اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبه

8 تير 1399- 28 ژوئن 2020

فايل تصويری         فايل صوتی

  موضوع:

نسبت حقوق بشر

با سکولار دموکراسی

و چالش های مرتبط

ميهمان:

حسن نايب هاشم

ميزبان:

محمود ابطحی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 9 تا پنجشنبه 12 تیر 1399 -  29  ژوئن تا 2 ژوئيه 2020

انفجار پارچين و خطر برای سلامت مردم

کانون حقوقدانان ايران

بي لياقتي حکومت جمهوري اسلامي و به ويژه سپاه پاسداران که در طول ساليان دراز به کرات ثابت شده است، اين بار منجر به انفجار در پارچين شد. چه اين موضوع ناشي از حمله فيزيکي يا سايبري داخلي يا خارجي بوده باشد و چه ناشي از اتفاق در مخازن گاز در دستان بي کفايت سپاهيان، فرقي نمي کند. در حال حاضر با توجه به اين که پارچين يکي از مراکز فعاليت براي ساخت بمب اتمي بوده است، بيم آن مي رود که انفجارات ديروز باعث پراکنده شدن و نشر مواد راديو اکتيو در منطقه شده باشد.

به یاد ندا آقا سلطان

کاری از پرويز صياد..◄ 

هشتمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

موج پس از کرونا

آرشيو پادکست ها

تفاوت سکولاريسم و لائیسیته

گفتگو با ميلاد آقايی

در برنامه ای از تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

جدول خبرهای متقاطع!

حميدرضا رحيمی

برخی خبرها را سر و ته هم بخوانید درست در می آید! نمونهء تازه اگر خواسته باشید، بشرح زیر دمِ دست است:

* وزارت خارجه ایران، با دعوت از سفی. مقامات ایرانی گفتند، مسئولیت مرگ قاضی منصوری بر عهدهء دولت و پلیس رومانی است! / دویچه وله

حال این خبر را می توانید برعکس هم بخوانيد:

* وزارت خارجه رومانی، با دعوت از سفیر حکومت اسلامی در بخارست، خواستار اقدام سریع اين حکومت برای روشن شدن علت مرگ قاضی منصوری شده است. مقامات رومانی گفتند که مسئولیت مرگ قاضی منصوری بر عهدهء دولت و پلیس حکومت اسلامی است!

سرگذشت بچه هاى رضا شاهى!

جمشيد قراجه داغى

نسلى كه در سنين جوانى مصدر امور گرديد و صدها سال تغيير را در يك دوران كوتاه تجربه كرد و براى ساختن ايرانى نوين و پويا از تمام همت خود مايه گذاشت؛ نسلى كه با وجود تلاش و توانائى هاى خود ناكام ماند، چون از عمق فرسودگى فرهنگى كه مردمان اش به آن گرفتار بودند بى اطلاع ماند، و در نهايت، نسلی که بازى را به كساني كه خود عامل اصلى اين افسردگى فرهنگى بودند و هستند واگذار كرد؛ نسلى كه در ميانسالی و در اوج موفقيت حرفه اى، با دست خالى جلاى وطن كرد و در سرزمين غربت زندگى را دوباره از صفر آغاز نمود و از نو حماسه آفريد...

فاجعهء انسانیِ مهاجرت نخبگان ایرانی

سحام نیوز!

مرداد سال 1344 نتایج بررسی مهاجرت که توسط سازمان ملل انجام شد، ایران را از لحاظ مهاجرت اتباع، در ردیف پنج کشور پایین جدول نشان می‌داد (نزدیک به صفر). این بررسی تغییری در رتبهء ایران نشان نمی داد و همچنان نرخ مهاجرت ایرانیان تا آن زمان نزدیک به صفر بود... اما سال هاست که این ارقام به شکل عجیبی تغییر کرده اند. ایران چند دهه است که از انتهای جدول مهاجرت فرستی خارج شده و به صدر این جدول رسیده است. سالهاست ایرانیان سومین مردمان در جهان هستند که به دنبال مهاجرت هستند.

ایران پیر می‌شود!

احمد زیدآبادی

گزارش‌های رسمی از روندِ پیر شدن جمعیت ایران حکایت دارد. گفته می‌شود نرخ رشد جمعیت در ایران به زیر یک درصد رسیده و تا پانزده سال آینده به صفر می‌رسد... از سوی ديگر، بسیاری از جوانان کشور ما احساس سرخوردگی، بی‌تأثیری، نادیده‌انگاری و تحقیر شدگی و بخصوص تبعیض می‌کنند و عمدهء هدف‌شان مهاجرت از کشور شده است... و تازه مشکل پیری جمعیت از نوع مشکلاتی نیست که با توصیه و اصرار و زور و اجبار حل و فصل یا حتی کنترل شود. اگر مسئولان با همین دست فرمان دستگاه دولت را به پیش برانند، شاید پیری جمعیت یکی از مشکلات کوچک پیش روی جامعۀ ایران باشد.

«اسب تروا»ی نواندیشی دینی

ماجرای دو بُن‌مایه مفهومی تعارض آشتی‌ناپذیر

حسن منصور

در تاریخ ایران چیستان‌هایی هستند که اگر گشوده نشوند کشور و ملت روی بهروزی نخواهند دید: چه می‌شود که مدنیت تنومندی با میراث جهانی هخامنشی و ساسانی به دست قبایل بیابانگرد سقوط می‌کند؟ چه می‌شود که از چرکابه دویست و اندی ساله پیروزی عربان، دوران نوزایی علمی- فلسفی رازی‌ها، بیرونی‌ها، فارابی‌ها و پورسینا‌ها بر می‌خیزد؟.. چه می‌شود که ایران پس از مشروطه دچار استبداد می‌شود و پس از تجربه مدرنیسم، به قعر تاریخ زبونی خود پرتاب می‌شود؟

آقای خامنه ای، عجب امنیتی!

آقای خامنه ای، شما به معنای کلمه ایران را ویران کرده اید. در سرزمینی که شما رهبرش شده اید، پدران با داس و تبر دخترکان خویش را گردن می زنند، چرا که آنها می خواستند همانند هر جوان دیگری در سرزمین های غیر اسلامی، طعم زندگی و شادی و جوانی را بچشند! آخر این چه امنیتی است که در یک هفته، سه دختر جوان توسط پدران و شوهران بی شرف شان گردن زده می شوند! این بود مدینهء فاضله شما؟ این گونه می خواستید معنویات مردم را زیاد کنید؟ کدام امنیت مردک فرومایه؟ کدام صلح و آرامش؟

آن گل که پرپر شد

از مادرش پرسیده بودند که «مادر اینها جوان و نادان بودند، تو چرا گذاشتی که سرش را ببرند؟» گفته بود «من خودم روی سینه اش نشستم تا سرش را بریدند». و تو فکر کردی که مهر مادر بی دریغ است؟! که مادر نزدیک تر از هرکس به تو و حامی جان تو در میان این همه وحشت و خشونت و نادانی جانبخش تو خواهد بود؟ چه ساده انگارانه همه چیز را باور کردی. نمی دانم که پای مردی نیز در میان بود و یا تو را فقط به خاطر حرف دیگران به مسلخ بردند که چه بسیار دختران که برای حرف دیگران کشته شدند. اما اگر کسی نیز بود تو باور کردی که جان تو را فدای خواست خویش نمی کند.

نمی‌خواهم به سرنوشت رومینا دچار شوم!

از نامه دختری فراری به پلیس آگاهی

«خانواده‌ام مخالف ازدواج من با مردی بودند که عاشقش هستم. من هم از خانه فرار کردم و می‌دانم اگر برگردم به سرنوشت رومینا دچار می‌شوم و پدرم مرا می‌کشد اما نمی‌خواهم به این سرنوشت دچار شوم.» این بخشی از نامه میترای سی ساله است که کپی عقدنامه‌اش را به همراه دست نوشته‌ای ضمیمه کرده و برای پلیس آگاهی تهران فرستاده است تا دیگر به‌دنبال او نگردند.

هیچ کس ناموس هیچ کس نیست!

فاضل غیبی

اگر بپرسیم، دو سه نمونه قتل‌های ناموسی چه ربطی به اوضاع کلی کشور دارد، پاسخ این است که آنها نه فقط رویدادهایی اتفاقی، بلکه با توجه به توحش به نمایش  گذاشته شده،  سقوط مدنی و اخلاقی جامعۀ ایران را نشانه گذاری می‌کنند و برای درک آن کافی نیست، فقط انگشت اتهام را به سوی وحشیگری و فساد ملایان حکومتگر بگیریم، بلکه باید در پی روندهایی در دوران معاصر ایران بود، که سبب سقوط مدنی ایران در دو سدۀ گذشته شدند.

بحث درباره «قتل‌های ناموسی» ممنوع!

