تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 25 تا پنجشنبه 28 اسفند 1399 - 15 تا 18 مارس 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

این صدای مردمی است که عزم جزم کرده‌اند تا بساط جمهوری اسلامی، این مانع اصلی دستیابی به آزادی، رفاه، دموکراسی، پیشرفت و حقوق بشر را برچینند. گسترش کارزار «نه به جمهوری اسلامی» در پیوند با دیگر حرکت‌ های سیاسی و مدنی، نویدب خش همسویی و همگراییِ بیشترِ مبارزاتِ آزادیخواهانه و عدالت ‌جویانه مردم ایران برای رهایی از حکومتی ضدبشری است.

این شعار یعنی

«آری به همبستگی برای آزادی و آبادی ایران»
نوشته ای از الاهه بقراط

بهترین شخصیت های سال 1400 – 2021

به انتخاب بنياد ميراث پاسارگاد

رویداد

حمیدرضا رحیمی

سفر برادر «پاپ» به عراق معلی، که دیدار با عتبات عالیات زنده و مردهء آن سامان را در پی داشت، پس لرزه هائی را نیز موجب شد که نخستین و فی الواقع مهمترین آن در مرقد مطهر و مجلل حضرت امام(ل) رخ داده است. شدت این زلزله را مرکز زلزله نگاری قم(س) 18.90 به مقیاس "ریش ِتر" ثبت کرده است. گويا از آنجا که به گزارش آیت الله جنتی، امام(ل) هنوز زنده است، معظم له بشدت خشمگین شده و خطاب به پاپ فرموده است که «لکن این طور نباشد که امّت ما از خورد و خوراکش زده، سنگ به شکم خود بسته، و چنین دربار شاهانه ای را به جهت ما تدارک ببیند، لکن شما، در یک قیام و قعود بروی ما سیفون کشیده، به عراق رهسپار شوید!»

داستان عشق و نفرت حکومت اسلامی و روسیه

احمد رأفت

نامه علی خامنه‌ای خطاب به ولادیمیر پوتین، که پستچی اعزامی، محمدباقر قالیباف، نتوانست در دیداری حضوری به دست گیرنده برساند، عرض ارادتی بیش به تزار کرملین نبود. در این نامه، بنا بر آنچه در پایگاه اینترنتی رهبر حکومت اسلامی آمده است، علی خامنه‌ای به ولادیمیر پوتین اطمینان می‌دهد که هرگز به او خیانت نخواهد کرد و اگر هم با دولت جدید آمریکا به توافقی دست یابد، نگاه راهبردی او همیشه به سمت مسکو خواهد بود.

بین جهنم و بهشت

مطلب وارده

فرشته گفت: «در نامهء اعمال شما دستور دیگری ثبت شده، شما بایستی ابتدا یک روز در جهنم و سپس یک روز در بهشت زندگی کنید. آنگاه خودتان بین بهشت و جهنم یکی را انتخاب کنید». سياستمدار گفت: «اشکال نداره. من همین الان تصمیمم را گرفته ام. میخواهم به بهشت بروم». فرشته گفت: «می فهمم. به هر حال ما دستور داریم. ماموریم و معذور» و سپس او را سوار آسانسور کرد و به پایین رفتند. پایین ... پایین... پایین... تا اینکه به جهنم رسیدند...

سراوان، تجلی وضعیت و رنج مردم «در حاشیه» است

س. اقبال

هنوز ماجرا در سراوان پایان نگرفته است. این موضوع تا دفع همیشگی اقتدار سلطه‌جویانه‌ی حکومت در منطقه ادامه خواهد داشت. چون حکومتیان مردم عادی این مناطق را به قاچاق و ارتباط با گروه‌های مسلح مرزی متهم می‌کنند. همراه با اتهاماتی از این دست تا کنون هزاران نفر از مردم عادی این مناطق را اعدام کرده‌اند. حتا افرادی که تأمین معاش روزانه‌ی خود را در دل می‌پرورانند چه‌بسا به همکاری و طرفداری با گروه‌های مخالف حکومت متهم می‌شوند.

اهميت برگزاری جشن و شادمانی در ايران

برگرفته از سايت بنياد ميراث پاسارگاد

آن گونه که تاريخ باز می گويد، مردمان ايرانزمين مردمانی طالب شادمانی بودند. اسناد موجود نشان می دهد که فلسفه ايرانيان، شاد ديدن و زيبا ديدن جهان و ارج گذاشتن به آن بوده است. به باور ما شادي به نشانه ي درون مايه هستي از ويژه گي هاي آفرينش بوده و شادي و نيك كرداري پايه ي اعتماد آدمي در زندگی است. وجود بيش از هفتاد و سه جشن در سال، به بهانه های مختلف و برگزاری آن ها در همه ی ماه های سال و به هر مناسبتی نشانه ای از اين باور است.

قمار: از انقلاب 57 تا پایان بخشیدن به رژیم اسلامی

سام قندچی

در آستانهء انتخابات ریاست "جمهوری" 1400 رژیم اسلامی، دو ماه پیش آقای حسن شریعتمداری، دبیر کل شورای گذار، «کمپین نه به انتخابات، نه به جمهوری اسلامی» را مطرح کردند. در هفتهء اخیر نيز، با حمایت آقای رضا پهلوی از «کمپین نه به جمهوری اسلامی»، موج تازه ای به راه افتاده که حمایت شخصیت هایی از طیف های مختلف سیاسی را به دنبال داشته است، و هر دقیقه نیز تعداد بیشتری از فعالان سیاسی ایران به این حرکت می پیوندند. اما آیا اینگونه تلاش ها برای پایان دادن به رژیم اسلامی حکم "قمار" را ندارد؟

ویژگی‌های «چپ نوین» کدامند؟

فاضل غیبی

چپ نوین، در صورت غلبه بر کژاندیشی‌ها، می‌تواند از نقشی بسیار مثبت و چشم ‌ناپوشیدنی در روند پیشرفت اجتماعی ‏برخوردار باشد. وابستگان به جنبش چپ نوین، شهروندانی مدرن ‌اندیش‌اند که، رها از پیش‌داوری و ساده‌انگاری، به موانع رشد مادی و معنوی جامعه برخوردی نقادانه دارند ‏و در هر جایگاهی می‌کوشند در زندگی خانوادگی، فعالیت شغلی و کوشندگی شهروندی با گام‌های بزرگ و کوچک برای بهبود محیط اجتماعی شریک باشد.

