تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 31 شهريور تا جمعه 4 مهر 1399 - 21 تا 24 سپتامبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

آینه‌‌ای که فالاچی در برابر ما گرفت…
آرمین لنگرودی

مصاحبه‌ی اوریانا فالاچی با خمینی، تلاشی بود در راه از هم دریدن این پوشش ریاکارانه، و زمانی انجام شد که هنوز خون اعدام‌های خودسرانه و بیدادگرایانه بر پشت‌بام همان ساختمان کاملاً خشک نشده بود... فالاچی تلاش کرد به ما چهره‌ء واقعی حکومت اسلامی را- در همان آغازش - بنمایاند و آن را با نامی خطاب کرد که به راستی شایسته‌اش بود: فاشیسم! او به ما نشان داد که چگونه می‌توان از روبنا عبور کرد و ماهیت واقعی شعارهای عدالت‌خواهانه و ضدامپریالیستی، صرف نظر از اینکه از کجا سرچشمه گرفته باشند، را شناخت.

ميهنم

افشین بابا زاده

با تو چه مى توانم كرد / جز آنکه دوستت داشته باشم؟ // و، پس، اين ها كی اند كه / براى من كابوس مى سازند / به جوان ترين ها باروت  مى خورانند / و به پيرترها فقر گورستان هديه مى كنند؟

گفتمان و نهاد گفتمان

گفتگو با میلاد آقائی

در برنامهء تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

بیستمین پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

جامعه مدنی و مبارزه مدنی در دو نظام

آرشيو پادکست ها

اولِ مهر، روزِ دختران و پسران و مدرسه

الاهه بقراط

سال‌هاست که آغاز سال  تحصیلی جدید و روز «اول مهر» دیگر با بوی خوش دفتر و مداد و روپوش و کتاب‌های درسی نو با تصاویر زیبا که پیشاپیش آماده و رایگان در مدرسه یا مغازه در اختیار همگان قرار می‌گرفت همراه نیست. «اول مهر» را نیز تحریف کرده‌اند... رژيم اسلامی راه سیاه قرون وسطا را که آزادیخواهان و تجددطلبان مشروطه و پهلوی‌ها‌ تابلوی «بن‌بست» بر آن نصب کرده بودند، با «حزب فقط حزب‌الله» و «یا روسری یا توسری» دوباره گشود تا ملت و مملکتی را در بن‌بستِ خود گرفتار کند.

تظلم!

حميدرضا رحيمی

* العربیه: حساب کاربری آمنه سادات ذبیح‌پور معروف به «بازجو خبرنگار» تعلیق شد. او از اعدام نوید افکاری ابراز خوشحالی کرده و کاربرانی که هشتگ «نوید افکاری» را ترند جهانی کرده بودند، «معدود و از منافقین آلبانی ‌نشین و سلطنت ‌طلب» توصیف کرده بود.

* فدوی: ملاحظه می فرمائيد؟ آخر این چه وضعی ست؟ همگان می دانند که ما، بعون الله و در نهایت ادب، چند هزار نفر را در یک قیام و قعود، و نیز برای جوری جنس، محمد مختاری، محمد جعفر پوینده، فریدون فرخزاد، شرفکندی و شاپور بختیار و... را نیز به قتل رساندیم که همگی همینطور ساکت خوابیده اند و جیک شان هم در نمی آید، حالا شما چه خبرتان است که بابت یک فقره قتل خداپسندانه این همه گرد وخاک براه انداخته اید؟!

یک اعدام ناشی از ترس!

اسماعيل نوری علا

کشتن نويد (چه اسم پر معنائی!) از سر قدرت نيست، از سر ترسی است که بزدلان به هنگام مرگ محتوم خويش دچار اش می شوند! اين نوید نيست که با جان خود بر طناب دار بوسه می زند، اين بزدلان جنايتکار رژيم اسلامی اند که می دانند بزودی نوبت آنان فرا خواهد رسيد تا بر زنجير مکافات خویش بوسه زنند و در ايران تازه ای که پوست می اندازد تا تازه و جوان شود، و زندان سیاسی را ويران و اعدام را لغو کند، بقيهء عمر نکبت زدهء خويش را به ذلت و خاری بگذرانند و نفرين تاريخی ملتی را در هر دم و بازدم کثيف خويش به ياد آورده و در جهنمی که خود افروخته اند تا نفس دارند بسوزند.

قدرت بی قدرتان

واسلاو هاول

شبحی در گشت و گذار است؛ شبحی که «نارضامندی» نام گرفته است. اين شبح به ناگهان از آسمان فرود نيامده، بلکه بيان طبیعی و نتیجهء ناگزیر دورهء تاریخی کنونی نظامی است که در بستر آن شکل گرفته است و در زمانی بوجود آمده است که نظام حاکم، به هزار و يک دليل، ديگر اتکایش صرفاً بر اعمال يک قدرت خودکامه و تام و خشن نيست - يعنی چندان که هيچ ساز مخالفی را برنتابد. اما، در عين حال، اين نظام به لحاظ سیاسی به چنان جمودی دچار شده که امکان بروز چنين ناسازگاری هائی را در ساختارهای رسمی اش، به شکل دراز مدت، تقریباً ناممکن می کند. آيا در توان و امکان اين «ناراضیان» هست که چون افرادی بيرون از ساختارهای قدرت، و به نوعی در موقعيت «شهروندان درجه دو»، تأثیری در جامعه و نظام اجتماعی داشته باشند؟ آيا می توانند چيزی را عوض کنند؟

استراتژی ناموفق  جو بایدن در مورد ایران

الی ليک - در «بلومبرگ»

ترجمه بيژن آتشين جان

جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، ایران را به خاطر قتل نويد افکاری محکوم کرد و در توییتر خود نیز پیامی با این مضمون نشر داد. اما اگر بایدن به دنبال عملی کردن وعدهء خود، که تلاشی برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای 2015، که در زمان خودش اتفاق افتاد، باشد این توییت اهميتی نخواهد داشت. بایدن پیش از این گفته بود كه به طور یك جانبه وارد آن معامله نخواهد شد و فقط در صورت و زمانی كه ایران به تعهدات هسته ای خود عمل كند، تحریم هایی كه دونالد ترامپ علیه ایران اعمال كرده است را لغو می كند. این هفته اما او جزئیات بیشتری از طرح خود را ارائه داد و گفت اگر ایران به طور کامل به توافق هسته ای برگردد، ایالات متحده نیز مجدداً به توافق می پیوندد و این به عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی است.

سرشت ققنوس‌وار ادبیات و سرنوشت میرندهٔ استبداد

ماندانا زندیان

متن پیشِ رو نگاهی است به رمان «مرشد و مارگریتا»، اثر میخائیل بولگاکُف، داستان‌نویس و ‏نمایش‌نامه‌نویس روس، که نسخهٔ کامل اش نخستین بار در سال هزار و نهصد و هفتاد و سه میلادی ‏در مسکو منتشر، و ده سال بعد توسط دکتر عباس میلانی، پژوهش‌گر و ‏نویسنده در گسترهٔ تاریخ معاصر ایران و مدیر مرکز مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد، به ‏فارسی برگردانده‎ ‎شد. انگیزه و اساس تنظیم این متن، و ارجاعات اش، به چاپ اخیر این اثر با ویرایش و مقدمهٔ تازهٔ ‏مترجم برمی‌گردد.

