه حد نهادینه شده است؟ پایگاه شفافیت ایران گزارشی تحقیقی منتشر کرده است به نام «شفافیت، فساد و پاسخگویی در ایران: گزارشی در مورد عوامل حقوقی و ساختاری که راه را برای فساد اقتصادی و سیاسی در ایران هموار می‌کنند». این گزارش تحقیقی به موانع حقوقی و ساختاری گسترش شفافیت و کاهش فساد در ایران می‌پردازد. و علاوه بر آن عملکرد نهادهای اصلی حکومتی در ارتباط با شفافیت، فساد و پاسخگویی را نیز بررسی می‌کند. با آیدا محقق، پژوهشگر اصلی این گزارش، گفت‌وگو کرده ایم.

نقد «همه با هم» و بررسی شیوه‌های عمل

گفت‌وگو با سعید رهنما

گفت‌وگو کننده: شیریندخت دقیقیان

از یک سو با این واقعیت روبه رو هستیم که نه تنها هیچ جریان سیاسی بلکه هیچ بلوک جداگانه‌ی سیاسی ای نداریم که به تنهایی بتواند با این رژیم مقابله کند، و از سوی دیگر بدون نوعی اتحاد عمل بین جریان‌ها و بلوک‌های سیاسیِ موجود، امکان حمایتِ جدی از جنبش مردم و سرنگونی و جایگزینیِ رژیم حاکم عملی نخواهد بود. از انقلابِ قبلی آموختیم که سیاست «همه با هم» کارآ نیست و چه مسائلی را به همراه دارد. حال سئوال این است که کدام جریانات سیاسی می‌توانند امکان همکاری با یکدیگر را داشته باشند؟

گزارش نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران

جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر

بیست و چهارم نوامبر 2022 -  شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، سازوکاری ویژه برای راستی‌آزمایی و حقیقت‌یابی درباره کشتار و سرکوب معترضانی که بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران به خیابان آمدند، تعیین کرد. بر اساس این مصوبه، رئیس شورای حقوق بشر موظف شد که به شکل مستقل، کار تحقیق و ثبت موارد نقض حقوق بشر در ایران را از روز ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) را برعهده بگیرد.

به اضافهء نامهء شاهزاده به دبیرکل سازمان ملل متحد

در تاریخ 19 اکتبر 2022:

کمیسیون تحقیق در شورای حقوق بشر تشکیل بدهید!

تصمیم به مبارزهء مسلحانه کاری احساسی نیست!

سام قندچی

این روزها برخی از رهبران میدانی می گویند که این انقلاب اکنون به نقطه ای رسیده که اگر مردم جنایتکاران رژیم را حذف نکنند، آنها مبارزان را حذف می کنند. این حرف شاید درست باشد چرا که ظاهراً و اقلاً اکنون به نظر نمی رسد این رژیم با فشارهای مردمی و بین المللی، و با اقدامات مسالمت آمیز، حاضر شده باشد از قدرت کنار برود... اما، در این یادداشت، نگاه من، بخصوص دربارهء مناطق مرکزی ایران، نظیر تهران، بسیار محافظه کارانه است و از این بابت یک دنیا پوزش می خواهم!

آموزه‌های انقلاب نوین ایران

آرش جهاندار

در ایران کمتر کسی پیدا می‌شود که نقش مخرب و ضد انسانی دین در حکومت را در زندگی روزمره با پوست و گوشت خود احساس نکرده باشد۔ بخش مهمی از شعارهای مردم در سراسر ایران بر علیه حکومت دینی و آخوندی است۔ نفرت مردم از رهبران فاسد و ریاکار مذهبی، آخوند یا مکلا، در همه‌جا به روشنی دیده می‌شود۔ نشانه‌های ایران سکولار آینده را از هم اکنون می‌توان در ادبیات، هنر و رفتار روزمره مردم به‌خوبی مشاهده کرد۔ ایدئولوژی (از جمله مذهب) قطعا در رژیم سیاسی آینده ایران کوچکترین شانسی ندارد۔

ماجرا از آن قرار بود!

در پاسخ به یادداشت متفاوت «احمد زیدآبادی»

بهروز نارمکی

مدتی پیش آقای احمد زیدابادی یادداشتی علیه اپوزیسیون خارج کشور (به زعم ایشان اپوزیسیونِ طرفدارِ خشونت") نوشته بود که حملات تندی به ایشان شد. ایشان نیز در یک یادداشت دیگر از نوشته خود دفاع کرد و در مقابل حملاتِ تندتری به ایشان شد، سپس یادداشتی نوشت و در اوضاعِ کنونی در اعتراض به وضع موجود از جمله حملاتی که به وی شده است، اعلان کناره گیری از کار روزنامه نگاریِ سیاسی کرد. من به یادداشت وی پاسخی داده ام.

