اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

 

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ خبرگاه حزب

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

برنامهء يکشنبهء پيش رو

28 مهر - 20 اکتبر

موضوع :

جایگاه سکولار دمکراسی

در انقلاب های سبز عربی

سخنران

عليرضا نوری زاده

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

منوچهر يزديان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 27 تا يکشنبه 29 مهر 1398 - 18  تا 20 اکتبر 2019

مبارزه برای حفظ حيا!

حمیدرضا رحیمی

به گزارش فرستادهء جنگی فدوی از مناطق نبرد، پیشرفت نیروهای چاقو بر کف بیت، علیه مواضع مردم شل و پل، پاپتی، و یک لاقبای ایران سابق با قدرت ده درجهء "ریش" تر همچنان ادامه دارد. به گوشه هائی از فتوحات عملهء بیت نگاه کنید: «رئیس پلیس تهران: «هشتم مارس»، «چهارشنبه‌های سفید» و «نه به حجاب اجباری» را منهدم کردیم... و حتی اگر صبح تا شب به ما چوب و سنگ زده و فحش بدهند ما تا آخرین نفس به مسیر خود ادامه خواهیم داد!

پاسدارها ابزار نظامی و اطلاعاتی داخلی بسازند!

علی خامنه‌ای

رهبر حکومت اسلامی مسلط بر ایران یکشنبه بيست و يکم مهر، در مراسم سالانهء «دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین»، با پر روئی هميشگی اش بار دیگر مدعی شد که سپاه پاسداران «هم در داخل و هم در خارج ایران دارای عزت است!» او در ادامه خطاب به سپاه گفت: «قدرت سازمانی را با ایجاد سازمانی قوی، مستحکم و جامع افزایش دهید، تقویت قدرت علمی و تخصصی را همواره مد نظر داشته باشید، در قوت تاکتیکی و راهبردی مدام رو به جلو حرکت کنید». خامنه‌ای «برخورداری از همه تجهیزات لازم دفاعی، نظامی و اطلاعاتی» را از دیگر وظایف سپاه پاسداران عنوان کرد. او گفت: «این ابزار باید تولید و ابداع داخل باشد و با برخورداری از تنوع، همه نیازها در زمین، آسمان، فضا، دریا، مرزها و در داخل کشور را تأمین کند». او اما نگفت که هدف نهائی رژيم و تنها کارکرد اصلی سپاهش اش نابودی ايران است. ۞

ایران در جایگاه پائين «رقابت‌پذیری» جهانی

فریدون خاوند

در تازه‌ترین گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد درباره «رقابت‌پذیری جهانی» که سه‌شنبه هشتم اکتبر (شانزدهم مهرماه) انتشار یافت، صد و چهل و يک کشور جهان، از جمله ایران، بر پایهأ این شاخص بررسی و طبقه‌بندی شده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که ایران طی یک سال گذشته، در عرصه رقابت ‌پذیری ده پله سقوط کرده و حتی در جمع واپس ‌مانده ‌ترین کشورهای جهان، جایگاهش از آنچه بود، بدتر شده است.

تماشاچیان زن و قیاس جنجالی کیهان

گزارش صدای آلمان

روز شنبه بيست مهر، عکس اول روزنامه کیهان به دو گروه از زنان اختصاص داشت؛ آنها که عازم راهپیمایی اربعین هستند و آنها که به تماشای مسابقه ایران - کامبوج رفتند. کیهان دسته اول را "راهیان آزادگی" و گروه دوم را "قربانیان آزادی" نامیده است. اهل رسانه و کاربران شبکه‌های اجتماعی، این نام‌گذاری و خط‌کشی بین مردم را تقبیح کرده و قیاس کیهان را "تفرقه‌افکنی"، "نفرت پراکنی" و تلاش برای قراردادن شهروندان در برابر یکدیگر خوانده‌اند.

