تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

هشتمين سالگرد اعلام موجوديت «جنبش سکولار دموکراسی ايران» خحسته باد

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 17 تا يکشنبه 19 امرداد 1399 - 7 اگوست تا 9 اگوست 2020

جایگاه اقتصادی زنان در فضای شهری
«لئونی ساندرکاک» و «آن فورسیث»

جایگاه اقتصادی زنان، جنبش‌ها و کنش‌گری زنان در فضای شهری که برای مردان ساخته شده، رابطه میان سرمایه‌داری و مردسالاری، شکل ارتباط زنان با دیگر افراد جامعه همگی از جمله موضوعاتی هستند که با برنامه‌ریزی شهری رابطه‌ای دوسویه دارند. برهمین اساس در ادامه نگاهی داریم به پنج موضوع کلیدی در نظریه برنامه‌ریزی که می‌تواند از حوزه فمینیسم بهره جوید.

ایران نهم شد!

حميدرضا رحيمی

فدوی هیچگاه فرمایش محمد(ص) جواد(ع) ظریف، وزیر خارجهء بیت، را از یاد نمی برد که شیهه کشان فرمود: "ما خودمان انتخاب کردیم که جور دیگری زندگی کنیم"!  این مهمل خردمندانه، بمثابه یک فرمول است که همه جا کار می کند. کمی تمرین کنید، مانند فدوی راه می افتید!.. این هم سند منگوله دارش: «خبری از يورو نيوز: اعلام رده ‌بندی قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان؛ ایران در ردهء نهم، از آخر!» بله جانم، چی فکر کرده ايد؟ ما خودمان انتخاب کردیم که پاسپورت بی ارزش داشته باشیم!

انفجارهای «مرموز» و چشم‌انداز آینده

خطار ابودیاب

انفجارهای امنیتی «مرموز» در مراکز نظامی، صنایع موشکی و تأسیسات زیربنایی ایران به عنوان دوره‌ای جدید از فشارها علیه تهران همچنان ادامه دارد. بدون شک این انفجارهای دقیق در چارچوب اهدافی منظم برای به تعویق انداختن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی شده و انجام می‌گیرد. این وقایع به عنوان ادامه استراتژی «فشار حداکثری»  آمریکا و برنامه تهاجمی واشنگتن و هم‌پیمانانش که با کشتن قاسم سلیمانی در عراق آغاز شده، در ارتباط است.

نکته ای برایِ تصحیحِ «شیعیگریِ» کسروی

م. رضایی تازیک

جان سخن این نوشتار آن است که شخصی به نام «مسیو ماربین آلمانی»، که بعنوان نویسندهء کتاب «سیاست  [السیاسة] الحسینیه» معرفی شده، به احتمال فراوان وجود نداشته و نویسندهء اصلی این کتاب جلال الدین حسینی کاشانی، نامدار به مؤید الاسلام، صاحب امتیاز روزنامهء «حبل المتین» کلکت، بوده است که به نام نويسنده ای آلمانی خوانشی معاصر و سیاسی و انقلابی از واقعهء کربلا ارائه داده است.

سیزدهمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

آمادگی برای روند ساختن سکولار دموکراسی

آرشيو پادکست ها

ائتلاف؛ برای چه و با که؟

گفتگو با میلاد آقائی

در برنامهء تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

حرف سکولاریسم در ایران

سام قندچی

در تابستان 1995 (1374) وقتی برای دیدار با خانواده ام، که اصلاً سیاسی نیستند، به ایران رفتم (و کلاً در سفرهایم هیچگاه غیر از خانواده که سیاسی نیستند با کسی تماسی نگرفته ام) در جمع های خانوادگی می دیدم همه از اصطلاح «سکولار» استفاده می کنند، و این در سال 1374 بود یعنی 26 سال پیش...

