تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 21 تا پنجشنبه 24 مهر 1399 - 12 تا 15 اکتبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

سه رباعی

من حنجره ام، صدا منم، پژواکم

خنیاگر بی بدیلم و دلپاکم

شادم اگر و دگر زمان غمناکم

پژواک صدای مردم این خاکم

اولین و آخرین کنسرت شجریان

در مشهد برگزار شد

گزارش ويدئوئی سايت کوچه

چه دلیلی برای ادعای خود داریم؟

بصیر نصیبی

پرسش منطقی اين بود که وقتی استاد شجریان در زمان خاتمی این چنین بی مهری می دید حالا که همان برهم زنندگان جلسات وی دولت را در اختیار دارند با استاد چه خواهند کرد؟ ما واقعا نگران جان شان بودیم اما نمی توانستیم از برنامه گذاران و پادوهای برنامه های صادراتی، که از موسسات حامی کارهای فرهنگی اروپایی پول می گیرند و یا سر در آخور سفارت دارند، بخواهیم که فکری برای حفظ جان استاد بنمایند... اما خوب شد عجله نکردیم. هنوز چند ماهی از نزول دولت طالبانی نگذشته بود که خبر رسید استاد در تهران کنسرت دارند!؟

یک شادی غافلگیر

احمد اهتمام

دل های تهی از جسارت را / در کدام گم گشتگی جا گذاشته ایم / که تنها اگر بدانيم خطری نیست / (شايد  بخاطر یک اتفاق مهیج / که حادثه ای نادر است / مثل پيروزی در مسابقهء فوتبال) / بتوان به خیابان ریخت و / چه بسا بی حجاب هم رقصید...

الفرار

حميدرضا رحيمی

* رادیو فردا : شانزده میلیارد یورو ارز صادراتی "به ایران بازنگشته است."

* فدوی، آب کُری را که در دست اش بود زمین گذاشته و مراتب را در اوقات شرعی خاج پرستان، بقید هفتاد و دو فوریت به آگاهی مبادی ذیربط  در بلاد کفر و زندقه رساند. بین خودمان باشد، ضد انقلاب نشنود، یک مقام خاج پرست، که نخواست نامش تا انقلاب بعدی(عج) فاش شود، به فرستادهء فدوی گفت که آن «مبلغ» به غرب پناهنده شده است. فدوی بی تقصیر اشت!

این یک حادثه نیست!

مجتبی فتحی

این یک حادثه نیست! نه، نه... باور کنید این یک حادثه نیست! استیصال هم نیست! استفاده از واژهء «بی تابی» یا «بی قراری» هم برایش خیلی ناچیز است! استفاده از واژهء «خودکشی یک پدر» هم برایش بی انصافی و بدور از اخلاق آزادیخواهانه است. چه نام دارد اين حادثه که پدری عاشق که نمی خواست خبر اعدام فرزندش و جگر گوشه اش  را بشنود و بار سنگین این مصیبت ناگوار را تحمل کند، در آتش عشق به فرزندش، همهء وجودش و هستی اش سوخت و جاودانه شمی شود.

کنش شرافتمندانه یا واکنش ازسر استیصال؟

قربان عباسی

ارسطو، دو هزار و ‏اندی سال پیش، در باب تعریف شهروند می‌نویسد: «او کسی است که خیر همگانی ‏را بر منافع فردی ارجحیت می‌دهد و دیکتاتور شهروند نیست چرا که ‏وی تنها نفع خویش را می‌جوید. و آنکه شهروند نیست دو حالت بیش ‏ندارد یا حیوانی است متعلق به جنگل و یا دیکتاتوری است عربده کش!‏» آیا ما شهروند یم؟ آیا هنوز قدرت وجدان باماست؟ اگر هست پس چگونه ویرانی این وطن، فروپاشی بنیادهای کشور، آب شدن ‏تدریجی جوانان وطن، افسردگی نیمی از مردم کشور و گرسنگی مطلق نصف ‏جمعیت وطن را به چشم می‌بینیم و جز واکنشی ذلیلانه کاری بیش نمی‌‏کنیم؟

خاطره ای از ترجمهء كتاب «ماهي سياه كوچولو»

اشکبوس طالبی

جمعيت خارج از انتظار بود. خودم را جاي صمد گذاشتم و  بركه اي افتاده در كنار يك روستا را، با جوي باريك و ماهي هاي جوراجور اش به تصوير كشيدم و بر ماهي سياه كوچولو متمركز شدم كه خواب دريا را مي ديد. كودكان علاقمند شده بودند، مدير مدرسه هم وارد شد. پير مردي دنيا ديده بود که به او دكتر مي گفتند. آرام ولي متفكرانه گوش مي داد. تا آنجا كه ماهي سياه  به سفارش مارمولك گوش كرده و دشنه را كشيد تا كار مرغ ماهيخوار را، كه قورت اش داده بود، از درون شكم بسازد و بشكافد و بيرون بجهد و كار را يكسره كند...

از محقق کَرَکَی تا خمینی

داريوش بی نياز

یکی از پرسش‌هایی که ممکن است هر ایرانی از خود کرده باشد این است: چرا آخوندهای حاکم بر ایران این چنین انحصار طلب، ریاکار، ضدِ منافع ملی ایران و خشونت ‌پسند هستند؟ ریشه‌های این ایدئولوژی یا دینِ سیاسی که ما به عنوان شیعه می‌شناسیم در کدام زمین روییده شده است؟ و سرانجام چرا هر گامی که این کاستِ اجتماعی [قشر درخود و برای خود] برمی‌دارد با ویرانی همراه است؟ با این نوشتار تلاش خواهم که به این پرسش پاسخ بدهم.

