تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 10 تا يکشنبه 12 امرداد 1399 - 31 ژوئيه تا 2 اگوست 2020

سپاه امام زمان

ورای نگرانی

حميدرضا رحيمی

خدمت خوانندگان محترم ضدانقلاب، مقدمتاً و برای دستگرمی عرضه می دارد که فدوی خودش می داند که اندکی بیشتر از عمر بی حاصل اش نمانده و، به تبع آن، بیست و پنج سال آینده را، بی گمان نخواهد دید و اگر نگوید که از اين بابت شادمان است، دستکم شکایتی هم در این راستا، البته ندارد. لکن، در حاشیه، نگرانی مختصر اش را نیز نمی تواند پنهان کند که آنچه که فدوی منتظرالظهور را در پیوند با قرارداد بیست و پنج سالهء حضرات با برادران مؤمن و معتقد چینی شدیداً بهم ریخته ضایعات این قرارداد برای ملک و ملت نیست، بلکه  این پرسش خداپسندانه است که آیا ملت ورجاوند قراراست بیست و پنج سال دیگر هم، در رکاب اين دوالپایان گرامی، شمشیر بزند؟!

نقش ارتش در سرنوشت امروز ایران

خسرو بیت اللهی، اردلان صالحی و جهانگیر لقایی

دوازدهمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

دوران پيشا دموکراسی چيست؟

آرشيو پادکست ها

کثرت مداری (پلولاريسم) و جامعهء سکولار

گفتگو با میلاد آقائی

در برنامهء تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

حرف سکولاریسم در ایران

سام قندچی

در تابستان 1995 (1374) وقتی برای دیدار با خانواده ام، که اصلاً سیاسی نیستند، به ایران رفتم (و کلاً در سفرهایم هیچگاه غیر از خانواده که سیاسی نیستند با کسی تماسی نگرفته ام) در جمع های خانوادگی می دیدم همه از اصطلاح «سکولار» استفاده می کنند، و این در سال 1374 بود یعنی 26 سال پیش...

کاهش آثار دینی در بازار کتاب ترکیه

مسعود صدرمحمدی

در سال گذشته مردم ترکیه هشت میلیارد و هشتصد و پنجاه و دو میلیون لیر (به صورت تقریبی يک میلیارد و چهار صد و پنجاه میلیون دلار) کتاب خریده‌اند که نسبت به سال گذشته میلادی بیست و هفت درصد رشد داشته است. نکته جالب توجه در گزارش بازار کتاب ترکيه در سال گذشتهء مسيحی کاهش قابل توجه در تولید آثار دینی است. بازار کتاب‌های دینی با کاهشی هفده درصدی نسبت به دو سال قبل روبرو بوده است.

«در ترکیه بنیاد سکولاریسم آسیب دیده است

ورهان پاموک؛ برندهء جایزهء نوبل در ادبیات

دولت قصد دارد آشکارا بگوید که ما به سکولاریسم کمال آتاتورک احترام نمی‌گذاریم. ما قصد داریم پوپولیست باشیم. ما قصد داریم با پیروی از اسلام عوامانه به دنیا بگوییم که از غرب خوش مان نمی‌آید. من این پیام را نمی‌پسندم اما تعجب می‌کنم که اینجا مخالفان صداشان را بلند نمی‌کنند... ولی من در عین حال یک شهروند ترکیه هستم و مثل میلیون‌ها انسان سکولار دیگر با این تصمیم مخالف هستم اما بدبختانه صدای ما شنیده نمی‌شود.

«سه‌گانهء‌ انقلابِ» بیضایی؛ نعل وارونهء‌ آزادی

رضا قلی‌پور، مرضیه آژینی

بهرام بیضایی در طی سال‌های پنجاه و شش تا شصت، درست در بحبوحه‌ انقلاب ، سه نمایش ‌نامه به نام‌های «ندبه»، «مرگ یزدگرد» و «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» را به رشته‌ تحریر درآورد، که علاوه بر بازنمایی وضعیت آن روزهای ایران، به نقد جریان حاکم بر آن و نشان دادن خلاء‌هایی می‌پردازد که ممکن است با نادیده گرفتن‌شان در شکل‌گیری یک ساختار به‌مرور موجب شکست‌هایی فاجعه‌بار شوند.

معمای موسی صدر

شیمون شاپیرا

مترجم : بیژن آتشین جان

موسی صدر به دلیل تبدیل کردن شیعیان لبنان از یک گروه مظلوم و حاشیه نشین به یک جماعت با نفوذ که زمینه ساز جنبش اعتراضی شیعیان و جنبش امل - شاخهء شبه نظامی آن-   شد، مشهور است. اما مورد دیگری که صدر به آن شناخته می شود ناپدید شدن اسرار آمیزش در لیبی در سال 1978 است که، در پی آن حکومت اسلامی ایران، با استفاده از ریشه های جنبش صدر در لبنان، «حزب الله» را تشکیل داد. در اين رابطه تا به امروز چند سؤال باقی است: چه کسی موسی صدر را از ميان برداشت؟ به چه هدفی؟ و چه می شد اگر او ناپدید نمی شد؟

نیاز اپوزیسیون به سازمان‌های سیاسی دانش‌بنیاد ‏

محمود تجلی مهر

سخن من این است که در جامعه سیاسی ‏ایران و فعالیت سازمانی آن ده ها سال است که جای دانش و اندیشه بر اساس دانش و علم ‏ضعیف و یا خالی است. تمرکز من در این نوشته بر تسلط عوام‌ گرایی و خرد گریزی در جامعهء ‏سیاسی ایران است. این مورد هم به حکومتیان برمی‌گردد و هم به اپوزیسیون... این‌گونه که روند رسوخ دانش به اندیشه و فکر انسان شتاب گرفته، روشن است که در روند فعالیت ‏سیاسی هم نمی‌تواند گونه‌ای دیگر باشد... آن ‏چه تازه است شتاب‌گرفتن نیاز به تغییر و تطبیق هر نوع سازمان اجتماعی با زمان و پاسخ به ‏نیازهای بلاواسطه و امروز جامعه است.

دموکراسی، حکومت نخبگان نیست

ابراهیم هرندی

دموکراسی، شیوهء ادارهء کشور بدست نمایندگانِ همهء شهروندانِ آن کشور است، نه حکومت نُخبگان. این شیوه در جهانِ مدرن، برای دولتمداریِ شهروندانِ عادی در راستای کنترلِ قدرت درجامعه پدید آمده است و با دموکراسی آتنی فرق ها دارد. در سیستمِ دموکراتیکِ مدرن، هدفِ بنیادی، مهارکردنِ نهادینهء قدرت و تقسیم آن در راستای پدید آوردنِ برابری حقوقی برای همگان است. از اینرو، کوشش در پخش کردنِ قدرت در میان نهادهای مدنی و شرکت دادنِ نمایندگانِ مردم در برنامه ریزی های کشور، دو وظیفهء بنیادیِ هر دولت است.

چرا امثال اکبر گنجی هراس افکنی می کنند؟

عبدالستار دوشوکی

ایشان ادعا می کند: "آنها عجله دارند نقشه هایشان را در ایران نیز پیاده سازند". به کلمهء "نیز" در جملهء ایشان دقت کنید. هدف القای ذهنی مشتبه در ضمیر ناخودآگاه مخاطب است که گویا بقیهء کشورها تجزیه شده اند و "ایران نیز تجزیه خواهد شد". این انشای هدفمند نه سفسطه است و نه مغلطه. بلکه از منظر روانکاوی فروآگاهانه ولی عامدانه جهت دار است و اتفاقاً این همان ادعایی است که حسن روحانی و جواد ظریف به رسم عوام فریبی مطرح می کنند، که هدف آمریکا و عربستان و اسرائیل رژیم اسلامی نیست بلکه هدف نابودی کامل و تجزیهء ایران است که اگر رژیم فرو بپاشد، ایران نیز به همراه آن "ایرانستان" خواهد شد.

میدان انقلاب تهران: قلبی که هنوز می‌تپد

رها رستمی

میدان انقلاب را بر این اساس می‌توان «فضا»یی نامید که به لحاظ اجتماعی به تصرف گروه‌هایی درآمده که گستردگی نظارت دولتی بر زندگی روزمره و شب‌مره آن‌ها، اجازه تنفس در مکان‌های دیگر را به آن‌ها نمی‌دهد. گروه‌هایی شامل جوانان، زنان و دختران، دانشجویان، دست‌فروش‌های کتاب، روشنفکران و کتاب‌خوان‌ها و دگرباشان جنسی، همگی قشرهایی هستند که در یک توافق ناگفته، انقلاب را برای دیدار همدیگر، قدم‌زدن آسوده و «دیده شدن» انتخاب کرده‌اند.

«خانهء‌ دیگری»: دعوت به مهربانی و خرد!

داریوش رسولی

«خانه‌ء دیگری» روایتی روان و ساده دارد. بهنوش صادقی، برخلاف اکثر فیلم ‌اولی‌ها، ابداً به سمت هیاهو و جنجال نرفته است. فیلم او نگاه عمیقی به خردورزی و مهربانی و بخشش دارد. در روزگاری که حاکمیت می‌کوشد با ترویج خشونت‌، از فحاشی به افراد تاثیر گذار گرفته تا اعدام ‌کردن معترضان، جامعه را خشن و افسرده کند، این فیلم قابل توجه می‌شود.

