باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
آنانی را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.
سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی
|
|||||
|
||||||
جنبش سکولار دموکراسی ایران خود را در اندوه درگذشت پرویز قاضی سعید که هرگز کلامی خلاف سکولار دموکراسی نگفت شریک می داند.
سپاس و مرثیه ای کوتاه در سوگ پرویز قاضی سعید گزارش ها، نوشته ها و داستانهای او در روزنامه اطلاعات و مجله دختران و پسران آن زمان برای نسل من و نسل ماقبل و مابعد من جذابیت فراوانی داشت. به حق او یکی از پیشگامان دنیای رمان نویسی مدرن ایران بود و به عبارتی بعنوان "معلم عادت دادن به کتاب خواندن" بر گردن چند نسل حق دارد. زیرا در گرایش دادن نوجوانان و جوانان به کتاب و مجله خواندن پیشقراول و ممتاز بود. روانش شاد و یادش تا ابد جاودان باد و راهش مثل همیشه پر رهرو باد.◄ گفتگوی امروز نما با پرویز قاضی سعید◄
درد گذر از جهان پیشامدرن به جهان مدرن «نشر نو» رمان «درد نهفته» اثر اندرو میلر را به ترجمهء منوچهر بیگدلی خمسه منتشر کرده است. حاصل کار اثری خواندنی و ستودنی است؛ حاوی پرسشی اساسی دربارهء امر وجودی «درد». این رمان روایتی است از دوران طلوع علوم تجربی در اروپا در قرن هیجدهم، سرآغاز تفوق عقلانیت مدرن، دورانی که آدمی قادر میشود از دریچهای نوگشوده، به چشم اندازهای جدیدی بنگرد، در حالی که هنوز هستیاش در جهان پیشامدرن ادامه دارد.◄
* فدوی: بنظر می رسد که تنها فدوی نیست که به فریاد حکومت مقدس موجود می رسد. باری موضوع راجع است به ماجرا یا مسألهء لاینحل تفکیک جنسیتی و این بار در پارک ها!.. یک بازیگر درون مرزی (علیرضا خمسه) برای رفع این معضل اسلامسوز، راه حل زیر را ارائه کرده است: * «یکی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرده: بزودی پارک های تهران زنانه مردانه می شوند. من چون نمی توانستم پارکم را عوض کنم، جنسینم را عوض کردم».◄
اولین مواجهه با حجاب: از بهت و پذیرش تا درد و عادت این گزارش حاصل مصاحبه با چهارده نفر از این زنان است و دریچهای کوچک بهسوی موقعیت غیرعادیای که گویی برای همگان «عادی» شده است. از چهارده زنِ ۲۶ تا ۷۸ سالهای که با آنها مصاحبه کردم، دو نفرشان چادری هستند؛ یک نفر دیگر قبلاً چادر به سر میکرده است و حالا با حفظ اعتقاد به حجاب، فقط روسری به سر میکند؛ شش نفر از آنها قبلاً چادری بودهاند اما اکنون حجاب ندارند؛ یک نفر از این پنج نفر هنوز در برخی جمعهای خانوادگی روسری به سر میکند؛ پنج نفر دیگر نیز که از خانوادههای سکولار آمدهاند، چالشهایشان با حجاب از زمان ورود به جامعه شروع شده است.◄
چندی پیش از فرامرز سهدهی، شاعر جنوب، در یک گفتگو پرسیده بودند که کدام شعرش را مجوز چاپ ندادهاند که حسرتش را بخورد. سهدهی در پاسخ گفته بود: «شعری مثل مرگ بر میدانها»... او در جای دیگر همان مصاحبه میگوید: «در سرزمین من از لوبیا تا کلمه سیاسیاند. نان سیاسی ست. کالباس سیاسی ست. پیتزا سیاسی ست. لیوانِ آب سیاسی ست. گیسوان معشوقه، سیاسی ست. در سرزمین من از کفیشهی آبادان تا خیرآبادِ بهبهان سیاسیاند. در سرزمین من مرگ هم سیاسی ست.»◄
کشتی واژگان زبان فارسی اما ناخدای دیگری، سوای فرهنگستان و مردم، هم دارد. این ناخدا گرچه پر زوری و پر شماری مردم و نیز پشتوانهی رسمی فرهنگستان را ندارد، آگاهی و شایستگیِ درخوری دارد که میتواند بسیار کارساز باشد. ناخدای سوم در واقع گروهی از کسانیست که بر پایهی کارشان، نه مجموع بلکه منفرد و نه سازمانیافته بلکه تکروانه، در کار هدایت کشتی واژگان میکوشند.◄
اسلام و دموکراسی؛ جذابیت نامتعارف یک پرسش نابجا یکی از دلمشغولیهای اصلی نظریهپردازان اجتماعی قرن نوزدهم، زدودن تمایز میان مذهبی و غیرمذهبی بود. اکنون، پس از افزون بر یک قرن مدرنیزاسیون، ناگزیریم میان مذهبی و مذهبیتر تفاوت بگذاریم. به نظر میرسد که این «دینداریِ بیش از حد» که با اصطلاحات بنیادگرایی، احیاگری، محافظهکاری، تعصب یا افراطگرایی از آن یاد میکنند، نشان دهندهء روندی جهانی است که اکثر ادیان بزرگ جهان را در بر میگیرد. با این حال، این امر تفکر منفی خاصی را بهویژه دربارهء جوامع مسلمان، شکل داده است.◄ |
در باب رشد زداییکامران نیریمن با تمرکز بر کتاب تازهء «دفاع از رشدزدایی» مفهوم رشدزدایی را به اختصار مورد بحث و بررسی قرار خواهم داد... رشدزدایی لفظ مبهمی است که جریانهای مختلفی از آن استفاده میکنند؛ جریانهایی که از دههی 1960، زمانی که جنبش محیط زیستگرای معاصر به راه افتاد، ظهور کردهاند یا بهاینترتیب مورد بازنگری قرار گرفتهاند. اکثر این جنبشها بهعنوان سبزها شناخته میشوند، گرچه آنارشیستهای بومشناختی و سایرین را نیز در برمیگیرد. ابهام در معنای رشدزدایی مسئلهایست هم برای طرفداران و هم برای منتقدانش که گاهی اوقات آن را نادرست بازنمایی میکنند.◄
جنگ اوکراین؛ رویارویی لیبرالیسم، اقتدارگرایی و رئالیسم واقعیت آن است که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین پدیدهای پیچیده و چند علیتی است که در آن عوامل متعددی موثر بودهاند. دستهای از این عوامل بنیادی هستند و نقش ساختار اقتصادی، سیاسی و نظام حکمرانی روسیه را در شعلهور شدن این جنگ نشان میدهند. دسته دوم عواملی هستند که مانند چاشنی و یا کاتالیزور، با زدن تلنگر نهایی، عوامل ساختاری را فعال میسازند. عامل اشتباه سیاست خارجی آمریکا را میتوان از جمله این عوامل دانست.◄
مهاجرت بهدلیل بنبستهای اقتصادی و سیاسی دیگر در بین جمعهای دوستانه، کم نیستند جوانهایی که عزم خود را برای زندگی در کشوری دیگر جزم کردهاند و در مسیر هدف خود، شروع به انجام کارهای ریز و درشت از قبیل جمعآوری رزومه و مدارک کافی یا پسانداز و متمرکزشدن بر کسبوکاری خاص کردهاند. مهاجرتهای این روزها که در بیشتر موارد به دلیل بحرانهای اقتصادی و نگرانی از بابت آیندهای نامعلوم در کشور اتفاق میافتد، باعث شده تا نیروهای تازهنفس یا تخصصی با بدرودی همیشگی و آگاهی از سختیهای مهاجرت، وطن و آشیانه خود را ترک کنند و بروند.◄
حقیقت، دگراندیشی و روشنفکران روسیه جریان روشنفکری روسیه (که سابقهای طولانی و پرشور در مبارزه با استبداد حکومتی دارد و در دورهء شوروی، چهرههای درخشانی همچون الکساندر سولژنیتسین و آندری ساخاروف از آن برخاستند) در روسیهء امروز در چه وضعیتی به سر میبرد؟ آنچه در ادامه میخوانید، گفتوگویی است با آندری اوستالسکی، نویسنده و روزنامهنگار روس که در لندن زندگی میکند.◄
