باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 15 تا یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 -  5 تا 8 ماه مه 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com    Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

برنامهء مهستان دریکشنبهء پیش رو

18 اردیبهشت 1401 - 8 ماه مه 2022

موضوع نشست:

 ستیز یا دیالوگ؟

 (بزرگترین چالش ساحت سیاست)

 این دو را یکی ندانیم!

سخنران:

علی محمد اسکندری جو

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۲۲

دوران جدید قطب‌بندی برای جهان و رسانه‌ها

بیستمین ویرایش رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که به‌دست گزارش‌گران بدون مرز تهیه شده است، نشان از افزایش دو برابری قطبی شدن رسانه‌ها بر اثر ناگواری اطلاع‌رسانی است، این قطبی شدن رسانه‌ها گسست در درون کشورها را ژرف‌تر کرده است و در سطح جهانی نیز هم منجر به گسست  بیشتر در میان کشورهای جهان شده است.

برگی از سفرنامه 

حمیدرضا رحیمی

* ایندیپندنت فارسی: امیر رضا بحیرایی، داماد قالیباف، و محمد بحیرایی قرارداد پیش‌خرید دو واحد آپارتمان یک‌خوابه با پلاک‌‌های 162 و 161 در طبقه 22 مجتمع اِی (A) اسکای‌لند را با شرکت فروشنده واحد مسکونی به مبلغ 20 میلیون لیر امضا کرده‌اند.

* فدوی: آخر این دیگر چه فرمایش بیرحمانه ای ست؟ یعنی انتظار داشتید که نوه های گرامی قالیباف را در آینده همینطور در استانبول  بحال خود رها کرده که مانند گروه کثیری از شهروندان نگونبخت ایرانی، کارتن خواب شوند؟!.. باری - فدوی البته چندان هم نگران نیست زیرا تردید ندارد که صبر انقلابی برادر قالیباف هم سقفی دارد و بزودی، حسب شیوهء مرضیه، مانند کوی دانشگاه معترضان را "لوله" و، به سود متخلفین، سر جای خود خواهد نشاند!

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا:

 پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

فرمالیست‌های دینی و سیاسی!‏

کیقباد یزدانی

جدا از ادبیات، تعبیرِ منفی از فرمالیسم را می‌توان در دو حوزه‌ از جامعه‌ء انسانی نیز یافت: در دین و سیاست.‏ فرمالیست‌ها و یا ظاهربینان و ظاهرسازان در دین، فقط به آداب و آئین ظاهری دین اهمیت می‌دهند، نه به محتوا و ‏ارزش‌های درونی آن. یعنی هر چه جنبه‌ی نمایشی دارد و می‌توان خود و دیگران را با آن شناساند و شناخت، به اصل و ‏هر آنچه جنبه‌ی ارزشی دارد، به فرع تبدیل‌شده و گاه حتی کنار گذاشته می‌شود.... افراد در عرصه‌ی سیاست ورزی نیز همین شیوه را دنبال می‌کنند. ‏انسان‌های پاک، سالم و کارشناس را به دلیل اینکه ظواهر دینی را رعایت نمی‌کنند، اخراج و آدم‌های “مؤمن و متعهد و ‏انقلابیِ” ریش و پشم دار و یا محجبه را استخدام می‌کنند!

سیسمونی‌گیت و چند یادآوری

احمد پورمندی

واکنش‌های عصبی و دور از منطق، بیانگر آن است که آقایان کنترل اعصاب خود را ‏از دست داده‌اند و به سیم آخر زده‌اند.‏ این شواهد، در شرایطی که جنبش‌های مطالباتی بار دیگر اوج نیرومندی گرفته‌اند و ‏حکومت به سیاست خارجی ویرانگر خود همچنان ادامه می‌دهد، نشان می‌دهند که اولا- ‏شرایط برای تشدید مبارزات اجتماعی بیش از هر زمانی مساعدتر شده‌اند و ثانیا- تداوم ‏اینگونه جنبش‌ها و برملا کردن رسوائی‌های سران حکومت، به تشدید درگیری‌ها در ‏حکومت و از کار افتادن ماشین سرکوب منجر خواهد شد. ‏

من جامعۀ امروز ایران را تحسین می‌کنم!

