تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 11 تا یکشنبه 13 تیر 1400 - 2 تا 4 ژوئیه 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر و حتی دگرگونی پذير نیست و باید آن را از بیخ و بن برانداخت

روایت تصادف اتوبوس خبرنگاران

زهرا کشوری، خبرنگار اعزامی «ایران» به ارومیه

اتوبوس‌ آنقدر آرام می‌راند که‌ برای همه سؤال پیش آمده بود. راننده می‌گفت: «اتوبوس مال این جاده نیست. اینجا ماشین کوچک می‌خواهد. اینجا دره است.» به وضوح می‌ترسید اما اینجایی‌ که راننده می‌گفت تا چشم کار می‌کرد دشت بود نه دره. همه‌ چی به شوخی گذشت تا ماشین به همان دره‌‌ای که راننده از آن وحشت داشت، رسید. ما افتادیم توی سرازیری ترسناک مرگ. ماشین دیوانه شده بود، افسار پاره کرده بود. برای تمام کردن عجله‌ داشت. اتوبوس افتاد توی سرازیری و صدای راننده بلند شد: «یا خدا! من ترمز ندارم.»

معنای رأی سفید!

حمیدرضا رحیمی

 العربیه: خامنه‌ای آرای باطله در انتخابات را به شرح زیر به نفع نظام مصادره کرد:  «این آرا ابدا به معنای جدایی آنها از نظام نیست، بلکه بر عکس است، زیرا کسی که پای صندوق رای آمده و فرد مقبول خود را در لیست نامزدها ندیده ولی اسم شخص مورد نظرش را نوشته یا رای سفید داده، در واقع علاقه‌مندی خود را به صندوق رای و نظام نشان داده است. این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی پیش از انتخابات حضور مردم را "واجب شرعی" عنوان و رای سفید را "حرام" اعلام کرده بود.

* توصیه ی خداپسندانه ی فدوی: لطفاً عابران دیگری هم که از آنجا رد شده اند، یا احتساج به نخلیه مزاج داشته اند را هم به آمارتان علاوه فرمایید، ثواب دارد، اجرتان با گربه مرتضاعلی(ع)!

پرسش و پاسخ با پاسدار پشيمان

نگاهی به پرسش يک پاسدار و پاسخ ميهمان مهستان

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

هر پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

«رئیسی‌هراسی» هم مشروعیت می‌خواهد

آرمان امیری

من به یاد می‌آورم که در کشتار آبان ۹۸، چه کسانی شبانه‌روز فعالیت می‌کردند که معترضان را متهم به «خشونت» کنند و بدین ترتیب آب به سیمای آن جنایت بریزند و همه چیز را در سطح «ما هم به شیوه عمل انتقاد داریم» تخفیف بدهند... من فهرست بلند بالایی از به ظاهر «روزنامه‌نگاران» را می‌شناسم که تمام تلاش‌شان را برای توجیه قتل همکارشان (روح‌الله زم) به کار گرفته بودند و استدلال می‌کردند که او راهنمای ساخت کوکتل مولوتوف را در کانال‌اش منتشر کرده.

سیرک انتخابات به پایان رسید...

به این تصویر نگاه کنید، این هفت نفر همان کسانی هستند که تا چند روز پیش در مناظره‌ها برای هم خط و نشان می‌کشیدند. ببینید چطور شاد و خرم دور هم جمع شده‌اند... این تصویر معنای زیادی دارد... همهء ما خوب می‌دانیم فرقی نمی‌کند چه رنگی و چه طیفی برنده شود، چند نفر که سال هاست با هم دوست و فامیل و همکار هستند، برای چند صباحی، به مصلحت، تبدیل به رقیب همدیگر می‌شوند، با مناظره‌هایِ صوری و شعارهایِ پوچ، مردم را بازی می‌دهند، مردم چند دسته می‌شوند و به جان هم می‌افتند.. .بازار شایعه را داغ می‌کنند، مردم را می‌ترسانند که اگر آن طرف برنده شود مملکت غرق در خفقان و سکوت می شود و جواب اعتراض ها حصر است و حبس... با این حربه مردم را مجبور به انتخاب بین بد و بدتر و شرکت در این نمایش دروغین می‌کنند...

اژدهایی در کمین!

