اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبهء پيش رو

11 خرداد 1399- 31 مه 2020

 موضوع:

 سيستم های آموزشی در حکومت های

 ايدئولوژيک و سکولار دموکرات

سخنران:

عباس دانشور

مدير نشست

پرتو نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه درس های نوری علا

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 9 تا يکشنبه 11 خرداد 1399 -  29 تا 31 ماه مه 2020

روش های علمی «علما!» برای ديدن هلال ماه

رکورد مکتبی!

حمیدرضا رحیمی

 بگزارش پاره ای رسانه ها، قم که چرکنویس واتیکان است، در برخی بی ناموسی ها، بقول مقام معظم رهبری دامت تخریباته، «رکورد زده» است! بله قم رکورد زده است! و مراتب را  ظاهراً حضرت معصومه (س) بخشیده، لکن  شیخ علیخان نبخشیده! عجالتاً و برای دستگرمی نگاه کنید:

* دستگیری ماساژورهای جنس مخالف در قم: پس از وصول گزارشاتی مبنی بر انجام ماساژ برای جنس مخالف توسط یک تیم چند نفره، موضوع در دستور کار واحد رصد و شناسایی قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای مرکز استان قم قرار گرفت./ تیک

روزه خواری در رمضان و رقص در محرم؟!

انکار يا اجرا؟

برادر خانم نرگس محمدی در مورد اتهامات جديد حکومت به خواهرش نوشته است: «نرگس طُرفه زن مسلمانی است که در حقانیت مبارزاتش مورد احترام همه مجامع حقوق بشری جهان است. آیا هیچ مسلمان آزاده و معتقدی خواهد پذیرفت که او در روز عزا در ماه محرم، جلوی چشمان عده‌ای زندانی و زندانبان‌ها به رقص و پایکوبی بپردازد؟»

 آقای سام قندچی در اين مورد نوشته است: «شخصاً صددرصد مطمئن هستم که حق با برادر خانم نرگس محمدی، و این اتهامات واهی است، اما ای کاش اتهامات مأموران امنیتی علیه خانم نرگس محمدی حقیقت داشت و همهء مسلمانان در ایران این کارها را می کردند، چه در داخل زندان و چه در بیرون از زندان. نافرمانی مدنی در این رژیم اسلامی دقیقاً یعنی روزه خواری در ماه رمضان و رقصیدن در ماه محرم، چرا که این رژیم در چهل و دو سال گذشته شعائر خود را بر مردم ایران در عرصه ی عمومی تحمیل کرده است و اتفاقاً مسلمانان باید خود را از این رژیم و مراسم مذهبی که به نام مردم ایران برگزار می کند، جدا کنند. و مطمئن باشید اگر در ایران، زودتر "تغییر رژیم" و ایجاد حکومتی سکولار دموکرات صورت نگیرد، شاهد همین نوع مقاومتها بطور وسیع از سوی مردم در زندان و بیرون از زندان خواهیم بود. این مذهب نیست که امر خصوصی مردم باید باشد، بلکه شعائر تحمیلی رژیم اسلامی در حقیقت، فاشیسم در عرصه ی عمومی است و باید هر انسانی جدا از اعتقاد به هر دیدگاه سیاسی و مذهبی، خود را از همهء مراسم مذهبی این رژیم، جدا کند». (منبع)

در هفتهء تلخ گذشته خبر آمد که مهدی اخوان لنگرودی، شاعر و نویسنده و دوست قديمی من در سن هفتاد و پنج سالگی  از دنیا رفته است. شايد کمتر کسی به ياد داشته باشد که او شاعر ترانهء مشهور گل يخ بود. او زادهء شهر لنگرود بود و در پی انقلاب از ایران خارج شد و پس از آن در اتریش زندگی می کرد و در همانجا زندگی را وداع گفت. از او کتاب های شعر و داستان زیادی منتشر شده از جمله: سپیدار، چوب و عاج، آبنوس بر آتش، خانه، سالیا، آنوبیس، پنجشبنه سبز، ارباب پسر، در خم آهن، الا تی تی، و توسکا و... از شما دعوت می کنم لحظاتی چند، با رفتن به اين پيوند (+) به ترانهء او، با صدای کوروش یغمایی، ياد دوست رفته مان را در واژه هايش زنده کنيم.

اسماعيل نوری علا

«غوغا»

اکبر ذوالقرنين

از انزوای «کرونا» / تا انقضای تنهایی / زمانه‌ای پر غوغا است. / برخیز انسان با معنا / وقت قیام واژه‌ها است! (منبع)

ما ذلیل و ضعیف و حقیریم،

خواهش می‌کنیم ما را کم‌تر سانسور کنید!

فرج سرکوهی

خواست و محتوای ذلت‌بار  و زبان و لحن حقیر و ذلیل نامهء برخی فعالین تئاتر ایران به وزیر ارشاد اسلامی، حتا برای کسانی که به سقوط آزاد و همه‌گیر ارزش‌های انسانی و اخلاقی و هنری در فضاهای مجاز سانسور زدهء فرهنگی رژيم اسلامی باور دارند، تکان دهنده است... زمانی را به یاد می‌آورم که حتا سازشکارترین چهره‌های هنر و ادبیات ایران نیز گرچه به سانسور اعتراض نمی‌کردند اما حداکثر در این باب سکوت می‌کردند نه همراهی. انگشت‌شمار بودند چهره ‌های به واقع هنری و فرهنگی پای ‌بوس سانسور چیان و دست ‌بوس قاتلان فرهنگ و...

خداحافظ جهانی‌شدن!

سرمقاله، نشريهء اکونومیست

حتی پیش از شیوع کرونا، «جهانی ‌شدن» با چالش‌هایی مواجه بود. «سیستم تجارت آزاد» که برای چند دهه اقتصاد جهان را تحت سلطهء خود داشت پس از بحران مالی دو هزار و هشت و جنگ تجاری آمریکا و چین لطمات جدی دید. حالا نوبت به سومین ضربه مهلک بر پیکر جهانی‌شدن رسیده است و شیوع کرونا موحب تعطیلی کسب ‌و‌ کارها و بسته شدن مرزها و در نتیجه فروپاشی بازرگانی شده است.

پردهء پایانی قرن: ویروس کرونا

شیرین کریمی

ما قرنی پر هیاهو را پشت سر می گذاریم؛ قرنی که در آن شیوهء زندگی مان، شیوهء حکومت داری مان، و شیوهء ارتباط مان با سایر کشورهای جهان از اساس دگرگون شد. از این رو، چیزی فکر ما را به  خود مشغول می کند؛ چیزی از جنس پایان یک دوران و آغاز دورانی جدید؛ از جنس پشت سر گذاشتنِ روزگارِ گذشته و پیش رو داشتنِ روزگارِ تازه. گویی، به وقتِ ایستادن در چنین درگاهی، زمانِ حال بیش از همیشه عاری از معنا می شود؛ آنچه ذهن را به خود مشغول می کند گذشته  است.

 

«عدالت اجتماعی» سرِ «عدالت» را می‌بُرد

مجید محمدی

چپ نام توزیع ثروت اشخاص یا ثروت عمومی ‌به نحو غیرعادلانه را گذاشته «عدالت اجتماعی»... در نظام عادلانه همه بطور قانونی برابرند اما تحت عدالت اجتماعی برخی در برابر قانون برابرترند... در نظام عادلانه اگر کسی خلاف کند پرسش این است که «چه کسی این خلاف را انجام داده است» اما در نظام مبتنی بر عدالت اجتماعی پرسش این است که «چرا این کار را کرده است»... در نظام عادلانه این «حقیقت» است که اهمیت دارد اما در نظام تحت عدالت اجتماعی گرفتن تخفیف برای اقشار ضعیف و اقلیت و فقیر.

دانشگاهیان  و توّهم «نفوذ» و هراس  از «غربزدگی»

فرح دوستدار

حکومت، با خلق دشمنی ترسناک می‌تواند افکار عمومی را به نفع خود تحت تأثیر قرار دهد، مخارج تسلیحاتی و رفتار خشونت‌آمیز خود را توجیه کرده و شهروندان را به تمکین و طرفداری از خود بسیج نماید. این الگوی رفتاری در چهل سال گذشته ایران جایگزین سیاست هوشمندانه و هنر مملکت‌داری در مسیر حفظ منافع ملی بوده بدون آنکه طبقه حاکم وظایف و مسئولیت رفتار خود را در قبال شهروندان و یا همسایگان و مجامع بین‌المللی بپذیرد.

«نظام ایران از نابودی محتوم خود آگاه است»

سعید معیدفر

گزارش ناصر اعتمادی

اين جامعه شناس ایرانی در می گويد: "شکاف بزرگ بین مردم و سیستم آنچنان هویدا شده و آنقدر در اعماق جامعه فرو رفته است که دیگر نیازی به پنهانکاری احساس نمی شود." و ادامه می دهد که اینک حتی شکاف و بی اعتمادی "به لایه های درونی حاکمیت" سرایت کرده است. اما، "امروز امکان کنشگری هم از خودی ها و هم از غیرخودی ها سلب شده است؛ یعنی در شرایطی هستیم که عملاً همه به یک سمت پیش می رویم و همه به این سمت کشیده می شویم" و این سمت فروپاشی گریزناپذیر سیستم است».

اميد اصلاح طلبان: دولت مدنی فعلی، ولو نيم بند!

