تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 29 آذر تا چهارشنبه 1 دی 1400 -   20 تا 22 دسامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه ای که گذشت

28 آذر 1400 - 19 دسامبر 2021

موضوع نشست:

بی آبی و تشنگی برای آزادی

(از مطالبه  تا مبارزه)

فایل تصویری      فایل صوتی

سخنران:

جلال ایجادی

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

 

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

ما از تبار خورشیدیم / ما را نمی توانید در تاریکی غرق کنید

شکوه میرزادگی

موج نوین مهاجرت ایرانیان

جامعه مهاجر ایران نسبت به مهاجران سوری، عراقی و افغانستانی متفاوت است. مشکل این مردمان آشکار است، ایرانیان اما از دردی پنهان، که توسط سازمان‌ها و نهادهای دست‌اندرکار بین‌المللی درک نمی‌شود، رنج می‌برند. آتشی که به صورت واضح در خیابان‌های افغانستان و سوریه و عراق دیده می‌شود، صدای توپ و گلوله‌ای که این کشورها شنیده می‌شود، در روح و روان جامعه ایران به شکل پنهانی و به مثابه خوره روح این مردمان را ذره ذره می‌خورد.

اگر وثیقه نمی‌گرفتند هیچ کدام به ایران باز نمی‌گشتیم!

شقایق باپیری

شقایق باپیری در نخستین مصاحبه اش پس از ترک اردوی تیم ملی هندبال ایران، به علی عمادی، خبرنگار اعزامی بخش فارسی صدای آمریکا به مسابقات قهرمانی هندبال زنان جهان در اسپانیا، گفت: «ما واقعا محدودیم. اگر فدراسیون از ما مبلغ یک میلیارد و پانصد هزار تومان نگرفته بود، مطمئن باشید هیچ کس بر نمی‌گشت.» اعلام این خبر در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌هایی برانگیخته است. یکی از مخاطبان صدای آمریکا پرسیده است، چرا باید از ورزشکاران در هنگام خروج از کشور «وثیقه» بگیرند؟ «یعنی دولت معتقد است که مردم دنبال فرار از کشور هستند؟»֎

لطفاً برگردید!

شمس لنگرودی

چه نصیب می‌برید / از این‌همه اندوه که نصیب‌مان می‌کنید؟ / تمنا داریم که به غارهای‌تان برگردید / به همزیستی با ماموت‌ها / و کشتی ارواح و میهمانی شبانه‌شان / تمنا داریم که به جنگل استخوان‌ها برگردید  / و به عکس‌های یادگاری‌تان با شب‌پره‌ها خیره باشید.

چرا حکومت اسلامی نمی تواند سکولار باشد؟

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

«رضا شاه، روحت شاد» از کجا آمد؟

علیرضا نوری‌زاده

هزار بار از خود پرسیده‌ام که آیا این فقط عملکرد رژیم ولایت فقیه است که نه هزاران بلکه میلیون‌ها ایرانی را وامی‌دارد در همه خیزش‌های خود، بین شعارهایشان «رضاشاه! روحت شاد!» را تکرار کنند؟ آیا صرف نفرت از رژیمی مذهبی است که در دل شمار کثیری از هموطنانمان محبت به رژیم گذشته و به‌ویژه رضا شاه بزرگ را به‌ این سرعت دامن زده است و می‌زند؟ چرا این امر در مورد «او که روح خدا بود و نقشش بر ماه سایه انداخته بود»، حتی در تظاهرات حکومتی هم تجلی نیافت؟

بخشنامهء ولائی

حمیدرضا رحیمی

* اگر گفتید که رئیس جمهور اسلامی ما دراین بخشنامه چه هنری بخرج داده:

* «برق را در راستای هدایت از لحظه و در پشتوانه زندگی چرا؟ حالا که دشمن در برق را نمی داند، دست ما مردم انقلابی و بعد اگر حمایت از قطع نشود برق می آید و روز روشن برق از 4 تا 4 ساعت چیزی نمی شود».