مهدی تدینی

من ایرانِ امروز را با ایران گذشته مقایسه می‌کنم. معیارهای من میزان عقل‌گرایی، فردگرایی، انسان‌گرایی، زندگی‌دوستی، جسمانیت ‌باوری و آزادی‌خواهی است. یعنی چه؟ یعنی در جامعۀ ایرانی با سرعتی شگفت‌آور عقل، فرد، انسان، زندگی، جسمانیت و آزادی روزبه‌روز اهمیت بیش‌تری می‌یابد و چنین جامعه‌ای تمام تلاش خود را می‌کند تا سیاست را مجبور کند بر پایۀ همین عناصر کشور را اداره کند ــ اگر زور این جامعه به سیاست نمی‌رسد و مجراهای طبیعیِ اعمال نفوذ جامعه بر سیاست تنگ یا مسدود شده است، بحث دیگری است و چیزی از کیفیت این جامعه نمی‌کاهد.

سپاس و مرثیه ای کوتاه در سوگ پرویز قاضی سعید

عبدالستار دوشوکی

گزارش ها، نوشته ها و داستانهای او در روزنامه اطلاعات و مجله دختران و پسران آن زمان برای نسل من و نسل ماقبل و مابعد من جذابیت فراوانی داشت. به حق او یکی از پیشگامان دنیای رمان نویسی مدرن ایران بود و به عبارتی  بعنوان "معلم عادت دادن به کتاب خواندن" بر گردن چند نسل حق دارد. زیرا در گرایش دادن نوجوانان و جوانان به کتاب و مجله خواندن پیشقراول و ممتاز بود. روانش شاد و یادش تا ابد جاودان باد و راهش  مثل همیشه پر رهرو باد.֎

گفتگوی امروز نما با پرویز قاضی سعید

درد گذر از جهان پیشامدرن به جهان مدرن

)نگاهی به رمان «درد نهفته»(

حمید نامجو

«نشر نو» رمان «درد نهفته» اثر اندرو میلر را به ترجمهء منوچهر بیگدلی خمسه منتشر کرده است. حاصل کار اثری خواندنی و ستودنی است؛ حاوی پرسشی اساسی دربارهء امر وجودی «درد». این رمان روایتی است از دوران طلوع علوم تجربی در اروپا در قرن هیجدهم، سرآغاز تفوق عقلانیت مدرن، دورانی که آدمی قادر می‌شود از دریچه‌ای نوگشوده، به چشم اندازهای جدیدی بنگرد، در حالی که هنوز هستی‌اش در جهان پیشامدرن ادامه دارد.

اولین مواجهه با حجاب: از بهت و پذیرش تا درد و عادت

مریم فومنی

این گزارش حاصل مصاحبه با چهارده نفر از این زنان است و دریچه‌ای کوچک به‌سوی موقعیت غیرعادی‌ای که گویی برای همگان «عادی» شده است. از چهارده زنِ ۲۶ تا ۷۸ ساله‌ای که با آنها مصاحبه کردم، دو نفرشان چادری هستند؛ یک نفر دیگر قبلاً چادر به سر می‌کرده است و حالا با حفظ اعتقاد به حجاب، فقط روسری به سر می‌کند؛ شش نفر از آنها قبلاً چادری بوده‌اند اما اکنون حجاب ندارند؛ یک نفر از این پنج نفر هنوز در برخی جمع‌های خانوادگی روسری به سر می‌کند؛ پنج نفر دیگر نیز که از خانواده‌های سکولار آمده‌اند، چالش‌هایشان با حجاب از زمان ورود به جامعه شروع شده است.

دادگاه حمید نوری و چشمانی که باور ندارد!

سایت «مشروطه»

راستش وقتی داستان به دام افتادن حمید نوری شروع شد، با خودم گفتم این مورد هم به سرنوشت قاتلان دیگر دچار میشود و عدالت هرگز در دنیای امروز که همه چیز بر اساس منافع اقتصادی بنا شده است، جایی برای پیروزی ندارد؛ اما خب، این بار گویی کار دسته جمعی عده ای از ایرانیان - به ویژه آقای ایرج مصداقی - به ثمر نشست و باعث شد لبخند بر لبان ما بنشیند و از طرفی ترس و وحشت بر چهرهء دیگر جنایتکاران فرومایه نظام هویدا شود.

