تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 21 تا پنجشنبه 24 تیر 1400 - 12 تا 15 ژوئیه 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر و حتی دگرگونی پذير نیست و باید آن را از بیخ و بن برانداخت

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبهء گذشته

20 تیر 1400 - 11 ژوئیه 2021

نمک بر زخم مردم!

جنبش زنان ترکیه: مقاومت در برابر سنت و تفکر مردسالار

گفتگو با: سرپیل آچیکالین ارکورکماز

گزارش نیلوفر غلامی

ترکیه جنبش زنان قدرتمندی دارد و زنان فعال حقوق بشر مبارزات سراسری برای مقابله با خشونت علیه زنان را سامان داده و به تصویب قانون برابری جنسیتی کمک شایانی کرده‌اند. با این حال اکنون وضعیت حقوق زنان در ترکیه در مرحله حساسی قرار دارد و خشونت‌های جنسیتی، زن‌کشی و سواستفاده در حال افزایش است و با شیوع پاندمی کرونا به مراتب شدت نیز گرفته است. تصمیم دولت ترکیه برای خروج از «کنوانسیون استانبول» در ماه مارس گذشته مورد انتقاد شدید اتحادیه اروپا و مدافعان حقوق بشر قرار گرفت و به گفته آنان لغو این کنوانسیون شرایط را برای خشونت بیشتر جنسیتی و اجتماعی بر علیه زنان فراهم می‌کند.

بحران هنر گرافیک در ایران: حرف آخر را بازار می‌زند

سحر مشرقی

«مدت‌هاست، هر چیزی از حالت طبیعی خود بیرون آمده و نگاه حرفه‌ای به شغل‌ها از بین رفته، متاسفانه در این شغل هم اگر کامپیوتر داشته باشی، می‌توانی پشت میز بنشینی و تولید کنی. اگر زمانی در این کشور به طراحی و گرافیک بها داده شده به این خاطر بود که هم تعداد طراحان کم بود و هم از طرفی به آنها اجازه داده شده که فکر و اندیشه خود را پیاده کنند ولی الان سفارش دهنده چون فکر می‌کند که مبلغی در ازای هر جلد پرداخت می‌کند که البته ناگفته نماند زیاد هم نیست، پس می‌تواند بدون در نظر داشتن تخصص، نظرش را بیان کند».

میراث سکولار دموکرات مشروطیت

با نگاهی به سخنان زنده یاد نادر نادرپور

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

خبر خوش!

حمیدرضا رحیمی

از خبرهای خوب این روزها، دومین انتصاب فرخنده در حکومت شکوهمند اسلامی ما، که همانا انتصاب برادر غلام حسین(ع) محسنی اژه‌ای به ریاست قوهء باه (قضائیه- م) توسط اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، خلدالله ملکه و سلطنة، است. انتصاب نامبرده لامحاله سبب تقلیل و تخفیف مجازات های مردم ناسپاس ایران سابق خواهد شد. یک ناظر آگاه که نخواست نام اش تا انقلاب بعدی(عج) فاش شود، در تشریح این مطلب به فرستادهء فدوی گفته است که، در زمان تصدی حجت الاعدام رئیسی، حداقل مجازات ملت شل و پل اعدام بوده است در صورتی که در ریاست غلام حسین(ع) محسنی اژه‌ای بر قوهء باه حداقل مجازات پرتاب قندان، و حداکثر آن گاز گرفتن است. تازه بزرگوار برای تلطیف فضای مجازات، سوت بلبلی هم می زند!

