تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 13 تا پنجشنبه 16 امرداد 1399 - 3 اگوست تا 6 اگوست 2020

نکته ای برایِ تصحیحِ «شیعیگریِ» کسروی

م. رضایی تازیک

جان سخن این نوشتار آن است که شخصی به نام «مسیو ماربین آلمانی»، که بعنوان نویسندهء کتاب «سیاست  [السیاسة] الحسینیه» معرفی شده، به احتمال فراوان وجود نداشته و نویسندهء اصلی این کتاب جلال الدین حسینی کاشانی، نامدار به مؤید الاسلام، صاحب امتیاز روزنامهء «حبل المتین» کلکت، بوده است که به نام نويسنده ای آلمانی خوانشی معاصر و سیاسی و انقلابی از واقعهء کربلا ارائه داده است.

سیزدهمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

آمادگی برای روند ساختن سکولار دموکراسی

آرشيو پادکست ها

ائتلاف؛ برای چه و با که؟

گفتگو با میلاد آقائی

در برنامهء تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

ورای نگرانی

حميدرضا رحيمی

خدمت خوانندگان محترم ضدانقلاب، مقدمتاً و برای دستگرمی عرضه می دارد که فدوی خودش می داند که اندکی بیشتر از عمر بی حاصل اش نمانده و، به تبع آن، بیست و پنج سال آینده را، بی گمان نخواهد دید و اگر نگوید که از اين بابت شادمان است، دستکم شکایتی هم در این راستا، البته ندارد. لکن، در حاشیه، نگرانی مختصر اش را نیز نمی تواند پنهان کند که آنچه که فدوی منتظرالظهور را در پیوند با قرارداد بیست و پنج سالهء حضرات با برادران مؤمن و معتقد چینی شدیداً بهم ریخته ضایعات این قرارداد برای ملک و ملت نیست، بلکه  این پرسش خداپسندانه است که آیا ملت ورجاوند قراراست بیست و پنج سال دیگر هم، در رکاب اين دوالپایان گرامی، شمشیر بزند؟!

حرف سکولاریسم در ایران

سام قندچی

در تابستان 1995 (1374) وقتی برای دیدار با خانواده ام، که اصلاً سیاسی نیستند، به ایران رفتم (و کلاً در سفرهایم هیچگاه غیر از خانواده که سیاسی نیستند با کسی تماسی نگرفته ام) در جمع های خانوادگی می دیدم همه از اصطلاح «سکولار» استفاده می کنند، و این در سال 1374 بود یعنی 26 سال پیش...

کاهش آثار دینی در بازار کتاب ترکیه

مسعود صدرمحمدی

در سال گذشته مردم ترکیه هشت میلیارد و هشتصد و پنجاه و دو میلیون لیر (به صورت تقریبی يک میلیارد و چهار صد و پنجاه میلیون دلار) کتاب خریده‌اند که نسبت به سال گذشته میلادی بیست و هفت درصد رشد داشته است. نکته جالب توجه در گزارش بازار کتاب ترکيه در سال گذشتهء مسيحی کاهش قابل توجه در تولید آثار دینی است. بازار کتاب‌های دینی با کاهشی هفده درصدی نسبت به دو سال قبل روبرو بوده است.

«در ترکیه بنیاد سکولاریسم آسیب دیده است

ورهان پاموک؛ برندهء جایزهء نوبل در ادبیات

دولت قصد دارد آشکارا بگوید که ما به سکولاریسم کمال آتاتورک احترام نمی‌گذاریم. ما قصد داریم پوپولیست باشیم. ما قصد داریم با پیروی از اسلام عوامانه به دنیا بگوییم که از غرب خوش مان نمی‌آید. من این پیام را نمی‌پسندم اما تعجب می‌کنم که اینجا مخالفان صداشان را بلند نمی‌کنند... ولی من در عین حال یک شهروند ترکیه هستم و مثل میلیون‌ها انسان سکولار دیگر با این تصمیم مخالف هستم اما بدبختانه صدای ما شنیده نمی‌شود.