صنفی، سیاسی است!

پرویز صداقت

در بحث حاضر تلاش می‌کنم ضمن تأملی کوتاه بر تغییر و تحول جنبش‌های اجتماعی کنونی، با تأکید بر جنبش‌های کارگری و سایر مزد و حقوق ‌بگیران، دلایل اهمیت این اعتراضات، ولو با خواسته‌هایی کاملاً صنفی را در شرایط کنونی، به‌اختصار مطرح کنم... در چارچوب بحث حاضر، نخستین پرسشی که می‌خواهم به آن بپردازم این است که «این اعتراضات اجتماعی با تناقض‌های ساختاری روابط قدرت در اقتصاد رژيم اسلامی چه ربطی دارد؟» استمرار و تشدید اعتراضات در پرتو پاسخ به چنین پرسشی قابل تبیین خواهد بود.

«ما» در آلترناتیوسازی عقب افتاده ایم!

رامین کامران

آمریکا چند سال است بساط آلترناتیو سازیش را راه انداخته و در این راه پیشرفت های قابل توجهی کسب کرده است. از یک طرف رضا پهلوی و از سوی دیگر اصلاح طلبان که بزرگترین خانۀ عفاف جمهوری اسلامی را اداره می کنند، گزینه های آمریکا هستند و در خدمت این کشور. بازی مدت هاست شروع شده و حریف، در جایی که راه ورود ما به میدان مسابقه را هم سد کرده اند، تا به حال چند دور پیست از ما جلو افتاده. تکلیف بازی از اولش شروع به تعیین شدن می کند و تصور اینکه این کار در مرحلۀ آخر صورت خواهد گرفت، نادرست است ـ در قسمت آخر فقط هیجان بالا می گیرد. ما عقبیم و هیچ به نظر نمی آید که اگر به همین ترتیب دست روی دست بگذاریم، بتوانیم تأخیرمان را جبران نماییم.

پوتین و اسلام؛ قهرمان یا دشمن؟

امیر طاهری

در جنوب بیروت، محله‌ای که زیر کنترل حزب‌الله  لبنان قرار دارد، می‌توانید یک تی‌شرت جالب بخرید؛ «تی‌شرت چهار جوانمرد» که چهار «قهرمان» خیالی اسلام را در کنار هم نشان می‌دهد: حسن نصرالله، بشار الاسد، قاسم سلیمانی و… ولادیمیر پوتین! اگر اهل تی‌شرت جمع ‌کردن نیستید، می‌توانید همین تصویر را روی بالش‌های ابریشمی، قالیچه‌های پشمی، تابلوهای چوبی و سینی‌های برنجی خریداری کنید.

چهرهء عریان پوتینیسم

کاظم علمداری

برخی بر این باورند که پوتین با تهدید غرب با سلاح هسته‌ای عقل‌اش را از دست داده است. اگرچه ‏تاریخ نشان داده است که از دیکتاتورهای ‏پارانویید هرنوع جنایتی بر می‌آید؛ اما حملهء نظامی ‏پوتین به اوکراین و تهدید اتمی غرب چهرهء عریان پوتینیسم است که حول بازسازی امپراتوری ‏روسیه، ‏مقابله با لیبرال ‌دمکراسی، همراه با پوپولیسم روسی، دیکتاتوری، و شخصیت محوری پوتین شکل و ‏اوج گرفته است.