 

گزارش دو سال فعاليت مهستان جنبش

اسماعيل نوری علا، مسئول شورای مديريت مهستان

از جمله مطالبی که لازم است از جانب شورای مديريت مهستان به اطلاع اعضاء و هواداران برسانم به تصميم شورا برای همکاری با روندهای جاری از جانب سازمان هائی است که رو بجانب ايجاد يک آلترناتيو سکولار دموکرات دارند؛ چرا که يکی از مهمترين وظايف مهستان، بعد از گستراندن گفتمان سکولار دموکراسی و يافتن ياران و سازمان های باورمند به ضرورت استقرار يک حکومت سکولار دموکرات در ايران، کمک کردن به برآمدن و ايجاد يک يا چند آلترناتيو سکولار دموکرات است، هم در برابر حکومت اسلامی و هم در برابر رقبائی که ائتلاف با آنها مورد قبول سکولار دموکرات ها نيست.

نهاد نمايندگى و سرمايه اجتماعى

در دهمين سال پس از جنبش سبز

گفتگو با امیر حسین گنج بخش

در واقع ایران‌ اکنون در بستر و در مسير دو روند قرار گرفته است: فروریزی رژيم اسلامی که گام به گام پیش چشمان ماست، و خطر فروپاشى كشور كه اكنون جلوگيرى از وقوع آن ميبايست محور راهبردى و نقش آفرينى تمامى اجزاء جامعهء سياسى آن باشد؛ راهبرد و نقش آفرينى كه طبعا اگر بخواهد موفق شود مي بايد خود را در متن فرايند استقرار دولت ملى و نظام سياسى دموكراتيك تعريف نمايد.

رباعیاتی از سر امید

هادی خرسندی

پایان شما سرخوشی کشور ماست

عمّامه که رفت، تاج گل بر سر ماست

با رفتن تان، زندگی آغاز شود

چون مرگ شما، تولد دیگر ماست

              دفتری به یادگار مانده از

سیاوش کسرائی

از کوی وفا بسنگ دورم کردند.

در خانه غم زنده به گورم کردند.

بگشایم اگر سینه به پیش تو شبی

بینی که چه با دل صبورم کردند.

در نوشته ای از ابوالفضل محققی

نوبل اقتصاد 2019 برای مبارزه با فقر

جمشید اسدی

فقر هنوز هم از مهم‌ترین مشکل‌های بشری است. چه هنوز هم بیش از هفتصد میلیون نفر درآمد بسنده ندارند و سالی پنج میلیون کودک زیر پنج سال از بیماری‌های درمان‌پذیر با هزینه اندک می‌میرند و نزدیک به نیمی از کودکان در جهان دبستان را بدون دانش بسنده خواندن و شمردن ترک می‌کنند. آکادمی علوم سلطنتی سوئد با دادن جایزه نوبل اقتصاد امسال به «ابهیجیت بانِرجی»، «استر دافلو» و «مایکل کرمر»، پژوهش‌های ایشان برای برکشیدن «توانایی ما در مبارزه با فقر» را پاس داشته است.

سمفونی فالش: سر و شکل جامعه‌ء توده‌ای ایران

ن. ابوعطا

هر جنبش توده‌وار حول یک اهریمن ویژه شکل می‌گیرد. اما این اهریمن تنها جنبه‌ی بیرونی ندارد و در «قوم یهود»، «بورژوازی»، «صهیونیسم» و «استکبار جهانی» خلاصه نمی‌شود. هر خویشتن متمایز در ذهن شخص که بخواهد به جای زندگی انگل‌وار و مقلدانه در ظلمات، خودانگیختگی و فردیت را برگزیند، دشمن است و باید نابود شود. این خویشتن متمایز در یک جامعه‌ی استبدادزده با اقتصادی متمرکز و رانتی می‌تواند تباهی مادی، بی‌بهرگی از هر نوع امتیاز اجتماعی و حتی حذف فیزیکی به بار بیاورد.

