تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 29 اسفند 1399 تا يکشنبه 1 فروردين 1400 - 19 تا 21 مارس 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

برگرفته از سايت بنياد ميراث پاسارگاد

پایان سال و قرن، با پيروزی سکولار دموکراسی

اسماعيل نوری علا

(متن سخنرانی در مهستان)

چهل سال است که فرصت داشته ايم تا دريابيم که چگونه نیمهء اول يک قرن تلاش برای رسیدن به جدائی مذهب از حکومت و انحلال استبداد در دموکراسی جای خود را به نيمهء دومی پرداخته شاهد اتحاد مذهب و حکومت و برقراری استبدادی کم نظير در تاريخ. گوئی سراسر اين قرنِ در حال مردن را به ايجاد يک جفت تز و آنتی تز گدرانده ايم و احتمال بسيار می رود که اکنون در آستانهء وصول به يک سنتز باشيم.

ایران: در جستجوی ناپلئون بناپارت؟

امیر طاهری

دلزده از شلپ‌شلپ نعلین آخوندها، بعضی ایرانیان سیاست‌شناس در انتظار شنیدن صدای چکمه‌های نظامیان هستند. این انتظار، این روزها، با سخن گفتن از بناپارتیسم در حلقه‌های سیاسی تهران مطرح می‌شود. بیست سال پیش کلیشه‌ محبوب این حلقه‌ها «ترمیدوریسم» بود، یعنی بستن پرونده انقلاب از طریق استحاله یا تغییر درونی. امروز، بناپارتیسم، اصطلاح دیگری که از واژگان انقلاب فرانسه وام گرفته شده، تازه‌ترین گیاهی است که انقلابیون غرق‌ شده ایران برای نجات به آن متوسل می‌شوند.

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

راه علاج آسان!

حمیدرضا رحیمی

یک شهروند بازنشسته: کیهان محترم! به دولتی‌ها، به ویژه 4 نفر اول دولت، بگویید آن ‌قدر نسبت به گرانی‌های افسارگسیخته بی‌تفاوت بودید و هستید که باعث آزردگی خاطر رهبر معظم انقلاب شدید. معظم‌له از دلال‌ها و واسطه‌ها نام بردند. اگر دولت عاجز است، که هست، کار مبارزه با این جرثومه‌ های فساد را به بچه‌های سپاه و بسیج بسپارد. هفت سال است نام دلال‌ها ورد زبان مسئولان است و هیچ کاری نکرده‌اند. بسیجی‌های حاج‌قاسم(ره) ده روزه واسطه‌ها را قلع و قمع می‌کنند.

نه به جمهوری اسلامی

با حمایت بیش از 640 کنشگر

این صدای مردمی است که عزم جزم کرده‌اند تا بساط جمهوری اسلامی، این مانع اصلی دستیابی به آزادی، رفاه، دموکراسی، پیشرفت و حقوق بشر را برچینند. گسترش کارزار «نه به جمهوری اسلامی» در پیوند با دیگر حرکت‌ های سیاسی و مدنی، نویدب خش همسویی و همگراییِ بیشترِ مبارزاتِ آزادیخواهانه و عدالت ‌جویانه مردم ایران برای رهایی از حکومتی ضدبشری است.

این شعار یعنی

«آری به همبستگی برای آزادی و آبادی ایران»
نوشته ای از الاهه بقراط

قمار: از انقلاب 57 تا پایان بخشیدن به رژیم اسلامی

سام قندچی

در آستانهء انتخابات ریاست "جمهوری" 1400 رژیم اسلامی، دو ماه پیش آقای حسن شریعتمداری، دبیر کل شورای گذار، «کمپین نه به انتخابات، نه به جمهوری اسلامی» را مطرح کردند. در هفتهء اخیر نيز، با حمایت آقای رضا پهلوی از «کمپین نه به جمهوری اسلامی»، موج تازه ای به راه افتاده که حمایت شخصیت هایی از طیف های مختلف سیاسی را به دنبال داشته است، و هر دقیقه نیز تعداد بیشتری از فعالان سیاسی ایران به این حرکت می پیوندند. اما آیا اینگونه تلاش ها برای پایان دادن به رژیم اسلامی حکم "قمار" را ندارد؟