آرسن نظریان

اگر قائل به این هستیم که نظام ولایی سرانجام باید “مملکت را رها کند” و پی کار خود برود، باید به این پرسش هم پاسخ بدهیم که چه چیزی باید جایگزین آن شود؟ اگر دولت مدنی فعلی را هم شامل این فتوا کنیم، آیا امکان بروز هرج و مرج بی سابقه ای که شاید سرآغاز جنگ جهانی سومی هم باشد، چشم اندازی ترس آور نیست؟ آیا غیر از دولت مدنی فعلی، ولو نیم بند، گزینه دیگری برای وضعیت بعد از حذف موجودیت شرعی وجود دارد؟ آیا در هرج و مرج به وجود آمده در پی فروپاشی حکومت اسلامی چه کسی «دولت موقت» را برای دورهء گذار تشکیل خواهد داد؟ اگر چنین نیروی آماده ای هست، کدام است؟ آقای رضا پهلوی است یا خانم مریم رجوی یا کس دیگری برخاسته از یک نیروی ناشناخته؟

مبارزات گسترده علیه «حجاب سیاسی»

مهناز همدانیان

چه تفاوتی میان آن تروریست که برای باورهای خویش با ماشین به جمعیتی حمله میکند، و این تروریست که برای باورهای خویش با اسید به زنان حمله می‌کند وجود دارد؟ در چنین شرایطی، اعتراض به حجاب اجباری تنها اعتراض به یک تکه پارچه و روسری که به اجبار بر سر زنان گذاشته می‌شود، نیست- که حتی اگر می‌بود نیز اعتراضی بجا و بحق بود- بلکه اعتراض به ظلم‌ها، تبعیض‌ها و خشونتها علیه زنان است. اعتراض به کتک زدن زنان و کشان کشان بردن آنها  به سوی ماشین‌های پلیس و گشت ارشاد اسلامی است.

آيا سی سال ديگر

ايران پيرترين جمعیت جهان را خواهد داشت؟

گزارش صدای فرانسه

روز سی اردیبهشت بعنوان «روز ملی جمعیت» در تقویم رسمی ایران نامگذاری شده است. در اين رابطه علی خامنه‌ای، ‌رهبر حکومت اسلامی ایران، هم کشور جهان خواهد بود و از هر سه نفر تقریبا یک نفر بالای شصت سال عمر خواهد داشت». همین منبع تاکید کرده است: «هر ساله از تعداد تولد به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته می‌شود».

در انتظار خاطره نويسی های سراسر شادمانه

محمود سریع‌القلم

مدرنیته پایان تاریخ نیست. اگر کشوری مجهز به اندیشۀ جدیدی است، مدرنیته را اصلاح کند و بر آن بیفزاید. اثرگذاری و اثرپذیری زمینۀ رشد و توسعه را فراهم می‌کند. هر زمان که فردِ سیاست مداری، در جامعۀ ما خاطرات خود را نوشت و متن آن سراسر شادمانی بود و حکایت از کار و فعالیت و خدمت بود و گِله و شکایت از حذف، طرد، تبعید، حاشیه نشینی و ناجوانمردی و بی‌احترامی نبود، سیاست‌ورزی عاقبت مثبتی خواهد داشت.

باخت- باخت در سوریه

احمد رأفت

پس از پنج سال حضور نظامی در سوریه، برای حفظ رژیم بشار اسد، روسیه تصمیم گرفته است هرچه زودتر په این جنگ پایان دهد. گام اول کرملین برای بستن پروندهء حضور نظامی در سوریه و قدم گذاشتن به مرحلهء بازسازی سیاسی و اقتصادی، بیرون راندن سپاه قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، زینبیون، فاطمیون، حزب‌الله لبنان و دیگر نیروهای مسلح تحت حمایت حکومت اسلامی است. برای تحقق این هدف اتحاد نانوشته‌ای بین روسیه، آمریکا، اسرائیل و ترکیه شکل گرفته است.

نتايج نظريهء «کمونیسم ملی اسلامی» برای ايران

علی فراستی

اگرچه در سال های اولیهء بقدرت رسیدن، بلشویک ها شعارها و اعمالی بروز دادند که باعث جلب حمایت معنوی روشنفکران و سیاستمداران کشورهای حاشیهء امپراطوری روسیه شد ولی این کشور مجدداً به سیاست دیرینهء روسیه، یعنی کشور گشایی، ولی این بار با شعار حمایت از زحمتکشان ممالک دیگر رو آورد. در این میان ممالک مسلمان و در رأس آنها ایران نقش عمده ای در سیاست خارجی و کشورگشایانهء لنین و سپس استالین بازی می کردند. برای نفوذ موثر در این ممالک می بایست شعارهای انقلابی و عدالت طلبانه در قالبی نوین و مطابق درک و نیازهای همان ممالک تولید و صادر می شد. در این راستا توجه به تز "کمونیسم ملی اسلامی" اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

ََََََ