فهیمه خضر حیدری

سازمان نظام روان‌‌شناسی و سازمان بهزیستی دور تازه‌ای از فشار را بر روان‌شناسان، مشاوران خانواده و روان ‌درمانگران آغاز کرده‌اند. روان ‌شناسان و مشاورانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، اگر از هشتگ‌هایی مثل غیرت، ناموس، مردسالاری، قتل ناموسی و زن‌کشی استفاده کنند، از سوی بهزیستی و سازمان نظام روان‌شناسی اخطار می‌گیرند.

زنانه شدن فقر، تنهایی و سالمندی در ایران

الهه امانی

زنان به مثابه نیمی از جامعه به نیمه‌ی فقیر و فرودست جامعه تغییر چهره داده اند، به طوری که گفته می‌شود فقر در جهان چهره‌ای زنانه دارد. آنها نابرابری‌های دیرپای جنسی- جنسیتی را با شدت بیشتری در دوارن سالمندی تجربه می‌کنند. از این رو چهره‌ی سالمندی و فقر در سطح جهان زنانه است... امروزه شرایط زندگی سالمندان در ایران نيز به شدت طبقاتی شده است، متجاوز از پنجاه درصد از زنان سالمند در ایران فاقد کمترین امکانات اقتصادی بوده و به طور کامل وابسته هستند.

افزایش جمعیت با خانه ‌نشین کردن زنان

م. روغنی

راهبردهای خانه‌نشین کردن زنان ریشه در نگاه مردسالار و ایدئولوژیک خامنه‌ای به نقش زنان در خانواده، اجتماع و بازار کار دارد. وی خانواده را “سنگر اصلی” زن، “محیط زنانه” و غیر قابل تفکیک از زن به شمار می‌آورد. خانه‌داری را از “خصوصیات زنانه” می‌سنجد و شغل زن را “خانه‌داری، فرزندآوری و شوهرداری” اعلان می‌کند. وی تولید مثل را “مهمترین کار انسان” و نقش زن در آن را برجسته می‌سنجد. وی در حضور نمایندگان مجلس خبرگان “اشتغال بانوان” را جزو مسایل اصلی نمی‌داند و به همین دلیل شمار زنان در مجلس، معاونت بخش‌های مختلف و ریاست موسسات تجاری را افتخار نمی‌سنجد. به باور خامنه‌ای “برابری جنسیتی یکی از بزرگترین خطاهای تفکر غربی” است.

خوابی آشفته برای ملت

با مجلسی اصول گرا، و دولتی اصلاح طلب

لیلا زراعی

اين روزها تفاوت و تضاد صفوف مردم و حکومت روز به روز در ايران آشکارتر شده است. از يکسو شکل گیری و تکامل اندیشه ای نو در نسل جدید جامعه ی ایران، و عدم تبعیت از شعار ها و مشی به اصطلاح «انقلابیِ» مورد نظر حکومت را شاهديم که نمونه ی آن به وضوح در میزان مشارکت در انتخابات مجلس بود و از سوی ديگر، پس از وقوع اين پاسخ سخت جامعه، که به نوعی زنگ هشدار برای حاکمیت محسوب می شد، شاهد آن هستیم که حکومت با اتخاذ یک استراتژی متفاوت در جهت یکپارچه سازی ارکان قدرت در ساختار سیاسی کشور عمل می کند.

مرگ در بخارست!

رضا تقی زاده

مرگ غلامرضا منصوری در هتل دوک بخارست نه خودکشی است و نه ترور به قصد ترور، بلکه می‌تواند حادثه‌ای باشد ابلهانه و محاسبه ‌نشده که به قصد تکرار ماجرای برگرداندن امثال ریگی، علی‌اکبر قربانی و روح‌الله زم طراحی شد ولی احتمالاً در نتیجه تغییر نظر و مقاومت منصوری برای همکاری و «هدایت شدن» به داخل کشور، کنترل آن از دست رفته است. حکومت تهران که طی ماه‌های اخیر، به‌خصوص از زمان ترور قاسم سلیمانی در بغداد، زیر فشار‌های روانی سنگین از خارج و داخل قرار داشته، به‌خاطر قتل مشکوک منصوری هزینه‌های سیاسی هنگفتی خواهد پرداخت که به هیچ وجه قابل‌مقایسه با جایزه بازگشت دادن او به تهران نیست.

موج سياه اسلامگرایی

گفتگو با کیم غطاس، خبرنگار لبنانی- هلندی

گفتگوگر: فیروزه نبوی - از کیهان لایف

ََََََ