تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 13 تا يکشنبه 15 تیر 1399 -  3 تا 5 ژوئيه 2020

اعلاميه در مورد قرارداد 25 سالهء رژيم اسلامی با چين

جنبش سکولار دموکراسی ايران

در مورد اين قرارداد 25 ساله ای که در آستانهء اجرائی شدن است اهالی اپوزيسيون رژيم سخن ها گفته و اعلاميه ها داده اند، اما ما معتقديم که رهبران اپوزيسيون، از شخص شاهزاده رضا پهلوی گرفته تا اعضای شورای مديريت گذار، و از منتهی عليه راست سیاسی گرفته تا منتهی عليه چپ، همگی، بصورتی بديهی بايد در مورد يک امر نگران و عليه آن متفق القول باشند و آن اعتراض و اخطار در مورد قراردادهای ننگینی است که اين رژيم با کشورهای حامی خود بسته و ثروت و دارائی ملت ايران را برايگان به دست چپاولگر آنان می سپارد.

نگاهی به کتاب «جنگ محرمانه با ايران»

گزارشی از بيژن آتشين جان

رونن برگمان، گزارشگر برجسته و تحلیلگر امور اطلاعاتی اسرائیل، تاریخ طولانی حملات تروریستی مورد حمایت ایران را دنبال کرده و برای اولین بار بسیاری از عملیات مخفی علیه شبکهء تروریستی ایران را فاش کرده است؛ از جمله می توان به افشای جزئیات مربوط به همکاری بین موساد، سیا و اف.ب. آی، استفاده از ابزارهای جاسوسی فوق العاده پیشرفته برای نفوذ و آسیب رساندن به رژيم اسلامی، و  استخدام یک مامور بلند پایهء سازمان اطلاعات ایران اشاره کرد.

به یاد ندا آقا سلطان

کاری از پرويز صياد..◄ 

هشتمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

موج پس از کرونا

آرشيو پادکست ها

تفاوت سکولاريسم و لائیسیته

گفتگو با ميلاد آقايی

در برنامه ای از تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

آقای خامنه ای، عجب امنیتی!

آقای خامنه ای، شما به معنای کلمه ایران را ویران کرده اید. در سرزمینی که شما رهبرش شده اید، پدران با داس و تبر دخترکان خویش را گردن می زنند، چرا که آنها می خواستند همانند هر جوان دیگری در سرزمین های غیر اسلامی، طعم زندگی و شادی و جوانی را بچشند! آخر این چه امنیتی است که در یک هفته، سه دختر جوان توسط پدران و شوهران بی شرف شان گردن زده می شوند! این بود مدینهء فاضله شما؟ این گونه می خواستید معنویات مردم را زیاد کنید؟ کدام امنیت مردک فرومایه؟ کدام صلح و آرامش؟

آن گل که پرپر شد

از مادرش پرسیده بودند که «مادر اینها جوان و نادان بودند، تو چرا گذاشتی که سرش را ببرند؟» گفته بود «من خودم روی سینه اش نشستم تا سرش را بریدند». و تو فکر کردی که مهر مادر بی دریغ است؟! که مادر نزدیک تر از هرکس به تو و حامی جان تو در میان این همه وحشت و خشونت و نادانی جانبخش تو خواهد بود؟ چه ساده انگارانه همه چیز را باور کردی. نمی دانم که پای مردی نیز در میان بود و یا تو را فقط به خاطر حرف دیگران به مسلخ بردند که چه بسیار دختران که برای حرف دیگران کشته شدند. اما اگر کسی نیز بود تو باور کردی که جان تو را فدای خواست خویش نمی کند.

نمی‌خواهم به سرنوشت رومینا دچار شوم!

از نامه دختری فراری به پلیس آگاهی

«خانواده‌ام مخالف ازدواج من با مردی بودند که عاشقش هستم. من هم از خانه فرار کردم و می‌دانم اگر برگردم به سرنوشت رومینا دچار می‌شوم و پدرم مرا می‌کشد اما نمی‌خواهم به این سرنوشت دچار شوم.» این بخشی از نامه میترای سی ساله است که کپی عقدنامه‌اش را به همراه دست نوشته‌ای ضمیمه کرده و برای پلیس آگاهی تهران فرستاده است تا دیگر به‌دنبال او نگردند.

هیچ کس ناموس هیچ کس نیست!

فاضل غیبی

اگر بپرسیم، دو سه نمونه قتل‌های ناموسی چه ربطی به اوضاع کلی کشور دارد، پاسخ این است که آنها نه فقط رویدادهایی اتفاقی، بلکه با توجه به توحش به نمایش  گذاشته شده،  سقوط مدنی و اخلاقی جامعۀ ایران را نشانه گذاری می‌کنند و برای درک آن کافی نیست، فقط انگشت اتهام را به سوی وحشیگری و فساد ملایان حکومتگر بگیریم، بلکه باید در پی روندهایی در دوران معاصر ایران بود، که سبب سقوط مدنی ایران در دو سدۀ گذشته شدند.

بحث درباره «قتل‌های ناموسی» ممنوع!

فهیمه خضر حیدری

سازمان نظام روان‌‌شناسی و سازمان بهزیستی دور تازه‌ای از فشار را بر روان‌شناسان، مشاوران خانواده و روان ‌درمانگران آغاز کرده‌اند. روان ‌شناسان و مشاورانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، اگر از هشتگ‌هایی مثل غیرت، ناموس، مردسالاری، قتل ناموسی و زن‌کشی استفاده کنند، از سوی بهزیستی و سازمان نظام روان‌شناسی اخطار می‌گیرند.

زنانه شدن فقر، تنهایی و سالمندی در ایران

الهه امانی

زنان به مثابه نیمی از جامعه به نیمه‌ی فقیر و فرودست جامعه تغییر چهره داده اند، به طوری که گفته می‌شود فقر در جهان چهره‌ای زنانه دارد. آنها نابرابری‌های دیرپای جنسی- جنسیتی را با شدت بیشتری در دوارن سالمندی تجربه می‌کنند. از این رو چهره‌ی سالمندی و فقر در سطح جهان زنانه است... امروزه شرایط زندگی سالمندان در ایران نيز به شدت طبقاتی شده است، متجاوز از پنجاه درصد از زنان سالمند در ایران فاقد کمترین امکانات اقتصادی بوده و به طور کامل وابسته هستند.

افزایش جمعیت با خانه ‌نشین کردن زنان

م. روغنی

ممنوعیت تک‌خوانی

نماد فرودستی زنان در مردسالاری اسلامی

نسیم روشنایی

جایگاه فرودست زنان در جمهوری اسلامی را می‌توان در حق خوانندگی‌ زنان دید: همخوانی، پس‌ زمینه بودن. صدای زنان تا جایی اجازه دارد اوج بگیرد که صدای مرد بر آن چیره شود. رابطهء قدرت ایده‌آل میان زنان و مردان در زندگی شخصی و در جامعه نیز از منظر حاکمیت جمهوری اسلامی چنین است: زنِ ایده‌آل ضمیمه مرد است، باید زندگی را برای مرد و ساختار مردانه تسهیل و لذت‌بخش کند. نجیب و مطیع باشد، حجاب اجباری بر تن کند.

حلقه های زنجیر!

حميدرضا رحيمی

فدوی از میزان مصرف زنجیر در جامعهء شکوهمند اسلامی مان، شدیداً حیرت می کند! در توضیح بیشتر عرض می کند که زنجیر هم، مثل هر چیز دیگری، طبقاتی ست و انواع و اقسامی دارد؛ از زنجیر زنی اباعبدالله(ع) و عمو زنجیر باف بگیرید تا قتل های زنجیره ای!.. دیگر اینکه «چارت سازمانی زنجیر» بسته نیست و هر آینه ممکن است که، به اذن بزرگان، چیزی به آن اضافه شود. البته زنجیره ای شدن، بی قاعده و متر و میزان نیست و برای خودش شرایط احرازی دارد که مهمترین شرط، همانا "بسامد" است. مستورهء تازه اگر خواسته باشید: "قتل های ناموسی" که دارد «زنجيره ای» می شود.

تواب سازی آنلاین؛ روش ِ تازه سرکوب در رژيم اسلامی

بيانيهء گزارش‌گران بدون مرز

در روزهای اخیر شماری از روزنامه‌نگاران و نویسندگان و کنشگران حقوق بشر، بر صفحه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و... با انتشار متن‌هایی از انتشار اطلاعات و یا انگارهای خود  ابراز تاسف کرده و پوزش خواستند. بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز، این « ابراز ندامت آنلاین» در پی احضارهای سپاه پاسداران و یا تهدید به بازداشت انجام شده‌اند.

