تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 2 تا یکشنبه 5 دی 1400 -   23 تا 26 دسامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت      آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

این دو کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبهء پیش رو

5 دی 1400 - 26 دسامبر 2021

موضوع نشست:

موضوع رهبری
در گذار به حکومت سکولار

سخنران:

مراد ویسی

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

آیا ایران از متخصصان خالی می شود؟

بر اساس نظرسنجی موسسهء «کیو»، تمایل ایرانیان برای مهاجرت در پنج سال اخیر روندی رو افزایش داشته و از هر سه ایرانی یک نفر تمایل به مهاجرت دارد و تمایل به مهاجرت در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی و نیز بالاتر از میانگین منطقه است. آنطور که این نظرسنجی نشان می‌دهد تمایل مهاجرت در ایران بین جوانان (افراد زیر ۳۰ سال)، مجردها، تهرانی‌ها و دانشگاهیان بیشتر از دیگران است. نتایج نظرسنجی این موسسه نشان می‌دهد عوامل اقتصادی مهم‌ترین انگیزه اراد برای مهاجرت است.

صد رحمت به احمدی نژاد!

حمیدرضا رحیمی

فدوی از همینجا به معاندینی که جامعهء شکوهمند ما را بیرحمانه با کُرهء شمالی مقایسه می کنند، با زبان خوش عرض می کند که نگاه و نظرشان اگر نگوید نادرست، دستکم دقیق نیست. ملاحظه کنید:

* خبر یک:  رادیو آسیای آزاد اعلام کرد، پوشیدن کت‌هایی شبیه کت چرم کیم‌ جونگ اون رهبر کره شمالی در این کشور ممنوع شده است. گفته‌ شده که «پلیس مد» طبق دستور حزب حاکم و با عنوان «به چالش کشیده‌ شدن اقتدار رهبر» این لباس‌ها را از کلیهء فروشگاه‌ها جمع و مصادره کرده و حتی از تن مردم بیرون می‌آورد!

* خبر دو: گاردین در گزارشی تحت عنوان "تکامل نوع پوشش احمدی نژاد" نوشت: رئیس جمهور ایران در پروسهء تبدیل از «مردی از جنس مردم» به «مرد جهانی»، کاپشن سفید خود را با کت و شوارهای شیک تعویض کرد./ دیپلماسی ایرانی.

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

موج نوین مهاجرت ایرانیان

جامعه مهاجر ایران نسبت به مهاجران سوری، عراقی و افغانستانی متفاوت است. مشکل این مردمان آشکار است، ایرانیان اما از دردی پنهان، که توسط سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندرکار بین‌المللی درک نمی‌شود، رنج می‌برند. آتشی که به صورت واضح در خیابان‌های افغانستان و سوریه و عراق دیده می‌شود، صدای توپ و گلوله‌ای که این کشورها شنیده می‌شود، در روح و روان جامعه ایران به شکل پنهانی و به مثابه خوره روح این مردمان را ذره ذره می‌خورد.

اگر وثیقه نمی‌گرفتند هیچ کدام به ایران باز نمی‌گشتیم!

شقایق باپیری

شقایق باپیری در نخستین مصاحبه اش پس از ترک اردوی تیم ملی هندبال ایران، به علی عمادی، خبرنگار اعزامی بخش فارسی صدای آمریکا به مسابقات قهرمانی هندبال زنان جهان در اسپانیا، گفت: «ما واقعا محدودیم. اگر فدراسیون از ما مبلغ یک میلیارد و پانصد هزار تومان نگرفته بود، مطمئن باشید هیچ کس بر نمی‌گشت.» اعلام این خبر در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌هایی برانگیخته است. یکی از مخاطبان صدای آمریکا پرسیده است، چرا باید از ورزشکاران در هنگام خروج از کشور «وثیقه» بگیرند؟ «یعنی دولت معتقد است که مردم دنبال فرار از کشور هستند؟»֎