«عمامه پرانی»:

شورش علیه تقدّس ریاکار

خسرو باقرپور

هنوز از دو انقلاب نیاموخته اید. از جوانان بیاموزید و به اراده شان باور بیارید. آنان را رعایت کنید و به آنان احترام بگذارید، هدایت آنان در توان شمایان نیست. تنها از آنان حمایت کنید. باشد تا هم خون های ریخته شده ی آنان برای آزادی و برابری را پاس داشته باشید و هم در امر نوشتن و اعلام موضع از شر جاماندگی رها گردید.

واکنش دو جناح اسلامی به پدیدهء عمامه‌پرانی

گزارش کیهان لندن

واکنش‌ها از طیف اصلاح‌طلب تا اصولگرای جمهوری اسلامی درباره «عمامه‌پرانی» نشان می‌دهد که اتفاقا جوانان انقلابی در ایران با این حرکت نمادین علیه حکومت عمامه به سرها، «هدف» را درست نشانه گرفته‌اند! ضمن اینکه آنکه جامعه ایران را به جایی رسانده که عمامه از سر آخوندها بپراند کسی نیست جز حکومت آخوندها و جناحین و عوامل سرکوب و پاسداران اش

زنان در قاب خیابان

نزهت بادی

زنان با حضور و کنش انقلابی‌شان در خیابان، تصویر جعلی، دروغین و تحریف‌شده از خود را زیر سؤال می‌برند و از دلِ این فروپاشی و تخریب، تصویر بی‌واسطه و بی‌مداخله‌ای از خود را به نمایش می‌گذارند که تاکنون در فرهنگ بصری غایب و مفقود بوده است: تصویری از زنان به همان شکلی که آنان به خودشان می‌نگرند و در همان فرمی که خودشان طالب آن هستند.

گسست نسل جوان ایران از فاجعه ۵۷

آرمین لنگرودی

نسل سوم و چهارم پس از ۵۷، نسل «داده‌ها» و «فاکت‌ها»ست و برای داستانسرایی‌های بی‌پایه و هیاهوی انقلابی و یا ایدئولوژیک نسل روشنفکر ۵۷ پشیزی نمی‌پردازد. اگر روشنفکران آن دوران، زندگی را بدون یک ایدئولوژی ناممکن می‌دانستند، نسل جدید ایران تمامی این ایدئولوژی‌ها را– چه از نوع اسلامی و یا مارکسیستی آن- به زباله‌دان باورهای جزمی افکنده و تنها به کرامت و شئون انسانی، به عنوان معیار زندگی خوب و یا بد می‌نگرد.

روایت‌ یک نوجوان از یک جنبشِ جوان

برگرفته از سایت «آسو»

وقتی دستگیر شدم در بازجویی ‌فهمیدم که اینها هنوز در ذهینت قدیمی‌شان گیر کرده‌اند. فکر می‌کنند که چیزی پشت پرده‌ی این اعتراضات هست که اون رو جلو می‌بره. مثلاً گروه‌های معاندی هستند که این اعتراضات را سازمان‌دهی می‌کنند. یا معترضان ایدئولوژی ویژه‌ای دارند. هنوز نفهمیده‌اند که این خودِ خودِ مردم‌اند که از جمهوری اسلامی خسته شده‌اند و زندگی بهتری می‌خواهند.

ایران؛ تاریخ به کدام سو می‌لغزد؟

امیر طاهری

این جنبش به مرحله‌ای رسیده است که نیاز به رهبری فراتر از سطح میدانی را ملزم می‌کند. اما رهبر مورد نیاز را نه با شعار می‌توان ساخت، نه با حمایت غالبا دغلکارانه قدرت‌های بزرگ، و نه با کرشمه (یا کاریزمای) فردی. امروز می‌دانیم که دیگر نمی‌خواهیم آن‌جا که هستیم باقی بمانیم و بپوسیم. وظیفهء امروز فعالان سیاسی عرضه راه‌های گوناگون و مقصدی مشخص است. گوناگون به معنای اختلاف نیست. اختلاف هم به معنای دشمنی نیست. بپرهیزیم از تقیه!