(برگرفته ازسايت بنياد ميراث پاسارگاد)

آتشی که ناگزیریم آن را زنده نگاهداریم!

شکوه میرزادگی

چرا فکر نمی کنی که ما آمده ایم تا نوروزمان را در شهر شهر عالم برگزار کنیم، معنای عشق و مهربانی مهرگان مان را زنده نگاهداریم، با یلدایمان زشتی و "ظلمت حکام" را نشان دهیم، و درست هنگامی که دوستداران کوروش را به زندان می اندازند، روزی را برای کوروش مان در تاریخ ثبت کنیم. ما آمده ایم تا در زمانه ای که چهارشنبه سوری در ایران ممنوع است، هر سال آتش چهارشنبه سوری را در کوچه ها و خیابان های جهان برافروزیم، تا همچون همان آتشکده هایی که پارسیان قرن هاست روشن نگاهداشته اند، این آتش نیز روشن بماند؟

##شهادت_میدهم

فرشین کاظمی نیا

...پس از دقایقی، خودش خسته شد و، همان‌طور که لگد می‌کوفت، خطاب به او به گیلکی نهیب زد که برود و گورش را گم کند و تهدید کرد دفعه‌ء دیگر او را تحویل کریمی خواهد داد تا چوب به فلان اش بکنند... منظورش از کریمی، ابوالحسن کریمی، فرماندار مکتبی لاهیجان بود که با حفظ سَمَت و به پیشنهاد قدوسی، دادستان استان گیلان شده بود و متناظر اسدالله لاجوردی در گیلان و لاهیجان به شمار می‌رفت و به «اعدام‌های پنج دقیقه محاکمه‌ای» شهرت داشت.

حملاتی که به نسرین ستوده شد

مطلبی از سايت مشروطه

حملاتی که اخيراً به نسرین ستوده می شود و سکوت فعالان و عدم حمایت از این زندانی معروف سیاسی چیزی بجز دلسردی برای بسیاری از مخالفین رژیم ایجاد نخواهد کرد. این حملات و این سکوت نشان می دهند که رژیم قادر بوده که یکی از سرشناس ترین مخالفین خود را نه تنها از حمایت مردمی محروم سازد بلکه او را هدف خشم کور مخالفبن دیگر سازد.

خرافات و اسطوره سازی در خدمت وارونه ‌نمایی

دربارهء حوادث دههء 60

منیره برادران

دادخواهی، آن روی دیگر روایت رسمی و تحریف است. انعکاس صداهایی است که محکوم به خاموشی شدند، طرد و منزوی گشتند. به معنایی می‌شود گفت ثبت آن بخشی از تاریخ است که حکومت مسئول جنایت نمی‌خواهد که عیان شود. کلاً دو نگرش به تاریخ وجود دارد. نگاهی که تاریخ را با حوادث و سیاست حاکمان توضیح می‌دهد و نگرش دیگر که تاریخ را از منظر آنچه مردم از سرگذرانده‌اند و تجربه آنها مد نظر دارد. امروز این نگاه به تاریخ توجه بیشتری پیدا کرده. نگاه دادخواه در زمره این نگاه به تاریخ قرار دارد.

موانع مبارزه با حکومت اسلامی

فاضل غیبی

جهانیان در حیرت‌اند که چگونه بیش از هشت میلیون ایرانی که دستکم به ‏سبب نارضایتی از رژیم اسلامی ترک دیار کرده‌اند، گامی در راه سرنگونی ‏منفورترین حکومت دنیا برنمی‌دارند. چنانکه گویی از مهر به میهن بری ‏هستند و از هویت ملی خود شرمسارند!.. اما، بنا بر شواهد بسیار، ورشکستی کار اپوزیسیون و پراکندگی هرچه بیشتر ‏ایرانیان نه ناشی از کمبود حس میهن‌دوستی، بلکه پیامد رفتارهای رهبران ‏گروه‌های سیاسی، اجتماعی و مذهبی است که از درک نیازهای زمانه ناتوان ‏مانده و با پافشاری بر شعارها و مرزبندی‌های پیشین، در پی حفظ ‏‏«محبوبیت» خود هستند.

پیمان نوین شاهزاده؛ اقدامی لازم اما ناکافی

لیلا زارعی

اپوزسیون رژیم اسلامی بیش از چهل سال است که منتظر بوده تا ببیند فرزند شاه سابق چه زمانی به میدان آمده و نقش ایفا می کند. حال و در چنین شرایطی که پیمان نوین صادر شده، طرفداران شخص شاهزاده می کوشند تا بگویند اکنون انتظارها به سرانجام رسیده و رضا پهلوی حجت را تمام کرده است، اما واقعیت اینگونه نیست.

پیمان نوین: با «حکومت اسلامی» یا با «ایران»؟

شاهزاده رضا پهلوی

هم‌میهنانم! دلیل اینکه امروز با شما سخن می گویم، آغاز گفتگو برای ارائه یک پیمان نوین است که پاسخی است به پیام‌های بی‌شمار شما که به درستی نگران اکنون و آینده ایران هستید و می‌دانید هر روز ادامه حکومت اسلامی، آینده‌ای حتی تاریک‌تر از امروز را برای‌مان رقم خواهد زد.

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پيش رو

20 مهر 1399- 11 اکتبر 2020

9 صبح کالیقرنیا

6 عصر اروپای مرکزی

7:30 شب تهران

فايل تصويری      فايل صوتی

 مروری بر زندان های ايران

سخنران:

 عسل پهلوان

مدير هفته نامهء «فردوسی امروز»

و نویسندهء مجموعهء

«زندانيان را از ياد نبريم»

مدير نشست:

محمود ابطحی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندها:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

HHHHHHHHHHHHH