«رضا شاه، روحت شاد» از کجا آمد؟

علیرضا نوری‌زاده

هزار بار از خود پرسیده‌ام که آیا این فقط عملکرد رژیم ولایت فقیه است که نه هزاران بلکه میلیون‌ها ایرانی را وامی‌دارد در همه خیزش‌های خود، بین شعارهایشان «رضاشاه! روحت شاد!» را تکرار کنند؟ آیا صرف نفرت از رژیمی مذهبی است که در دل شمار کثیری از هموطنانمان محبت به رژیم گذشته و به‌ویژه رضا شاه بزرگ را به‌ این سرعت دامن زده است و می‌زند؟ چرا این امر در مورد «او که روح خدا بود و نقشش بر ماه سایه انداخته بود»، حتی در تظاهرات حکومتی هم تجلی نیافت؟

«یک کلام بگویید بنا داشتیم شما را حذف کنیم    

علی لاریجانی                    

«ملت بزرگ ایران حق دارند در جریان دقیق وضعیت فردی قرار گیرند که شورا صلاحیت وی را احراز ننمود اما او، دوازده سال ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت و حدود ۲۵ سال عضو شورای امنیت ملی کشور و سال ها نماینده رهبری در آن شورا بوده؛ لازم است بدانند دلایل شورا چه میزان مقرون به صحت است تا خدای ناکرده اعتمادشان به سایر مسئولان مخدوش نشود!»

اصلاح‌ طلب - اصول‌گرا! دیگه تمومه ماجرا؟      

سعید حجاریان                 

کشور با «غیریت‌سازی، و نیز میل به «فرومایه‌ سالاری» به کدام نقطه رهنمون می‌شود؟ اولاً، با کوبیدن بر طبل انقلابی‌گری، نرمال‌سازی در کلیه ساحت‌ها به بوته تعویق می‌افتد. ثانیاً، عنصر تعادل در میان نیروهای سیاسی به‌کلی از میان می‌رود. به این معنا که اصلاح ‌طلب و اصول‌گرا، و اساساً سیاست ‌ورزی صرفاً‌ میان دوگانه نیهیلیسم و رادیکالیسم قادر به بازیگری خواهد بود. ثالثاً، نظم و نظام اداری کشور صرفاً باید خود را با دگرسازی تنظیم کند و هر روز، خود را به پوشش معیار آن روز درآورد. رابعاً، انقلابی‌ها در چنین وضعیتی دچار گسست می‌شوند.

در دفاع از براندازی

سعید قاسمی‌نژاد

ایرانیان در طوفان بی‌کفایتی و اهرمن‌خویی ملایان چونان برگ خزان، تشنه‌لب بر زمین خشک ایرانشهر فرو می‌ریزند.  حکومت اسلامی - این تجسم دشمنی با ایران و عصاره فساد و تبعیض - هر روز گرد تفرقه میان ایرانیان می‌افکند تا سقوط خود را فروپاشی ایران بنمایاند. کیان ایران در خطر است و هر روزی که بر عمر این رژیم افزوده می‌شود ایران به چاه ویل نزدیک‌تر می‌شود. راه نجات اما در براندازی است به دلایلی که آورده خواهد شد...

روشنفکران: صاحبان «سرمایه‌ء فرهنگی»

مرغان عروسی و عزا

علیرضا بهتویی

در تعریف از روشنفکر به‌مثابه پدیده‌ای ظهور یافته پس از دوره‌ی روشنگری و محصول مدرنیته، ظهور «روشنفکران» تنها به گسترش چشمگیر فرصت برای کارهای فکری در قرن نوزدهم در بازار کار اروپای غربی، مربوط نبود. جدا از این، الگوی توسعه‌ای در این بخش از دنیا چنان پیش رفت که استقلال حوزه‌هایی مثل دانشگاه، هنر و ادبیات و سپس ژورنالیسم از نهادهایی که قبلاً به آنها وابسته بود (مانند کلیسا و دولت و یا اشراف)، را تأمین و تضمین می‌کرد. با این استقلال نسبی، میدان‌های تازه‌ای در صحنه‌ی جامعه شکل گرفت. روشنفکران قادر شدند که به‌مثابه نیرویی نسبتاً مستقل در حیات سیاسی اجتماعی این جوامع، حاضر شوند و دخالت فعال کنند.

