اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبهء پیش رو

25 خرداد 1399- 14 ژوئن 2020

 موضوع:

زنان در صف مقدم

جنبش سکولار دموکرسی در ايران

سخنران:

الاهه امانی

مدير نشست

پرتو نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 23 تا يکشنبه 25 خرداد 1399 -  12 تا 14 ماه ژوئن 2020

جایگزین

حميدرضا رحيمی

فدوی نمی داند که خوانندگان محترم ضدانقلاب آیا رفتارهای چشمگير «آتش به اختیاران فرهنگیِ بیت» را به نمود و نمادهای فرهنگی مشاهیر ایران، بویژه فردوسی بزرگ، بخاطر می آورند که واپسین آن تخریب تندیس آن بزرگوار در قزوین بود؟ باری، فدوی همچنان نگران و با این پرسش موذی درگیر بود که مگر فردوسی هم جایگزین پذیر است؟ که خبر بالا به او حالی کرد که بله، جایگزین پذیر است و چه جور هم!..

آیا «غدیرسازی» جدیدی در راه است؟

فرزاد صیفی‌کاران

تنها یک روز پس از سی و یکمین سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، وب‌سایت پایگاه اطلاع‌رسانی خامنه‌ای گزارشی را حاوی یک فایل صوتی با عنوان «شما رهبر بشوید» منتشر کرد. در این فایل صوتی صدای خود خامنه‌ای را می‌شنویم که خاطراتش را درباره برکناری حسین‌علی منتظری از جانشینی رهبری جمهوری اسلامی و انتخاب خودش را به عنوان جانشین از جانب خمینی بیان می‌کند... این فایل صوتی در شرایطی منتشر می‌شود که بحث جانشینی رهبر، بعد از علی خامنه‌ای، با توجه به یکدست شدن مجلس شورای اسلامی تحت تسلط اصول گرایان بیش از هر زمان دیگری بالا گرفته است.

بهره‌برداری تبلیغاتی ایران و چین از اعتراضات در آمریکا

گزارش سايت صدای آلمان (دويچه وله)

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت اسلامی، که روز دوشنبه در نشست خبری‌اش سخن می‌گفت، خطاب به مردم آمریکا به زبان انگلیسی گفت: «دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می کند. از صحنه های خشونت باری که این روزها  پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی محابا و با حد اکثر خشونت مردمی را که به صورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند ، بسیار متاسفیم.»

همه‌ء متنفران ایالات متحده به صحنه آمده‌اند

مجيد محمدی

ویژگی مشترک معترضان هفته‌های اخیر تنفر از ایالات متحده و قانون و ایده‌ی این کشور است. اگر جامعه‌ی آمریکا بطور سیستماتیک نژاد‌پرست می‌بود امکان رفع تبعیض‌های گذشته وجود نمی‌داشت... تفاده‌ی اسلامیست‌ها تبدیل شده است. پیوند عمیق اکثر رهبران جنبش‌های آفریقایی ‌تبارها با جریان چپ آنها را به زائده‌ای از این جریان تبدیل کرده و همین امر مانع پیشرفت آنها در حیطه‌های مختلف شده است.

به‌زودی: امامزاده جورج فلوید با یک گلدسته و دو گنبد

هادی خرسندی

خواهر ثاريه: بسم‌الله الرحمن الرحیم. پلیس خشونت‌بار آمریکای جهانخوار با عملیات زائدالوصفی برادر شهیدمان جورج فلوید را به‌طور بی‌گناه شهید نموده زیرا نامبرده گناهی نکرده، نه برای اعتراض به قیمت بنزین به خیابان آمده نه در امور محیط زیستی بوده و نه دانشجوی نابغه المپیادی بوده و نه عضو کانون نویسندگان آمریکای جهانخوار بوده، بلکه بی‌گناه بوده... آیا ساختن امامزاده غیابی از نظر شرعی درست می‌باشد یا خیر؟ این سؤال چالشی را با برادر سردار شورالاسلام، معاون عملیاتی سازمان تولید امامزاده، در میان می گذارم...