ویژگی‌های «چپ نوین» کدامند؟

فاضل غیبی

چپ نوین، در صورت غلبه بر کژاندیشی‌ها، می‌تواند از نقشی بسیار مثبت و چشم ‌ناپوشیدنی در روند پیشرفت اجتماعی ‏برخوردار باشد. وابستگان به جنبش چپ نوین، شهروندانی مدرن ‌اندیش‌اند که، رها از پیش‌داوری و ساده‌انگاری، به موانع رشد مادی و معنوی جامعه برخوردی نقادانه دارند ‏و در هر جایگاهی می‌کوشند در زندگی خانوادگی، فعالیت شغلی و کوشندگی شهروندی با گام‌های بزرگ و کوچک برای بهبود محیط اجتماعی شریک باشد.

در ستایش زیبایی

الاهه بقراط

حتا اگر افراد، آن گونه که در مورد جنایات دیگر از سوی جمهوری اسلامی اعلام شده است، به طور «خودسر» اقدام به اسیدپاشی کرده باشند، نمی‌توان انکار کرد که پشتوانهء فکری و عملی آنها چیزی جز مغزشویی مداوم و اقدامات نهادهای عریض و طویل رژیم علیه زنان و علیه اختیار آنان در انتخاب پوشش و آرایش نیست. وقتی رژیمی بخش مهمی از بودجه خود را به این نوع سرکوب و مهار اختصاص می‌دهد چرا «مردان مؤمن» به وظیفه دینی خویش عمل نکنند و باری از دوش حکومت مورد پشتیبانی خویش بر ندارند!

عادی‌سازی خشونت علیه زنان

گزارش کیهان لندن

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد که مدیر «پژوهشکده زن و خانواده» حوزه علمیه است درباره اعمال خشونت علیه زنان در کشور گفته است: «اگر در مکانیزم تربیتی، زن را آماده کنیم که اقتدار مرد را بپذیرد این اتفاقات پیش نمی‌آمد و به نظر من خشونت‌ها غالبا از عدم کرامت نفس فرد ایجاد می‌شود و باید سیستم تربیتی به سمتی برود که کرامت نفس ایجاد کند!»

در آستانهء قرنی نو، «یک پوست اندازی کامل»؟

گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی

«کشور ما فرصت یک اشتباه اساسی دیگر را ندارد. این پایه واقعاً باید از ابتدا درست و محکم ریخته شود. من تاکید می‌کنم که بایستی یک نگاه به آینده داشته باشیم و برای آینده یک راهکار پیدا بکنیم؛ یک راهکار جدید، یک پوست اندازی کامل. این حرف به مفهوم آن نیست که گذشته خودمان را فراموش کنیم. نه. ولی برای یک آیندهء بهتر و سالم تر و اجتماعی تر باید راهی را در نظر بگیریم که زیر چتر آن (که در واقع یک چتر ساختاری است) مملکت خودمان را به مسیر پیشرفت و ترقی مجدد، اما با ثبات کامل اجتماعی – سیاسی، برسانیم. زيرا بدون آن نخواهیم توانست از  بروز بحران دیگری جلوگیری کنیم».

خانه تکانی نوروزی، نیاز مبرم اپوزیسیون ایرانی

سخنرانی فریار نیکبخت

در بنیاد آزادی اندیشه و بیان

پادکست های سکولار دموکرات های ايران

نقش سیاسی سلبریتی ها - با شرکت بهزاد مهرانی

لینک، پنجشنبه از 2.5 بعد از ظهر کالیفرنيا به بعد

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

امر مبتذل دموکراتیک

فرشین کاظمی نیا

تعریف ابتذال کاری است سهل و ممتنع. از سویی همه می‌دانند که آنچه در سلیقهٔ سطوح بالا نمی‌گنجد و عوام به آن دست می‌یازند مبتذل است، و از سویی دیگر، نفس این تمایز واجد ارزش‌گذاری ماهوی است که مصادیق آن را به‌دشواری می‌کشاند. تمامی معادل‌های این واژه همین کارکرد را دارند. کار پیش پا افتاده، عامیانه یا مانند اینها.  پیش‌فرض ورود به این مفاهیم، گاه با نقد و شائبهٔ مواجهه با امر منفی همراه است که می‌باید متوجه آن بود. تمامی معادل‌های این واژه همین کارکرد را دارند. کار پیش پا افتاده، عامیانه یا مانند اینها.  پیش‌فرض ورود به این مفاهیم، گاه با نقد و شائبهٔ مواجهه با امر منفی همراه است که می‌باید متوجه آن بود.