کاهش آثار دینی در بازار کتاب ترکیه

مسعود صدرمحمدی

در سال گذشته مردم ترکیه هشت میلیارد و هشتصد و پنجاه و دو میلیون لیر (به صورت تقریبی يک میلیارد و چهار صد و پنجاه میلیون دلار) کتاب خریده‌اند که نسبت به سال گذشته میلادی بیست و هفت درصد رشد داشته است. نکته جالب توجه در گزارش بازار کتاب ترکيه در سال گذشتهء مسيحی کاهش قابل توجه در تولید آثار دینی است. بازار کتاب‌های دینی با کاهشی هفده درصدی نسبت به دو سال قبل روبرو بوده است.

«در ترکیه بنیاد سکولاریسم آسیب دیده است

ورهان پاموک؛ برندهء جایزهء نوبل در ادبیات

دولت قصد دارد آشکارا بگوید که ما به سکولاریسم کمال آتاتورک احترام نمی‌گذاریم. ما قصد داریم پوپولیست باشیم. ما قصد داریم با پیروی از اسلام عوامانه به دنیا بگوییم که از غرب خوش مان نمی‌آید. من این پیام را نمی‌پسندم اما تعجب می‌کنم که اینجا مخالفان صداشان را بلند نمی‌کنند... ولی من در عین حال یک شهروند ترکیه هستم و مثل میلیون‌ها انسان سکولار دیگر با این تصمیم مخالف هستم اما بدبختانه صدای ما شنیده نمی‌شود.

يک گل نصرانی!

مطلب وارده

کادر درمانی یک بیمارستان پشت لباس شان نوشته بودند: «ما گر زِ سر بریده می ترسیدیم  / در محفل عاشقان نمی رقصیدیم». من این شعر را می شناختم، و با خواندن اش بر لباس آنها اشکم  سرازیر شد. تاریخ چه ها که نمی کند. در تبریز، این شعر بیش از صد سال است كه ورد زبان هاست و اصل شعر اینگونه است: «سیصد گل سرخ؛ یک گل نصرانی… / ما را ز سر بریده میترسانی؟ // ما گر ز سر بریده می ترسیدیم / در محفل عاشقان نمی رقصیدیم» (نصرانی، اشاره به فردى مسیحی است). شاعر مشخص نیست، اما داستان این شعرِ صد ساله مشخص است: «شهيد آمريکائی مشروطه ایران!»... صدر مشروطیت است، تبریز شدیداً در محاصره است، جنگ سختی بر پا است. فقط یک کوچه مانده تا جنبش مشروطه شکست بخورد. ستارخان در «کوچهء امیرخیز»، آخرین جبههء در حال مقاومت است.  «هُووارد باسکرویل، معلم بیست و چهار سالهء مدرسهء آمریکایی «ممُوریالِ» تبریز، تحت تاثیر حق و مشروطه قرار می گیرد و به ستارخان می پیوندد. کنسول آمریکا در تبریز از او می خواهد که از صف مشروطه‌ خواهان جدا شود. باسکرویل ضمن پس‌ دادن پاسپورت اش می گوید: «تنها فرق من با این مردم، زادگاهم است، و این فرق بزرگی نیست». او فرماندهی سیصد نفر از رزمندگان را بعهده می گیرد و در کنار ستار خان در محله شنب غازان (شام گازان) تبریز با استبداد می جنگد و در نهایت در راه مشروطه برای ایران بر اثر اصابت چند گلوله در سینه شهید می شود: «سیصد گل سرخ، (آن سيصد نفر)، یک گل نصرانی (‌‌‌هُووارد مسیحی)»... ستار خان از همان کوچه (امیرخیز) پیروز می شود... تبریز و ستار مراسم تشییع باشکوهی برای این شهید آمریکایی در راه مشروطه برگزار می کنند. زنان تبریز فرشی با چهرهء هووارد می بافند و‌، به دستور ستار، نام «هووارد باسکرویل» بر روی اسلحه اش حک شده و برای مادرش به آمریکا فرستاده می شود. اين شعر هم در همان سروده می شود. مزار هُووارد نيز همچنان در گورستان ارامنهء تبریز است... حالا همان شعر ِ صد ساله، در پشت گان ِ پرستاران و پزشکان جانفشان میهنمان نقش شده است... وای که هر چه بيشتر از تاريخ كهن سرزمين مان را بدانيم بيشتر به روز گار حالمون افسوس مي خوريم!

