باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: یکشنبه 16 تا چهارشنبه 18 خرداد 1401 -  6 تا 8 ژوین 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com    Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

پیوند به کتاب «تاکنیک های مقاومت مدنی در سدهء بیست و یکم»

برنامهء مهستان دریکشنبه ای که گذشت

15 خرداد 1401 - 5 ماه ژوئن 2022

موضوع نشست:

 دیالوگ:
 قطب نمای سیاست ورزی

فایل تصویری     فایل صوتی

علی محمد اسکندری جو

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

چون نیک نظر کرد پر خویش بر آن دید!

نیروهای سرکوب: از اعتقاد و وفاداری تا مزدوری

نویسنده: سما

از سال ۱۳۹۶ که اعتراضاتِ اجتماعی با محوریتِ معیشتِ عمومی در ایران پا گرفته، یک شعار تا به امروز به صورتِ تکرار شده در  خیابان‌ها شنیده می‌شود، شعارِ «نیروی انتظامی، حمایت، حمایت». شعارهای مشابهی در دوره‌ی انقلاب ۱۳۵۷ رایج بوده است. شاید شعار امروز به اتکای آن پشتوانه انقلابی باشد. اما باز پرسشی که چنین شعاری با خود می‌آورد این است که: چگونه ممکن است نیرویی نظامی که وظیفه‌ سازمانی و شغلی‌اش ایجاب می‌کند که تابع دستورِ سرکوب باشد، بتواند از مردمِ معترض حمایت کند؟

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

 ایراد ناوارد

حمیدرضا رحیمی

خدمت خوانندگان محترم ضد انقلاب عرضه بدارد که یک چیزهائی هست که ملت، البته با پوزش، در نمی یابد و همین سبب می شود که  گرفتار داوری ناروا هم بشود! آخر این همه ایراد که در پی، به حجت الاعدام رئیسی می گیرید، از چه بابت است، هان؟ باری، یک بار هم که شده عمامه تان را قاضی بکنید. بزرگوار تاکنون قتل های کمتر از چند هزار را در کارنامه و حافظه ندارد، افزون بر این که کمتر از این اُفت دارد، صرف هم نمی کند! اصلاً جواب حضرت آقا را چه بدهد؟؛ آخر 34 کشته هم شد آمار؟!..

زر! تو جايزهء مادرانِ آبان را به خانه آوردى!

گلشیفته فراهانی

زر! تو جايزهء مادرانِ آبان را به خانه آوردى؛ جايزهء زنان و مردان زير آوار در آبادان؛ جايزهء اصفهان، زاينده رود، خوزستان… جايزهء آنان كه داخل و خارج از هواپيماى اوكراين سوختند… بيش از ٤٠ سال درد و رنج؛ ٤٠ سال اختناق؛ ٤٠ سال استبداد و ظلم به مردم ايران، زمينِ ايران، فرهنگ و هنر ايران. جايزه براى كسانى كه چه در داخل و چه در خارج از ايران تن به ذلت ندادند. براى تبعيدى‌ها. كه با كرامت، قلب هايشان عاشقانه با ضربانِ قلب ايران تپيد. سپاس كه اين جايزه را به خانه آوردى. از تو لايق تر، فقط خودت بودى و هستى و خواهى بود. (برگرفته از اینستاگرام نویسنده)

برخی نکات در مورد دادگاه حمید نوری

جعفر بهکیش

دادگاه در نهایت در چهار مورد اظهار نظر خواهد کرد: ۱) آیا دادگاه صلاحیت رسیدگی به دو نوع جرمی که از طرف دادستان‌ها ذکر شده است را دارد؛ ۲) آیا جنایت جنگی (در مورد قربانیان مجاهد) اتفاق افتاده است؛ ۳) آیا زندانیان سیاسی چپ به قتل رسیده‌اند و ۴) آیا حمید نوری در این جنایت‌ها مشارکت مؤثر یا غیر مؤثر داشته است یا نه. رأی دادگاه در به رسمیت شناختن وقوع جرم با یا بدون محکومیت حمید نوری موفقیتی مهم برای جنبش دادخواهی و حقوق بشر است.

اسم اش را شورش بگذارید!

بهروز سورن

قطعا او که از سوی پدر و مادر خود و به هر دلیل آشکار و پنهان تنها و در سطل زباله رها شد و پیراهن اش دو کیسه پلاستیکی بود، تنها نخواهد ماند و روزی به دلایل پیدایش خود در زباله دان پی خواهد برد و علیه تمامی این محرومیت ها و بی عدالتی ها که خود نیز قربانی آن بوده است خواهد شورید. راهی جز شورش و طغیان در برابر ستمگران حاکم برای کارتن خواب ها، قبر خواب ها، مترو خواب ها، کودکان کار، بی آیندگان، بیکاران، گرسنگان و .... نمی ماند.