«سه‌گانهء‌ انقلابِ» بیضایی؛ نعل وارونهء‌ آزادی

رضا قلی‌پور، مرضیه آژینی

معمای موسی صدر

مترجم : بیژن آتشین جان

چین، آمریکا و انتخابات نوامبر

محمود سریع‌القلم

نحوۀ شکل‌گیری و تکامل این نظام بین‌الملل بعد از انتخابات نوامبر سال جاری، فارغ از اینکه کدام حزب پیروز شود، دو تابع کلیدی دیگری نیز دارد: یک) تا چه میزان جهت‌گیری جدید سیاست خارجی آمریکا می‌تواند ثروتِ بیشتری تولید کند، دو) با چه نسبتی این ثروت جدید برای فائق آمدن بر چین از یک طرف و هزینه کردن آن در داخل آمریکا از طرف دیگر، بهره برداری شود. در دنیای جدید اگر فردی بخواهد معقول و محترم زندگی کند، بنگاهی بخواهد بقای خود را تضمین کند و کشوری بخواهد مستقل و آزاد باشد نیاز به تولید ثروت و مازاد و پس انداز دارد.

همه چیز در گرو ارادهء سرکوب است

رضا بیدرانی

در چنین شرایطی، حکومت صرفاً با تکیه بر “توان سرکوب” (ابزار و لجستیک لازم) در پی احیای سلطهء خودش بر جامعهء ناراضی است و اساساً در موقعیتی نیست که دغدغهء “تکنیک سرکوب” را داشته باشد. در این میان، سرنوشت نظام و جنبش انقلابی به “ارادهء سرکوب” حکومت بستگی خواهد داشت. اگر ارادهء سرکوب در بدنهء نیروهای سرکوبگر نظام – علیرغم خشونت عریان و فراگیر و درازمدت – همچنان باقی بماند، توان سرکوب حکومت نیز باقی خواهد ماند...

پاکستانیزه شدن ایران

علی آردی

دنیا عملا در مقابل سرکوب معترضین در ایران دست بسته مانده و اين امر باعث یأس بیشتر مخالفانی شده که به افکار عمومی دنیا و حکومت‌های مدعی حقوق بشر اروپایی امیدی داشتند. يعنی چنين نتيجه گيری شده که با مانور مذاکره با آمریکا و عوامفریبی می‌توان افکار عمومی را جلب نمود و برای مدتی دیگر ادامهء حکومت را تضمین کرد. خصوصا اگر بتوان مانند پاکستان از کمک‌های مالی سخاوتمندانهء آمریکا نیز برخوردار شد. این چیزی نیست که سپاه و سردمداران حکومت ایران آن را از نظر دور داشته باشند.

دموکراسی، حکومت نخبگان نیست

ابراهیم هرندی

دموکراسی، شیوهء ادارهء کشور بدست نمایندگانِ همهء شهروندانِ آن کشور است، نه حکومت نُخبگان. این شیوه در جهانِ مدرن، برای دولتمداریِ شهروندانِ عادی در راستای کنترلِ قدرت درجامعه پدید آمده است و با دموکراسی آتنی فرق ها دارد. در سیستمِ دموکراتیکِ مدرن، هدفِ بنیادی، مهارکردنِ نهادینهء قدرت و تقسیم آن در راستای پدید آوردنِ برابری حقوقی برای همگان است. از اینرو، کوشش در پخش کردنِ قدرت در میان نهادهای مدنی و شرکت دادنِ نمایندگانِ مردم در برنامه ریزی های کشور، دو وظیفهء بنیادیِ هر دولت است.

چرا امثال اکبر گنجی هراس افکنی می کنند؟

عبدالستار دوشوکی

ایشان ادعا می کند: "آنها عجله دارند نقشه هایشان را در ایران نیز پیاده سازند". به کلمهء "نیز" در جملهء ایشان دقت کنید. هدف القای ذهنی مشتبه در ضمیر ناخودآگاه مخاطب است که گویا بقیهء کشورها تجزیه شده اند و "ایران نیز تجزیه خواهد شد". این انشای هدفمند نه سفسطه است و نه مغلطه. بلکه از منظر روانکاوی فروآگاهانه ولی عامدانه جهت دار است و اتفاقاً این همان ادعایی است که حسن روحانی و جواد ظریف به رسم عوام فریبی مطرح می کنند، که هدف آمریکا و عربستان و اسرائیل رژیم اسلامی نیست بلکه هدف نابودی کامل و تجزیهء ایران است که اگر رژیم فرو بپاشد، ایران نیز به همراه آن "ایرانستان" خواهد شد.