بی تعارف با برخی رهبران سیاسی

ماهان ایرانی

اکنون دامنه اعتراضات و اعتصابات در حال گسترش است. کارگران صنعت نفت، کارکنان پتروشیمی، حمل و نقل و بسیاری از بازنشستگان و سایر بخش ها در حال اعتصاب و یا اعتراض هستند. و یکی از معضلات کنونی در بثمر نشستن اعتصابات و اعتراضات، خودخواهی برخی جریان های سیاسی در ایجاد ائتلاف و همبستگی است. بارزترین آن عدم همراهی بسیاری از آنها در کمپین ” نه به جمهوری اسلامی” بود. صرف نظر از برخی گروه های اندک جریان ساز که پشتوانه نسبتا خوبی در داخل و خارج ایران دارند، آیا این دوستان که به تنهایی رهبر یک جریان سیاسی خودخوانده هستند، بهتر نیست با کنار گذاشتن این تک روی و خود محوری، در ائتلاف با سایر گروه ها دست همکاری دراز کنند. واقعا سود این موضوع برای آن ها جز شرکت در برنامه های تلوزیونی، و دریافت «دستمزدهای صد پوندی» برای مصاحبه چه چیز دیگری است. چگونه است که یک جبهه، حزب یا جنبش تنها یک عضو دارد و آن عضو هم خود را دبیر کل آن جریان می داند؟ اگر پرسش بالا اشتباه است، لطفا این احزاب عزیز یک روز را در مقابل سفارت خانه های جمهوری اسلامی یا هر مکان دیگر فراخوان اعلام کنند تا بنده همینجا از همه این احزاب یک نفره و چند نفره عذرخواهی کنم. مردم ایران و بویژه کارگران در حال اعتصاب به انرزی مثبت از خارج از کشور و همچنین رهبری قوی نیاز دارند. اگر امروز اقدام نکنید، فردا بسیار دیر است. تا کنون هیچگاه پس از انقلاب جامعه مستعد خیزش مردمی مانند زمان کنونی نبوده است. پس درنگ نکنید.(+)

روشنفکران و رضاشاه

احمد افرادی

چند و چون ِ نقش و حضور روشنفکران در قدرت گیری رضا خان و چهارچوب نظری برنامه‌های نوسازی او، از موضوعات مناقشه برانگیز تاریخ معاصر ایران است. با این وجود، در این واقعیت تردیدی نیست که برنامه‌ی نوسازی (مدرنیزاسیون) رضاخان (رضا شاه) از دل بگو و مگوهایی بیرون آمد که در محافل و مجامع روشنفکری آن سال‌ها جریان داشت. به عنوان نمونه می‌توان از «انجمن ایران جوان» نام برد. با اطمینان می‌توان گفت که برنامه‌ی نوسازی رضاشاه، عمدتاً، برگرفته از «مرامنامه‌ی انجمن ایران جوان» بود.

«مردم» کیست؟!

الاهه بقراط

مفهوم «مردم» در علوم سیاسی و اجتماعی و فلسفه همواره یک مفهوم انتزاعی بوده است! یک مفهوم کلی که از یکسو تمام بحث‌وجدل فلاسفه سیاسی بر سر اعتلا و ارتقاء زندگی آن و پاسخ به پرسش «آنچه باید باشد» بوده و از سوی دیگر تمام تلاش سیاست و سیاستمداران برای جلب آرای آن است. هراندازه «مردم» در نزد علوم سیاسی و فلاسفه، عام و انتزاعی است به همان اندازه نزد سیاست و سیاستمداران، خاص و واقعی است!

از تاریخ اعترافات اجباری در ایران چه می‌دانیم؟

سایت «روبداد 24»

مغز متفکر برنامه‌های اعتراف تلویزیونی پرویز ثابتی بود که در سال‌های گذشته خاطرات اش را در کتابی به نام «در دامگه حادثه» بیان کرد. اما این مسیر بعد از انقلاب هم ادامه یافت و چهره‌هایی همچون محمدعلی عمویی، نورالدین کیانوری، محسن علوی، علی شناسایی، رضا شلتوکی، گاکیک آوانسیان، تقی کی‌منش، حیدر مهرگان (رحمان هاتفی)، غلامحسین قناعتی، حسن قزلچی، حسین پور و احسان طبری از جمله مشهورترین چهره‌هایی بودند که در تلویزیون علیه خود اعتراف کردند.

دویدن در مسیر سنگلاخ‌ها

(تاریخچهء مختصر جنگ و تحریم)

مهران براتی

کارل کلاوزویتس جملهء معروفی دارد: "جنگ یک عمل خشونت آمیز است تا حریف را مجبور به انجام اراده ما کند". او در جائی ديگر از کتاب اش منظورش را با جمله‌ای خلاصه‌تر بیان می کند: "جنگ صرفاً ادامه سیاست است با ابزاری دیگر". کلاوزویتس اما فراموش کرده که این را هم بگوید که تحریم ادامهء سیاست جنگ است با ابزاری دیگر...  تحریم‌های امروزی در کنار ممنوعیت تجارت با کالاهای رایج و مراودات مالی، با تحریم تجارت تسلیحاتی، توقیف دارائی‌های کشوری و فردی شخصیت های کلیدی و ممنوعیت های مسافرتی تعمیم یافته‌اند. با این  همه معلوم نیست که اینگونه تحریم‌ها هم الزاما و در همه موارد کارآمدتر شده باشند.