فدرالیسم را از پلاتفرم خود حذف کنید!

سام قندچی

شعار «رضا شاه روحت شاد» در خیزش آبادان در روز گذشته، نظیر شعاری مشابه یک سال پیش در «ایذه»، نشان داد که در منطقه ی اتنیک خوزستان، مردم برای بازگشت شیخ خزعل فریاد نمی زنند، بلکه برای بازگشت ایران یکپارچه، سکولار و مدرنِ تحت قدرت رضا شاه؛ و این بار، در ایران آینده ی *دموکراتیک*، آرزو می کنند! اکنون وقت آن رسیده که شورای گذار، فدرالیسم را از پلاتفرم خود حذف کند و به این طریق به وحدت همه ی اپوزیسیون ایران حول محور پلاتفرمی سکولار دموکرات و آینده نگر یاری رساند. از پیش برای توجه به این پیشنهاد از شما سپاسگزارم.(+)

خامنه ای و خطرات ناشی از «خردسودگی» او

شکوه میرزادگی

چند سالی ست که خبرهایی در مورد بیماری های مختلف علی خامنه ای، به بیرون از دم و دستگاه فرعونی اش  درز پیدا کرده است.  و اکنون در این که او بیماری های مختلفی دارد تردیدی نیست، و البته برخی از این بیماری ها با حضور ده ها پزشک متخصص (همان هایی که خمینی و امثال او تخصص شان را کار خر می دانست) کنترل می شود. اما به نظر می آید که یکی از این بیماری ها که بیشتر روانی ست تا فیزیکی، و برخی درباره اش گفته و نوشته اند، اکنون بدجوری دارد خودش را نشان می دهد.

رهبری سیاسی، لائیسیته و دمکراسی در جنبش ایران

جلال ایجادی

در شرایط بحران اجتماعی و فروپاشی سیاسی، رهبری سیاسی اپوزیسیونی و سازماندهی جنبش یک امر کلیدی است. امروز چنین شرط کلیدی همسو و هماهنگ و سامان یافته برای جنبش مردمی وجود ندارد. تحول بعدی جنبش در ایران در گرو نوعی پیوند میان رهبران سیاسی داخل و خارج و برآمد رهبران برجسته در دل جنبش مردمی در ایران است. در کشور پیوندها و شبکه ها وجود دارند ولی آنها پیوسته و دائم و سراسری نیستند. اپوزیسیون ایران دارای توانایی فکری عمومی پراکنده است و از شخصیت های با تجربه برخوردار است. ولی کاستی ها و آسیب های اپوزیسیون بسیارند.

همدرد!

جمشید طاهری پور

افکار عمومی ایران در این واقعه به روشنی دید و دانست که برغم هشدارهای لازم برای جلوگیری از ادامه ساخت غیر استاندارت و غیرتخصصی برج متروپل، شهردار، فرماندار و استاندار از حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل، که از رانت خواران و فاسدان مشهور استان خوزستان است، دفاع و راه را برای ادامهٔ ساخت برج متروپل باز کرده و او را در ایجاد این جنایت یاری رسانده‌اند. این آگاهی و گستردگی آن، هر اندازه که بمیان مردم راه یافته و تداوم داشته باشد نیروئی است که بدرجات مختلف می‌تواند در سوق ایران به گذار سکولار دموکراتیک از حکومت اسلامی نقش و اثر داشته باشد.

خمینیسم، خامنه‌ایسم و یرواند آبراهامیان

م. روغنی

چنین پیداست که پس از گذشت بیش از یک دهه از تسلط خمینیسم بر سرنوشت کشور و تصویب قوانین ارتجاعی دینی از جمله قانون‌های “حدود و قصاص” گنجاندن نهاد‌های شورای نگهبان، ولایت فقیه و پس از آن ولایت مطلقه فقیه در قانون اساسی، اعمال تبعیض‌های قرون وسطایی علیه زنان و اقلیت‌های مذهبی، سرکوب کلیه احزاب و گروه‌های سیاسی از جمله حزب توده‌ی پیرو “خط امام”، کشتار هزاران زندانی سیاسی در سال ۶۷، انزوای کشور در اثر گروگان‌گیری در سفارت آمریکا و طولانی کردن جنگ ایران و عراق به مدت ۸ سال با هدف “آزادسازی قدس”، در توهمات ابراهامیان نسبت به رژیم اسلامی در زمان انتشار کتاب مورد بحث تغییری ایجاد نکرده است.

