باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 8 تا چهارشنبه 10 فروردین 1401  -  28 تا 30 مارس 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

    Fax: 509-352-9630                               iraniansdm.n@gmail.com

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

به پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد،

 سال 1401 سال زرتشت بزرگ،

 نام می گیرد

*********************

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان دریکشنبهء پیش رو

7 فرورین 1401 - 27 مارس 2022

 9 صبح کالیفرنیا

 6 عصر اروپای مرکزی  

 8.5 شب تهران

سخنرانان:

حسین علیزاده

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

۵ سال و ۵ ماه در زندان وطن

کیانوش سنجری

امشب، ۱ فروردین ۱۴۰۰، با گام‌هایی مردد، چشمانی اشک‌آلود و قلبی زخمی از آخرین گیت پرواز عبور کردم، سوار هواپیما شدم و بعد از تحمل ۵ سال و ۵ ماه و ۲۰ روز زندان، تیمارستان، بازجویی در خانه امن، حضور و غیاب در دایره نظارت، پرداخت جریمه [باج] و رفع ممنوعیت خروج، از وطن عزیز و اشغالی‌ام خارج شدم. برای آنهایی که داستان من را نمی‌دانند، به اختصار بگویم که من دچار بیماری جنون وطن.

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

ارتباط منطقی اما نامریی گودرز و شقایق!

حمیدرضا رحیمی

* رادیو فردا: نازنین زاغری و انوشه آشوری وارد عمان شدند.

* امیرعبداللهیان (عین الله!): طلب مان را از انگلیس دریافت کردیم.

ضمناً: سیدحسن نصرالله، حماس ،حشدالشعبی، فاطمیون، حوثی ها ی یمن، و سایر اشرار گرامی خاور میانهء امام و پیامبرخیز(ع- س- ص- عج) با یک صدا و دستجمعی: «ما هم قسط اول طلب مان را با سپاس از خواهر الیزابت و اخوی ناتنی ایشان (اعلیحضرت العظما خامنه ای- م) دریافت کردیم!»

من چگونه مسلمان شدم؟

مسیح علینژاد

در قرن بیست و یک زندگی میکنیم. عقل می‌گوید دین باید یک انتخاب شخصی باشد نه یک اجبار. اما در کشور ما ایران وقتی در یک خانواده مسلمان به دنیا می‌آیی، خود به خود و به اجبار مسلمان هستی و دیگر حق نداری بپرسی من چگونه مسلمان شدم. خودم به خاطر همین سوال ساده درباره‌ی دین در دبیرستان آزرم بابل بازخواست و در نهایت اخراج شدم و مطمینم بسیاری از ما مردم ایران چنین تجربه‌ای را داریم.(همراه با توضیحی از سام قندچی)

آنچه در سال گذشته

در ایران و جهان و اپوزیسیون حکومت اسلامی گذشت

گفتگو با اسماعیل نوری علا

فایل تصویری        فایل صوتی

به زخم‌های ایران سلام کنیم!

محسن رنانی

قرن آینده در ایران از آن زنان است. سلام بر قرن پانزدهم، سلام بر زنان. آنان به خوبی می‌دانند که چگونه تحولات قرن آینده را رهبری کنند بدون آن‌که خونی از دماغی بریزد و حلقوم‌ها به زنده‌باد مرده‌بادی آلوده شود. و اکنون برای روشنفکران و برای ما مردان، اگر نخواهیم مهاجرت کنیم و اگر نخواهیم دق کنیم، یک راه مانده است و آن این که برخیزیم و به زخم‌‌های ایران سلام کنیم.

پوتین  توضیح می دهد:

مقامات سکولار در زندگی کلیسا دخالت کرده اند!

«مقامات سکولار اکراین، کاملاً علنی، به دنبال تحقق اهداف سیاسی‌شان، به شدت در زندگی کلیسا دخالت کردند و مسائل را به انشقاق، تصرف کلیساها و ضرب و شتم کشیشان و راهبان کشاندند. حتی خودمختاری گسترده‌ی کلیسای ارتدکس اوکراین، در عین حفظ وحدت معنوی با کلیسای ارتدکس مسکو، قاطعانه دیگر آن‌ها را راضی نمی‌کند. آن‌ها باید به هر  قیمتی شده این نماد چند صدساله‌ء خویشاوندی ما را از برابر دیدگان همگان نابود کنند»..

(کل نوشته پوتین را در سایت «نقد اقتصاد سیاسی» بخوانید)

چهار نگاه

به زمانهء اکنونیان

فرامرز کلانتری

با چه خیال خامی / در قفس را چند قفله می‌کند / و نمی داند / قناری / خیال فرار ندارد// آزادی اش فریاد در قفس است / و چهچهه اش نیشخندی ست / بر قفل های آویزان دخیل و حاجت زندانبان...

