اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا 

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  ◊ «پادکست سکولار دموکراتها»

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبهء پيش رو

24 آذر 1398 - 15 دسامبر 2019

   موضوع:

ناسيوناليسم آزاديخواه

سخنران:

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

محمود ابطحی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 22 تا يکشنبه 24 آذر 1398 - 13 تا 15 دسامبر 2019

پشتیبانی چند نهاد سیاسی از

«فراخوان پنجم دی»، در یادبود جانباختگان راه میهن

هموطنان داخل و خارج کشور!

به زودی یکی دیگر از روزهای بالقوه تاریخی و سرنوشت‌ساز میهن‌مان در پنجم دی‌ماه فرا می‌رسد. ایرانیان شایسته است با الهام از دعوت پدر پویا بختیاری، از جان‌باختگان اعتراضات آبان‌ماه برای شرکت در مراسم چهلم فرزندش، در هر کجا که هستند و به هر صورت که می‌توانند گرد هم بیایند و اعتراضات ملی را تداوم ببخشند.

ما سازمان‌های امضاکننده این متن، پشتیبانی خود را از این فراخوان اعلام داشته از همه کسانی که با هدف ما همراه هستند،  می‌ خواهیم تا هرچه در توان دارند در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم به کار برند و علاوه بر پاسداشت جوانان جان‌ باختهء میهن، مراتب انزجار خود از حکومت خون‌ریز اسلامیِ چیره بر کشورمان اعلام دارند.

حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات) - حزب سکولار دموکرات ایرانیان - مرکز مطالعات بلوچستان - شبکهء فرشگرد  - جنبش ملی ماهستیم

شبکه ايرانياران - جنبش و مهستان سکولار دموکراسی ايران

از ابداعات شیخ ما...

حمیدرضا رحیمی

برادران گروگانگیر و قاچاقچی گرامی و، در رأس همه، اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، خلدالله ملکه و سلطنة، بارها فدوی را وادار فرموده اند که از تهِ دل بگوید: تا بدانجا رسید دانش من / که بدانم همی که نادانم!.. یعنی حضرات همین جور دارند تخته گاز  به یافته های بشریت می افزایند؛ و از آن میان نوعی بازداشت است که به عقل جن هم نمی رسید! این هم سند منگوله دارش: "محمود صادقی اعلام داشت که دانشجویانی، بدون حضور در اعتراضات، با عنوان «اقدامات پیشگیرانه» بازداشت شده‌اند!"

بانوی مدرس و خط قرمز رژيم!

اسماعيل هوشيار

صادق زیبا کلام، از جبههء اصلاح طلبان، نوشته بود که: «فاطمه سلحشوری، در نطق مجلس، چیزهایی گفت که چهل سال نمیدونستیم چطور باید بگیم؛ پس "بانوی مدرس" لقب افتخاری اوست» ... من دقیقاً نمیدانم فاطمه سلحشوری در مجلس اسلامی چه گفته و "بانوی مدرس" کجای مش باقره؛ ولی میدانم مجلسی که خانم سلحشوری در آن نطاقی کرده التزام عملی به ولایت فقیه دارد و کسی در هیچ مقامی، از اصلاح طلب گرفته تا اصول گرا، نمی تواند به این مرز نزدیک شود و نمی شوند. خانم سلحشوری و زیباکلام می دانند که مشکل اصلی تمام ایران و خاورمیانه با این شجرهء خبیثه در «ریشه» است و تا وقتی که ریشه خشک نشود آفت مستمر در حال انتشار است. حالا بانوی مدرس و باقی اصلاح طلبان اگر می توانند غدهء چرکین ولایت فقیه و قانون اساسی شریعت زدهء موجود را فشار دهند تا شاید عفونت موجود در مقام تمامیت نظام تخلیه شود و باعث بهبودی تمام ایران شود، اين گوی و اين ميدان! (منبع)