ارکستر هماهنگ حکومتی علیه وریا غفوری

محمدحسین قدوسی

وریا غفوری به دلایل همین موضع‌گیری‌های انتقادی در چند نوبت به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده، مورد بازخواست حراست وزارت ورزش قرار گرفته، و حتی گفته می‌شود حساب توییتری او پس از واکنش به اعدام نوید افکاری، تحت فشار سازمان اطلاعات سپاه بسته شده است. حمله اخیر هواداران رژيم اسلامی در رسانه‌های اجتماعی به وریا غفوری، که در عرف کاربران این رسانه‌ها «ارزشی» خوانده می‌شوند، سه مضمون عمده دارد...

رضا شاه روح ات شاد یعنی...

ف. م. سخن

مردم در کوچه و خیابان، در شهر های کوچک و بزرگ، در روستاها و آبادی ها شعار رضا شاه روح ات شاد می دهند. معنی این شعار چیست؟.. اگر تصور شما این است که معنی این شعار بازگشت به صد سال پیش است، یا سخت در اشتباه هستید یا جزو کسانی هستید که می خواهند حکومت نکبت فعلی را به هر شکلی هست حفظ کنند....

ایران، بهشت عبدالباقی‌ها

مهدی تدینی

بین «ویرانی متروپلِ» عبدالباقی و «ویرانی اعتماد» مردم ارتباط مستقیمی وجود دارد. وقتی عبدالباقی توانسته است با نفوذ و روابط گسترده «متروپل» غیراستانداری بسازد که با نازک‌نسیم بهاری فرو بریزد، نمی‌تواند کارهای دیگری هم بکند؟! من جوابی برای این سوال ندارم، اما از یک چیز دیگر مطمئنم! چیزهای زیادی بر سر ما ــ دقیقاً ما، من و شما ــ ویران شده که مانند برج متروپل پیدا نیست، اما آوارش را بر سرها و شانه‌هایمان حس می‌کنیم.

به یارانه چرا محتاج شده‌ایم؟

حسن منصور

می‌گویند «کارشناسان» اجماع دارند بر اینکه اقتصاد کشور به یک «جراحی» نیازمند است و دولت حاذق به انجام آن کمربسته است. در اجرای این «جراحی» ناگزیر، یارانه‌های نقدی قانون «هدفمندی» احمدی‌نژاد و یارانهء «بنزین» روحانی حذف می‌شوند و یارانهء ماهانه ۴۰۰ هزارتومانی برای هر نفر سه دهک فقیرتر جمعیت کشور و ماهانه ۳۰۰ هزارتومانی برای شش دهک میانه جمعیت به مدت دو ماه پرداخت می‌شود و دهک دهم یارانه نمی‌گیرد... همه این سخنان از «توصیف عارضه‌ها» فراتر نمی‌روند و به تبیین علت‌ها نمی‌رسند و ازاین‌رو به عرصه علم راهی ندارند و بدان می‌مانند که کسی عوارض بیماری همچون تب و سرگیجه و دل‌درد را وصف کرده و با برشمردن آن‌ها خود را پزشک بشناساند.

نظام اسلامی: فساد یا «جور دیگری» بودن؟

امیر طاهری

الگوی اسلامی «شاهزادگان سرخ چینی» در ایران امروز «آقازاده‌ها» هستند که در چارچوب کنونی، یعنی تسلط بر کشور به سود یک اقلیت و باهدف حفظ نظام، در رأس هرم «خودی‌ها» قرار دارند. در این هرم، لایه‌های دیگر تشکیل می‌شود از مداحان، آخوندهای دولتی، خانواده‌های شهدا و جانبازان، نظامیان و امنیتی‌های بازنشسته یا هنوز شاغل و بخشی ازآنچه در ایران غالباً به خطا، قشر روشنفکر خوانده می‌شود. شباهت‌های حیرت‌انگیز جمهوری اسلامی با نظام‌های مافیایی کاتولیکی یا مارکسیستی را در کتابی تازه از استفان دودوانیون، پژوهشگر مرکز تحقیقات علمی ملی فرانسه می‌بینیم.

مضحکه ای به نام سازمان ملل و گزارشگر ویژه تحریم ها

عبدالستار دوشوکی

خانم النا دوهان می گوید: "تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قابل توجیه نیست". این در حالی است که برخی از این تحریم ها توسط خود سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل وضع شده اند که بر طبق قوانین بین المللی "قانونی" هستند. حال چطور این خانم که ظاهراً نمایندهء سازمان ملل است، در زیر بنر رژيم اسلامی سازمان ملل را محکوم کرده است، خود از عجایب روزگار می باشد که قابل درک نیست.