ضرورت همگرایی و تفاهم مخالفان رژيم اسلامی

حامد شیبانی راد

تفاهم و توافق و همگرایی بر اصولی کلی و مشترک و تاکید بر اصلاح ‌ناپذیر بودن رژيم اسلامی و ضرورت سرنگونی آن می‌تواند این پیام را به همراه داشته باشد که مبارزه با رژیم نه سویه‌ای سیاسی که سویه‌ای نجات‌بخش دارد. تمامیت ارضی، حکومت دموکراتیک، حقوق بشر، سکولاریسم و جدایی دین از حکومت، و روابط بین‌الملل بر اساس منافع ملی از اصولی هستند که تفاهم و توافق گروه‌های سیاسی بر آنها نویدبخش آینده‌ای روشن برای ایران بعد از رژيم اسلامی خواهد بود.

جامعهء بیمار، دولت خمار و بحران گذار

مریم سلطانی

با توجه به تمامی نکات مندرج در تعریف یک «جامعهء سالم» و «سلامت اجتماعی»، به راحتی می توان دید که در حال حاضر جامعهء ایران جامعه ای است بیمار، آن هم در شرایطی حاد. اما، وقتی به این نتیجه دست یافتیم که «جامعهء ما بیمار است» بايد دريابيم که چه باید کرد و، به طور کلی، مسئولیت سلامت جامعه بر عهدهء کیست؟..  

دانشگاهیان  و توّهم «نفوذ» و هراس  از «غربزدگی»

فرح دوستدار

حکومت، با خلق دشمنی ترسناک می‌تواند افکار عمومی را به نفع خود تحت تأثیر قرار دهد، مخارج تسلیحاتی و رفتار خشونت‌آمیز خود را توجیه کرده و شهروندان را به تمکین و طرفداری از خود بسیج نماید. این الگوی رفتاری در چهل سال گذشته ایران جایگزین سیاست هوشمندانه و هنر مملکت‌داری در مسیر حفظ منافع ملی بوده بدون آنکه طبقه حاکم وظایف و مسئولیت رفتار خود را در قبال شهروندان و یا همسایگان و مجامع بین‌المللی بپذیرد.

همدستی خانواده و نظام در قتل های ناموسی

سعید صادقی

رومینا اشرافی، دختر سیزده ساله تالشی، هنگامی که خواب بود، به جرم رابطه داشتن با مردی غریبه با ضربات داس پدرش به قتل رسید... طبق آمار رسمی نهادهای مردمی و دولتی نزدیک به یک چهارم از کل قتل‌های ثبت شده کشور را قتل‌های ناموسی تشکیل می‌دهند. چه بسیار زنانی که جان عزیزشان را تنها به خاطر حفظ و بقای «ارزش»‌هایی چون غیرت، ناموس، آبرو و قداست خانواده از دست داده‌اند؛ «ارزش»‌هایی که در این چهل سال از صبح تا شب توسط دستگاه ایدئولوژیک عریض و طویل نظام ولایی تبلیغ و ترویج شده است.

ایرانیان در سراشیب فقر

فریدون خاوند

مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که به رغم افزایش درآمد اسمی خانوارهای ایرانی در فاصله سال‌های نود تا نود و هشت خورشیدی، میانگین قدرت خرید هر ایرانی طی همین دوران حدود یک سوم کاهش یافته است. به بیان دیگر اگر کل درآمد ملی ایران در سال نود و هشت به صورت مساوی میان جمعیت کشور سرشکن شود، قدرت خرید هر ایرانی سی و چهار درصد نسبت به اول دهه نود کمتر می‌شود.

ایران، با سه سال متوالی رشد منفی اقتصادی

بانک جهانی

گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در سال گذشتهء میلادی بالاترین سقوط تولید ناخالص داخلی را در میان کشورهای جهان تجربه کرده است... بر پایهء این گزارش، در سال گذشته میلادی تنها پانزده کشور جهان شاهد کاهش تولید ناخالص داخلی بوده‌اند که پس از ایران، زیمباوه شاهد بیشترین سقوط نرخ رشد اقتصادی بوده است.

حکومت دشمن خو، دولت بی عرضه و آينده ای مبهم

لیلا زارعی از ايران

حکومت استبدادی کنونی از هم اکنون در حال آماده سازی افکار عمومی برای جهت دهی جامعه به سمت گزینش «دولت انقلابی و بازگشت به همان گزینه هایی است که نتايج شان چیزی جز تباهی برای کشور نبوده است... اما اکنون نسل جدید ایران، اعم از زن و مرد، که اکثریت آنها را افرادی تحصیل کرده و آگاه تشکیل می دهند، از طريق مشاهدهء سایر کشورها و نظام های سیاسی حاکم و نحوه عملکرد آنها، دریافته اند که نتیجهء تلفیق مذهب و حکومت  چیست.

قاليباف را در جهنمی که خود درست کرده قفل کنيم!

كاوه موسوي

مشاور حقوقي و مسئول دادستاني شوراي گذار

هموطنان! قاليباف تبهكاري است كه علناً و صريحاً در يک فايل صوتی ادعا مي كند که حكم تار و مار دانشجويان دانشگاه تهران را گرفته و دستور و هدايت آن جنايت را عهده دار بوده، و امروز رئيس قوهء قانون گذاري ميهن ما شده است... نتيجتاً، تقاضای تعقيب و دستگيري به لحاظ اينگونه اتهام، قبل از اقدام جهت دستگيري، نه نيازي به تصميم ديوان جنائي بين المللي لاهه جهت پذيرش شكايت، نه نيازي به شاكي، و نه نيازي به عضويت ايران در معاهده، و نه نيازي به پيروي از چند قرارداد دست و پا گير ديگر دارد.

مجلس یازدهم، مجلس فساد

سارا سمیعی

این مجلس تفاوت عمده ای با دیگر مجالس در ایران دارد. از جمله تفاوت های مجلس یازدهم با مجالس دیگر این است که محمدباقر قالیباف که تاکنون در هیچ انتخاباتی نتوانسته بود پیروز میدان باشد این بار به مجلس راه یافته و مضاف بر آن به کرسی ریاست مجلس نیز دست یافته است. این در صورتی است که تخلفات و فساد مالی محمد باقر قالیباف در شهرداری شصت هزار میلیارد تخمین شده است.

در مجلس یازدهم

هیچ زنی حق ورود به هیات رئیسه را نداشت!

خبرآنلاین

چهل و يک سال از آغاز کار «مجلس شورای اسلامی» می‌گذرد و در طول این سال‌ها، در حالی که بیشترین رای دهندگان زنان بودند، اما سهم شان از تصمیم ‌گیری‌های تقنینی چیزی حدود سه درصد بوده است؛ یعنی از جمع حدود سه هزار و دویست نماینده‌ای که در طول یازده دورهء مجلس در اين خانه حضور پیدا کرده‌اند تنها صد و يازده نفر آن‌ها زن بوده اند. این آمار وقتی به مسئلهء انتخابات هیات رئیسه می‌رسد وضعیت اسفناک‌تری به خود می‌گیرد، به طوری که در طول چهل و یک انتخابات هیات رئیسه‌ای که برگزار شده تنها در چهار سال دو کرسی به دو زن اختصاص پیدا کرد.