بحران جانشینی در مرحله گذار

کیا حمیدی

بدون مقدمه چینی باید اذعان داشت که یکی از دلایل ماندگاری و عمر منحوس رژيم اسلامی، عدم توفیق مخالفان و معترضان در ایجاد یک تشکل سیاسی منسجم در جهت پر کردن «بحران جانشینی» است. به عبارت ساده تر مخالفان رژيم اسلامی همگی به اتفاق می دانند «چه چیزی و چه کسانی را نمی خواهند»، اما به سبب نبود همین تشکیلات منسجم «نمی دانند که چه چیزی و چه کسانی را می خواهند».

ابهام ‌زدایی از مفهوم رانت

حسن منصور

برای گفتگو دربارهء ساختارهای اقتصاد ایران نیاز داریم از مفهوم «رانت» ابهام ‌زدایی کنیم: در دو سه دهه گذشته، ترکیب‌هایی چون رانت‌خواری، رانت قدرت، رانت حکومتی، رانت اطلاعاتی، رانت انحصار، رانت خانواده، رانت آقازادگی و نظایر اینها در نوشتارها و گفتارها راه یافته‌اند که در واقع اسم‌رمزهایی است برای انواع تقلب، اختلاس، تبعیض، سوء استفاده، فامیل ‌بازی، قاچاق و زورگویی که با معنای اقتصادی رانت قرابت چندانی ندارند. در این مختصر می‌خواهیم مفهوم دقیق رانت را روشن کنیم و میان آن با مفاهیم به ناروا رایج ‌شده مرزی بکشیم.

آلترناتیوهای قلابی، حربهء رژيم اسلامی

لیلا زارعی

با ادامهء حیات این حکومت، باز هم مردم داخل کشور هستند که قربانی می شوند و با هزاران مشکل دست و پنجه نرم می کنند و می خواهند با حنجره ای خونین اعتراض خود را فریاد بزنند اما در این گرداب مه آلود اپوزیسیون و تعدد احزاب و آلترناتیوها دچار سرگیجه شده اند و نمی توانند راه را از بیراهه تشخیص دهند. و، در اين ميان، حربهء جديد رژيم اسلامی ساختن آلترناتیو های قلابی در درون و تضعیف مخالفان در خارج از کشور است.

ترافیک رهبران در اپوزیسیون ایران!

حمید آصفی

در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که شکل گیری یک اپوزیسیون ملی که قادر باشد مردم را سازماندهی کند، دارای چه ویژگی ها و شرایطی است؟ آیا برخی از مدعیان ملی که در برابر حاکمیت، بی پروایی سیاسی از خود نشان می‌دهند و از پرداخت هزینه هم نمی هراسند، شرایط واقعی برای رهبری جنبش های مردمی اعم از ناراضیان اقتصادی و سیاسی را دارند؟ آیا صرف حضور در برنامه های تلویزیونی ماهواره ها و تبدیل شدن به یک چهره ی سیاسی نزد مردم کافی است؟

مأموریت «کاسیس» و معضل مذاکره با آمریکا!

احمد زیدآبادی

ظاهراً دولت ترامپ علاقمند است تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آبان ماه، ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و به نظرم دستور کار اصلی کاسیس در سفرش به تهران همین نکته است. وزیر خارجۀ سوئیس قاعدتاً سعی خواهد کرد تا مقام‌های جمهوری اسلامی را متقاعد کند که چرخ زمان به طور بی‌سابقه‌ای به زیان آنها به حرکت درآمده است و اگر برای حل بحران جاری در روابط‌شان با آمریکا شتاب نکنند، با دشواری‌های روزافزونی روبرو خواهند شد.

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پيش رو

30 شهريور 1399- 20 سپتامبر 2020

  موضوع سخنرانی:

 سناریوسازی برای اعدام مخالفین

 و نقش بازماندگان اعدام‌ها

 درمبارزه با رژيم

فايل تصويری    فايل صوتی

سخنرانان:

مهوش و بيژن فتحی

مادر و پدرمحمد و عبدالله فتحی

برادران اعدام شده

مدير نشست:

آرشاک شجاعی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندها:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

HHHHHHHHHHHHH