میدان انقلاب تهران: قلبی که هنوز می‌تپد

رها رستمی

میدان انقلاب را بر این اساس می‌توان «فضا»یی نامید که به لحاظ اجتماعی به تصرف گروه‌هایی درآمده که گستردگی نظارت دولتی بر زندگی روزمره و شب‌مره آن‌ها، اجازه تنفس در مکان‌های دیگر را به آن‌ها نمی‌دهد. گروه‌هایی شامل جوانان، زنان و دختران، دانشجویان، دست‌فروش‌های کتاب، روشنفکران و کتاب‌خوان‌ها و دگرباشان جنسی، همگی قشرهایی هستند که در یک توافق ناگفته، انقلاب را برای دیدار همدیگر، قدم‌زدن آسوده و «دیده شدن» انتخاب کرده‌اند.

«خانهء‌ دیگری»: دعوت به مهربانی و خرد!

داریوش رسولی

«خانه‌ء دیگری» روایتی روان و ساده دارد. بهنوش صادقی، برخلاف اکثر فیلم ‌اولی‌ها، ابداً به سمت هیاهو و جنجال نرفته است. فیلم او نگاه عمیقی به خردورزی و مهربانی و بخشش دارد. در روزگاری که حاکمیت می‌کوشد با ترویج خشونت‌، از فحاشی به افراد تاثیر گذار گرفته تا اعدام ‌کردن معترضان، جامعه را خشن و افسرده کند، این فیلم قابل توجه می‌شود.

چرا تنوع قومی، سرمایه‌ ای توسعه ‌آفرین است؟

محسن رنانی

تنوع فرهنگی و چند‌فرهنگ‌ گرایی برای توسعه یک سرمایه است. نويسندهء مقاله، در تبیین این ادعا، ابتدا تعریف خود از توسعه، انواع سرمایه‌ها، و ارتباط آنها با توسعه را بیان می‌کند. سپس به این بحث می‌پردازد که چرا و چگونه قومیت‌ها می‌توانند به‌مثابهٔ «سرمایهء توسعه ‌آفرین» تلقی شوند و کارکرد داشته باشند. او، در نهایت، بحث خود را با طرح موضوع هویت شهروندی به‌مثابه پیش‌نیاز هویت ملی برای انسجام‌ بخشی اجتماعی و فرهنگی در جامعه به پایان می برد.

چرا موعظه‌های ما مؤثر نمی‌شوند؟

سخنان فرشاد مومنی

در مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگ و توسعه»

دکتر فرشاد مومنی، در یک نشست مجازی از موسسه دین و اقتصاد به مناسبت رونمایی از کتاب «فرهنگ و توسعه - در هم تنیدگی وجوه ذهنی و عینی حیات جمعی» (ترجمهء فرشاد و فريبا مؤمنی)، با طرح این سوال که «چرا موعظه‌های ما مؤثر نمی‌شوند؟»، به نقد رویکردی پرداخت که می خواهد همه چیز را با موعظه حل کند و متذکر شد: اگر حرف‌هایی که درباره‌ی هنجارها و ارزش‌ها زده می شود صادقانه است باید توجه کرد که پایداری و اعتلاء بخشی و ارتقاء از دل نگاه به فرهنگ از منظر توسعه بیرون می‌آید.

چگونه فرهنگ سیاسی «توسعه نایافتگی» می آفریند

حسین راغفر

رشد فقر کمرشکن موجب رشد ناامنی در جامعه می‌شود و رشد ناامنی اشکالی به خودش می‌گیرد که یکی از آنها رشد خشونت در جامعه است. جامعه‌ای که درگیر خشونت می‌شود امکان بر هم افزایی ظرفیت‌های موجود را ندارد.

  اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

12 امرداد 13992 اگوست 2020

  موضوع سخنرانی:

 شرایط بحرانی کشورووظايف پيش رو

فايل تصويری        فايل صوتی

ميهمان:

مهندس حسن شريعتمداری

مدير نشست:

پرتو نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

HHHHHHHHHHHHH