بیلان بازداشت خودسرانهء روزنامه‌نگاران

گزارش‌گران بدون مرز (RSF)

بیلان سالانهء ۲۰۲۱ گزارش‌گران بدون مرز (RSF) نشانگر افزایش شمار بازداشت و زندانی کردن خودسرانهء روزنامه‌نگاران است. همچجنین در سال گذشته ۶۵ روزنامه‌نگار قربانی گروگان‌گیری شده‌اند و ۴۵ روزنامه‌نگار به هنگام انجام وظیفه کشته شده‌اند. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) تاکنون چنین میزان بالایی از روزنامه‌نگاران بازداشتی را ثبت نکرده است. این صعود استثنا به سه کشور برمی‌گردد که دولت‌های آنها نسبت به اشتیاق شهروندان خود به دموکراسی بی‌تفاوت هستند.

ریشه‌های افول «چپ»

شیدان وثیق

جنبش تاریخیِ موسوم به «چپ»، به‌ویژه در روند سوسیالیستیِ آن، که در سده‌های نوزده و بیست جریان سیاسی و اجتماعیِ بزرگی را تشکیل می‌داد، امروزه با افولی ژرف، ساختاری و برگشت ‌ناپذیر روبرو شده است. این واقعیتِ فروپاشیِ نظری و عملیِ چپ سنتی از چند دههء اخیر تا کنون را می‌توان در سراسر جهان از جمله در ایران مشاهده کرد. علل افول تدریجی «چپ»  را ما در این بحث در چهار شاخص اصلی و در خطوط کلی بررسی می‌کنیم: 1- فروپاشیِ ایدئولوژیک. 2- فروپاشیِ تئوریک. 3- فروپاشیِ حزبیت. 4- دشواری پیوند با جنبش‌های نوین مردمی.

چرا بحث دموکراسی به سرانجام نمی‌رسد؟

خسرو پارسا

بحث‌های گذشته را تکرار نکنیم. تجارب شکست‌خورده‌ی گذشته را مجدداً تجربه نکنیم. بیایید ببینیم چرا دموکراسی واقعی و انسانی هیچ‌جا برقرار نشده است. شاید تضاد در بطن چیزهایی است که می‌خواهیم. حقّ آزادی و حقّ نافرمانی. باید دید با حفظِ هر دو حق، در مواردِ تضاد آنها، چگونه باید رفتار کنیم که انسانی باشد، و شدنی باشد. این تضاد نه در جامعه‌ء سرمایه‌داری که حتی در جامعه‌ء سوسیالیستی هم وجود خواهد داشت، مگر آن‌که به‌طور اخص نسبت به آن آگاهی وجود داشته باشد و برای حلّ آن کار شود.

جلوی ضرر را هر موقع بگیرید منفعت نیست

کورش عرفانی

آن چه در اصفهان گذشت و می‌گذرد زنگ خطر را قوی تر به صدا درآورد. پیام رژیم این است: «آب را از شما گرفتیم و به جای آن گلوله می‌دهیم». وقایعی از این دست یک نکتهء مهم در خود دارند: «وخامت اوضاع کشور تشدید شده است». اگر پیش از این، وخیم بودن اوضاع را با سال و ماه می‌سنجیدیم، اینک صحبت از هفته و روز است. هر روز فاجعه‌ای از گوشه و کنار کشور سر بیرون آورده و هیبت هولناک خود را به رخ ملتی می‌کشد که توانسته بود ده هزار سال تاریخ پرتلاطم را پشت سر گذاشته و باقی بماند.