حکایت آن که «اهل این کار» نبود

شیوا فرهمند راد

به تازگی کتاب «چپ در ایران به روایت اسناد ساواک – کادرهای حزب توده» را در جست ‌و جوی ‏اسناد مربوط به کسی ورق می‌زدم... داستان کسانی که از درون گروه‌ ها و سازمان‌ های مترقی و «چپ» و اپوزیسیون به دستگاه‌های ‏پلیسی حکومت ‌های ایران اطلاعات می‌دادند (چه کسانی که در این گروه ‌ها نفوذ کرده‌ بودند، چه ‏آن‌هایی که جبهه عوض کردند، و چه آن‌هایی که پس از دستگیری داوطلبانه یا اغلب زیر شکنجه هر ‏چه می‌دانستند گفتند) تازگی ندارد. اما از همان سال‌های دور تا امروز هویت بسیاری از آن افراد ‏هنوز ناشناخته مانده ‌است... يکی از اين افراد عنايت الله رضا است...

نظرهاي متفاوت پناهندگان سوري دربارهء جنبش لبنان

ادل سورپرنان - در لوموند دیپلماتیک

ترجمهء شهباز نخعی

به گفتهء مقام هاي لبنان، از آغاز درگيري ها در سوريه، در هشت سال پيش، هنوز حدود يک ميليون پناهنده سوري در خاک لبنان حضور دارند. بسياري از پناهندگان سوري در لبنان، با آن که هدف محدوديت ها و قرباني دشمني بخشي از مردم لبنان هستند، با جنبش اجتماعي اين کشور ابراز همبستگي مي کنند. برخي از تظاهرکنندگان از رعايت حقوق آنها حمايت مي کنند، درحالي که قشر سياسي همچنان خواهان عزيمت آنها از اين کشور است.

عقب گرد کشورهای اروپایی از پاسداری حقوق بشر

شکوه میرزادگی 

در تمام این سال هایی که ما در حال از دست دادن همه ی دست آوردهای حقوق بشری خودمان بودیم، و هر روز از «آزادی، عدالت، و صلح» یک قدم دور تر می شدیم، سران اروپا با شکنجه گران ما، با زندانبان ما، با ویرانگران ما، و با قاتلین ما سازش و معامله می کردند، آن سان که شک ندارم بهره ای که از این معاملات برده اند، کمتر از بهره ای نیست که اگر مستعمره ای در قرن نوزدهم بودیم. و این بلایی نیست که تنها سر ما آمده باشد، بسیاری از کشورهای خاورمیانه و کشورهای دیگر نیز چون ما درگیر بی خیالی و سودجویی های  کشورهای اروپایی شده اند.

ناسیونالیسم آزادیخواه بزرگترین اهرم بسیج عمومی

عطا هودشتیان

امروزه عنوان ناسیونالیسم کمی بدنام شده است، خصوصا با توجه به روش های افراطی در بکارگیری این مفهوم در اروپا و آمریکای شمالی... می توان از ناسیونالیسم در ایران به عنوان یک اهرم مبارزاتی، یک تاکتیک جنگی پرنفوذ در ستیز با رژیم جمهوری اسلامی بهره برد. [اما] بکارگیری این مفهوم در شرایطی خاص و با توجه ویژه ای باید عملی گردد. از این رو، پیش از هرچیز باید مقصودمان از ناسیونالیسم و روش بکار گیری از این تاکتیک بدقت روشن شود، تا مفهوم حاضر مورد بهره برداری افراطی قرار نگیرد.

تمرين هائی در اتحاد عمل

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامهء آخرین لحظه بمديريت شهرام همايون

ششمين «پادکست سکولار دموکراتها»

در جستجوی رهبر!

ميلاد آقائی - اسماعيل نوری علا - منوچهر يزديان

گردانندهء پادکست ها: فرشيد نصراللهی

 (پادکست ها را در اين سايت -+- ببينيد)

( پخش در کانال يک: پنجشنبه ها 8 صبح کاليفرنيا)

نکته ای بمناسبت فعال شدن مجدد اسلاميست ها

برگرفته از يک مقالهء 9 سال پيش اسماعيل نوری علا

«اقدامات حکومت در تحديد ارتباطات آقايان موسوی و کروبی چنان شديد است که در حال حاضر، اگر حصر خانگی آنها به محاکمه و مجازات هم نيانجامد، نمی توان راه خروجی برای آن يافت جز اينکه مبارزات داخل کشور چنان گسترده و عميق شوند که حکومت، در آخرين لحظات سقوط خود، به اين آخرين پناه بيانديشد و غريقانه فکر کند که راز و رمز نجات کشتی حکومت اسلامی از توفانی که مردم بپا کرده اند در انجام کاری نظير همانی است که در افريقای جنوبی رخ داد: رفتن ملتمسانه به سراغ اين دو تن محصور و سپردن دولت، و نه حکومت، به دست آنان؛ اقدامی که در آخرين لحظه، بنا به تجربه ای که در همين دو ماهه در خاورميانه و شمال آفريقا داشته ايم، تمهيدی است که نمی تواند چاره سازی جدی برای حاکمان مذهبی باشد. حکومت هرچه آنان را بيشتر در حصر خود نگاهدارد مفيديت شان را برای خود بيشتر کاهش داده است. تکرار سناريوی 22 خرداد 88، با اين تفاوت که برندهء انتخابات مهندس موسوی باشد، به حکم قوانين جامعه شناسی و علوم اجتماعی، امری نه حتماً محال اما حتماً ناکارآمد و بی نتيجه است؛ چرا که حکومت مذهبی کنونی، با نشان دادن عملی ِ ماهيت اصلی خود، همهء پل های پشت سرش را خراب کرده است و هر چقدر هم که بماند حکم مريض دم مرگی را خواهد داشت که طبيبان اش می کوشند با انواع داروها و پمپ ها و عمل ها مرگش را به تأخير بياندازند؛ همانگونه که در مرگ خمينی پيش آمد و ده ها طبيب داخلی و فرنگی تنها توانستند چند روزی به عمر نکبت بار او بيافزايند». (منبع)

سخنی با خاتمی خائن!

الن عصاره

سخنی از طرف کسی که هرگز در این نظام رأی نداده اما با شور جوانی اش برای تو و همراهانت تلاش ها کرده و برای آزادی ایران اش چه بسیار رنج ها کشیده؛ و می داند که اصلاحات زمانی مطرح می شود که مشکلاتی وجود داشته باشد:

ما پشت درهای تالار فجر دانشگاه شیراز و... با شعار "یا مرگ یا خاتمی" تو را به پاستور فرستادیم. بهت امید بسته بودیم. اگرچه تو در 18 تیر 78 پشت ما را خالی کردی،ما مطلب را به سبیل هامان کشیدیم و گفتیم «جنبش اصلاحات مهمتر از ماست؛ حتماً سید مصلحتی دیده». مجلس ششم را با اصلاحات هماهنگ کردیم، اما وقتی که گفتی «سخن گفتن از اصلاح قانون اساسی خیانت است» آب سردی برویمان ریختی. از اصلاح طلبان مایوس شدیم اما گرفتار «بلای محمود» شدیم و تا به خود آمدیم دیگر دیر شده بود. پس جانانه ایستادیم در جنبش سبز. اما تو حتی همان روزی که در خانه ات گفتی «ما می دانیم برخی از هواداران ما سکولار هستند» راهت را از ما جدا کرده بودی. ولی باز هم پشت ات ایستادیم و به درایت تو و هاشمی اعتماد کردیم، ورنه می دانستیم نه روحانی خواهان اصلاحات است و نه دُری نجف آبادی و نه... آنها که در «فهرست امید» جاشان دادی. 6 سال دیگر هم به تو اعتماد کردیم تا اینکه هنگامهء «جنبش آبان» پیش آمد؛ جنبشی که فریاد اعتراض به مشکلات اقتصادی داشت اما آنها تنها کشتند: از کودک 12ساله گرفته تا...

خاتمی! چوب خط شما و همفکران شما دیگر پُر شده است. شما مدعی هستید اگر رای ندهیم همین دموکراسی نیم بند هم تعطیل می شود؟ جهت استحضار عرض می کنیم رأی دادن میوهء درخت دموکراسی است. وقتی نه تفکیک قوا داریم، نه مطبوعات آزاد، نه احزاب آزاد، نه انتخابات آزاد و... رأی دادن به هیچ عنوان نماد دموکراسی نیست بلکه صرفاً نمایش بیهوده ای است برای قدرت طلبی. و ما بقیهء راه را خودمان، و بدون امثال تو که خودمان بزرگ تان کرده ایم می رویم! (منبع: فیسبوک)

00000000000000000000000