سرگذشت بچه هاى رضا شاهى!

جمشيد قراجه داغى

نسلى كه در سنين جوانى مصدر امور گرديد و صدها سال تغيير را در يك دوران كوتاه تجربه كرد و براى ساختن ايرانى نوين و پويا از تمام همت خود مايه گذاشت؛ نسلى كه با وجود تلاش و توانائى هاى خود ناكام ماند، چون از عمق فرسودگى فرهنگى كه مردمان اش به آن گرفتار بودند بى اطلاع ماند، و در نهايت، نسلی که بازى را به كساني كه خود عامل اصلى اين افسردگى فرهنگى بودند و هستند واگذار كرد؛ نسلى كه در ميانسالی و در اوج موفقيت حرفه اى، با دست خالى جلاى وطن كرد و در سرزمين غربت زندگى را دوباره از صفر آغاز نمود و از نو حماسه آفريد...

ایران پیر می‌شود!

احمد زیدآبادی

گزارش‌های رسمی از روندِ پیر شدن جمعیت ایران حکایت دارد. گفته می‌شود نرخ رشد جمعیت در ایران به زیر یک درصد رسیده و تا پانزده سال آینده به صفر می‌رسد... از سوی ديگر، بسیاری از جوانان کشور ما احساس سرخوردگی، بی‌تأثیری، نادیده‌ انگاری و تحقیر شدگی و بخصوص تبعیض می‌کنند و عمدهء هدف‌شان مهاجرت از کشور شده است... و تازه مشکل پیری جمعیت از نوع مشکلاتی نیست که با توصیه و اصرار و زور و اجبار حل و فصل یا حتی کنترل شود. اگر مسئولان با همین دست فرمان دستگاه دولت را به پیش برانند، شاید پیری جمعیت یکی از مشکلات کوچک پیش روی جامعۀ ایران باشد.

«اسب تروا»ی نواندیشی دینی

ماجرای دو بُن‌مایه مفهومی تعارض آشتی‌ناپذیر

حسن منصور

در تاریخ ایران چیستان‌هایی هستند که اگر گشوده نشوند کشور و ملت روی بهروزی نخواهند دید: چه می‌شود که مدنیت تنومندی با میراث جهانی هخامنشی و ساسانی به دست قبایل بیابانگرد سقوط می‌کند؟ چه می‌شود که از چرکابه دویست و اندی ساله پیروزی عربان، دوران نوزایی علمی- فلسفی رازی‌ها، بیرونی‌ها، فارابی‌ها و پورسینا‌ها بر می‌خیزد؟.. چه می‌شود که ایران پس از مشروطه دچار استبداد می‌شود و پس از تجربه مدرنیسم، به قعر تاریخ زبونی خود پرتاب می‌شود؟

فاجعهء انسانیِ مهاجرت نخبگان ایرانی

سحام نیوز!

مرداد سال 1344 نتایج بررسی مهاجرت که توسط سازمان ملل انجام شد، ایران را از لحاظ مهاجرت اتباع، در ردیف پنج کشور پایین جدول نشان می‌داد (نزدیک به صفر). این بررسی تغییری در رتبهء ایران نشان نمی داد و همچنان نرخ مهاجرت ایرانیان تا آن زمان نزدیک به صفر بود... اما سال هاست که این ارقام به شکل عجیبی تغییر کرده اند. ایران چند دهه است که از انتهای جدول مهاجرت فرستی خارج شده و به صدر این جدول رسیده است. سالهاست ایرانیان سومین مردمان در جهان هستند که به دنبال مهاجرت هستند.

  اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه

15 تير 1399-  5 ژوئیه 2020

  موضوع:

«برابری جنسیتی وگذار کامل از رژيم»

آشنائی با کارگروهی از شورای گذار

«کارگروه زنان و برابری جنسيتی»

ميهمانان، چند تن از اعضاء کارگروه:

شاپرک شجری زاده

عفت گوهری

شبنم شجری زاده

ناهید دلنواز

بیتا جورابدوز

داوید اعتباری

سپیده پورآقایی

سپیده قیاسوند

ترانه آبروش

گلاله شرفکندی

مدير نشست:

اسماعيل نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

HHHHHHHHHHHHH