چرا با حمايت از شورای مديریت گذار مخالفت می شود؟

گفتگوی اسماعيل نوری علا

با شهرام همايون در برنامه آخرين لحظه

حضور شخصیت های ملی

در تلویزیونی ضد ملی!

عبدالستار دوشوکی

سخت تعجب کردم که برخی از افراد میهن دوست و بعبارتی وطن پرست در تلویزیون تکفیری کلمه ظاهر شدند؛ تلویزیونی که ایرانیان را مجوسی، آتش پرست، و رافضی می خواند؛ و توهین به کوروش و داریوش  و غیره را امری اسلامی تلقی می کند. این تلویزیون از داعش حمایت صریح کرده و می کند. ویدئوهای آن در اینترنت موجود است.

پیامدهای ادامه‌دارِ استبداد تاریخی

محمود سریع‌القلم

در خاورمیانه، مثلث انحصار سیاست، اقتصاد و فرهنگ یک پیامد بسیار تعیین کننده در تداوم انحطاط، پوسیدگی، زنگ زدگی، انعطاف ناپذیری و سخت شدن دارد و آن، تقریباً تعطیلی اصل “رقابت” در عموم عرصه‌هاست. در آسیا گرچه در سیاست امکان رقابت نیست اما در تولید و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، رقابتِ چشمگیری نه تنها در داخل بلکه در صحنۀ بین المللی وجود دارد.

سید بودن ربطی به حکومت موروثی ندارد

سام قندچی

دلیل نوشتن این یادداشت مطلب پلمیکی است که آقای محمد امينی در برنامه ای تلویزیونی علیه مهندس حسن شریعتمداری و اينکه ايشان با «پادشاهی موروثی» مخالفند بیان کرده اند. ايشان رد کردن حکومت موروثی توسط آقای حسن شریعتمداری را با به کار بردن لفظ «سید» در امضای ایشان هم سنگ دانسته و گفته اند که به کار بردن القابی نظیر «سید» نیز موضوعی موروثی است.

آنچه از تراژدی «کردستان سوریه» می توان آموخت

برخی ها از يکی بودن زبان (که چندان هم يکی نيست!) در مناطق پنج گانهء کردنشين استفاده کرده و آن را دليلی بر وجود اشتراکاتی بر می شمارند که می توانند موجب بهم پيوستن اين مناطق شوند.  اما اگر اشتراک زبان قرار بود از «مناطق مجاور همزبان» یک کشور بسازد، همهء کشورهای عربی باید در هم ادغام شوند؛ یا همهء کشورهای اسپانیولی زبان آمریکای لاتین با هم يکی شوند!

روس‌ها وارد میدان می‌شوند؟

احمد زیدآبادی

روسیه متحد کاملاً قابل اعتمادی برای عربستان است زیرا نه فقط به کارنامۀ حقوق بشری کشورها کاری ندارد، بلکه اصولاً موازین دمکراسی‌های غربی را به عنوان میراثی مخل و مزاحم تصمیم‌گیری درست و قید و بندی بیهوده در جهت کارآمدی دولت‌ها تلقی می‌کند و اصولاً خود را از این قید و بندها آزاد کرده است. دلیل دوم اما به رابطۀ مسکو با تهران مربوط می‌شود.

حاشیه‌ای بر «شورای مدیریت گذار»

اکبر کرمی

با آن‌که امیدم را کم‌و‌بیش به چهره‌های اصلاح ‌طلب شناسنامه‌دار از دست داده‌ام، هنوز بر این باورم که اصلاح‌ طلبی بهداشتی‌ ترین و مناسب ‌ترین‌ نوع گذار از نکبت حکومت اسلامی است؛ آن‌چه هم‌چنان کورسوی اصلاح‌طلبی را در جان و جهان من زنده نگاه‌داشته است، خاطره‌ها و آشنایی من با بدنه‌ی گروهای سیاسی اصلاح‌طلب است.

00000000000000000000000