Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال جديد، سال فردوسی بزرگ

نام می گيرد

برنامهء يکشنبهء پيش رو

25 فروردين  - 14 آوريل

موضوع ميزگرد:

تفکیک و بررسی مسائل و موضوعات دوران گذار قبل از فروپاشی و دوران گذار پس از فروپاشی حکومت جمهوری اسلامی

با شرکت:

شهاب شباهنگ
نمايندهء کانون حقوقدانان ایران

از تهران (لينک)

همراه با پرسش و پاسخ

مدير نشست:

ميلاد آقائی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره:  23 تا 25 فروردين 1398 - 12 تا 14 آوريل 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت     پيوند به سايت های ديگر     ويدئوهای آموزشی

  سايت سکولاريسم نو    پيمان نامهء عصر نو      کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های     

سايت مهستان چنبش       مفاهيم اصلی    بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

حزب سکولار دموکرت ايرانيان     خبرگاه حزب   نشريهء «گيتی مداری» حزب  بيانيه های مشترک

با کودتای ارتش سودان، عمر البشیر دستگیر شد

گزارش رادیو فردا

پس از ماه‌ها تظاهرات اعتراضی علیه عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، ارتش این کشور روز پنج‌شنبه (امروز) از دستگیری عمر البشیر خبر داد و اعلام کرد قدرت را به مدت دو سال در دست گرفته است. ژنرال عواد ابن عوف (عکس بالا)، وزیر دفاع سودان، بعدازظهر پنج‌شنبه در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد گفت که عمر البشیر دستگیر و «در یک محل امن زندانی شده است».

مرا به خير تو اميد نيست، شر مرسان!

حمیدرضا رحیمی

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در گفت وگو با شفقنا گفت: «مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز خدمات حوزه های علمیه و جامعه المصطفی العالمیه همگی نهادهای اصلی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه به شمار می روند که در راستای نجات افراد محاصره شده در سیل... به پاسخگویی به سؤالات فقهی و شرعی مردم، حضور در حسینیه‌ها و کمپ‌ها و اقامه نماز جماعت، آموزش معارف اسلامی و مشاوره با افرادی که دچار بحران‌های روحی، یأس، افسردگی و عصبانیت‌های روحی شده اند و درمان آن‌ها می پردازند!

يک «گل» به نفع رژيم؟

سپيده قياسوند

اگرچه رژیم اسلامی، در اخبار و گزارشات صوری خود، مصرف مخدرها را منفور و خانمان سوز می خواند اما، با پیدایش و گسترش مصرف «گل» در میان جوانان، بی تردید از این موضوع خشنود است که در راستای ایجاد بی تفاوتی مفید در جوانان در زمینه های سیاسی، اندکی از بار زحمات اش در پخش «شیشه» یا متامفتامین کاهش یافته و «خودکفایی جوانان!»، بویژه دانشجویان، در زمیءاشت و داشت و برداشت «گل» به میزان رضایتبخشی از تثبیت رسيده است!

حکومت ‌اسلامی، در موقعيت «زوگ زوانگ»

سحام

"زوگ زوانگ" به وضعیتی در بازی فکری و مفرح شطرنج گفته می‌شود که بازیکن شطرنج‌ نه کیش است نه مات است نه پات! حق حرکت دارد، اما خوش‌تر می‌دارد که ای کاش همین یک حرکت را هم نداشت! حق حرکات بسیار دارد، اما فایده‌ای ندارد؛ چون، با هرحرکتی، توسط حرکت بعدی حریف مات می‌شود. حکومت اسلامی، پس از چهل‌سال، با نوعی از سیاست‌ورزی ستیزجویانه، که بخوانید «حکومتداری معیوب»، امروز به وضعیتی در صحنه شطرنج سیاست بین‌الملل رسیده، که نه کیش است. نه مات شده هنوز. نه در شرایط پات قرار دارد.

چرا اپوزیسیون برنمی‌خیزد؟

فاضل غیبی

در دوران پهلوی، حکومت از یکسو ناگزیر از رعایت خط قرمزهایی بود که متولیان مذهب رسمی‌ تعیین کرده بودند و از سوی دیگر می‌کوشید در جهت منافع ملی گام بردارد. در نهایت همین دوگانگی نیز مانع اصلی در برابر تمایلات دمکراتیک بود... خرد حکم می‌کند که پس از برکناری حکومت اسلامی بالاترین مقامات کشوری به اسلام وابسته نباشند. این نتیجه‌ی منطقی رفتاری است که حکومتگران اسلامی در چهار دهه‌ی گذشته با مردم ایران کردند و نه تنها اسلام واقعی را نشان دادند، بلکه همه‌ی ادعاهای دروغین و فریبنده پیشین را نیز برملا کردند.