نگاه تازه ای به «توسعه» بخش مهمی از دست آوردهای مقولهء «تفکر سیستمی» است که با همکاری و دهش و ابتکار مهندس جمشيد قراجه داغی، رئيس پیش از انقلاب «سازمان مديريت صنعتی»، تدوين شده و هم اکنون در سطح دانشگاه های جهان تدريس می شود. جنبش سکولار دموکراسی ايران هم اکنون سرگرم تهيهء کتابی از مجموعهء مقالات مهندس قراجه داغی است که با گفتگوی مفصلی دربارهء مسئلهء «توسعه» در ايران تکميل می شود. احتمالاً کتاب تا نوروز 1400 منتشر خواهد شد. ضمناً متن انگلیسی کتاب مهم مهندس قراجه داغی، با نام «تفکر سیستمی، مديريت آشفتگی و پيچيدگی»، در سال 2006 منتشر شده و تا سال 2011 به چاپ سوم رسيده و در فاصلهء این سال ها به زبان های روسی، ژاپنی، چينی، کوريشی و اسپانيولی ترجمه شده و در سال 2016 هم متن فارسی آن با ترجمهء سهراب خلیلی شورینی از جانب سازمان مديريت صنعتی در تهران به چاپ رسيده است. از اين پس نشريه جنبش سکولار دموکراسی ايران به انتشار مقالاتی اساسی در مورد «توسعه» (که مهندس قراجه داغی ترجمه این واژه را به فارسی «شکوفائی» می داند) اقدام خواهد کرد.

چرا تنوع قومی، سرمایه‌ ای توسعه ‌آفرین است؟

محسن رنانی

تنوع فرهنگی و چند‌فرهنگ‌ گرایی برای توسعه یک سرمایه است. نويسندهء مقاله، در تبیین این ادعا، ابتدا تعریف خود از توسعه، انواع سرمایه‌ها، و ارتباط آنها با توسعه را بیان می‌کند. سپس به این بحث می‌پردازد که چرا و چگونه قومیت‌ها می‌توانند به‌مثابهٔ «سرمایهء توسعه ‌آفرین» تلقی شوند و کارکرد داشته باشند. او، در نهایت، بحث خود را با طرح موضوع هویت شهروندی به‌مثابه پیش‌نیاز هویت ملی برای انسجام‌ بخشی اجتماعی و فرهنگی در جامعه به پایان می برد.

چرا موعظه‌های ما مؤثر نمی‌شوند؟

سخنان فرشاد مومنی

در مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگ و توسعه»

دکتر فرشاد مومنی، در یک نشست مجازی از موسسه دین و اقتصاد به مناسبت رونمایی از کتاب «فرهنگ و توسعه - در هم تنیدگی وجوه ذهنی و عینی حیات جمعی» (ترجمهء فرشاد و فريبا مؤمنی)، با طرح این سوال که «چرا موعظه‌های ما مؤثر نمی‌شوند؟»، به نقد رویکردی پرداخت که می خواهد همه چیز را با موعظه حل کند و متذکر شد: اگر حرف‌هایی که درباره‌ی هنجارها و ارزش‌ها زده می شود صادقانه است باید توجه کرد که پایداری و اعتلاء بخشی و ارتقاء از دل نگاه به فرهنگ از منظر توسعه بیرون می‌آید.

چگونه فرهنگ سیاسی «توسعه نایافتگی» می آفریند

حسین راغفر

رشد فقر کمرشکن موجب رشد ناامنی در جامعه می‌شود و رشد ناامنی اشکالی به خودش می‌گیرد که یکی از آنها رشد خشونت در جامعه است. جامعه‌ای که درگیر خشونت می‌شود امکان بر هم افزایی ظرفیت‌های موجود را ندارد و به همین دلیل هست که می‌بینیم رشد اشکال مختلف ناهنجاری‌های اجتماعی، خشونت، جرم و جرائم، طلاق، اعتیاد، خودکشی و فرار سرمایه را شاهد هستیم. همه‌ی اینها متأثر از فرهنگ مسلط در جامعه است.

صد و بیست و چهار سال پيش:

کشته شدن آقاخان كرمانی

گزارش صدای آلمان

بيست و هفتم ماه تير صد و بیست و چهار سال پيش، ميرزا آقاخان كرمانی در تبريز كشته شد؛ مردی که گفته بود: «مردم هوشمند آزاد هیچ‌گاه از انتقاد باز نمی‌ایستند، مگر اینكه روح شان را به اهريمن بفروشند.».. او نخستين ايرانی است كه تاريخ را بر پايه پژوهش‌های نوين مورخان و نه افسانه‌ها و باورهای دينی نوشته است. برای نمونهء اينگونه اظهار نظرها می توان به لسان الملك اشاره کرد که نوشته بود: «جلوس داريوش فارسی در بابل چهار هزار و هشتاد و هفت سال پيش از هبوط آدم عليه‌السلام بود».

  اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پیش رو

12 امرداد 13992 اگوست 2020

  موضوع سخنرانی:

 شرایط بحرانی کشورووظايف پيش رو

ميهمان:

مهندس حسن شريعتمداری

مدير نشست:

پرتو نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

HHHHHHHHHHHHH