در انتهاى اين جاده

افشین بابازاده‌

در انتهاى اين جاده / اقيانوسى موج می زند / که كشتی هاى غرق شده را / در اعماق خود پنهان كرده // در ساحل اش / رقص پرچم هاى برافراشته / بر جاى پاى مردم خيس و شاد / تب تنهايى را به فراموشى مى برد... در انتهاىش / ماهيگيران / مي رقصند/ در آوازی كوتاه:/ از اين آب نترس / از آن موج نگريز / ما فريب آفتاب اين كناره را دیده ایم...

ایران و ژئوپولیتیک جدید جهان

گفت‌وگو با محمود سریع‌القلم

ما می‌توانیم در سیاست خارجی، کج‌دار و مریز عمل کنیم. می‌توانیم قدری نفت به چین، کره جنوبی، اسپانیا و ایتالیا بفروشیم، رابطه پایاپای با چینی‌ها و هندی‌ها داشته باشیم و تفاهم ناپایداری را هم با آمریکا در موضوع هسته‌ای ادامه دهیم. وزارت خزانه داری آمریکا هم تخفیف‌های اقتصادی و مقطعی به ما بدهد. اما این روش، مسائل ما را به صورت بنیادی حل نخواهد کرد. مدیریت وصله‌ای خواهد بود. ایران سر جای خودش هست. زندگی ادامه دارد ولی نخواهیم توانست ثروت تولید کنیم.

سال نو و رژهء کارگران روی «خط فقر بسیار خشن»

گزارش سایت زمانه

شورای عالی کار در حالی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ را ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان اعلام کرده که این رقم با حداقل سبد معیشتی از سوی این شورا ۲ میلیون تومان فاصله دارد و تقریباً نصف سبد معیشتی اعلام شده از سوی کمیتهء مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، از تشکل‌های حکومتی، یعنی ۱۱ میلیون تومان است.

جنگ اوکراین و آینده‌ء جهان

گفتگوی ان اپلبام - تیموتی اسنایدر - یووال نوح هراری

«ان اپلبام»، از نویسندگان نشریه‌ء‌ «آتلانتیک» و همکار مؤسسهء‌ «آگورا» در دانشگاه «جانز هاپکینز» در گفتگویی آنلاین با «تیموتی اسنایدر»، استاد تاریخ در دانشگاه ییل، و «یووال نوح هراری»، استاد تاریخ در دانشگاه عبری اورشلیم، درباره‌ء جایگاه اوکراین در تاریخ جهان و اروپا و اهمیت و معنای تهاجم روسیه برای اروپاییان و آمریکایی‌ها و تمام مردم جهان صحبت کرده است. برگردان بخشی از این گفتگو را در اینحا می‌خوانید.

بیائید اروپائی نو بسازیم!

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، اخیراً، در یک نشست محرمانه، تحلیلی کلی از وضعیت بین المللی کنونی ارائه کرده و با تأثر گفته است که «اگر کاری انجام ندهیم هژمونی غرب به پایان خود نزدیک می شود... يعنی  پایان هژمونی غربی در انحطاط اقتصادی یا در افول نظامی نیست، بلکه آن را باید در افول فرهنگی جستجو کرد. و وقتی شما نتوانید ارزش های فرهنگی خود را به کشورهای نوظهور صادر کنید، زوال شما آغاز می شود!» آنجه می خوانید ترجمهء آزاد متن این سخنرانی بسیار مهم  و محرمانه برای نشریهء «جنبش» است.

رابطهء مذهب با بمب اتم

پوتین، بایدن، ایران و جنگ هسته ای

ویلیام کیل پاتریک

یکی از مطایبات دوران ما این است که وقتی ولادیمیر پوتین تهدید به جنگ هسته ای می کند، دولت بایدن مشتاق ورود به یک توافق هسته ای با ایران است؛ توافقی که، به گفتهء منتقدان، تنها به تسریع در توسعه سلاح های هسته ای ایران کمک خواهد کرد. در حالی که جهان به احتمال وحشتناک یک هولوکاست هسته ای توسط روسیه فکر می کند، بایدن ظهور یک تهدید مشابه از سوی کشوری را تسهیل می کند که آمریکا را "شیطان بزرگ" می داند.

در انتظار انفجار عمومی

گزارش سایت «زمانه»

تأثیر تهی‌کننده‌ء حذف ارز ترجیحی بر سفرهء کارگران و تهیدستان غیرقابل کتمان است. دولت و مجلس اما در حالی که وعدهء فقرزدایی داده بودند، برای اجرای این سیاست تدارک سرکوب فقرا را دیده‌اند.