* البته «رمز گشائی» از این بخشنامه چندان هم پیچیده نیست! به اجمال و اختصار عرض می کند که بزرگوار، بجای اینکه به تک تک وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات تحت امر خود بخشنامه صادر کند، همه را در جوراب ریخته و محکم بدیوار می کوبد و پس از آن، حضرات مسؤلین محترم، ضاعف الله اموالهم اجمعین، می آیند و هر کدام مال خودشان را سوا می کنند! به همین سادگی..

 

روشنفکران: صاحبان «سرمایه‌ء فرهنگی»

مرغان عروسی و عزا

علیرضا بهتویی

در تعریف از روشنفکر به‌مثابه پدیده‌ای ظهور یافته پس از دوره‌ی روشنگری و محصول مدرنیته، ظهور «روشنفکران» تنها به گسترش چشمگیر فرصت برای کارهای فکری در قرن نوزدهم در بازار کار اروپای غربی، مربوط نبود. جدا از این، الگوی توسعه‌ای در این بخش از دنیا چنان پیش رفت که استقلال حوزه‌هایی مثل دانشگاه، هنر و ادبیات و سپس ژورنالیسم از نهادهایی که قبلاً به آنها وابسته بود (مانند کلیسا و دولت و یا اشراف)، را تأمین و تضمین می‌کرد. با این استقلال نسبی، میدان‌های تازه‌ای در صحنه‌ی جامعه شکل گرفت. روشنفکران قادر شدند که به‌مثابه نیرویی نسبتاً مستقل در حیات سیاسی اجتماعی این جوامع، حاضر شوند و دخالت فعال کنند.

بیلان بازداشت خودسرانهء روزنامه‌نگاران

گزارش‌گران بدون مرز (RSF)

بیلان سالانهء ۲۰۲۱ گزارش‌گران بدون مرز (RSF) نشانگر افزایش شمار بازداشت و زندانی کردن خودسرانهء روزنامه‌نگاران است. همچجنین در سال گذشته ۶۵ روزنامه‌نگار قربانی گروگان‌گیری شده‌اند و ۴۵ روزنامه‌نگار به هنگام انجام وظیفه کشته شده‌اند. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) تاکنون چنین میزان بالایی از روزنامه‌نگاران بازداشتی را ثبت نکرده است. این صعود استثنا به سه کشور برمی‌گردد که دولت‌های آنها نسبت به اشتیاق شهروندان خود به دموکراسی بی‌تفاوت هستند.

ریشه‌های افول «چپ»

شیدان وثیق

جنبش تاریخیِ موسوم به «چپ»، به‌ویژه در روند سوسیالیستیِ آن، که در سده‌های نوزده و بیست جریان سیاسی و اجتماعیِ بزرگی را تشکیل می‌داد، امروزه با افولی ژرف، ساختاری و برگشت ‌ناپذیر روبرو شده است. این واقعیتِ فروپاشیِ نظری و عملیِ چپ سنتی از چند دههء اخیر تا کنون را می‌توان در سراسر جهان از جمله در ایران مشاهده کرد. علل افول تدریجی «چپ»  را ما در این بحث در چهار شاخص اصلی و در خطوط کلی بررسی می‌کنیم: 1- فروپاشیِ ایدئولوژیک. 2- فروپاشیِ تئوریک. 3- فروپاشیِ حزبیت. 4- دشواری پیوند با جنبش‌های نوین مردمی.

چرا بحث دموکراسی به سرانجام نمی‌رسد؟

خسرو پارسا

بحث‌های گذشته را تکرار نکنیم. تجارب شکست‌خورده‌ی گذشته را مجدداً تجربه نکنیم. بیایید ببینیم چرا دموکراسی واقعی و انسانی هیچ‌جا برقرار نشده است. شاید تضاد در بطن چیزهایی است که می‌خواهیم. حقّ آزادی و حقّ نافرمانی. باید دید با حفظِ هر دو حق، در مواردِ تضاد آنها، چگونه باید رفتار کنیم که انسانی باشد، و شدنی باشد. این تضاد نه در جامعه‌ء سرمایه‌داری که حتی در جامعه‌ء سوسیالیستی هم وجود خواهد داشت، مگر آن‌که به‌طور اخص نسبت به آن آگاهی وجود داشته باشد و برای حلّ آن کار شود.