این مطلب بررسی کتاب «ایدهی سوسیالیسم: بهسوی یک بازسازی» است (نوشتهء آکسل هونت - ترجمهء انگلیسی جوزف گانال). اکسل هونت هدف کتاب ایدهی سوسیالیسم را تلاش برای بازسازی نظریهی سوسیالیستی و انطباق آن با شرایط امروزی اعلام میکند. هونت از فیلسوفهای نسل سوم مکتب فرانکفورت است و تا سال ۲۰۱۸ ریاست انستیتو تحقیقات اجتماعی فرانکفورت، پایگاه اصلی این مکتب و «تئوری انتقادی» را عهدهدار بود. هونت در دانشگاه کلمبیا نیویورک – که قبلاً در دوران سلطهء نازیها مقر موقت این انستیتو بود – نیز تدریس کرده است.◄
توده نفتی های دیروز و توده اتمی های امروز امروز می توان به روشنی رد پای نسل سنگوارۀ (فسیل) توده نفتی ها را در حمایت از جنگ وحشیانهء روس ها در اوکراین مشاهده کرد. «توده نفتی ها»ی ساکن اروپا و آمریکا در فضای مجازی و به بهانه «مبارزه با امپریالیسم» بر چهرۀ مردم صلح طلب، مدافعان حقوق بشر و احزاب مستقل سیاسی که با سیاست های جنگ طلبانه و ویرانگر روسیه مخالفت می ورزند، همواره چنگ می اندازند.◄
آبروریزی «سیسمونی برای نوهء قالیباف!» بر طبق آمارهای استانی انتخابات شوراهای شهر و روستای کشور، بر اساس ثبت نام بانوان در این انتخابات سیستان و بلوچستان از نظر تعداد رده دوم را در کشور داراست. استان های تهران، فارس، خراسان رضوی و مازندران در رده هایی پائین تر از بلوچستان قرار دارند. اگرچه در مقایسه با کل جمعیت استانی، بلوچستان با فاصله بسیار زیادی در صدر درصدی مشارکت زنان قرار دارد... اما، علیرغم این واقعیت ها، متاسفانه مسئولین تلویزیون ایران اینترنشنال عامدانه ذهنیت غلط برخی از هموطنان را علیه جامعه بلوچ و زنان بلوچ تشدید می کنند، تا ظلم و تبعیض رژیم جمهوری اسلامی توجیه شود.◄
آنچه در اعتراضات معلمان کمتر دیده و شنیده شده اجرا نشدن «طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان»، مصوبه مجلس در خصوص «لایحه رتبهبندی معلمان» که معلمان آن را «سرهمبندی» میدانند، بازداشت و حبس فعالان صنفی معلم، فرسایش تدریجی آموزش رایگان و بالاخره تحمیل نیروی آموزشی آخوند به ساختار نظام آموزشی که معلمان آن را اصطلاحا «آموزش ایدئولوژیک» مینامند، از عمده مواردی بودند که معلمان در این تجمعاتاعتراض شدید خود را نسبت به آنها ابراز کردند. اما شعار اصلی تجمعات معلمان، چنانکه از حجم انبوه فیلمهای منتشر شده در فضای مجازی برمیآید «معلم زندانی آزاد باید گردد» بود.◄
گفتمان رهبری نوین: «سکولار دموکراسی» (برگرفته ای از کتاب «رهبری نوین سیاسی) در دوران اخیر شاهد برآمدن گفتمان «سکولار دموکراتیک» هستیم که هر پنج گرایش غیرحکومتی را، با همهء تنوعشان، تسخیر کرده و تحت الشعاع خود قرار داده است. در سپهر سیاسی جدید ایران امروز، تقریباً همهء گرایشها به «سکولار دموکراسی» همچون شعار مرکزی پیوسته اند. این یک «توافق عمومیِ» نانوشته است که تاریخ نوین به آنها تحمیل کرده. خواستهء اصلی این دورهء تاریخی، برقراری یک نظام سیاسی بر پایهء جدایی دین از حکومت (سکولاریسم) از یک سو، و تحقق آن در قاموس یک حاکمیت دموکراتیک، از سوی دیگر، است.◄
زبان ما نباید زبان لابیهای حکومت باشد! (مطلبی خطاب به خانم نرگس محمدی) خانم نرگس محمدی با جیسون رضاییان، از خبرنگاران نزدیک به نایاک، مصاحبهای در واشنگتن پست منتشر کرده و موضوعاتی را طرح کرده است که طی سالهای اخیر از زبان اصلاحطلبان، نایاکیها و حتی خود جواد ظریف بارها شنیدهایم. استفاده از چنین گفتمانی در خصوص تحریمها، طبقهء متوسط، جامعهء مدنی و حتی ایرانیان ساکن آمریکا، که برای تداوم شرایط موجود است جای نقد جدی دارد.◄ |