اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا 

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  ◊ پادکست سکولار دموکراتها

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبهء ای که گذشت

15 دی 1398 - 5 ژانويه 2020

فايل تصويری     فايل صوتی

   موضوع:

معرفی طرح ايجاد همکاری امن مابين رهبران داخل و خارج

سخنران:

  اسماعيل نوری علا 

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

محمود ابطحی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 16 تا پنجشنبه 19 دی 1398 - 6 تا 9 ژانويه 2020

مرثیه برای محسن

حسن حسام

در اوج چهچه بودی که ناگهان / گلوله سُربی / با دست دین پناهان / بر سینه ات نشست / و تو، / نرُسته، / پژمردی! // آيا / سهم تو / این چهار زمستان بود؟

مرگ کسب وکار دولت است

دریا فردوسیان

نیاز به دقت چندانی نیست، اما شاید به یادآوری کوچکی نیاز باشد تا به خاطر بیاوریم که مرگ کسب‌وکار همیشگی این دولت بوده است. فقط مظاهر این مرگ ‌آمیختگی بس عریان‌تر از پیش بر ما آشکار شده... پس از گذشت بیش از یک ماه، هنوز این‌طرف و آن‌طرف جنازه پیدا می‌شود و تعداد کشته ‌شدگان کماکان در حال افزایش است. ابعاد کشتار آبان‌ماه چنان بهت‌انگیز بود که دیگر چشم برگرفتن از نامشروعیت نظامی که چنین بی‌محابا بر مردم معترض آتش گشود، برای کمتر کسی ممکن می‌نماید.

سرکوب: هم استراتژی و هم تاکتیک؟!

محمد هادی

چنين به نظر می رسد که رژیم، هر قدر در پاسخگویی به مشکلات مردم کودن و ناتوان باشد، در عوض، در برخورد با اعتراضات مردم از زیرکی و هوشیاری شیطانی برخوردار است و با اطلاع از ساختار پوسیده و فاسد نظام اش میداند که در صورت دادن کوچک ترین فرصت به معترضین و کمترین تعلل و دو دلی در سرکوب، باید فاتحه نظام را بخواند و برود! اما سرکوب همانقدر که در «کوتاه مدت» کارایی دارد، در صورت تداوم اعتراضات و تشدید تضادهای داخلی و فشارهای بین المللی، مشکلات بسیاری را - که می تواند راه به ریزش نیرو و فروپاشی کل نظام ببرد - در مقابل آخوندها قرار می دهد.

بديهی تر از اين؟

صمد ناب دیل

پس از تراژدی بسیار نزدیکِ قتل عام و کشتار جنگی معترضین بی سلاح و بی دفاع در آبان 98 بدست دولت، تنها آدمک های بی سر و پا - به معنی ادبی کلمه - از قتل یک جانور نظامی چون سلیمانی متاثر می شوند. (کامنی در فِس بووک)

ماندن با اهرم سرکوب؟

اسماعيل هوشيار

روز پنجم دی ماه روز عجیبی بود، خبرها و تصاویر در فضای شهرها به شدت پلیسی امنیتی گزارش شد. لشگرهای عظما با عربده و در حمایت از ولایت فقیه در خیابانها حضور یافتند ... همه این فضای سرکوبی که ایجاد کردند فقط یک معنی میدهد این سیستم فاشیسم دینی حاکم در ایران مثل ماری است که پوست انداخته باشد. تمام هنر و قدرتش روی همین فضای سرکوب و ایجاد رعب سوار است. ماندن با اهرم سرکوب هم قرنهاست در موزه ها خاک می خورد. قدرت واقعی در شرایط امروز به سلاح و گلوله و زندان و سرکوب نیست. قدرت واقعی در سیاست متعارف، در توانایی تعامل با بقیه جهان، در اقتصاد قوی و ایجاد کار و استفاده بهینه از منابع انسانی و طبیعی داخلی است. شماها بدون اهرم سرکوب اگر توانستی بمانی هنر است. و اگر فقط با اهرم سرکوب ماندی خیلی بی هنری ... (منبع)

انقلاب سوم کارگری!

ثریا شهابی

تحول دیماه سوت آغاز انقلاب سوم - “ انقلاب کارگری ایران” - را به صدا در آورد. در این گره گاه، همه، از راست افراطی تا چپ غیرکمونیست و غیرکارگری (“چپ بی افق” و “بی اعتماد به نفس” و گریزان از کسب قدرت سیاسی) صدای آن را شنیدند و به قدرت و جایگاه طبقهء کارگر در ایران، به موقعیت رهبران عملی و سازماندهندگان اعتراضات کارگری، به کمونیسم طبقهء کارگر، بعنوان یک گرایش موجود در طبقهء کارگر، بعنوان یک گرایش فعال و در صحنه، باور کردند! (برگرفته از ای ميل نويسنده)

درس هائی اميدوارکننده از رویدادهائی اندوهبار

بیانیهء مشترک حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات)

و حزب سکولار دمکرات ايرانيان  

بی آبرو کردن اين « ستم سالاری» برخاسته از يک انقلاب کور و ايدئولوژيک، کار کوته زمان نيست و بايد سال ها کوشنده بود تا حقانيت دروغين آن فروشکند، و برآيند يک « اوباش سالاری» اسلامی را مردمان با پوست و گوشت و استخوان خود برآزمايند.

مطالبات جهانيان در سال 2019

گزارش سال که گذشت

شعری از حميدرضا رحيمی

استمالت اسلامی

حمیدرضا رحیمی

فدوی در مرور فجایع اتفاقیه در دارالخرافه ، به خبر حیرت اثری بنقل از برادر بی بی سی بشرح زیر رسید: «بهمن صادقی نور، از بستگان نزدیک این خانواده، به بی‌بی‌سی فارسی گفته در حملهء شب گذشته نیروهای امنیتی، پدر و مادر، خواهر و شوهر خواهر، دو عمو و پسر عموی يازده ساله پویا بختیاری بازداشت شده‌اند».  در اين زمينه، یکی از مقامات بیت که نخواست نام اش تا انقلاب بعدی (عج) فاش شود، به فدوی گفت که از کردهء خود در پیوند با نسل کشی آبان گذشته شدیداً  پشیمان شده و به عملهء بیت دستور فرموده اند که، علاوه بر اقوام، برای رفع تنهائی دستگیر شدگان، همسایگان دست چپ و دست راست خانوادهء بختیاری را نیز بازداشت و به ایشان ملحق نمایند!

بیانیه مشترک دو حزب در مورد کشته شدن قاسم سلیمانی

و نتایج احتمالی آن

اهدافی دو گانه و راه حلی سه گانه

اسماعيل نوری علا

بخشی از سخنرانی در نشست هفتگی

مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران

همهء سازمان های سیاسی مدعی آنند که با داخل کشور ارتباط و پايگاه دارند و کرراً از فعالان سیاسی خارج کشور می شنويم که «بچه های ايران عقيده دارند که...»؛ ولی معلوم نيست اين «بچه های ايران» که نظرشان را به اطلاع فعالان خارج کشور می رسانند جز پسر عمو ودختر دائی اين فعالان چه کسانی هستند و در کدام از سطح رهبری فعالند. سرکوب مشدد حکومت هم از يکسو باعث شده که ارتباط رهبران داخل و خارح به حداقل برسد و از سوی ديگر آنها که علناً با خارج کشوری ها تماس می گيرند مورد اين سوء ظن قرار گيرند که چگونه می توانند زير نگاه خونريز حکومت اينگونه آزادانه در مورد ارتباط با خارج عمل کنند؟

آنچه با اطمینان می‌توان درباره چشم‌انداز آینده گفت

گفت‌وگو با کاظم کردوانی

سه مطلب را می‌توان با اطمینان عنوان کرد: یک اینکه حکومت ایران توان بازسازی خود را از دست داده است. و این موضوع فراتر از فساد گسترده‌ای است که از بالا تا پایین در تمام تاروپود حکومت ریشه دوانیده است. دوم، بی‌آنکه بتوانیم شکل‌های مشخص آن را پیش‌بینی یا بیان کنیم این اعتراض‌ها ادامه خواهند داشت. سوم، تازمانی‌که این حرکت‌های بزرگ فرودستان با حرکت طبقه‌ی متوسط ایران گره نخورد و شکل‌های مشخص سیاسی، اجتماعی، اقتصادی به خود نگیرد نتیجه‌ی دلخواه به دست نمی‌آید.