اهميت برگزاری جشن و شادمانی در ايران

برگرفته از سايت بنياد ميراث پاسارگاد

آن گونه که تاريخ باز می گويد، مردمان ايرانزمين مردمانی طالب شادمانی بودند. اسناد موجود نشان می دهد که فلسفه ايرانيان، شاد ديدن و زيبا ديدن جهان و ارج گذاشتن به آن بوده است. به باور ما شادي به نشانه ي درون مايه هستي از ويژه گي هاي آفرينش بوده و شادي و نيك كرداري پايه ي اعتماد آدمي در زندگی است. وجود بيش از هفتاد و سه جشن در سال، به بهانه های مختلف و برگزاری آن ها در همه ی ماه های سال و به هر مناسبتی نشانه ای از اين باور است.

ترس حکومت اسلامی از زنان را جدی بگیریم!

(به مناسبت روز جهانی زن)

شکوه میرزادگی

حکومت اسلامی برخلاف بسیارانی از مردمان بی خبر، به خوبی این را هم می دانست: زنی که از چشمه انقلاب مشروطیت نوشیده، زنی که با همراهی رهبری چون رضاشاه از چاه کبود حجاب بیرون آمده و به مدرسه و دانشگاه رفته و انسانوار سربرآورده، و زنی که طی چهل و سه سال پس از آن و تا انقلاب اسلامی آموخته که چگونه از اعماق سیاه حرمسراها، سختی تخته چوب های شلاق، زخم سنگسار و، درد از دست دادن کودکانی که بدنیایشان آورده، و ده ها بدبختی دیگر بگریزد، و خودش را به یک قدمی زنان غربیِ برآمده از رنسانس برساند، نمی تواند با حکومت اسلامی سرسازگاری داشته باشد. حتی اگر چند صباحی از سر نادانی، یا هیجان و یا زور سر به سازش فرود آورد.

اصلاح‌طلبان از نظر خودشان هم تمام شده‌اند

ثمانه قدرخان

اصلاح ‌طلبان به خودشان و انتخابات بعدی بدبین هستند. همچنان که هر روز بر طبل انتخابات کوبیده می‌شود و تنور آن گرم‌تر می‌شود، نه صدای آهنگینی از طبل‌زنی شنیده می‌شود و نه نانی خوردنی از تنور بیرون می‌آید. یکی از ترس نظامی شدن ریاست جمهوری می‌گوید و دیگری از مشارکت حداقلی مردم در انتخابات پیش رو واهمه دارد.

روایت‌هایی از ستم قانونی علیه زنان ایران و لبنان

امین درودگر

شهروندی لبنان از خلال دو عملگر بازشناسی ساخته می‌شود: عملگر جنسی و عملگر فرقه‌ای. در واقع جنس [سکس] مقولهء قانونی مهم‌تری از فرقه است چرا که تفکیک بر اساس جنس در اغلب شاخه‌های قانون لبنان وجود دارد اما تفکیک بر اساس فرقه به لحاظ حقوقی محدودتر است. ما توده انبوه و انتزاعی از شهروندان لبنانی نداریم؛ بلکه شهروندان مرد لبنانی و شهروندان زن لبنانی داریم. تقسیم حقوقی ــ قانونی شهروندان به مرد (درجه یک) و زن (درجه دو) یکی از زمین‌های مبارزه زنان در ایران نیز هست. 14 تن از کنش‌گران زن ایرانی تابستان 98 در نامه‌ای سرگشاده اشاره کردند که وجود دو نوع شأن حقوقی و دو مجموعه قانون برای مرد و زن به معنای «آپارتاید جنسی» است.

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران

برنامهء يکشنبهء پيش رو

1 فروردين 1400- 21 مارس 2021

9 صبح کاليفرنيا - 5 عصر اروپای مرکزی

 7:30 شب تهران

لینک به هنگام پخش زنده برنامه

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

  موضوع: 

مشروطه ای نوين برای ايران

سخنران:

رامين پرهام

(بمناسبت انتشار کتاب)

مدير نشست:

اسماعيل نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH