تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 7 تا يکشنبه 9 شهريور 1399 - 28  تا 30 اگوست 2020

استغفار آدام اسميت

حميدرضا رحيمی

از خوانندگان محترم ضدانقلاب چه پنهان که نزدیک بود فدوی منتظرالظهور، در جهل مرکب خود، با قافیه همینطور شناور بماند، و تأثیر حجاب اجباری در شاخص های بورس سهام را، نداند! سند مصور و منگوله دار این واقعهء شگفت انگیز که در بالا مشاهده می کنيد. اما، همچنين گفته می شود که "آدام اسمیت"، با استماع این خبر حیرت اثر، دست کم دو بار از گور برخاسته و از آیت الله تبریزیان در خواست کرده است که شاهکار او، یعنی کتاب "ثروت ملل"، را نیز مانند کتاب "هریسون" در پزشکی، به آتش بکشد!.. الله العالم... العهدة علی الراوی.

درباره آرزوی «رهبر فرزانه» برای ایران صدمیلیونی

برگرفته از سايت «مشروطه»

چند سالی است که رهبر فرزانه انقلاب بر مقوله افزایش جمعیت زوم کرده اند و مدام مسئولان و مردم را تشویق میکنند که عملیات های سکسی قهرمانانه را کلید بزنند و دل رهبر را شاد کنند... [اما] در مدینه فاضله ای که در پایتخت اش خانه متری 40 تا 50 میلیون شده، کدام کارگر و کارمندی جرات دارد بدون کاندوم به نصیحت پدرانه شما گوش فرا دهد؟ اصلا چرا راه دور برویم، مسکن و شغل و امنیت روانی و آسایش و … را بی خیال، نه اینکه برای سکس باید جانی هم در تن دو طرف باشد؟ فقط امیدوارم مرا به خرما و شیر امیر المومنین حوالت ندهید که ایشان حیدر بوده اند و معصوم! پس خطاست توان کمر ایشان را با من گنهکار مقایسه کردن!

رسمی کردن جنایتی علیه زنان، زیرنام میراث فرهنگی

بیانيهء بنیاد میراث پاسارگاد

تازه روشن شده که بیش از ده سال است که دیگر مسئولین حکومت اسلامی نیز دنبال  قانونی کردن این نوع رسم ها، از جمله  رسم «خون بس» و به ثبت رساندن آن بوده اند. و خوشبختانه اعتراض اخیر زنان و مردان با فرهنگ ایرانی، به ويژه در استان خوزستان، به ثبت چنین رسم هولناکی سبب شده که یونسکو رسما از سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی بخواهد تا جریان ثبت چنین رسمی را که ضد حقوق بشر و ضد حقوق زنان است را متوقف کنند.

دخترم! کاش می توانستم دستان کودکانه ات را بگیرم!

بهروز سورن

آنها که تو را برای دعوا با کرونای بی ذات، به شستن دست هایت ترغیب می نمودند، کاش اول آب  را برایت مهیا می کردند تا، پیش از حملهء کرونا، در آب های رودخانهء سرباز جان ندهی! کاش ذره ای از غارت و چپاول آقازاده ها و خویشان حکومت اسلامی به این استان محروم تعلق می گرفت و تو نازنین مجبور به آوردن آب از رودخانه نمی شدی. با چهرهء معصوم و چشمان زیبا و معصوم ات، که بسته اند، پیوند می خورم و به دنیایی بهتر رای می دهم و از یادت نمی کاهم! همراه همهء کسانت که جایت را خالی می کنند همدردم.

شانزدهمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

جمهوریت و حاکمیت ملی

آرشيو پادکست ها

نقش دین در جامعه سکولار

گفتگو با میلاد آقائی

در برنامهء تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

آیا پایان اسلام ‌گرایی در ترکیه نزدیک است؟

ویلیام آرمسترانگ

حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه به رهبری اردوغان از دیرباز مذهب و ملی‌گرایی محافطه‌کارانه را در هم آمیخته تا دنباله‌روی سنتی باشد که در میان راست‌گرایان ترکیه دهه‌ها قدمت داشته است. با این حال، نظرسنجی‌ها و تغییرات اجتماعی نشان از کاهش احساسات مذهبی در ترکیه دارد، جایی که به نظر می‌رسد ملی‌گرایی به نیرویی قدرتمندتر تبدیل شده است.

چرا زن‌کشی عادی است؟

فرشاد اسماعیلی

در سال هفتاد و پنح، با فرآیند «اصلاح قوانین و مقررات بر اساس موازین شرعی»، بسیاری از قوانین حاکم بر جرائم و مجازات‌ها «عرفی زدایی!» شدند و به سمت فقه جزایی اسلامی رفتند و در نهایت در حقوق جزا، این امر منجر به تصویب قانون راجع به مجازات اسلامی شد. ماده ششصد و سیِ قانون مجازات اسلامی نیز در همین بازنگری‌های اسلامی از مقررات فقهی اقتباس و در قانون مجازات وارد شد که با وجود اصلاحات متعدد قانون مجازات اسلامی، هنوز حذف یا نسخ نشده، کماکان به قوت خود باقی است و هنوز هم مرد، بر اساس آن، مجوز قتل زن را دارد.

فرهنگ زیبایی زنانه و دولت مدرن

مرضیه حسینی

تصوری که ما از بدن مان داریم، و جایگاهی که برای آن قائل هستیم، مبتنی بر گفتمان‌ها یا ایدئولوژی‌های غالبی است که جایگاه بدن را مشخص می‌کنند. نحوهء درک ما از بدن خودمان و دیگران، و شکل ‌گیری ایدئال‌ های مربوط به بدن و زیبایی، بخشی از فرهنگ و برگرفته از جامعه است که در این درک و تصور، امر قدرت مداخله‌ای جدی دارد؛ به ویژه در زمانی که از بدن زنانه و وجوه مختلف آن صحبت می‌کنیم؛ زیرا سامان بدن زنانه و تصوری که از بدن ایدئال زن وجود دارد، به شکلی تاریخی با مفاهیم مدرنیته، هویت ملی و هویت اسلامی در پیوند است.

پیرامون پروژهء سیاسی دو هموند نظام

فریدون احمدی

می توان از کنار گفتگوی مصطفی تاجزاده و فرخ نگهدار، به مثابه مناظرهء دو کنشگر سیاسی که دلنگرانی مشترک و اصلی هردوشان حفظ نظام اسلامی است، بی‌توجه گذشت؛ اما به نظر می‌رسد که در شرایط شکست و بن‌بست رقت‌بار گفتمان اصلاح‌طلبی و چشم‌انداز در پیش بودن دگرگونی ‌های جدی سیاسی در ایران، بتوان به آن فراتر از یک گفتگو و به عنوان یک پروژه و رویکرد سیاسی هم نگریست.

از امنیت که می‌گوییم، از چه‌ چیز حرف می‌زنیم؟

دریا فردوسیان

بازی خورده‌ایم. این همه سال مدام از «امنیت» شنیده‌ایم و از نیروهایی که در خدمت «امنیت ما»، «امنیت ملی» و «امنیت مرزها» بوده‌اند، حال آن‌که معلوم نیست که این نیروها در واقع به چه کاری مشغول بوده‌اند. فریبِ کلمات را خورده‌ایم. اصلاً روشن نیست که وقتی از «امنیت» سخن به میان می‌آید، دقیقاً چه‌چیز مد نظر است؟ چه‌چیز «امن» می‌شود؟ از چه مسیری؟ و برای چه کسانی؟ حتا خیلی روشن نیست که نیروهای امنیت‌آفرین چه‌کسانی هستند. این که مختصات‌شان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد نیز، خود حس ناامنی برمی‌انگیزد.

حکومت، نه از جیب خود، که از جیب مردم می‌خورد!

گزارش کیهان لندن

به گفته نوبخت وضعیت فروش نفت حکومت اسلامی کمتر از برآوردهای نظام است: «درآمد‌های نفتی مورد انتظار دولت در سال جاری چندان محقق نشده است». ناظر دهمین دورهء مجلس شورای اسلامی بر صندوق توسعهء ملی: «میزان برداشت از صندوق توسعهء ملی توسط دولت بیش از ورودی ناشی از صادرات به صندوق است» و «تراز صندوق صد در صد منفی است و از جیب می‌خوریم!»

يک استراتژی شکست خورده

ابوالفضل قديانى

به طور طبیعی این سؤال مطرح می‌شود که «خودکامهء امروز ایران»، با علم به این که این اعدام ها و کشتارها و بگیر و ببندها چه تنفر و انزجار شدیدی در مردم ایجاد می‌کند و زوال مشروعیت اش را بیش از پیش به رخ او و حامیان اش می کشد، همچنان که در چهل سال گذشته شاهد روز افزون انباشت انزجار و نا رضایتی در میان مردم بوده و هست، پس چرا دست از این اعمال جنایتکارانه و مجرمانه بر نمی‌دارد؟

بحران رهبری در طبقهء متوسط جدید

آرمان امیری - در سايت «مجمع ديوانگان»

ناتوانی در یافتن نماینده مناسب، برخی را به انتخاب گزینه‌هایی نامربوط همچون شاهزاده پهلوی کشانده است که از نظر خاستگاه و تبار، هیچ نسبتی با جریان دموکراتیک ندارد. به نظر می‌رسد، بجز میرحسین موسوی، تا این لحظه هیچ نماینده قابل ذکری نمی‌توان برای رهبری سیاسی طبقهء متوسط جدید متصور بود. البته، همه چیز بستگی به رویکرد نهایی میرحسین دارد. حضور فعال در جنبش سبز نشان داد که طبقهء متوسط جدید از هر نظر آمادگی پذیرش رهبری موسوی را دارد، مشروط بر اینکه در انتخاب نهایی، گرایش تجددگرای او، بر برخی سوابق سنت‌ گرایش غلبه کند.

ترس را مهار کنیم، پیشروی آغاز می شود

سُهیل عربی

وقتی از زندان و اوج شکنجه ها باکی نداشته باشیم، آزادی را در آغوش می گیریم و دیگر صدای واق واق سگ های هار جلادان هم آزارمان نمی دهد... اینجاست که شکنجه گران می فهمند چرا حتی با تمام میله ها، سیم خاردارها و آجرهای عالم نیز نمی توان یک آنارشیست را اسیر کرد. مقاومت ما این پیام را به آنها می دهد که ما، در عمق شکنجه گاه و محبس ها، از آنها آزاد تریم. بی خدا، بی همسر، بی وکیل، اما تکیه بر توکل و توان خودم، پیشروی در راه دشوار و پیچیده آزادی را ادامه می دهم.

تاثیر مخرب موضع ‌گیری علیه امارات بر اقتصاد ایران

گزارش راديو صدای آلمان

امارات در سال‌های اخیر به مهم‌ترین پایگاه صادرات و واردات مجدد کالا در منطقه تبدیل شده و بازرگانان ایرانی نیز از این امکان برای صدور کالا به کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. افزون بر این امارات متحده عربی در حال حاضر از مهم‌ترین کانون‌های تبادل مالی ایران به شمار می‌رود که با توجه به تشدید تحریم‌های بانکی و مالی حکومت اسلامی چشم ‌پوشی از آن ساده نیست.

ریشه‌های تصمیم ‌امارات

محمود سریع‌القلم

تحول اخير، قبل از هر جيز، ریشه در تصمیمِ اماراتِ متحدۀ عربی دارد زیرا که طی هفتاد و دو سال گذشته، اسراییل پیوسته آماده بوده با همسایگان دور و نزدیک خود به تفاهم و عادی‌سازی دست یابد. از این رو برای فهم این تحولِ منطقه‌ای، ضروری است که به صورت علمی، دستگاهِ تحلیلی حاکمیتِ امارات واکاوی شود. بر خلافِ تقریبا همه کشورهای خاورمیانه، حاکمیتِ امارات نسبت به خود و آیندۀ خود اجماع تئوریک دارد: کشوری که پایۀ حکمرانی را تولید ثروت می‌داند. برای تداومِ سیاستِ تولیدِ ثروت امارات، یک دکترینِ امنیت ملی لازم است و عادی ‌سازی با اسراییل هم در چارچوب آن قابل تفسیر است.

آيا عربستان هم روابط با اسرائيل را عادی خواهد کرد؟

گزارش یورونیوز فارسی

عربستان سعودی تاکنون به عادی سازی روابط اسرائیل با امارات عربی متحده که اولین مورد در روابط تل آویو با یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می شود واکنشی نشان نداده است. با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که نشانه‌هایی از نزدیکی ریاض با اسرائیل نیز وجود دارد. از نظر آنها عربستان نیز ممکن است در آینده همزمان با اصلاحات اقتصادی در داخل، رابطه خود با اسرائیل را عادی کند.

امريکا در شورای امنيت!

محمود موسوی

کشور ما هم مثل هر کشوری نیاز به توانایی های تسلیحاتی دارد اما خبر اخیر چنان نیست که در جهت منافع ملی ما باشد. خبر اخیر در واقع چنین چیزی‌ست: «دو فروشندهء سلاح های درجه سه و درجه چهار و از رده خارج شده به ایران، طرح ممنوعیت ایران در خرید سلاح را رد کردند تا رژيم اسلامی بتواند همچنان، بواسطهء کارِ کودکانِ کشور و بواسطهء تن فروشیِ سیزده ساله های کشور، تسلیحات را از آن دو کشور خریداری کند تا از طریق اشش هواپیما و ناوچه خودی را بزند، برای مردم شاخ و شانه بکشد و از بیرون هم برای کشور تهدید بخرد». در این میان برخی امریکا ستیزان از روی کاناپه مشغول امریکا ستیزی هستند و گویا بسیار هم راضی بنظر می رسند از اینکه خط مقدم ستیزشان را کودکان خردسال ایرانی با کارِ سخت بر سر چهار راه ها تشکیل می دهند.

(برگرفته از فیس بووک)

  اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  اصول کار اين سایت

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پيش رو

9 شهريور 139930 اوت 2020

  موضوع سخنرانی:

اعتصاب های گسترده:

کارکرد نهادهای قدرت اجتماعی

سخنرانان:

علی اصغر سليمی و امير معيری

مدير نشست:

میلاد آقائی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

مطالب روزهای  گذشته

آرشيو کامل

سخنی با حجاریانِ مفلوک‌فکر!

الاهه بقراط

دربارهء توافق اسرائیل و امارات
سام قندچی

چرا بیشتر دیکتاتورها به دست خود

از بین می روند؟

لئونید برشیدسکی

ترجمهء بيژن آتشين جان

«آبرامز» به جای «هوک»:

از کارگزار فشار حداکثری به کارگزار تغییر رژیم‌؟

«اسلام راستین» وجود ندارد!

آذرخش ایرانی

از نظرات کتبی شیخ فضل الله نوری

دربارهء قانون اساسی مشروطه

القاب روحانیت و کارکرد‌های آن

(به روایتِ شریعتی و دیگران)

رحمان لیوانی

نوآوری دشمن تراش است!

گزينه ای از گفتگو با رامین پرهام

گفتگوگر: امیر پریزاد

تبديل چین به تابوی مقدس؟

احمد زيدآبادی

HHHHHHHHHHHHH