ایرانیان و قرنی که گذشت: فراسوی سیاه و سفید

محمد فاضلی

سال ۱۴٠۱ آغاز قرن پانزدهم شمسی است. ما ایرانیان به ارزیابی دقیق قرن چهاردهم نیازمندیم قرن چهاردهم شمسی برای ایرانیان تاریکی‌ها و روشنی‌هایی داشته است اما نه سراسر تاریک و است و نه سراسر روشن، اما به گمانم ایران امروز در مقایسه با خودش – نه در مقایسه با برخی ملل دیگر – نسبت به یک قرن قبل پیشرفت‌های زیادی داشته است. دست‌آوردهای ایران در یکصد سال اخیر شاید در عمده شاخص‌ها قابل مقایسه با کره جنوبی، چین، اندونزی و هند نباشد، اما ارائه تصویری تاریک از ایران قرن چهاردهم شمسی منصفانه نیست.

«نارنجک» روسی روی میز مذاکرات وین

احمد رأفت

روسیه توانست موقتاً دستیابی به هرگونه توافقی را در مذاکرات هسته‌ای در وین به تعویق بیاندازد. جوزپ بورل مقام ارشد سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا که برای شرکت در نشست سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ورسای بسر می‌برد، در توئیتی که روز جمعه ۱۱ فوریه منتشر ساخت می‌نویسد: «به دلیل عوامل خارجی توقف مذاکرات وین ضروری ست». در ارتباط با اختلاف نظر‌های تهران و واشنگتن در رابطه با متن نهایی این دور از مذاکرات که یازده ماه پیش، در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی آغاز شد، در هیچ زمانی به «عوامل خارجی» اشاره نشده بود.

زرتشت و آیین نوآوری

آرمین لنگرودی

همانگونه که ایدهٔ “منجی” یک ایده از آیین زرتشتی است، نشانه‌های آمدن و برخواستن منجی (دوران پیشا‌-‌رستاخیز) نیز از انگاره‌‌های این آیین هستند که تماماً در ادبیات یهودیان بابلی‌-‌ اورشلیمی و بعدها در اسلام از آنها برگرفته شد. اگر نظم اجتماعی نتیجه‌ و زیرمجموعهٔ نظمِ خدایی کهکشان بود، پس بهم‌ریختن این نظم نیز نشانهٔ دوری جامعه از خداوند و رشد پلیدی در جهان است. چیزی که به «خواری اشراف»، درهم‌آمیزی اقشار اجتماعی، برآمدن دوران پادشاهی «دیوان گشاده‌موی و خَشم‌تخم» (زند، وَهومن يسن) و قرار گرفتن جامعه در «پرتگاه هولناک» می‌انجامد.

کمک دنده

رامین کامران

بازار محکوم کردن روسیه به خاطر حمله به اوکراین گرم است و روشن است که برای گرم نگاه داشتنش ـ چنانکه معمول است ـ از هر هیزمی استفاده میشود. ولی وقتی از نزدیک نگاه میکنید، میبینید که کار خیلی هم آسان نیست و حجم حملات قادر نیست کیفیت آنها را ارتقأ بدهد. اگر از ریشه به کار بنگریم و دیدگاه معروف به واقع گرایانه در امور بین المللی را پایه قرار بدهیم، محکوم کردk روسیه چندان سهل وحتی می توان گفت که ممکن نیست. (+)

اتحاد با شرق، تکیه بر باد

بیژن اشتری

لاوروف اعلام کرده که «آمریکا باید تضمین دهد که منافع اقتصادی روسیه در ایران پس از احیای برجام نقض نخواهد شد.» فقط می‌توانم بگویم به عنوان یک ایرانی احساس حقارت می‌کنم. دولتی که نام ایران را یدک می‌کشد حتی جرئت نکرده یک اعتراض رسمی و جدی به این زیاده ‌طلبی حکومت روسیه بکند. روسیه حق ندارد قضیهٔ لغو تحریم‌های ایران را منوط به تحقق منافع اقتصادی‌اش در ایران کند‌.

چرا «جریان چپ» هوادار پوتین است؟

فاضل غیبی

با پشت کردن جریان چپ به «مارکسیسم» هالۀ «اندیشمندی» آن از میان رفت و اکنون باید به تعریفی نوین از جریان مزبور دست یافت. این تعریف باید ‏ویژگی‌های این جریان را پیش از پیدایش مارکسیسم نیز در نظر گیرد. از این دیدگاه، جریان چپ امروز در واقع ادامه دهندۀ همۀ «اقدامات» تاریخی است که ‏می‌خواستند به هر وسیله‌ و قیمتی تصورات جهانگیرانۀ خود را در دنیای واقعی تحقق بخشند.