استبداد از ترس تغذیه می‌کند!

(نگاهی به کتاب «نامه های ايرانی»)

قربان عباسی

استبداد نمی‌پاید مگر ‏به یاری همه کسانی که خواجگی را بر شرف و مرگ فضیلت‌مندانه ترجیح ‏داده‌اند. استبداد جز به ترس و ارعاب و تهدید نمی‌پاید و آنکه ‏در برابر ترس ارباب زانو می‌زند باید برای همیشه ننگ بردگی را ‏بر پیشانی خود حک شده ببیند. دیالکتیک ارباب و بنده هگل نیز جز این نمی‌گوید. و البته عامل دیگری هم است که در پاییدن و بقای هولناک ‏استبداد در این سرزمین نقش ایفا کرده است. شمشیر نامرئی سلاطین و ‏مستبدان که برخلاف شمشیر بران و مرئی آنها هم ضرباتش هولناک و هم ‏زخم‌هایش عمیق‌تر است؛ خرافات!

رژيم اسلامی در تنگنای منطقه‌ای

احمد رأفت

«محور مقاومت» جمهوری اسلامی در چند ماه گذشته ضربات سختی را متحمل شده است. در لبنان تظاهرات و فشارها علیه حزب‌الله به مثابه ستون اصلی این «محور»، حسن نصرالله را مجبور ساختند از زبان معاون اش، نعیم قاسم، بگوید که «جوّ حاکم به نوعی است که جنگی با اسرائیل در ماه‌های آینده صورت نخواهد گرفت.» ... در عين حال اسرائیل و آمریکا خود را آماده‌ی مقابله احتمالی با آشوبگری‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌کنند.

تبديل چین به تابوی مقدس؟

احمد زيدآبادی

آن دسته از کسانی که از موضع استقلال ملی و منافع عمومی کشور از توافق اجتمالی با چین نگران‌اند، نگرانی‌شان از تجارت و داد و ستد با چین و یا سرمایه‌گذاری آن کشور در ایران نیست، بلکه نگران تبدیل چین به “تابویی مقدس” در سیاست ایران هستند؛ به طوری که اگر فرزند “ایدئولوگ” نظام جمهوری اسلامی نیز به رهبران حزب کمونیست چین بگوید بالای چشم‌شان ابروست، نمایندۀ مجلس خواستار برخورد قاطع و شدید دادستان کل کشور با او شود! با این وضعی که پیش می‌رود بیم دارم روزی مولانا را هم از گور بیرون کشند و او را به تازیانه ببندند که چرا در “قصۀ مری کردن رومیان و چینیان در علم نقاشی و صورتگری” چینیان را بازندۀ مسابقه دانسته است!

چین، آمریکا و انتخابات نوامبر

محمود سریع‌القلم

نحوۀ شکل‌گیری و تکامل این نظام بین‌الملل بعد از انتخابات نوامبر سال جاری، فارغ از اینکه کدام حزب پیروز شود، دو تابع کلیدی دیگری نیز دارد: یک) تا چه میزان جهت‌گیری جدید سیاست خارجی آمریکا می‌تواند ثروتِ بیشتری تولید کند، دو) با چه نسبتی این ثروت جدید برای فائق آمدن بر چین از یک طرف و هزینه کردن آن در داخل آمریکا از طرف دیگر، بهره برداری شود. در دنیای جدید اگر فردی بخواهد معقول و محترم زندگی کند، بنگاهی بخواهد بقای خود را تضمین کند و کشوری بخواهد مستقل و آزاد باشد نیاز به تولید ثروت و مازاد و پس انداز دارد.

  اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پیش رو

19 امرداد 13999 اگوست 2020

  موضوع سخنرانی:

چرا برای پايان دادن به حکومت اسلامی

به ميدان آمده ام؟

ميهمان:

دکتر قاسم شعله سعدی

مدير نشست:

منوچهر يزديان

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

HHHHHHHHHHHHH