جلوی ضرر را هر موقع بگیرید منفعت نیست

کورش عرفانی

آن چه در اصفهان گذشت و می‌گذرد زنگ خطر را قوی تر به صدا درآورد. پیام رژیم این است: «آب را از شما گرفتیم و به جای آن گلوله می‌دهیم». وقایعی از این دست یک نکتهء مهم در خود دارند: «وخامت اوضاع کشور تشدید شده است». اگر پیش از این، وخیم بودن اوضاع را با سال و ماه می‌سنجیدیم، اینک صحبت از هفته و روز است. هر روز فاجعه‌ای از گوشه و کنار کشور سر بیرون آورده و هیبت هولناک خود را به رخ ملتی می‌کشد که توانسته بود ده هزار سال تاریخ پرتلاطم را پشت سر گذاشته و باقی بماند.

سخنی با آقای رئیسی، نمایندهء حاکمیت

متن سخنرانی محمد حسین بیات

عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف

جناب آقای رییسی ما اکنون با شما نه به عنوان رییس جمهوری برآمده از آرای مردم و در بستر انتخاباتی ازاد، بلکه به عنوان نماینده‌ی حاکمیت سخن می‌گوییم. حاکمیتی که علیرغم آرمان های انقلابی آزادی و عدالت در طول چهل سال گذشته نه تنها مسیری رو به رشد برای مردم ایجاد نکرده، نه تنها ایران و جامعه ایرانی بلکه حتی خود را در انواع بحران‌ها و ابربحران‌های مختلف غرق کرده و جز در برهه‌های کوتاهی در طول این دوران رنگ ثبات و آرامش را ندیده است.

صدا و سیما یک رسانهء‌ غیر ملی است

متن سخنرانی خانم کوثر قاسمی

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی

صدا و سیما به عنوان یک رسانه‌ی غیر ملی، آینه‌ی تمام عیار شکافی عمیق و گسترده، میانِ اقلیتی صاحب قدرت، ثروت و رسانه، در مقابل مستضعفین توسری ‌خوری ‌ست که در آن، اقلیت برای روایت‌هایشان از رسانه استفاده می‌کنند. این رسانه‌ء جدا شده از مردم، برای ترمیم بدنه‌ء اجتماعیِ از دست رفته‌ء خویش، باید بر ریل جمهوریت قرار بگیرد. جمهوریتی که از جنس مردم باشد؛ چرا که تنها شباهت جمهوریتِ مدنظر ما و مسئولین، شباهتی لفظی‌ست.

آمار قتل های ناموسی در ایران بالا می رود، چرا؟

شهلا عبقری

قتل های ناموسی، یا زن کشی، یکی از بارزترین نوع خشونت علیه زنان و یکی از مهم ترین موارد نقض حقوق بشر است و می بینیم که در ایران روز به روز بر دامنهء آن افزوده می شود... حق زندگی یکی از بدیهی ترین حقوق انسانی بشمار می آید. با قتل های ناموسی این بدیهی ترین حق از زنان گرفته می شود. نگاهی گذرا به عوامل قتل های ناموسی در ایران دارم تا دریابیم که چرا این چنین آمار قتل های ناموسی/ زن کشی بالا رفته و می رود!

«نسل‌کشی»؛ پدیده ای که سوخت می‌خواهد

گفتگو با فرنگیس بیات

در سپتامبر سال ۲۰۱۷ مجمع عمومی سازمان ملل در یک تصمیم مشترک، روز ۹ دسامبر را به عنوان «روز بین‌المللی گرامیداشت و کرامت قربانیان جنایت نسل‌کشی و پیشگیری از این جنایت» نام‌گذاری کرد. ساین رادیو زمانه، به بهانهء این روز، با فرنگیس بیات، نویسنده و پژوهشگر سیاسی‌ که به تازگی کتاب «مشاطه‌گری تاریخ با مهندسی نفرت در آکادمی» را در آمریکا به چاپ رسانده، گفت‌وگو کرده است.