احمد زیدآبادی

در کنار معضلِ جمعیت بیکار و بی‌درآمد، حقوق ماهانۀ بسیاری از بازنشستگان و کارمندان و کارگران کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد. طبیعی است که این اقشار، خواهان افزایش حقوق خود به منظور تأمین حداقلی از زندگی روزمره‌شان شوند. از آن سو اما خزانۀ دولت ته کشیده و کسری بودجه بنا به قول برخی اقتصاددانان به حد پنجاه درصد رسیده است. بنابراین، دولت منبعی جز چاپ اسکناس و افزایش بی‌رویۀ حجم نقدینگی برای افزایش حقوق‌ها در دسترس ندارد. چاپ اسکناس بدون تناسب با رشد تولید ملی یعنی تورم فزاینده و سر به فلک کشیدن قیمت‌ها، پدیده‌ای که نه فقط افزایش حقوق‌ها را خنثی می‌کند بلکه در چشم به هم زدنی، حقوق بگیران را فقیرتر از قبل و بازهم نیازمند افزایش چشمگیر حقوق خود می‌کند. برای پاسخ به این نیاز، دولت روند چاپ اسکناس را تسریع می‌کند و بر اثر آن، فنرِ تورم چنان در می‌رود که ارزش چک پول پنجاه هزار تومانی، معادل ارزش کاغذ آن می‌شود! این یعنی ونزوئلایی و زیمبابوه‌ای شدن اقتصاد! حالا با این اژدهای کمین کرده، دولتمردان تا دل‌شان می‌خواهد لاطائلات ببافند و خود را به خواب بزنند!

کارنامهء‌ چهار دهه ویرانی و تباهی پنج دولت-ملت

مجید محمدی

اسلامگرایان با رد میراث استعمار اروپایی مدعی ارائه‌ سعادت دنیوی و اخروی به ابنای بشر در صورت سلطه بر آنها بوده‌اند. اکنون باید دید آنها در مناطقی که قدرت و نفوذ یافته‌اند با مردم و جامعه چه کرده‌اند. آیا سوریه، عراق، لبنان و یمن که امروز تحت نفوذ جمهوری اسلامی هستند و خود ایران که مقر عملیاتی آنهاست به سعادت دنیوی و اخروی دست یافته‌اند یا امپریالیسم رژیم اسلامی در آن کشورها و ایران جز کشتار و ویرانی اثری بر جای نگذاشته است. وضعیت این چهار کشور را پس از مداخله‌ جمهوری اسلامی یک‌به‌یک به طور خلاصه بررسی می‌کنم.

گام بعدی در جنبش رهائی بخش ملّی ایرانیان

محمد ترابی

در طول یک ماه گذشته، چندین گروه  و شخصیت کنشگر مدنی، صنفی و سیاسی و دادخواهی در طیفی گسترده از درون و بیرون کشور با شرکت خود در کنفرانس ها، انتشار بیانیه ها و فراخوان ها و جمع آوری امضاء، به افشاء ماهیت فرمایشی و نمایشی “رای گیری ۱۴۰۰” در ایران پرداختند و به درستی همگان را به تحریم آن تشویق و ترغیب کردند. [اما] آیا اپوزیسیون۱ حکومت اسلامی آمادگی و توان رهبری و مدیریت اجرای این خواسته اکثریت مردم ایران در نفی حکومت اسلامی و گذار از آن را دارد؟  در این نوشته سعی شده است که به این پرسش مشخص پاسخ داده شود.

فرزندی که دوست داشته نمی‌شود!

جواد کاشی

آیت‌الله مکارم شیرازی گفته اند «ما از روی ناچاری بیان می‌کنیم که با رای مردم باید امور کشور اداره شود». به نظرم این کلام، صریح‌ترین و صادقانه‌ترین روایت از نقش مردم در نظریه حکومت دینی در ایران امروز است. واقع این است که مردم در منظومه فهم شریعت‌مدارانه از حکومت، جایگاهی ندارند. باید تبعیت کنند چنانکه در امور روزمره خود باید از شریعت تبعیت کنند. به نظرم، دو عامل جمهوری اسلامی را ملزم کرده از سر ناچاری بیان کند «با رای مردم باید امور کشور اداره شود»...

حکومت یکدست می‌شود، اما نه یکپارچه

شورای سردبیری سایت «جامعه»

هنگامی که کسی را برای جانشینی حاکم نامزد می‌کنید و یا او چنین گمانی دارد، درهای جهنمی از مخالف خوانی و زیرپاکشی، و کشمکش و توطئه‌ئ نالازم را گشوده‌اید. اتفاقاتی می‌افتد که نمی‌توان جلوی آنها را گرفت. می‌افتد و می‌افتد تا وقتی که فیصله ‌بخش آن از راه برسد. دورهء بعدی ریاست ‌جمهوری ایران در غبار و تاریکی رقابت پنهان است. چقدرش به مردم و جامعه مربوط می‌شود؟ هیچ! الا تلخکامی فزون تر در زندگی روزمره و اجبار تداوم پیمایش مسیر سنگلاخی که پایان ناپذیر می‌نماید.

پيوند با سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه

13 تیر 1400 - 4 ژوئیه 2021

9 صبح کاليفرنيا - 6 عصر اروپای مرکزی

8:30 شب تهران

موضوع نشست:

آشنائی با شبکهء نوبنیاد «کارا» ومفهوم اقتصاد بازار بنیاد