موافقت خامنه ای با خمینی در مورد اعدام زندانیان سیاسی

سخن عبدالکریم لاهیجی در اين مورد

عبدالکریم لاهیجی، حقوق‌دان، فعال برجسته حقوق بشر و رئیس افتخاری فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر، دفاع علی خامنه‌ای از تصمیم‌گیری دربارهء کشتار زندانیان سیاسی در دههء شصت را نشان ‌دهندهء این می‌داند که نهاد «ولایت فقیه» در حکومت اسلامی، چه در زمان خمینی و چه اکنون، مقید به موازین حقوق بشری نبوده و نیست.

تنها پيام خامنه‌ای!

ابوالفضل محققی

سخنرانی و دیدار آقای خامنه‌ای با دانشجویان به اصطلاح "جوانان حزب الهی" جواب بر تمام عملکردهائی بود که در این ماه‌ های پایانی سال گذشته ارگان‌های اجرائی و خود شخص خامنه‌ای با وقاحت تمام انجام دادند بدون آن که پاسخگوی کسی باشند. شاید هیچگاه حکومت اسلامی چنین آشکار، آن گونه که در ماه ‌های اخیر رخت از تن کشیده و در میانه میدان ماهیت خود را به نمایش نهاده است، قبا از تن نکشیده بود. دنبال کردن سلسله حوادث این ماه‌ها و نحوهء برخورد آشکار رهبری و دستگاه ظلمهء او تنها یک پیام دارد: سرکوب و اطاعت از ولی فقیه!

پیوند شوم سرخ و سیاه

مزدک بامدادان

پیوند شوم سرخ و سیاه، به گمان من، بیش از آنکه از سر سود جوئی ‌های سیاسی باشد، ریشه در آن پدیده‌ای دارد که آرامش دوستدار آن را “خویشاوندی پنهان” می‌نامد. نمی‌توان انگاشت کسانی که رفیق چریک خود را، به گناه عشق‌ ورزیدن به یک زن همخانه‌اش، اعدام انقلابی می‌کردند، در ژرفای اندیشهء خود فرق چندانی با کسانی داشته بوده باشند که سزای “زنای محسنه” را سنگسار می‌دانند. همچنین نمی‌توان پنداشت کسانی که تا به امروز آئین‌های “حماسهء سیاهکل” را هر سال پر شکوه ‌تر و گسترده‌ تر برگزار می‌کنند، در نگاه خود به دین و آئین‌های دینی فرق چندانی با شیعیان مولا حسین و آئین‌های سوگواری او داشته باشند.

ضرورت همگرایی و تفاهم مخالفان رژيم اسلامی

حامد شیبانی راد

تفاهم و توافق و همگرایی بر اصولی کلی و مشترک و تاکید بر اصلاح ‌ناپذیر بودن رژيم اسلامی و ضرورت سرنگونی آن می‌تواند این پیام را به همراه داشته باشد که مبارزه با رژیم نه سویه‌ای سیاسی که سویه‌ای نجات‌بخش دارد. تمامیت ارضی، حکومت دموکراتیک، حقوق بشر، سکولاریسم و جدایی دین از حکومت، و روابط بین‌الملل بر اساس منافع ملی از اصولی هستند که تفاهم و توافق گروه‌های سیاسی بر آنها نویدبخش آینده‌ای روشن برای ایران بعد از رژيم اسلامی خواهد بود.

«نظام ایران از نابودی محتوم خود آگاه است»

سعید معیدفر

گزارش ناصر اعتمادی

اين جامعه شناس ایرانی در می گويد: "شکاف بزرگ بین مردم و سیستم آنچنان هویدا شده و آنقدر در اعماق جامعه فرو رفته است که دیگر نیازی به پنهانکاری احساس نمی شود." و ادامه می دهد که اینک حتی شکاف و بی اعتمادی "به لایه های درونی حاکمیت" سرایت کرده است. اما، "امروز امکان کنشگری هم از خودی ها و هم از غیرخودی ها سلب شده است؛ یعنی در شرایطی هستیم که عملاً همه به یک سمت پیش می رویم و همه به این سمت کشیده می شویم" و این سمت فروپاشی گریزناپذیر سیستم است».

ََََََ