مقایسه ای بین ایران و عراق
سام قندچی

ایران با این روحیات مردم عادی و نگرش های اپوزیسیون سیاسی، به کره شمالی تازه ای تبدیل نشود در حالی که عراق، با بیرون انداختن رژیم اسلامی ایران، شانس کره جنوبی شدن را ممکن است به دست آورد، و البته در آن صورت گرفتاری شان هم نظیر کره جنوبی خواهد شد که باید از دست کره شمالی در همسایگی اش "پناه به خدا" ببرد!.. خیلی عجیب خواهد بود چون ما همیشه فکر کرده ایم خیلی از عراق جلوتر هستیم در حالیکه اگر اوضاع به این شکل جلو برود، تهدید اصلی برای عراق، رژیم اسلامی ایران خواهد بود همانطور که کره جنوبی کشور موفقی است که با تعریف چپی های ما لابد "مستقل" نیست، و همیشه باید مواظب حملات نظامی کره شمالی باشد که با تعریف چپی های ما "مستقل" است.

موسوی بهانه‌ست، حمید نوری نشانه‌ست!

مهدی اصلانی

اگر حمید نوری محکوم شود پته‌ی خیلی‌ها، به‌ویژه در حیاط خلوت رژیم - تورنتو-، روی دایره خواهد ریخت. من با نگاه سیاسی و تعلق سیاسی کاوه تفاهم ندارم. من با پاره‌ای موضع ‌گیری‌ های اغراق ‌آمیز کاوه هیچ تفاهم و توافقی ندارم. اما: موسوی بهانه‌ست / حمید نوری نشانه‌ست. گويا: بهر آزادی‌ی قدس / از تورنتو باید گذشت!

سال نوی جهانی و «رقصی چنین میانهء میدان»

شکوه میرزادگی

برخلاف اهالی خشن و تندخویی که سرزمین ما را اشغال کرده اند، و برخلاف پیروان بیچارهء آن ها که در گوششان به غلط خوانده اند «گریه ثواب دارد و شادی کراهت»، شادی را دوست دارم. از شنیدن قصهء زرتشت، فیلسوف و پیامبر ایرانی، که «به وقت به دنیا آمدن به جای گریه خندیده» لذت می برم و  این گفتهء نیاکان باورمند به خدای خرد سرزمین مان را تحسین می کنم که «اهورا مزدا، زمین را آفرید، آسمان را آفرید و شادی را برای انسان آفرید». با این حال و در همهء این سال های غربت سالی نبوده که وقت شادمانی دلم در آسمان ایران بال نزده باشد.

مرحلهء کنونی جنبش و حل مساله اقدام جمعی

 وحید وحیدی تهرانی 

در بخش نخست این مقاله به وضعیت اجتماعی - سیاسی ایران از نظر احتمال وقوع یک انقلاب برای تغییر سیستم سیاسی کشور پرداخته و توضیح داده شد که «شرایط لازم»، که همان شرایط بلند مدت ساختاری است، برای وقوع یک انقلاب اجتماعی- سیاسی در کشور ما کم و بیش فراهم شده است. اکنون به «شرایط کافی» کار می رسةم که با تحقق آنها وقوع انقلاب بزرگ ایران برای استقرار سکولار دموکراسی در کشور  اجتناب ناپذیر خواهد بود.

آيا پایان کار نزدیک است؟

شورای سردبیری نشريهء « جامعه نو»

مردم روزها زیر چرخ گرفتاری له می‌شوند و شب ها باید به اخبار پیشرفت های شگرف گوش دهند و خشم انبار کنند. تقریبا هر روز، و البته در همه زمینه‌ها: سیاست، سیاست خارجی، و البته دین و مذهب. این عامل را بنیادین، و تطور شرایط ذهنی جامعه در مسیر سایش و فروپاشی حکومت، می‌دانیم. ارزیابی‌ های بسیار‌ی ‌حاکی از آن‌اند که شرایط ذهنی تغییر حکومت فعلی نزد جامعه فراهم است، البته ما، در «جامعهء ‌نو»، این تغییر ذهنیت را بدون شناخت کامل «بدیل وضع موجود» امر مثبتی نمی‌‌یابیم.

ایران: بنزین بر آتش سیاست!

برگرفته از روزنامۀ القدس العربی چاپ لندن

ترجمه از علی حسین نژاد

پاسخ خشن به اعتراضات صنفی مردم در ایران علیه گران شدن قیمت بنزین از سوی دولت موجب شد که این اعتراضات آنگونه که انتظار می رفت ویژگی سیاسی به خود بگیرد بطوریکه تظاهر کنندگان شروع به شعار دادن علیه خامنه ای کرده و عکس ها و سمبل های خامنه ای و خمینی را آتش زدند. آنها همچنین علیه سپاه پاسداران و علیه دیکتاتوری شعارهای متعددی سر دادند. تعدادی از مقرهای امنیتی و رسمی مورد حمله و تخریب قرار گرفت.

00000000000000000000000