اصلاح‌طلبان از نظر خودشان هم تمام شده‌اند

ثمانه قدرخان

اصلاح ‌طلبان به خودشان و انتخابات بعدی بدبین هستند. همچنان که هر روز بر طبل انتخابات کوبیده می‌شود و تنور آن گرم‌تر می‌شود، نه صدای آهنگینی از طبل‌زنی شنیده می‌شود و نه نانی خوردنی از تنور بیرون می‌آید. یکی از ترس نظامی شدن ریاست جمهوری می‌گوید و دیگری از مشارکت حداقلی مردم در انتخابات پیش رو واهمه دارد.

روایت‌هایی از ستم قانونی علیه زنان ایران و لبنان

امین درودگر

شهروندی لبنان از خلال دو عملگر بازشناسی ساخته می‌شود: عملگر جنسی و عملگر فرقه‌ای. در واقع جنس [سکس] مقولهء قانونی مهم‌تری از فرقه است چرا که تفکیک بر اساس جنس در اغلب شاخه‌های قانون لبنان وجود دارد اما تفکیک بر اساس فرقه به لحاظ حقوقی محدودتر است. ما توده انبوه و انتزاعی از شهروندان لبنانی نداریم؛ بلکه شهروندان مرد لبنانی و شهروندان زن لبنانی داریم. تقسیم حقوقی ــ قانونی شهروندان به مرد (درجه یک) و زن (درجه دو) یکی از زمین‌های مبارزه زنان در ایران نیز هست. 14 تن از کنش‌گران زن ایرانی تابستان 98 در نامه‌ای سرگشاده اشاره کردند که وجود دو نوع شأن حقوقی و دو مجموعه قانون برای مرد و زن به معنای «آپارتاید جنسی» است.

مادران داغ‌دار و دادخواه

از آرژانتین تا خاوران، از کوبا تا بیمارستان لقمان

آیدا قجر

تنها یک عکس و پنج مادر داغ‌دار کنار هم با آغوش‌هایی که به تلخی داغ‌شان را یادآور می‌شود، روایت بیش از چهار دهه ظلم و قتل و اعدام است؛ از مادران خاوران که روز دادخواهی ندیدند و جای‌شان بر نیمکت بیمارستان لقمان خالی بود تا تمامی مادران پرچم‌دار دادخواهی که گیسوان سفیدشان انگار تا آرژانتین و کوبا ریشه دوانده است؛ داغ‌داران دادخواه.

در ستایش زیبایی

الاهه بقراط

حتا اگر افراد، آن گونه که در مورد جنایات دیگر از سوی جمهوری اسلامی اعلام شده است، به طور «خودسر» اقدام به اسیدپاشی کرده باشند، نمی‌توان انکار کرد که پشتوانهء فکری و عملی آنها چیزی جز مغزشویی مداوم و اقدامات نهادهای عریض و طویل رژیم علیه زنان و علیه اختیار آنان در انتخاب پوشش و آرایش نیست. وقتی رژیمی بخش مهمی از بودجه خود را به این نوع سرکوب و مهار اختصاص می‌دهد چرا «مردان مؤمن» به وظیفه دینی خویش عمل نکنند و باری از دوش حکومت مورد پشتیبانی خویش بر ندارند!

عادی‌سازی خشونت علیه زنان

گزارش کیهان لندن

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد که مدیر «پژوهشکده زن و خانواده» حوزه علمیه است درباره اعمال خشونت علیه زنان در کشور گفته است: «اگر در مکانیزم تربیتی، زن را آماده کنیم که اقتدار مرد را بپذیرد این اتفاقات پیش نمی‌آمد و به نظر من خشونت‌ها غالبا از عدم کرامت نفس فرد ایجاد می‌شود و باید سیستم تربیتی به سمتی برود که کرامت نفس ایجاد کند!»

این زنان در «آقازاده» چه می‌کنند؟

مینا خسروی

سریال آقازاده، به کارگردانی بهرنگ توفیقی، تازه‌ترین اثر ساخته شده به سفارش و تحت نظارت سازمان فرهنگی هنری اوج که وابسته به سپاه و ترویج دهنده اندیشه‌های سپاه و حکومت اسلامی است، به تازگی تمام شده است. حال که این سریال هرچه در چنته داشته، رو کرده است و همه گناهکاران را به سزای اعمال شان رسانده است، وقت آن است تا بررسی کنیم و ببینیم زنان در این سریال مردانه، که معرف فضای کنونی حاکم بر حکومت اسلامی است، چه می‌کنند؟\

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه ای گذشت

24 اسفند 1399- 14 مارس 2021

  موضوع: 

پايان سال و قرن،

با پيروزی سکولار دموکراسی

فایل تصويری         فايل صوتی

سخنرانان:

اسماعيل نوری علا

حسن دانشور

مدير نشست:

محمود ابطحی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH