اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ برنامه«پادکست سکولار دموکراتها»

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ سايت شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبهء پيش رو

3 آذر 1398 - 24 نوامبر 2019

9 صبح کاليفرنيا

6 عصر اروپای مرکزی

8.30 شب تهران

برنامه ای که بعلت بيماری سخنران در دو هفته پيش انجام نشد

موضوع:

عدالت انتقالي،

زمينه و پيش شرط  نهادينه شدن

 حكومت قانون در ايران فردا

سخنران:

کاوه موسوی

استاد سابق دانشگاه آکسفورد

قاضی دادگاه بين المللی حکميت

عضو شورای مديريت گذار

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

اسماعيل نوری علا

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 1 تا يکشنبه 3 آذر 1398 - 22  تا 24 نوامبر 2019

اعتراضات  اخير و موقعیت استراتژیک تهران

عطا هودشتیان

در برابر اعتراضات اخیر دو مشکل اصلی وجود دارد: يکی اينکه اعتراضات اخیر در ایران در دل خود باید رهبری و سازمان رهبری خود را ایجاد بکند. دو ديگر اينکه از مشروطه به این سو، مرکزیت تهران غیر قابل انکار است. تهران یعنی ارتباطات، یعنی طبقه متوسط. اگر این اعتراضات به مرکز راه نیابد، همانند جنبش دی ماه، در حاشیه خفه خواهند شد. دربارهء اهمیت استراتژیک تهران، این نوشته مربوط به جنبش دی ماه را دوباره اینجا برای علاقه مندان می گذارم.

روحانی، تشکر، تشکر!

حمیدرضا رحیمی

شما را بخدا فکرش را بکنید؛ اگر حضرات دانشمند، بجای افزایش سیصد درصدی بنزین، مواجب باجگیران منطقه، مانند حزب الله و حماس و سایر اشرار، را قطع می کردند، ملت بجان آمده، طی چند روز گذشته، این مایه از پیشرفت را در رویاروئی با عملهء استبداد در خورجین نمی داشت. اینجاست که از ته دل باید گفت: روحانی مچکریم!

با اندوه فراوان در گذشت مهدی موبدی، کنشگر سیاسی ایراندوست و ملت مدار، و دوست گرامیم را به آگاهی می رسانم. مهدی موبدی شامگاه سه شنبه 19 نوامبر 2019 در تورنتوی کانادا درگذشت. خانواده او در کنارش بودند، بدرقه اش کردند و او فرصت یافته بود به آنها بگوید که بسیار دوست شان می دارد. منوچهر يزديان

درگذشت مبارز گرامی و ملت مدار، آقای مهدی مؤيدی، را به خانواده، دوستان و همهء سکولار دموکرات های ايرانی تسليت می گوئیم و ياد و خاطره اش را برای هميشه پاس می داريم. از جانب جنبش سکولار دموکراسی ايران: اسماعيل نوری علا

پيامی چاره انديشانه به ملت رزمندهء ايران

از جانب جنبش سکولار دموکراسی ايران

شما چهل سال است عليه فريب بزرگی که زندگی شما را به دردناک ترين شکل ممکن تبديل به جهنم کرده جنگيده ايد و خيزش امروز شما نيز، در راستای یک آزادی خواهی واقعی قطعاً در تاريخ معاصر ايران بعنوان يک نقطهء عطف مهم ثبت خواهد شد اما پرسش اصلی آن است که چگونه می توان نگذاشت که پايان اين خيزش نيز به همان جائی برسد که خيزش های قبلی شما رسيده است؟

عناصر توتالیترِ ایدئولوژی؛ از نگاه نوآورانه‌‌ء هانا آرنت

شیدان وثیق

موضوع بحث محدود ما در این جستار، بازگویی تعرف نوینِ هانا آرنت از «ایدئولوژی»، از راه تبیین عناصر توتالیترِ  تشکیل‌دهنده و ذاتیِ آن است... بازگویی تبیین آرنتیِ «ایدئولوژی»، از زاویه‌ی تعیین شاخص‌های توتالیترِ آن، در شرایطی که امروزه در جهان و از جمله در ایران، سازمان‌ها و احزاب سیاسیِ کلاسیک و به طور کلی «تحزب و تشکل سنتی»، چه توتالیتر یا لیبرال، چه دینی یا غیر دینی، چه چپ یا غیر چپ، همه در میدان سیاسی و اجتماعی از راه ایدئولوژی‌های خود عمل می‌کنند، اهمیتی بسیار پیدا می‌کند.

«استقلال» مشکلات کُردستان را حل نمی‌کند

اسفندیار خدایی

آنچه جلال طالبانی می‌دانست (که می‌گفت استقلال برای ما کردها سَم است) و مصطفی بارزانی پس از غائله ناکام استقلال طلبی اخیر آموخت، این بود که کردها بدون آنکه لزوماً به دنبال استقلال رویایی خود باشند، می توانند با بهره‌گیری از فرصت ها و ظرفیت های موجود به بیشترین منافع اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود برسند.

کاوه موسوی و گذشتن از «چاردیواری اختیاری»

شکوه ميرزادگی

این روزها، به همت یک حقوقدان برجسته ایرانی، نه تنها خواب خوش چهل ساله ی قضات و مسئولین دادگاه های قرون وسطایی حکومت اسلامی آشفته شده است، بلکه دریچه ای روشن به روی مردمان ایران نیز گشوده شد تا بتوانند پس از این صدای خفه شده ی خود را به گوش جهانیان رسانده، و خواستار حقوق خود، و حقوق قربانیان حکومت اسلامی در دادگاه های جهانی باشند. روز گذشته دکتر کاوه موسوی، استاد حقوق دانشگاه و از داوران دادگاه لاهه، اجازه بازداشت مردی در بیرون از مرزهای ایران را گرفت، که، همراه با قضاتی دیگر، فرمان قتل عام هزاران ایرانی را در دهه شصت صادر کرده بود.

دستگيری عضو هيئت اعدام های سال 67 در سوئد!

گزارش راديو فردا

دادگاهی در سوئد، در ارتباط با پروندهء اعدام‌های سال شصت و هفت، برای حمید نوری، که گزارش شده «با نام مستعار حمید عباسی دادیار سابق در قوهء قضاییهء رژيم اسلامی بوده»، حکم ادامهء بازداشت صادر کرد. آقای نوری روز شنبهء هفتهء جاری در سوئد بازداشت شده بود و از او در اسناد و مدارک موجود به عنوان «عضو هیئت اعدام در گوهردشت» کرج در سال شصت و هفت یاد می‌شود. کاوهء موسوی، حقوقدان و شاکی خصوصی پرونده، در گفت‌وگو با رادیو فردا در روز چهارشنبه، بيست و دوم آبان‌ماه، گفت که از دادستان در سوئد درخواست کرده است که آقای نوری «برای تکمیل پرونده حداقل یک سال در بازداشت نگه داشته شود».

آیا رژیم اسلامی در آستانه سقوط است؟

جلال ایجادی

امروز خیلی ها به مسئلهء رهبری جنبش فکر می کنند و امید دارند تا جنبش مردمی دارای نهاد هدایت کننده متکی بر عقل و هوشیاری جمعی باشد... پیدایش رهبری بارز، رژيم اسلامی را ضربه پذیرتر خواهد نمود. رهبران جنبش باید به شعارهای کنونی که بیان خواسته های مردم اند توجه کنند. جنبش مردمی برای طرد استبداد دینی و برای آزادی از ستمگری و برای حکومتی متکی بر حقوق بشر و سکولاریسم به حرکت درآمده است. قدرت سیاسی آینده باید تجلی این خواست ها باشد.

پيشنهادي برای روشن شدن تکليف اپوزیسیون

گفتگو با نوری علا - کنگرلو - ايجادی

در برنامهء آخرین لحظه بمديريت شهرام همايون

سومين برنامهء «پادکست سکولار دموکراتها»

براندازی

 محمود ابطحی - عباس دانشور - منوچهر يزديان

مدير برنامه: فرشيد نصراللهی

 (پادکست ها را در اين سايت ببينيد)

( پخش در کانال يک: پنجشنبه ها 8 صبح کاليفرنيا)

حکومت دوز و کلک در سنت روحانیت شیعه ریشه دارد

مجید محمدی

حکومت اسلامی بدون دوز و کلک نه تنها تاسیس نمی‌شد بلکه چند ماهی بیشتر دوام نمی‌آورد... در چهار دهه‌ی اخیر در ایران هیچ گروهی به اندازه‌ی روحانیون شیعه دروغ نگفته، تقلب نکرده، و مردم را با لفاظی فریب نداده است. / روحانیت شیعه هر که را بخواهد بی‌اعتبار سازد نخست به او تهمت فسق می‌زند و بعد او را از حقوق و حیاتش خلع می‌کند. / اصولی مثل عسر و حرج، احتیاط، مصلحت و ضرورت اجرای احکام شریعت هرگونه تقلب و دروغ و دوز و کلک را مجاز می‌کند. / وقتی هدف حفظ نظام باشد و نظام هم الهی باشد طبعا برای حفظ آن همه کاری می‌توان کرد.

ایران یک‌ صدا در اعتراض: آخوند بايد گم بشه!

گزارش

تأثیر بنیادی قیمت سوخت بر کل زندگی، شرایط برای اکثریت مردم اعم از حقوق بگیران و بازنشستگان و میلیون‌ها بیکار را در یک وضعیت بحرانی‌تر از قبل قرار خواهد داد. به‌گفته شورای بازنشستگان: «پیامد این تورم و گرانی، جدا از جست‌وجو در زباله‌ها، کارتن‌خوابی و ماشین‌خوابی برای لقمه‌ای نان، ناامنی و معضلات اجتماعی دیگری در جامعه مانند نزاع و خشونت، خودکشی، دگرکشی و سرقت که نشأت گرفته از سفره خالی‌ست، روزبه‌روز افزایش می‌یابد... فشارها آستانه تحمل مردم را پشت سر گذاشته‌اند و خشم متراکم شده مردم در آستانهء انفجار قرار دارد».

ملت ایران و ملت عراق، با یکدیگر متحد شوید!

بهروز قاسمی

مردم ایران در اعتراض به گران شدن سوخت قیام کرده اند اما شعارهای آنان نشان می دهد که بیشتر از هر خواست دیگری خواهان انحلال حکومت اسلامی هستند. ادامهء قیام مردم عراق کمک به پیروزیِ قیام مردم ایران خواهد بود، یعنی کمک به ثبات پایدار و توسعهء پایدار اقتصادی، نظامی و سیاسی برای هر دو ملت در پیِ برچیده شدن حکومت های فاسد و ضد مردمی که با نیرنگ انقلابی بودن یا دینی بودن به ادامهء تبهکاری می پردازند.

در نکوهش فرمانبری

بهرام محیی

فرمانبری بی‌انتقاد و اطاعت کورکورانه را یکی از مشکلات بنیادین تمدن امروز می‌داند. به باور او، فرمانبری ویرانگر است، اندیشه را محدود و واقعیت را نفی می‌کند. ترس از نافرمانی باعث می‌شود که آدمی خود را مطیع ستمگر کند. آدمی در پیروی از ستمگر تلاش می‌کند خشونت و تحقیر او را به مهر و ملاطفت تبدیل ‌کند. بیهوده نیست که رهبران تامگرا یا راست افراطی، غالبا در زمانه‌ی گسست‌های اجتماعی به قدرت می‌رسند. چنین رهبرانی از پیروان خود اطاعت و فرمانبری انتظار دارند و از آن طریق می‌خواهند قدرت خود را تضمین کنند.

فمینیسم اسلامی یعنی چه؟

سعید صادقی

با مرگ اعظم طالقانی دوباره بحث‌ بر سر “فمینیسم اسلامی” بالا گرفته است... پرسش از چیستی فمینیسیم اسلامی راه به جایی نمی‌برد، چیزی که اهمیت دارد چگونگی عملکرد آن در موقعیت‌های مختلف است. به همین دلیل باید بدون نفی، تحقیر و زیر سؤال بردن موجودیت فمینیست‌های اسلامی جایگاه نمایندگیِ زنان و پرچم مبارزه فمینیستی را از دست آن‌ها بازپس گرفت. آن‌ها در بعضی مواقع می‌توانند در مسیر مبارزه با نظام مردسالارانه موجود همراهان خوبی برای فمینسیت‌های سکولار باشند اما فقط و فقط به شرطی که به هیچ عنوان جلوی صف قرار نگیرند.

قانون اساسی، از مشروطه تا آینده

عبدالکریم لاهیجی - احمد سلامتیان

آیا ایران نیاز به یک قانون اساسی تازه‌ دارد؟ نارسایی‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی در کجاست؟ چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با قانون اساسی مشروطه دارد؟ یک قانون اساسی تازه در ایرانِ امروز باید بر اساس چه ملاک‌ها و اصولی تدوین شود؟

00000000000000000000000