اصل اول علیه رژيم اسلامی: حفظ تمامیت ارضی ایران

ملی‌گرایی تنها راه نجات ایران

الاهه بقراط

کاهش دادن احساس تعلق اجتماعی (که در طبیعت و سرشت انسان است) به تعلق ایدئولوژیک (اعم از دینی و غیردینی که ساخته ‌و پرداختهء ذهن چند نفر است) با دفاع و ایستادگی آحاد جامعه، که اجتماع خود را در خطر می‌بینند، روبرو می‌شود. هرچه امنیت و رفاه و آزادی چنین جامعه‌ای بیشتر تأمین ‌شده باشد، این ایستادگی منسجم‌تر و همگراتر خواهد بود. از همین رو، رژيم اسلامی مهم‌ترین عامل اختلال در انسجام و همبستگی ملی است؛ زیرا امنیت و رفاه و آزادی را از ایرانیان سلب کرده و زمینه را برای کشورهایی که به دلیل سیاست‌های این رژیم دشمن ایران شده‌اند و برای افراد و گروه‌های وابسته به آن‌ها مساعد می‌کند.

اول ماه مه، روشنفکران چپ، و کارگران

(همراه با خاطراتی شخصی)
سام قندچی

روشنفکران چپ برای کمک به رشد آگاهی کارگران، و وقوف کل جامعه به حقوق اجتماعی خود، خیلی زحمت کشیده و از خود گذشتگی کرده اند، و روز اول ماه مه در واقع باید روز آنها نیز خوانده شود، اما امروز دیگر در جهان، طبقه یا قشرِ پیشرو، نه تنها دهقانان نیستند، بلکه کارگران هم بعنوان یک طبقه چنین جایگاهی ندارند؛ و خود کارگران آرزو می کنند فرزندان شان تکنولوژیست، دانشمند، دکتر و مهندس و کارآفرین شوند. دیدگاه های پیشرو در جهان امروز نیز دیگر نگرش چپ و کمونیستی نیست و گفتمان آینده نگری جای آن را گرفته است.

یا رَب، چقدَر فاصلهء دست و زبان است!

مارال سعید

در نگاهی با دور تُند به زیست ۴٣ سالهء سازمان ها و احزاب مدّعی سوسیالیسم، و در پیوند با کارگران و زحمتکشان، به سرعت به این نتیجه خواهیم رسید که آن ها از زمان تشکیل حزب کمونیست ایران تا کنون همیشه و در همه جا شعار “کارگران و زحمتکشان جهان  متّحد شوید” را سر داده اند اما، به ضرس قاطع، هیچ یک از آن ها نه تنها با دیگر مدّعیان این عرصه نتوانسته اند به یک ائتلافِ ولو محدود و موقّت دست یابند، بلکه در انسنجام و اتّحاد درونی خود نیز فاقد قابلیّت های لازم بوده اند.

چرا اقتصاد برای ما اولویت نیست؟

محمود سریع‌القلم

دموکراسی یعنی «ما» و نه «من». ممکن است در کشوری حتی قانون اساسی دموکراتیک هم روی کاغذ نوشته شود ولی فرهنگ عمومی با share کردن بیگانه باشد؛ عراق از این نمونه است. مادامی که باور و فرهنگ share کردن در بخش آگاه و ناخودآگاه انسان‌ها، رسوب نکند و نهادینه نشود، ممکن است حتی فردی دموکراسی درس دهد ولی سراپا «من» باشد. از این رو، رانندگی شهروندی که «ما» فکر می‌کند با دیگری که در «من» مستغرق شده است بسیار متفاوت است.

من جامعۀ امروز ایران را تحسین می‌کنم!

مهدی تدینی

من ایرانِ امروز را با ایران گذشته مقایسه می‌کنم. معیارهای من میزان عقل‌گرایی، فردگرایی، انسان‌گرایی، زندگی‌دوستی، جسمانیت ‌باوری و آزادی‌خواهی است. یعنی چه؟ یعنی در جامعۀ ایرانی با سرعتی شگفت‌آور عقل، فرد، انسان، زندگی، جسمانیت و آزادی روزبه‌روز اهمیت بیش‌تری می‌یابد و چنین جامعه‌ای تمام تلاش خود را می‌کند تا سیاست را مجبور کند بر پایۀ همین عناصر کشور را اداره کند ــ اگر زور این جامعه به سیاست نمی‌رسد و مجراهای طبیعیِ اعمال نفوذ جامعه بر سیاست تنگ یا مسدود شده است، بحث دیگری است و چیزی از کیفیت این جامعه نمی‌کاهد.