«توهین به رهبری» چگونه جرمی است؟

در حکمی که برای فعالین سیاسی و مدنی صادر می‌شود اتهامی مشترک به چشم می‌خورد: «توهین به رهبری». این عبارت ۳ کلمه‌ای آزادی انسان‌های بسیاری را در ایران سلب کرده است و برای آن‌ها پرونده‌های سنگینی بوجود آورده است. اما براستی «توهین به رهبری» چیست؟ این حکم چطور و در چه شرایطی صادر می‌شود؟ نخست اینکه عموماً توهین به رهبر، و یا هر کسی که شخص اول یک کشور است، در جغرافیایی شکل می‌گیرد که تحت حکومتی دیکتاتوری اداره می‌شود. در این کشورها فقر، فساد و گرسنگی بی داد می‌کند، و چون زمام امور همه چیز در اختیار شخص اول حکومت است و او به تنهایی تصمیم گیرنده است، در اعتراض‌های گوناگون مردمی، لاجرم همهء نگاه‌ها به سمت او برمی‌گردد و می‌بایست پاسخگوی معترضین مدنی و سیاسی و اجتماعی باشد.

شتر مرغی بنام «جمهوری اسلامی»

بهروز عرب زاده

مجموعه ای به نام «جمهوری اسلامی» از آن دسته مجموعه هائی ست که در حقیقت می توان نام فستیوال جمع اضداد و یا کارناوال پارادوکسال قرن را بر آن نهاد. یا شتر مرغی است که نه چون شتر بار می برد و نه چون مرغ می پرد؛ اما به خوبی می داند کجا خود را شتر و در چه موقعیت و شرایطی خود را مرغ بنامد... این رویه جای شگفتی ندارد چرا که بنیان این حکومت از ابتدا بر اساس امر مقدس تقیه (دروغ مصلحتی) پایه گذاری شده و یکی از بزرگترین دروغ گویان قرن را، در قالب امامی که گاه تمثال مبارک شان در ماه و، اگر چشم بصیرت تان خاموش بود، در تار موئی لای فلان آیهء قران  جلوه می نمود، به جامعهء ایران تحویل داده است.

خامنه‌ای، سیاست «روسیه‌محوری» محمدعلی شاهی!‏

محمد ارسی

محمدعلی شاه با پشتیبانی نیکُلای تزار روسیه بود که با مشروطه‌طلبی و تجدّدخواهی یا ‏ با هرنوع اندیشه‌ی آزادی به دشمنی برخاست، قانون اساسی را زیر پاگذاشت، مجلس شورای ملی را به توپ بست، وطن‌دوستان آزاده و نویسندگان را کُشت یا زندانی و تبعید کرد، ملایان نادان و مرتجع را بالا کشید ‏و هر فرد مصلحی را به کمترین ظنّی از دایره قدرت بیرون ‏ راند و عاقبتْ پادشاه شمار اندکی از ملاها و درباری های مردرند بله ‌قربان‌ گويی شد که موقع طرد از مملکت و از دست دادن تاج و تخت تنهایش گذاشتند. در واقع آل قاجار با اخراج خفّت‌بار او بود که پایان یافت.

آمارسنجی خامنه‌ای و داستان یک ضرب‌المثل

یوسفی اشکوری

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی امروز خود با اعضای دستگاه قضا با اشارتی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ادعا کرد که مردم، به رغم تلاش گسترده تحریمی‌ها، پای صندوق رأی رفته و انصافا حماسه آفریدند. ایشان برای توجیه مشارکت زیر پنجاه درصدی، گفتند که کارشناسان گفته‌اند لااقل ده درصد به خاطر کرونا شرکت نکرده‌اند و بدین ترتیب نتیجه گرفته‌اند که میزان مشارکت ۶۰ درصد بوده و این خیلی خوب است. ایشان درباره آرای باطله نیز گفته‌اند این آرا نه تنها به معنای فاصله گرفتن مردم از حکومت نیست بلکه برعکس به معنای باور به حکومت است.