از آمدن سيل تا رفتن مشايخی

اسکندر دلدم

بدبختی يکی دو تا که نيست؛ از يک طرف مملکت را آب برده است و از طرف ديگر هنرمند بزرگ مملکت ما، مشهور به حاج آقا مشايخی، را خواب (يعنی کل من عليها فان). لذا اجازه بفرمائيد به هر دو مطلب يکجا بپردازيم و زوايای مختلف اين دو فاجعهء دولتی (که می گويند هر دو «ملی» است) را مورد بررسی دهيم. ياد شاعر شعر مشهور «سه پلشت»، زنده ياد غلامرضا روحانی، بخير که سرود: « سه پلشت آید و زن زاید و مهمان برسد / عمه از قم برسد خاله ز کاشان برسد // خبر مرگ عم اوقلی برسد از تبریز/ نامهء رحلت دائی ز خراسان برسد».

سپاه همیشه تروریستی پاسداران

منوچهر يزديان

از مدتی پيش اخباری بگوش می رسيد که حکومت اسلامی، با این احتمال که "سپاه در لیست ترورست ها" قرار می گیرد، مشغول سازماندهی «ارتش ایران» و احالهء وظایف سپاه پاسدارن به آن است. البته هنوز زود است پیش بینی اینکه آمریکا در صورت تغییراتی در ارتش ایران و تبدیل آن به سازمانی با فعالیت ها و رویهء سپاه پاسداران چه اقدامی خواهد کرد. اما برای ملت ایران فرقی نمی کند که نام و سازمان سرکوبگر، کشتار کننده، غارتگر، تبهکار چه باشد. تحریم حکومت اسلامی مسلط بر ایران توسط مردم ایران ارتباطی به خدعه های حکومت و تغییر نام سازمان های سرکوبگر آن ندارد و همچنان ادامه می یابد. با این همه ناگفته نماند که اعلام قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در "لیست تروریست ها" - از سوی هر کشوری که باشد - جای خشنودی است و باید از آن استقبال کرد.

سپاه سهم نمی خواهد، همه چيز را می خواهد!

رضا حقیقت‌نژاد

ممکن است شما با حمایت از ایده «ساپورت سپاه»، دغدغه وطن ‌پرستی داشته باشید ولی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، دغدغه تمدن نوین اسلامی را برای فراهم ‌سازی ظهور دارد. بله، ممکن است این دغدغه فقط نمایش باشد و هدف اصلی پول باشد ولی در نهایت پول را خرج همین نمایش می‌کند نه خرج وطن.

طرفداران سپاه تروريست ها و بقیهء قضایا

گفتگوی ايرح مصداقی با سعيد بهبهانی

مسائل ايران و اپوزيسيون

در يک مناظره تلويزيونی

لزوم هوشياری در شرايط جديد

محمود ابطحی

سو گیری ‌هایی که گروه های گوناگون اپوزیسیونی در واکنش به قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی از خود نشان داده‌اند و می‌دهند، دلیل برجسته‌ای است که در عمل - و نه در تئوری - به ما می‌آموزد که اپوزیسیون ایدئولوژیک راهش با اپوزیسیون سکولار دموکرات متفاوت است و در این شرایط وظیفهء اپوزیسیون سکولار دموکرات است که برای پیشبرد جنبش ایرانیان سکولار دموکرات و غلبه بر حکومت اسلامی و بازوی تروریست اش هرچه زودتر جبهه فراگیر اپوزیسیون سکولار دموکرات را ایجاد کند.

سهم نظامی‌ها چقدر است؟

مرتضی سیمیاری

چه موافق باشیم و چه مخالف، «ریاست خارجهء ایران» هم سیاسی است و هم نظامی. این وضعیت با تهدید روز افزون دسیسه چینان آمریکایی و رژیم صهیونیست رو به تشدید است. و از همین رو خصلت حاکمیت دوگانه روز به روز بیشتر خود را بروز خواهد داد. در چنین شرایطی، با پذیرفتن واقعیت صحنه، بهتر است مانند دولت اصلاحات به دنبال «راه حل های وحدت بخش و عملی تر» برویم . بهتر است وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی به سراغ ایده ای جدید تر بروند و یا حداقل همان راه حل خاتمی را دوباره احیا کند.

000000000000000000000000